IPRED-debatten

Startat av Apanpapan, december 09, 2008, 20.01

Föregående ämne - Nästa ämne

Ivar

du menar helt enkelt att pelle får ett verk från kalle och man stämmer pelle på 149:- för att han inte har betalat och kalle på 149:- för utebliven intäkt? kaka på kaka dubbla pengar woohoo? Skulle inte vara förvånad alls!
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

biggabush

Hyfsat ointressant frågeställning IMO.

Det är olagligt att ladda upp och ladda ner upphovsrättsskyddat material utan upphovsmans medgivande. Punkt.

Exakt hur IPRED kommer tillämpas åetrstår nu att se när landets domstolar ska skapa praxis o prejudikat. Vilket i sig är en långsam o kostsam o onödig historia som fuldelarna är upphov till.

Skitnödiga teoretiska konstruktioner i all ära men hur vore det om kreti och pleti ägnade energi och tankekraft åt lösningar som t ex att uppmana alla man känner att inte fuldela. Bara en sån sak. Vilken grej! Att föregå med gott exempel. Att kunna lägga ihop 1+1.

Man ska ha betalt för sitt arbete. Punkt.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Apanpapan

Om vi nu ska vara skitnödiga så kan alla skivbolag lägga sin energi på att lägga ner sig själv istället för att jaga en hel generation svenskar så skulle inte ipred-lagen användas och vår demokrati räddas!
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

biggabush

Pasi, du verkar som vanligt helt oförmögen till saklighet. Det du just gav uttryck för är en av de felaktiga saker som media och oinsatta oreflekterade rapar fram utan att blinka, som integritetslösa nickedockor som går dit drevvinden blåser och dit där den oreflekterade mobben är (samma folk som vill vara så jävla kritiska och konspiratoriskt lagda men som om de börjar syna hur deras åsikter formats inser att det mesta är byggt på blogggegga, fördomar, och hörsägen).

Det är så här, Pasi och alla andra, att våra yrkesgrupper blöder och sparkar folk och mår skit pga nätstölderna. Många kollegor till mig som arbetat 20 år eller hela liv har fått se allt gå i kras för att små kissluktande giriga ogenomtänkta egosvin sitter varenda jävla kväll och tankar hem det vi skapat. Det är hela kärnan i hela den här jävla klagosången. Om man inte kan sympatisera med, och solidariskt och intellektuellt förstå detta absoluta fundamenta, ja då säger det allt om hur jävla kokta i förljugenhetbajs som somliga är.

Skivbranschen jagar INTE "en hel generation svenskar" - IPRED är till för att lagföra fuldelare. Skivindustrin jagar INTE sina kunder - vi jagar tjuvar. Vi värnar och vårdar och respekterar våra kunder MER ÄN andra branscher eftersom vi inte bara konkurererar på en global marknad och lever under lågkonjunktursoket precis som alla andra som har att underkasta sig i marknadsekonomins redan tuffa spelregler. On top på detta ska vi dessutom parera och blocka och lösa all den kriminialitet vi är utsatta för, och få människor att köpa det som man fått för sig att man har rätt att tillskanska sig utan att betala. Sjukt.

IPRED handlar om att att få fuldelare att sluta fuldela. IPRED är skapad av och härledd ur fuldelarnas handlingar. Vi bär inte skuld för övervakningssamhället. Det gör fuldelarna. Vi reagerar på vad som händer. Vi kan inte släppa våra liv och våra värv för att tjuvar och ogenomtänkta människor tror att de kan ta det vi presterat. När fuldelning nu borde sluta blir många fuldelares reaktion att börja smygdela och proxyjoxa istället. Hur smaklöst på en skala är inte det?
Vad har hänt med den röda tråden, med respekt för andra människors arbete, med sunt förnuft och moral? Jag bara undrar.

Låt mig avsluta hela den här alldeles för långa inlagan med att understryka att jag INTE anser att man automagiskt är en fuldelare eller för fuldelning för att man är emot IPRED. Det har jag aldrig sagt och aldrig menat. Vad jag menat är att fuldelning är ett reellt problem som dödar oss och vi vill ha hjälp med att lösa det. Vi slåss för vår rätt att lösa skiten. Det är vad det här handlar om.

För övrigt ska jag och min fru som lagt ner tusentals timmar och under 7 år skapat något musikmångfaldsvärnande viktigt och omtyckt worldwide lägga ner i augusti. Vi har drivit Dotshop till vägs ände. Liksom hundratals av de små fåmansbolag som kämpar men som inte längre klarar det. Allt på grund av fuldelning. Att människor spottar oss i ansiktet helt enkelt. Jag och min fru, och våra sparkade tre anställda, kan avsluta det här med att förläna den här tråden ett ansikte.

Den här diskussionen är verklig. För somliga av oss. IPRED är också verklig. För dem den är avsedd att vara verklig för.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Ivar

Go rant du fick till där Anders!

IPRED är bara en ny lagstftning om hur man kan samla bevis!
DVS att ingenting är annorlunda vad gäller de civila och brottsliga rättegångarna annat än hur man införskaffat bevismaterialet.
Rätta mig om jag har fel.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Ewers

Anders B, ett bra inlägg som nog fick fram vad du ville ha sagt i så många inlägg tidigare!

/F

Heavy

Citat från: "biggabush"IPRED är också verklig. För dem den är avsedd att vara verklig för.

Vi får se hur många ägg som råkar knäckas extra för att göra den där pannkakan dock.. Det är det som moståndardebattörerna försökt få fram..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

"Domslutet mot Pirate Bay är tragiskt. Inte för de dömda grabbarnas skull utan för svenskt rättsväsende. Stockholms tingsrätt försöker stoppa den tekniska utvecklingen genom att straffa fyra killar som nyttjar den teknik som finns tillgänglig. En friande dom hade dessutom mycket snabbt tvingat fram en tidsenlig upphovsrättslagstiftning, där artister och författare får betalt för sitt arbete. Men de åtalade döms för brott mot upphovsrättslagen, de har fullt medvetet agerat för att främja "andras" olovliga fildelning. Det kan ju jämföras med en hälare som köper stöldgods, har han bara legitimation av den som säljer går han fri oavsett hur mycket han vet om både tjuven och stöldgodset. Men då är det mest privatpersoner som drabbas, nu är det den stora mäktiga industrin som kräver att deras privilegier skyddas. Då griper staten och rättsväsendet in."

http://www.aftonbladet.se/debatt/lottagroning/article4928651.ab


Känns som jag kunnat skrivit ovanstående stycke själv..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

KOBOLDKUNGEN

Förstår inte hur tekniken man använder sig av när man fuldelar spelar någon roll. Fuldelning är olagligt och har alltid varit olagligt oavsett teknik. Är ett mord inget mord om man hittar på en ny teknik för att genomföra det? Och en hälare går knappast fri för att den han köpt av visar legitimation. Däremot om han handlat i god tro. D v s att det inte finns någon som helst anledning att misstänka att det han köper är stöldgods.

Hur man kan vara emot att upphovmän ska få ersättning för sitt arbete är för mig helt obegriplig. Det hindrar dock inte mig från att fuldela allt jag orkar, om det kan bidra till att göra mitt liv bättre, då det är billigt, enkelt och ibland t o m enda sättet plus att jag har bristande moral och inte anser att det är så farligt att kopiera lite prylar som jag ändå aldrig skulle köpt.
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


Dale

Citat från: "biggabush"Hyfsat ointressant frågeställning IMO.

Det är olagligt att ladda upp och ladda ner upphovsrättsskyddat material utan upphovsmans medgivande. Punkt.

........

Man ska ha betalt för sitt arbete. Punkt.


Om vi hypotetiskt säger att de Pirate Bay-åtalade nu betalar de 30 miljoner i skadestånd som domen säger att de ska.

Hur mycket pengar kommer att gå till de kulturskapare vars alster har laddats upp/ner? Någon som gissar?







Exakt 0:-
Vilka är de riktiga piraterna egentligen?




/Dale, vill att kulturarbetare ska få ersättning för sina alster men ser inte att skivbolagen i nuvarande form betalar dem.

biggabush

Det är så att man rycker sitt obefintliga hår.

Dale. Exakt hur mycket kunskap och erfarenhet av våra betingelser och processer har du? Exakt noll. Exakt hur stor inverkan har detta sedan på trovärdigheten i det du säger? Precis allt.

Du har helt fel i dina insinuationer.

Om du nu visste något hade du vetat att målsägande i målet, som för övrigt kan läsas i sin helhet via Stockholms tingsrätts hemsida, kommer fördela skadeståndet enligt domslutet, vilket sin tur bygger på proportionalitet hämtad ur skadeståndskraven, som i sin tur är yrkade på av upphovsmänniskorna och deras VALDA företrädare.

Vilka är de riktiga piraterna egentligen (konspiratorisk trumvirvel hörs i bakgrunden)? Berätta du som vet - du verkar ha förvärvat hemlig avundsvärd kunskap.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

Dalevik. Processen att ta sig från idé till verk till framgångsrik säljbar produkt är lika komplicerat i musik- och upplevelseindustrin som i vilken annan global bransch som helst. Musiker skriver musik. Skivbolagen är deras företrädare och samarbetspartners som sitter på kunskapen banden själva inte har, eller ens vill syssla med.

Enklare svar än så har jag inte. Artister vill helt enkelt ha hjälp med all den juridik, logistik, marknadsföring och distribution som krävs för attt kunna ha musik som karriärsmöjlighet och bolagsform. Jag vet, för jag har arbetat på olika befattningar inom musikprocessens olika områden ganska länge.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

sebbe

http://www.youtube.com/watch?v=JFZkqfUclIg

vad gäller skadeståndsbeloppen så spelar det egentligen ingen roll vart de går, det är ju filmbolag som ligger bakom. fox skulle väl få 10 miljoner, det är väl nån enstaka procent av budgeten för en actionrulle. poängen är ju den avskräckande effekten.


anders, tråkigt att höra att ni måste lägga ner. jag tror att underhållningsbranschen hade varit bättre om vi hade en massa små aktörer istället för några få jättar. iallafall i musikbranschen.


hörde förresten att fox först startade sin verksamhet genom att kringgå nåt patent på nån slags kamera, nån som vet nåt om det? ganska irrelevant, men lite smått ironiskt om det är sant :)
samma sak med de som gnäller om integritet samtidigt som de öppnar sina trådlösa nätverk. själv har man ju nästan dåligt samvete för att nätverket ens är synligt :D
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Dale

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=489671
Det är inte jag som säger någonting, det är Jan Andersson på GP.

biggabush

Näe. Jan Andersson sa ingenting i din post, you did all the talking. Din länk däremot visade på vad Jan Andersson säger, och han har fel.

Ersättningar/inkomster mellan artist och bolag fördelas enligt avtal dem emellan och i de flesta avtal sker en fördelning mellan artist och skivbolag med 50/50 efter att alla utgifter är betalda.

Att journalister och skribenter begår sakfel och skriver dåligt underbyggda och ofta rentav vinklade artiklar tillhör dessvärre vanligheterna.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)