Sektion Fristad

Startat av sebbe, april 29, 2007, 22.56

Föregående ämne - Nästa ämne

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Fluff"om det kan glädja herr språkpolis så tog jag och kopierade ditt grammatiktips för att kunna använda det till min magisteruppsats.

Jag känner mig hedrad  :D

Hoppas du har med mig i din referenslista  :wink:
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


Ekelund

Fristadsektion... Jag är mer än överumplad över frågan. Armagedon ÄR ju i sin helhet en Fristadsektion. Det hade således varit mer riktigt att bilda en "Påtorpsektion" en "Åsboplansektion" eller för den sakens skull en "Boråssektion". Pratet om världsherravälde skulle mycket väl kunna rimma med en "Sektsektion".

Apropå Sövvel och grammatik så är detta ett utmärkt exempel på besläktade vetenskapliga aktiviteter som behärkskats till fulländning enbart i Fristad. Betänk även Fristads centrala funktion för koboldernas urspungliga hemvist... Roots ni vet... Word... (eller nå´t).
Tjoff... That was a crossbow...

Judas

Ja och efter det så skulle det naturligtvis ha bildats en Negerbynsektion.

Det var ju även i Fristad som Matte Fäldt myntade uttrycket.
" Om man tejpar ihop två katanor ger de dubbel skada"

dagle

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"
Ser att mitt försök att utöka den språkliga bildningen hos forumets skribenter misslyckades fatalt  :(

Ja ja, dagens ungdom  :roll:
Det är inte alltid som de äldre är så bra på språk. Ta t.ex. ordet copyright, översätt det svenska. Du kanske fick upphovsrätt, vilket i 99% av fallen inte är det man menar med copyright. Nej rätt översättning är framställningsmonopol, dock så kan inte gamla gubbar på svt lära sig detta :P.

Jag avslutar med ett svenskt ord, Tjobre (tror det stavas så på svenska).

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "dagle"
Citat från: "KOBOLDKUNGEN"
Ser att mitt försök att utöka den språkliga bildningen hos forumets skribenter misslyckades fatalt  :(

Ja ja, dagens ungdom  :roll:
Det är inte alltid som de äldre är så bra på språk. Ta t.ex. ordet copyright, översätt det svenska. Du kanske fick upphovsrätt, vilket i 99% av fallen inte är det man menar med copyright. Nej rätt översättning är framställningsmonopol, dock så kan inte gamla gubbar på svt lära sig detta :P.

Jag avslutar med ett svenskt ord, Tjobre (tror det stavas så på svenska).

Hmm... och vad skulle vara skillnaden? Är rädd för att de gamla gubbarna på SVT har rätt. Upphovrätt=copyright och innefattar något man skulle kunna kalla framställningsmonopol även om det inte är ett monopol i egentlig mening utan, just det, en upphovsrätt.

Upplys en gammal gubbe, vad fan är en Tjobre?
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


dagle

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"
Citat från: "dagle"
Citat från: "KOBOLDKUNGEN"
Ser att mitt försök att utöka den språkliga bildningen hos forumets skribenter misslyckades fatalt  :(

Ja ja, dagens ungdom  :roll:
Det är inte alltid som de äldre är så bra på språk. Ta t.ex. ordet copyright, översätt det svenska. Du kanske fick upphovsrätt, vilket i 99% av fallen inte är det man menar med copyright. Nej rätt översättning är framställningsmonopol, dock så kan inte gamla gubbar på svt lära sig detta :P.

Jag avslutar med ett svenskt ord, Tjobre (tror det stavas så på svenska).

Hmm... och vad skulle vara skillnaden? Är rädd för att de gamla gubbarna på SVT har rätt. Upphovrätt=copyright och innefattar något man skulle kunna kalla framställningsmonopol även om det inte är ett monopol i egentlig mening utan, just det, en upphovsrätt.

Upplys en gammal gubbe, vad fan är en Tjobre?
Upphovsrätt är att du har rätten till verket, inte att du har rätt att säga vem får kopiera det. Ett enkelt exempel på detta är skillnaden mellan Publik domain (vet ingen svensk översättning) och BSDL (en licens, används mest för datorprogram). Publik domain skyddar inte din upphovsrätt och folk får göra exakt vad de vill med din produkt. BSDL skyddar din upphovsrätt och licensen säger att du får göra vad du vill så länge du inte inskränker på upphovsrätten (att du har rätten till ditt verk). Alltså har du BSDL som inte har ett skit med copyright att göra men berör upphovsrätten. Fanns en bättre förklaring på piratpartiets hemsida av en forskare i ämnet...

Copyright däremot är som du kanske vet lagar/EULA som säger om hur du får använda och sprida vidare programmet. Monopolet ligger i att du har ett monopol på tillverka ett mönster (kanske bitar i ett datorprogram) och ingen annan får göra samma mönster. Dock så brukar ofta företag dra ihop hela licensen (med copyright och upphovsrätt) och kalla allt för copyright.
För att ge ett halvdåligt exempel:
Ta t.ex. att jag målar en tavla som är en kopia av Zorn tavla. Detta är helt lagligt så länge jag inte säger att det är en tavla av Zorn. Skulle tavlan varit under copyright så skulle jag inte få måla av den.

Blev kanske lite luddigt... Som sagt finns det bättre förklaringar på piratpartiet.

Tjobre betyder hej på svenska och jag tror det är ett låneord från serbiskan.

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "dagle"Upphovsrätt är att du har rätten till verket, inte att du har rätt att säga vem får kopiera det.

Det är precis vad det betyder, plus en hel massa annat, och det är samma sak som copyright.

http://www.javascript.nu/copy.shtml

http://www.copyright.gov/
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


dagle

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"
Citat från: "dagle"Upphovsrätt är att du har rätten till verket, inte att du har rätt att säga vem får kopiera det.

Det är precis vad det betyder, plus en hel massa annat, och det är samma sak som copyright.

http://www.javascript.nu/copy.shtml

http://www.copyright.gov/
Den fösta visar bara hur långt feltolkningen har gått, det är en feltolkning. Jag förstår inte annars hur jag kan ha kunnat släppa program utan copyright men jag har upphovsrätten till.

Sida nummer 2 pekar de värsta länderna av alla när det gäller copyright och patent. Testa att flyga till USA med en dator utan att bryta om 500 lagar vad gäller copyright/patent så har du tur.  MAFIA och liknade skriver deras lagar, inte konstigt att de inte är det som de egentligen skall vara.

KOBOLDKUNGEN

Precis som upphovrätt så får du copyright, eftersom det är samma sak, automatiskt så fort du skapar någonting som uppfyller vissa kriterier. Vad som gäller för att ett dataprogram ska betraktas som copyright vet jag inte.

Det är mycket man inte förstår här i världen men jag tror inte sidan som defenierar copyright i USA har feltolkat sin egen lag. Oavsett vilket lands copyrightlag du läser så är jag övertygad om att den överenstämmer med den amerikanska, och den svenska upphovrättslagen i det mesta.
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se