Deathwatch

Startat av Ewers, september 01, 2011, 14.19

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Jerry H och Fredrik E vill med denna tråd skapa ett forum för en rollspelgrupp i Wh40k-världen. Kärnan i gruppen utgår från spelarna i Jerrys tidigare Dark Heresy-kampanj men ytterligare spelare är välkomna i mån av utrymme.

Deathwatch är ett rollspel där spelarna spelar en space marine, utlånad av sitt chapter till elitstyrkan Deathwatch.
Spelet är ett uppdragsinriktat, actionorienterat spel med tonvikt på taktiska beslut, problemlösning och nedgörandet av kejsarens fiender. Det skall dock påpekas att det INTE är ett figurspel eller ens ett skirmischspel och figurer kommer troligtvis inte användas vid spelningarna.
Karaktärsspel och interaktion är en del av spelet och spelkonstruktörerna har lagt mycket energi på att lyfta fram det viktiga i gruppdynamik och samarbete genom rollspelande och intrigerande mellan spelare.

Jerry och jag är helt överens om att det viktigaste med kampanjen är att alla har roligt och trevligt. Därför undanber vi som spelledare att spelarna funderar på alltför osociala/svårtillgängliga karaktärsideér. Kom ihåg att det viktigaste för alla Space Marines är att bekämpa kejsarens fiender, därför kan gammalt groll mellan olika chapters läggas åt sidan (mer eller mindre) under tjänstgöringen i Deathwatch.

I deathwatch finns regler för följande chapters: Imperial Fists, Crimson Fists, Hammers of Dorn, Subjugators, Ultramarines, Novamarines, White Consuls, Black Consuls, Mortifactors, Dark Angels, Consecrators, Angels of Redemption, Angels of Absolution, Blood Angels, Flesh Tearers, Lamenters, Blood Drinkers, Knights of Blood, Black Templars, Space Wolfs, Storm Wardens, Iron Hands, Salamanders och Raven Guard.
Det finns dessutom regler för att skapa sitt alldeles egna chapter om så skulle önskas.

Karaktärerna som skapas är erfarna space marines från olika chapters som blivit utlånade för att tjänstgöra i Deathwatch under en tid. Samtliga karaktärer är relativt nyanlända och blir organiserade i ett Kill Team, benämningen på en taktisk grupp/enhet inom Deathwatch.
Karaktärerna är alltså erfarna space marines med 50-200 års erfarenhet och handplockas av sin chaptermaster för att skickas till Deathwatch just för att han utmärkt sig positivt.

Vid karaktärsskapandet väljer man en specialitet för sin karaktär som sedan följer karaktären hela kampanjen. Under kampanjen kan karaktären välja grundegenskapshöjningar/Skills/Traits/Talants från sin specialitet, den generella listan för alla Space Marines samt listan för sitt chapter. Detta möjliggör stora variationer och karaktärsutvecklingen känns inte speciellt begränsande.

Följande specialiteter finns tillgängliga från spelstart:
Apothecary
Assault Marine
Devestator Marine
Librarian
Tactical Marine
Techmarine

Spelgruppen består i skrivande stund av Jerry H, Fredrik E, Martin L, Kari och AG. Jerry och jag har tänkt dela spelledarrollen och är fler intresserade av att spelleda är det välkommet.

Är du intresserad av att vara med är du välkommen att posta det på detta forum men spelare från Jerrys dark herecy-kampanj har förtur.
Tanken är att skapa karaktärer tillsammans när Martin väl kommit hem efter sommarturnén.

/F "Emperor's Ghosts"  8)

Thure

Jag är gärna på denna kampanj, är dock ganska grön på Rollspel (har spelat väldigt lite EON och DoD)

Kari

Då ingen kan fått för sig att det är en bra idé att låta Ishmael få ens en gnutta makt, är det med stor glädje och viss vemod jag anmäler mitt intresse att vara med(som en annan karaktär än Ishmael).
"O divine art of subtlety and secrecy! Through you we learn to be invisible, through you inaudible, and hence we can hold the enemy's fate in our hands."
― Sun Tzu, The Art of War

Zebulon

Här skulle jag egentligen vilja dra ett skämt om gruppdynamik bland SPACING Marines, men istället konstaterar jag hur extremt roligt det hade varit att vara med och spela som en Dark Angel Apothecary (som heter Gideon Ringlein).

Edit igen:
Läste recensionen på rpg.net och det verkar ju faktiskt vara ett riktigt jävla coolt spel. Jag tar tillbaka allt ondskefullt jag någonsin har sagt om Space Marines, Ewers!!!!!
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Usually_Insane

Anmäler härmed mitt intresse att utrota förhatliga XENOS i den odödliga KEJSARENS namn.
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

bohlin

Låter kul dethär. Är gärna med om plats finnes :)

Ewers

Göra karaktär och prova systemet-kväll. Skriv när du kan genom att skriva namn i en kopia av datumen.

Måndag 17-20.30:

Onsdag 17-21:

Ewers

Måndag 17-20.30: Ewers

Onsdag 17-21: Ewers

Usually_Insane

Måndag den 12:e 17-20.30: Ewers
Onsdag den 14:e 17-21: Ewers, Peter-patrik
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Thure

Låter trevligt, betyder det att om man har visat intresse får komma ner och testa då? :)

cracked_open

Måndag den 12:e 17-20.30: Ewers, Jerry, Ag
Onsdag den 14:e 17-21: Ewers, Peter-patrik, Jerry, Ag
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Thure

Måndag den 12:e 17-20.30: Ewers, Jerry, Ag, Felix
Onsdag den 14:e 17-21: Ewers, Peter-patrik, Jerry, Ag, Felix(?)

Ewers

Onsdag den 14:e 17-21: Ewers, Peter-patrik, Jerry, Ag, Felix(?)

Karaktärer som skapats:

Jerry: Iron Hand, Tactical Marine (med tycke för teknik)
Henke: Dark Angel, Devastator Marine
Fredrik: Emperor's Ghosts (Raven Guard successors), Tactical Marine
Felix: Ultra Marine, Assult Marine
Kari: Space Wolf, Rune Priest
Martin: Blood Angel, Librarian
Anders: Dark Angel, Apothecary

/F 8)

Meldon

Dumt att jag såg denna tråden försent, jag hade gärna vart med o provat spelet annars... :(

Man kanske kan sätta upp sig på nån reservlista om nån hoppar av..??
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

Ewers

du är upptagen på reservlistan.

/F 8)