Organisera mera: Warhammer Fantasy Battles

Startat av emil, augusti 15, 2016, 15.12

Föregående ämne - Nästa ämne

Zot

Ser fram emot lite råttor på bordet!  :)

emil

En fråga som Zot lyfte upp med intåget av 8th ed.-reglerna. Det här med att man inte behöver gissa med kanoner m.m. längre, ter sig mer & mer underligt ju mer jag tänker på det. Det innebär att man nästan alltid träffar målet på 2-3+. (Alver som jämförelse träffar som bäst på 3+(Bolt Throwers), och dom ska väl vara bäst på det fluff-mässigt.)

Det var ju liksom inte tur eller skicklighet som gjorde att Zots kavalleri fick smaka kanon-kulor. Ser att Empires kanoner har gått upp i poäng från 100p till 120p, fast som Dogs of War-general körde jag fortfarande på 85p, mindre kanoner men räknas som Rare.

Å andra sidan gick skyttefasen snabbare, och det är ju positivt.

Tankar?

Zot

Terräng och dess placering är en annan faktor som påverkar (ganska mycket) hur effektiva kanoner är. Sen ska man kanske vara lite försiktigare med sina dyra enheter än vad jag var :)

Vi kan testa nians kanonregler vid tillfälle. Verkar vara baserat på BS om jag fattat rätt. Slå mot BS för att träffa en vald punkt och sen en T6" för studsen.

emil

Nja, att blanda regler & poängkostnader kan bli konstigt. Kan till & med bli konstigare än att Empire är bättre än alver på skytte! :O Dogs of War har sina konstiga regler som nerfar armén över lag.

Vi får väl hoppa på 9th Age-tåget senare, enligt David D så var det inte långt borta. Egen figurtillverkare verkar också lyxigt, vilka dom nu är.

emil

Nu på söndag 9/10 16:00 & framåt lirar vi Warhammer 8th edition igen, för gamla & nya spelare. Kanske blir lite magi, monster, hjältemod, fagra damer i nöd, kanoner, riddare, svagsinta m.m. Ett fantasyslagfält helt enkelt.

Meldon, hur är statusen på flytt och råttor på ett ev. slagfält?

emil

#35
Lite bilder från söndagens slagfält, mer fokus på Zot´s fina armé som tyvärr gick vinnande ur dusten.







En fin Steamtank bl.a. som lyckades spränga sig själv på Zot´s första runda.


En dum charge som jag nog inte kommer göra om, min Paymaster fick en hel Knight-enhet i sidan som han inte överlevde. Delar av min armé sprang av brädet som konsekvens.

Zot

Tack för god match, som sagt! Du hade tagit bra bilder, har bara dessa att bidra med egentligen:

Mycket snygga Warhammer-hus som fanns på föreningen:


Avgörande läge! Cool kavallerichock från Emil, men mina karaktärer hade massor av magiskt bling denna gång och var svåra att knäcka.


Synd att vi inte hade nåt på dina ogres, som bidrog mycket till det visuella (och som det var roligt att skjuta kanonkulor på!)

Meldon

Jag har nu flyttat och äntligen fått igång datorn igen så jag börjar komma iordning. Kommer snart att kunna ta hem alla mina gubbar med :D (Dom är på semester på annan ort ;) )
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

emil

Super, hör av dig när du är sugen på att ta ett slag någon gång. Både jag & Zot ställer upp i mån av tid, förstås.

Zot

Låter fint! Vi körde 2000 poäng nu senast och börjar kanske få upp farten lite med åttan(?)

Zot

Åhoj! Hoppas allt är bra! Skulle vara kul att rulla lite tärning igen snart, ska ta och kolla lite tider inom kort och posta här så kanske ni nappar på nåt om det skulle passa?

Annars håller jag också på att rulla igång ett nytt arméprojekt - vi får väl se när det blir klart, kanske lagom tills jag går i pension nån gång på 2040-talet?

emil

Citat från: Zot skrivet oktober 31, 2016, 19.59
Annars håller jag också på att rulla igång ett nytt arméprojekt - vi får väl se när det blir klart, kanske lagom tills jag går i pension nån gång på 2040-talet?
Låter kul, mina projekt har också en "deadline" någon gång under pensionen, ha ha!!! Jag väntar på en utmaning från Meldon & hans råttor, men det verkar som att han försvunnit på landet eller nåt. BSK är nu under Allahelgonahelgen också, så om man vill spana in lite 9th edition så är man nog välkommen dagtid för att kolla. David "Buffy" D vet nog mer då han är arrangör.

Zot

Hm, ja, ibland är deadline verkligen deadline.

Det skulle vara trevligt att ta en titt, men denna helg blir det svårt att hinna iväg på sådant, i alla fall innan söndag eftermiddag, och då verkar det ju vara slut. Ska dubbelkolla lite tider dock.

Nåväl, återkommer som sagt med lite tidsförslag, så får vi hoppas att det blir tillfälle att damma av några råttpälsar snart också!

emil

Jag har till slut fått tag på 8th ed Dark Elves & Beastmen Army Book på andrahandsmarknaden, så nu kan jag spela dom också om jag målar upp lite/mycket. Har bara bläddrat igenom Dark Elves, och dom verkar jättefåniga med de nya enheterna & Special Characters dom lagt till. Dom tog en U-sväng i fel riktning, men man kan ju spela med dom gamla beprövade & snygga sakerna.

Zot

Jaha, har du best-män också? Det hade jag nog missat(?) Har ingen vidare koll på Dark Elves och hur fånighetsgraden varierat över tid där, men snyggt=bra!