datorhjälp

Startat av Fluff, februari 20, 2008, 14.31

Föregående ämne - Nästa ämne

Fluff

funderar på att uppgradera min burk med lite nya saker, typ moderkort, grafikkkort och annat sköjsigt. var fem år sedan jag plockade ihop den så det är väl dags för bättre saker helt enkelt, och tystare! skönt med en tyst burk så det är lite prio.

någon som har bra koll på schyssta saker?
ät en makaron till!

carlsson

Mac Mini eller iMac, eller om du vill ha bärbart; Macbook.

http://www.apple.com/se/macmini/
http://www.apple.com/se/imac/
http://www.apple.com/se/macbook/

Det är mina två cent. ;)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Fluff

okej. förtydligar lite; vill inte ha en mac.

men tack för tipset ändå.
ät en makaron till!

dagle

Prisklass? Mer funktioner än att skall vara tyst? Användningsområden? Om spel, vilka?

Fluff

Prisklass: inte en susning direkt. inte alltför dyrt, jag söker en uppgradering av det jag har men absolut inte det senaste eller coolaste.

Fler funktioner: bättre än det jag har? dvs, bättre än:
Processor: AMD Athlon XP 2400+ 2.00 GHz
RAM: 512 MB Ram
Moderkort: nVidia Chipset EP-8RDA/EP-8RDA+ (tror jag, osäker på hur man kollar exakt)
Grafikkort: GeForce4 mx

Gärna nya tysta fläktar, möjligen nytt nätagg också då det jag har ligger på runt 300w.

Användningsområde: mestadels spel. svårt att säga vilka men bl.a. heroes of might and magic V. tanken är lite att jag ska kunna spela lite fler roliga spel (som kommer att komma, så jag vet ju inte om det här kommer att räcka men vill gärna ha illusionen i så fall) och så att det förhoppningsvis ska stå sig i några år.
köpte datorn med ihopplockade delar 2003 så det är ju ett tag sedan.
ät en makaron till!

dagle

Om du vill uppgradera den så skulle jag nog köpt ett pc3200 512mb ram och ett GeForce 7900GS/Radeon X1950Pro för ca 2000kr.

Angående fläktar så kolla upp vilka som låter mest först.

carlsson

Citat från: "Fluff"okej. förtydligar lite; vill inte ha en mac.

men tack för tipset ändå.

Nu vet jag att jag kommer tolkas som världens tjatigaste, men det är absolut inte meningen! Ditt val är ditt val, och det finns alltid anledningar till allt.

Men, eftersom ett av dina kriterier är att ha en *tyst* dator så lovar jag dig att du kommer bli supernöjd med Macen! Å andra sidan så kan man ju få en tystare dator om man köper en miniräknare, så jag är bara lite nyfiken på varför du inte vill ha Mac?


Intressant nog var det en artikel om detta i dagens MacWorld:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.146515?articleRenderMode=listpostings#a19.372089


Du vet väl om att du kan köra Windows-program på Macintosh nuförtiden?

Är du ens det minsta nyfiken så rekommenderar jag ett besök här:
http://www.apple.com/se/getamac/



Puss o kram! :)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Clifford

Citat från: "dagle"Om du vill uppgradera den så skulle jag nog köpt ett pc3200 512mb ram och ett GeForce 7900GS/Radeon X1950Pro för ca 2000kr.

Angående fläktar så kolla upp vilka som låter mest först.

Om du INTE vill uppgradera (eftersom Pers förslag är uråldriga och dessutom på tok för dyra för prestandan de ger...):

Grafik: Det givna grafikköpet är ett Nvidia 8800GT alt. Radeon 3850. Kostnad: Under 2000:-. Ska du satsa på något är det grafikkortet.

Processor: Köp den billigaste Intel dualcore du kan få. Bra grejer.
RAM: Köp 2gig DDR2. Pinsamt billigt nu för tiden, ingen idé att snåla eftersom det är så billigt.

Moderkort: Det billigaste som stödjer CPUn?

prova www.inet.se eller www.datorbutiken.se
www.komplett.se är lite för dyra idag.

Fluff

Carlsson: min bror köpte en mac mini då han letade efter en tyst dator. en bekant till honom hörde att han letade och föreslog just mac mini, håkan sa att han hört att den var tyst och frågade om det stämde och fick till svar: "den står i mitt sovrum, frugan har inte sagt någonting". så ja, den är tyst. men vill inte ha mac, är bara en sådan person. inget personligt mot dig, du är trevlig trots att du använder mac ,-)

min vana trogen och dum som jag är glömde jag naturligtvis skriva ännu en anledning till att jag vill uppgradera och tro mig veta att jag måste uppgradera.
jag startar datorn glad och livlig, den startar upp och windows kör igång och datorn startar om. ingen bsod eller något sådant, den bara startar om. ungefär som om man ryckt ut sladden och sen sätter i den igen. detta kan ske tre-fem ggr och av ingen uppenbar anledning, men precis i början då jag startat datorn. efter dessa tre-fem ggr startar den inte om sig och funkar fint.
så vad kan felet bero på?

tror därför mer på Cliffords förslag än dagles då fler delar blir nya och därmed kanske felet försvinner. eller?

och Carlsson, du behöver inte kommentera att jag slipper problemet med en mac ,-)
ät en makaron till!

Clifford

Du har taskiga kondensatorer eller transistorer på ditt Epox. Hade ett likadant Epox till min gamla burk, läste om ditt fel på nåt forum. Misstänker att det funkar om du gör en mjuk reset efter att den stått på ett tag? Bara vid en kallstart den strular? Tror du kan kolla efter läckor genom att syna kondensatorerna på moderkortet efter "läckor" av kondensatorvätska, har jag för mig. Ser ut som brun batterisyra runt deras fötter.

Hursomhelst:
Mitt BFG 8800GT/OC köptes för 2300:- och är nog det bästa köp jag gjort vad gäller prestanda för priset. Med tanke på hur löjligt bra det kortet är borde det kostat det dubbla, om man jämför med övriga kort på marknaden.

Processor är ju inte lika noga när man spelar nu för tiden, så länge den är en Core2Duo är det bra. Själv kör jag single core Opteron 146, överklockad till 2,7Ghz. Med det grafikkortet och 1,5Gb Ram kan jag spela precis vad som helst med fet grafik. Körde World in Conflict på näst högsta setting, har dock WinXP så inget DX10 för mig.

Fluff

precis, bara vid kallstart den strular. ska kolla upp tipsen och se vad plånboken säger.
tack för hjälpen alla!
ät en makaron till!

Fluff

nu har jag fått prylarna och fått hjälp med att sätta ihop allt. tydligen är det en fördel att alla saker får ström då man bygger ihop, något som vi kom på efter en stund ,-)

har dock dykt upp ett annat problem, moderkortet jag köpte (Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX) har bara plats för antingen mina hårddiskar eller min cd- och dvd-läsare. då den har uttag för nya hårddiskar. glömt uttagsnamnen...

finns det någon slags omvandlare/adapter som gör att jag kan använda de hårddiskar jag har eller blir det till att köpa ny hårddisk också?

förstod ni problemet?
ät en makaron till!

Clifford

Citat från: "Fluff"nu har jag fått prylarna och fått hjälp med att sätta ihop allt. tydligen är det en fördel att alla saker får ström då man bygger ihop, något som vi kom på efter en stund ,-)

har dock dykt upp ett annat problem, moderkortet jag köpte (Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX) har bara plats för antingen mina hårddiskar eller min cd- och dvd-läsare. då den har uttag för nya hårddiskar. glömt uttagsnamnen...

finns det någon slags omvandlare/adapter som gör att jag kan använda de hårddiskar jag har eller blir det till att köpa ny hårddisk också?

förstod ni problemet?

fattar.


Du har en IDE-port med plats för två prylar. Du har två SATA-portar. Du har minst 3 IDE-prylar.  Köp ny SATA-HD eller använd 1 HD+1 DVD i din IDE-port.