Bästa/Enklaste Sättet Att Få Bort Färg

Startat av Gustaf Eklund, augusti 19, 2012, 21.35

Föregående ämne - Nästa ämne

Gustaf Eklund

Jag har en del 40k figurer som jag vill måla om, men jag är osäker på hur man kan göra. Några av dem är målade med oljefärg, andra med Citadel. Jag har läst att man kan använda aceton eller bromsolja bl.a.

Tips på vad man kan använda/hur man kan göra för att få bort färgen effektivt och inte göra om figurerna till sörja? :)
Glory to Menoth! Death to the infidels!

Ivar

Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Gustaf Eklund

#2
De flesta är vanlig Citadel plast, någon av dem är metal.
Jag tror en del av dem är av den ljusare plasten, inte den mörka som de använder nu. Om det påverkar något.
Glory to Menoth! Death to the infidels!

Ivar

På metallfugurer funkar det att lägga i en glasburk med aceton i 1 till 2 timmar sedan sitta o gnugga med en gammal tandborste( en moddlare av modell 15 som man klipper borsten på är idealiskt(10 spänn på byggmax eller ekohallen) e dyl. doppa gnugga upprepa tills man är nöjd. Förkläde som kan kastas efteråt är att rekommendera. Dessutom ska du inte vara någonstans där du behöver andas, det luktar faaan o man blir lite snurrig. Du kommer inte bli ren om händerna förrän efter en vecka.


OBS funkar INTE på plast. då smälter de.

Har hör något om grönsåpa som man kan använda på plast men jag har inte testat själv.

Lycka till!
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Gustaf Eklund

Glory to Menoth! Death to the infidels!

Thure

Jag har använt T-röd till både plast och metall, låt det ligga i över natten sen är det väldigt lätt att få bort färgen

Gustaf Eklund

Glory to Menoth! Death to the infidels!

Thure

Mina modeller har inte fått några märken jag märkt av iaf :)

Gustaf Eklund

Då får jag testa det. Vad lägger du figurerna i? En plastburk av något slag? (Glasslåda etc)
Glory to Menoth! Death to the infidels!

Thure


Gustaf Eklund

Ok.
Som sagt, jag får testa detta. Tack!
Glory to Menoth! Death to the infidels!