Warhammer 40,000 6'th Edition

Startat av Gustaf Eklund, juli 09, 2012, 14.20

Föregående ämne - Nästa ämne

Lord Black

Nu tycker jag ni är lite väll negativa mot rymd krypen, vist inga allierade men det andra ser jag inte som några problem kan ju köpa fortifikationer med AA vapen(även om det är orealistiskt utan massa fluff lögner) sen är det ej att förglöms att  att flygande Hive Tyrants dropp kickar ner flyers med Vector Strike ;)
Poisoned har även ändrade regler vilken ingen verkar notera och nu ger det istället i praktiken re-roll to wound så länge du har lika eller högre S än fiendens T vilket gör att Tyraner och Trygoner äter det mesta i närstrid ännu bättre och med Smach mosar de fordon på löpande band.
Sen får ni leta efter en arme som kan ha så många onda Psykers på brädet samtidigt och jag tycker synd om den spelare som får möta en Doom med Iron Arm även om det bara är en chans på 6.   
Random Charge Range = medel på 7 = bättre, sen att Fleet reglen suger nu är väll en sak som gör att mina 52 hourmagounter inte lär få se slag fältet så ofta men det är bara att ta annat istället har ju typ 9000 poäng att experimentera med.
Vadå inga AP2 alla monster är AP2 alla bensvär ignorerar armour och rending är AP2 på 6 det är AP2 eller inget som gäller
Till sist får man inte glöma ändringen på Rage vilket nu ger mina enheter +2 attacker med lite smart movment förutsatt att jag lyckas med att misslyckas med mitt Ld test (kan bli en svår teknik att bemästra men skall se om det går)

oj det blev ett långt försvars tal för mina insekter hoppas nu inte jag får äta upp allt när jag väll får spela några matcher ::)
"I hate them not because they hate us but because  they are incapabel of good, honest human hatred"
Inquisitor Angmar on Tyranids

Thure

Med att man får mäta alltid gör dock att du nästan alltid kan dodga en charge. Om du sweepar med ditt flygande monster så kan de ramla ner på marken och ta wounds. Men nu spelar jag ju inte tyranider så ska kanske inte klaga

Lord Black

jo men lycka till att alltid stå 12" bort från alla tyranider ;) och med tanke på att man alltid får mäta så är det ju rätt lätt att se till att ens flygande moster inte blir utsatta för allt för mycket potentiella 6or men som sagt lätt att diskutera spel teori lär bli annorlunda i praktiken har till exempel insett att jag bör skaffa offer enheter som tar Over Watch elden från eventuella ömtåliga saker.
"I hate them not because they hate us but because  they are incapabel of good, honest human hatred"
Inquisitor Angmar on Tyranids

Lord Black

Förresten vad säger folk om en 40K dropp in dag inom en någorlunda nära framtid så som lördag nästa vecka eller något sånt?
"I hate them not because they hate us but because  they are incapabel of good, honest human hatred"
Inquisitor Angmar on Tyranids

Meldon

jag har sett fram emot denna editionen riktigt mkt, tycker dom lagt in grymt mkt roliga saker. Ska bli väldigt roligt att köra en match eller 2 på Lördag o prova ut dom nya reglerna! :D
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

Ewers

Jag skall eventuellt spela rollspel på lördag, men bara eventuellt. Om inte det blir rollspel så kommer jag gärna ner och är med på 40K. Är väldigt nyfiken på dom nya reglerna och vill också testa hur de funkar.

Vilken tid hade ni tänkt starta på lördag?

/F

Meldon

Du är väldigt välkommen att vara med, jag hade funderat på att börja runt 13-14, så jag kan ställa om dygnet och komma upp i rätt tid :)

Eftersom vi behöver nån med nyckel så är det perfekt om du vill vara med då ;)
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

Thure

Hmm, lördag you say? Jag är antagligen på. Måste kolla lite så jag har tid bara.

cracked_open

#23
Gällande att de arméer som är skyttebaserade skulle ha blivit de som fått bäst uppsving återstår att se. Det var precis samma funderingar och oro när 4th edition skulle ersättas med 5th. När modeller som snuddades av templates automatiskt skulle räknas som träffade och när man på det även fick styra in dem med hjälp av sitt BS fick många panik för hur det skulle gå för assultlistorna. Samma när det gick upp för folk att man inte längre kunde sweepa från närstrid till närstrid. Men i efterhand så tycker jag att det ändå har funnits en "harmoni" och närstridsenheterna/karaktärerna har i regel kunnat smiska upp många skyttelistor i brygga efter att terrängen anpassats till tlos. 

Om de ord jag hör stämmer så verkar det vara slut på fordonen och mech-listorna som har fått symbolisera 5th edition inte längre är the way to go. 6th kommer tydligen att bli infanteristerna och monstrens era så ser jag inte hur Tyraniderna skulle bli förlorarna. Tyraniderna och Necrons har ju sjuklig tillgång till båda de truppslagen och borde kunna utnyttja det ganska så bra. GW är inget företag som försöker göra sitt spel balanserat vilket man bör ha i minnet.
Dock är det viktigt att komma ihåg att när det släpps nya regelböcker och codexar så innebär det ofta att man måste bryta gamla invanda strategier och listkompositioner och nyttja/utnyttja de nya möjligheterna. Innan folk har gjort eller kommit underfund med hur de skall göra med de nya reglerna så brukar många bli lite "gnälliga".

Det tog ju ett bra tag innan man såg att folk började använda sig av reservlistor och outflanking iom 5th. Om ett år eller två så ser vi på riktigt vad 6th boken har fört spelet och hur många avhopp tillika nykomlingar det fört med sig.

Men jag skall som sagt läsa regelboken och sedan få se hur rättad jag blir. Jag känner dock överlag att mitt 40k sug är relativt stillat och mitt intresse för warmachine som spelsystem är mer lockande för tillfället.  8)
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Martin Larsson

Bra å se att folk faktiskt har kollat lite å så, räknar med att ni kan skiten i september! :)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Thure

Hur många är det som planerar att komma ner/upp imorgon? Jag kommer vara där i.a.f. och det vore roligt om någon vill spela med mig! :)

Ewers

Jag kanske kan spela mot dig.

Jag siktar på att komma ner ca kl 13.00

/F 8)

Thure

Låter bra! Jag tar med mig runt 2000p men kan korta min lista så den passar den mängd poäng folk vill spela!  :)

Ewers

Bring hu mång tusen you can bring. My marängs will pisk you up in brygga anyway!  :o

/F 8)

Lord Black

jag och David trillar väll in mellan 13 och 15 tror jag så vi lär väll få se det episka slutet på eran match  ;)
"I hate them not because they hate us but because  they are incapabel of good, honest human hatred"
Inquisitor Angmar on Tyranids