Bidrag - Motion om bidragsmöjligheter

Startat av carlsson, mars 14, 2009, 14.55

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Jag skulle vilja att styrelsen sammanställde vilka bidrag föreningen kan få och vad som gäller för dessa bidrag. De åren jag har varit aktiv i föreningen har jag fortfarande inte förstått till 100% vad som gäller. Dels eftersom olika personer säger olika saker, dels ändras säkert reglerna.

T ex:

Lokalbidrag
* Fås av kommunen om man har 100 bidragsberättigande medlemmar.
Bidragsberättigad betyder...

Aktivitetsbidrag Sverok
* Fås av Sverok när bidragsberättigande medlemmar spelar rollspel.
Bidragsberättigad betyder....

Aktivitetsbidrag Kommunen
* Fås av Kommunen när bidragsberättigande medlemmar har möte.
Bidragsberättigad betyder....

Smurfbidrag
* Fås av Staten när man bidragsberättigande medlemmar smurfar.
Bidragsberättigad betyder....
[/list]

Och så vidare....

Detta tror jag skulle vara till STOR hjälp för samtliga medlemmar eftersom vi då vet vad som gäller, och vad vi ska sikta på! Iallafall känner jag så.


Sen undrar jag: Finns det verkligen INGET SÄTT  att få bidrag för Brädspelsaktiviteter? Eftersom vi har så mycket brädspelsarrangemang på föreningen känner jag att det är viktigt att styrelsen undersöker detta till 200%. Eftersom många av spelen är utbildande på olika sätt känns det som att det borde kunna gå att göra nån form av cirklar i detta...


Vidare undrar jag också om man kan få bidrag för resor. T ex i samband med att vi reser till Arnhem, Stockholm etc för att spela ASL. Ofta kombinerar vi detta med besök på museer etc, och om vi då kan bidra till föreningens överlevnad är ju det ett plus!


/Andreas Carlsson

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Gobbos Spider

CitatKommunala bidrag :
Ungdomar upp tom 20 år

Ungdomar upp tom det året de fyller 20 genererar bidrag i form av aktivitetsbidrag när de har sammankomster. 5 stycken i rätt ålder är minimikrav. Aktiviteterna behöver nödvändigtvis inte ske  i föreningens lokaler men dock i föreningens regi.

Antalet sammankomster påverkar nedanstående grundbidrag i kombination med antalet bidragsberättigade medlemmar. Det finns vissa "gyllene" gränser.

Antal bidragsberättigade medlemmar genererar lokal- och grundbidrag.
Styrelsens mål är 51 år 2009

Bidrag från Kulturnämnden kan fås för diverse evenemang. Typ resor till Museum. Föredrag etc...

CitatSverokbidrag:

Ungdomar upp tom 25 år.

Dessutom får man bidrag för evenemang. Konventet är ett sådant evenemang.

CitatMedborgarskolan:

Alla genererar bidrag för godkända cirklar.
Fredrik Ros ansvarig och mkt sakkunnig
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Getsen

CitatMedborgarskolan:

Alla genererar bidrag för godkända cirklar.
Fredrik Ros ansvarig och mkt sakkunnig

Det här är reglerna såvitt jag känner till dem. Allt har inte testats i praktiken. :D

Cirkelversamhet
Medborgarskolan bidrag fungerar i tre olika varianter; det finns två olika sorters cirklar (Studiecirklar och Annan folkbildningsverksamhet):

CitatRapporteringsformer
Studiecirkel
Max antal veckor/år = 40
Max antal timmar/tillfälle = 4 studietimmar (4x45 min)
Max antal tillfällen/vecka = 3
Minst antal tillfällen/månad = 3
Minst antal timmar/månad = 9
Minimum antal deltagare/tillfälle = minst 3 godkända
Max antal deltagare/tillfälle = högst 12
Godkänd deltagare = Varit närvarande minst tre tillfällen på listan varav en
gång måste vara någon av de första tre sammankomsterna
Bidrag/studietimme = 10 kr

Annan folkbildningsverksamhet
Max antal veckor/år = Obegränsat
Max antal timmar/tillfälle = Obegränsat
Max antal tillfällen/vecka = Obegränsat
Minst antal tillfällen/månad = 1
Minst antal timmar/månad = 1
Minimum antal deltagare/tillfälle = minst 3 godkända
Max antal deltagare/tillfälle = Obegränsat
Godkänd deltagare = Varit närvarande minst ett tillfälle på listan.
Bidrag/studietimme = 5 kr

Ett förtydligande; Bidrag/studietimme är inte per person som deltar i cirkeln, det är för hela cirkeln. Dvs det är ingen skillnad på att vara fyra deltagare (ledare+tre) eller fjorton, den blivande ersättningen är densamma.

Då man startar en cirkel så får man själv välja vilken bidragsform man vill ha. En Studiecirkel ger mer pengar per timme men har högre krav/begränsningar än en Annan folkbildnings-cirkel. Armagedon har endast Annan Folkbildningscirklar, då det är smidigast för de större kampanjer som spelas i föreningen. Det finns ingen övre åldersgräns för en cirkelledare eller cirkeldeltagare.

Den tredje "bidragsformen" är egentligen inte ett bidrag likt de ovan. Medborgarskolan kan köpa in saker som sedan föreningen får låna på obestämd tid; jag *tror* att en av dammsugarna i lokalen är införskaffad på detta sätt. Jag har själv aldrig nyttjat detta, så jag är osäker på detaljerna, men jag misstänker att de är vaksamma på eventuellt missbruk och att det kanske t o m är så att vi måste köpa prylen själva och sedan lämna in ett kvitto som de kan välja att inte ge oss pengar för. Carl Tatti vet nog mer om just den biten.

Gällande cirkelbidragen erhålls de i form av kostnadsersättningar mot inlämnande av kvitton för inköp av cirkelrelaterat material (de brukar godkänna inköp till lokalen, t ex glimtändare, toapapper och soppåsar). Kostnadsersättningar som inte används nollas strax efter nyår, och det går inte att "spara" pengar från ett år till ett annat.  

Av all vår aktivitet så är det blott fyra verksaheter som är godkända för ovanstående bidrag; Rollspel, Musikspel, Terrängbyggande samt Filmdiskussion. Jag är osäker på vilka grunder som används för att avgöra om en verksamhet är godkänd för kostnadsersättningar. Vid frågor så har jag fått svaret att en cirkelledare kan beskriva sin verksamhet och sedan bli godkänd eller nekad. Jag antar att vi en gång i tiden (före min tid som ansvarig) presenterade all vår verksamhet och att det endast var de fyra ovanstående som gick igenom.

Hojta till om ni har några frågor eller nåt behöver förtydligas :)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."