Tips om bra udda filmer :)

Startat av Cugel, maj 02, 2007, 13.45

Föregående ämne - Nästa ämne

Cugel

Den här tråden pockar den skrivträngde filmfantasten att ge tips om filmer som få känner till men många nog skulle ha glädje av att se.

Comprende ? :)

Jag inleder med följande sci fi rullar:

1. "Robinson Crusoe on Mars", USA
Detta är en gammal sci fi film som är så välspelad att man lever med i den tekniska och kulturella generationsskiften till trots. Tempot är ganska långsamt men just det gör filmens ensliga äventyrstema trovärdigt. Trots att filmen är amerikansk innehåller den påfallande litet flaggviftning. Precis som böckerna hos den tidens viktigaste amerikanska science fiction författare !

2. "Sexmission" / "Sexmisja"
Polsk sci fi från 80-talet som har gått på svensk TV. Ni som är litet äldre minns den säkert. Två manliga krononauter skickas iväg i en experimentell tidsmaskin/kapsel. De hamnar i en framtid där kvinnorna genom något slags katastrof blivit det enda könet. Mycket humor och en hel del ögongodis för manliga tittare XD Ni som gillar THX1138 och rollspelet Paranoia kommer helt säkert att gilla denna film !
Jag är så kool att min kroppstemperatur ligger en grad under den absoluta nollpunkten.

carlsson

Måste bara tipsa om Dagon! En film baserad på en av HP Loverafts noveller som handlar om ett par som blir strandsatta på en mystisk ö där invånarna dyrkar en fiskgud. Välgjord och härligt slut! ;)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Brain

Personlig favorit:

Battle Royal
Bråkig skolklass placeras på en ö för att ha ihjäl varandra.

Dune
Är en SciFi klassiker av David Lynch. Finns en OK miniserie också.

För att gå till riktigt gamla filmer:
Arsenal
Rysk film om första världskriget från 1928

Har länkat titlarna till IMDB (Om det nu funkar idag...)
Tomas Davidsson

Fluff

Cube och Cube 2 är två goa filmer.
handlar om en grupp människor som blir instängda i en stor kub, typ rubiks, med massor av dödliga fällor. så ska de ta sig ut. tvåan har en go twist med tiden..
ät en makaron till!

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Fluff"Cube och Cube 2 är två goa filmer.
handlar om en grupp människor som blir instängda i en stor kub, typ rubiks, med massor av dödliga fällor. så ska de ta sig ut. tvåan har en go twist med tiden..

Å sen har vi ju Cube Zero (cube 3), helt OK den med
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


Clifford

Såg just Letters from Iwo Jima.

Regisserad av Clint Eastwood. Helt klart en film man bara måste se.

Den får  :thumbright:  :thumbright:  :thumbright:  :thumbright:  :thumbright:

sebbe

Citat från: "Clifford"Såg just Letters from Iwo Jima.

Regisserad av Clint Eastwood. Helt klart en film man bara måste se.

Den får  :thumbright:  :thumbright:  :thumbright:  :thumbright:  :thumbright:
oh, den vill jag se. har bara sett flags of our fathers.
bara grejen att någon har gjort en film som inte är från jänkarnas perspektiv är ju smått otroligt :P
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

dagle

http://www.imdb.com/title/tt0309614/
En bra dokumentär från 2600 om hur illa det demokratiska systemet fungerar i USA. 11 år fängelse utan rättegång är fint...

Dock så skall ni inte se filmen Takedown som är Hollywoods version  av filmen, som imdb rekommenderar.

Hail Sigmar

Citatbara grejen att någon har gjort en film som inte är från jänkarnas perspektiv är ju smått otroligt

Yamamoto var skitkass! Japaner behöver en utländsk regisör för att göra schyssta WWII rullar
All makt åt Tengil. Vår befriare!

Robin

Citat från: "Hail Sigmar"
Citatbara grejen att någon har gjort en film som inte är från jänkarnas perspektiv är ju smått otroligt

Yamamoto var skitkass! Japaner behöver en utländsk regisör för att göra schyssta WWII rullar

FÖR HELVETE! YAMATO HETER DEN! INTE YAMAMOTO. YAMAMOTO VAR EN BEFÄLHAVARE (head honcho, typ) FÖR JAPANERNA I WW2.  :evil:

Men nej, det var mindre bra. Fast båten var tuff.  8)
Jag vann combat med 13.

Hail Sigmar

hehe. just den filmen menar jag Robin.Yamato! Jag fattar inte Japanernas mentalitet. Nog därför jag tycker den filmen är så kass. Men du får dig en hemläxa o titta på Deliverence eller den svenska titlen, Den sista färden. Där har du en guldrulle!
All makt åt Tengil. Vår befriare!

Zebulon

Slår på den sedan länge döda hästen...

Förutom Barbarella och Blade Runner måste jag slå ett slag för Gohatto.
Snyggt filmad och grymt tema (gay samurai for the win!)
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

soulreaper

Den postapokalytptiska franska komedin delikatessen! Den var riktigt rolig!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Brain

Måste ju fylla på med Le Dernier combat. Luc Bessons första film
Tomas Davidsson

sebbe

kör vi tidiga filmer av kända regissörer så vill jag slänga in robert rodriguez' el mariachi. mycket bättre än både desperado och once upon a time in mexico. trots att johnny depp inte är med :D

hneke och krai kan dessutom intyga att let's go to prison typ är den bästa filmen någonsin

fotnot: jag tyckte det blev så kul att jag lyckades stava fel på två namn med ett ords mellanrum, så det får stå kvar.

vilken film som helst i geddons videohylla är ju gjord av rent guld dessutom :D :D
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45