BSK 23 - 2005

Startat av Clifford, november 10, 2004, 06.28

Föregående ämne - Nästa ämne

Skall vi ha ett BSK 2005?

Ja!
35 (94.6%)
Nej!
2 (5.4%)

Antal personer som röstat: 35

Omröstningen har avslutats: november 10, 2004, 06.28

Robin

CitatSjälvklart har man ansvar för att röja undan sitt eget arr. Vem fasiken tror du röjt undan i köket varje år?

Getsen?

























Nej, allvarligt talat, vi kunde eventuellt placerat alla borden i dioramarummet, men det var ingen som tänkte på det just då. Tanken var att inventering av bord skulle ske under veckan, vid denna hade de flyttats. Så skedde inte, eftersom alla inblandade har arbeten och liv vid sidan om Geddon och konventet. Jag tog ut 2 semesterdagar inför konventet för att hinna bli klar med terrängen, och vi hann ändå knappt klart med den.

Hade det vart så noga så kunde du slagit en signal, så hade jag släpat mig till geddon efter jobbet på måndag/tisdag och plockat undan skiten. Som det är nu så tänkte inte jag mer på det, utan mer att bord skulle inventeras och sorteras nu på fredagen.

Men visst, vi säger det. Ingen cred till mig, waaaaaaaaaaaaaaaaah  :cry: . Dags att börja öva på sin Seppukku.
Jag vann combat med 13.

emil

Hej o hå!

Den här diskussionen har funnits i X antal år, och problemen är de samma. Men likväl sitter man själv redan och reflekterar lite över vad som kan bli bättre, vilket i sig är ganska fascinerande att man redan sitter och klurar på en vidareutveckling.

Problem är till för att lösas, och vi har stora resurser om man bara försöker se möjligheterna istället för att reflektera/analysera den "omöjliga" situationen.

Visst, jag skulle också kunna bli lite butter över all den arbetstid som jag lagt ner som jag kunde fått en skälig lön för. Men jag orkar bara inte reflektera över BSK på det sättet.

Ha det bäst!

Clifford

Vill bara inflika att städningen brukar ta cirka en vecka efter konventet...det var alltså inte "stökigare än vanligt" i år. Hursomhelst, jag har sett tre olika personer utopa sig till konventsordförande i år, bristen på kommunikation har varit påtaglig, arrangörerna fick väldigt lite info, besökarna likaså, och ÄNDÅ hade vi fler besökare än förra året.

BSK22=succé. Så långt allt gott. Problemet är NÄSTA BSK, inte årets. Jag tror jag talar för både mig själv och Dina, Dale, Björn och Gunilla när jag säger att vi är rätt trötta på att ordna, fixa, stå i och mecka allmänt. Notera att vi är lejonparten av konvents-staben OCH styrelsen. Jag kommer iallafall inte lyfta så många fingrar nästa år.

Vem vill vara receptionsansvarig?
Vem fixar en BRA hemsida?
Osv...

Det räcker inte med att säga ja till BSK, man måste se till att någon gör konventet. I tid.

Apanpapan

Det är sant... Clifford borde inte behöva lyfta alla tolv fingrar för konventets skull. Men det som behövs är nog lite mer positiv inställning när det väl gäller (ska jag säga som är pessimist i parti och minut) Det gick bra tack vare Dina, Börne, Cliff, Gunilla och Dale och en massa andra tomtar som offrar liv och lem för att terräng/mackor/städning ska bli klart i tid. GÖTT JOBBAT! Alla som förtjänar får en stående ovation av lilla mig. When the going gets tough, the tough gets going... som det så fint heter...
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Gunilla Hellén

Tack Apanpapan, allt jag ville ha var lite uppskattning!

Jag ledsen att jag gick så hårt åt er figurspelarrangörer, egentligen är det inte alls er jag är sur på. Ni gjorde ju något för BSK och i förlängningen Armagedon.

Alla som ställer upp för BSK borde få en puss och inte massa skäll. F'låt.

Björn, jag förstog inte vad du menade med ditt inlägg.

Vad det gäller planeringen; både kioskeschemat och bagageschemat (om jag föstog Tommie rätt) var väl planerade bara totalt omöjliga att fylla med folk, därför att folk inte vill vara med.

Du har rätt i att huvudarrangörerna inte ska sitt i styrelsen samtidig som de anordnar konventet. Men det spelar ingen roll, jag behöver minst 20 personer för att fylla kioskschemat under konventshelgen och det är bara jag. Sedan behöver receptionen, bagaget, säk och slutstäd folk. Dessutom borde vi ha en avbytar pool som kunde gå in och låta tex figurspelansvariga få en timme fritt här och där. För att käka lunch, snacka skit eller spela lite. Var får vi tag på alla dessa personer?

Som jag ser är en lösning att engagera andra föreningar i BSK, alla skulle tjäna på det. Vi bränner inte ut oss, BSK fortsätter existera, personal tillkommer och de nya föreningar har en chans att få in lite extra cash.

Jag hoppas på ett bra BSK nästa år även om kanske håller mig bort, men jag har nog hunnit ändra mig tills dess.

Björn

Citat från: "sebbe"jag tycker definitivt att vi skall ha ett konvent även nästa år, vi har faktiskt ett visst ansvar.
om det inte blir något konvent kommer väldigt många bli besvikna, och det skulle kännas lite dumt om den enda orsaken var att vi inte kunde få ihop tillräckligt mycket folk.

Visst, traditionskänslan med BSK som hålligt igång i 22 år är stor. MEN, jag tror att det i längen kan bli problem att få folk intresserade om vi inte gör det här i första hand för att det är kul. Att det är roligt tror jag måste få vara den viktigaste anledninen. (ps. sebbe: jo jag tror att du tycker det oxå men det framgår inte riktigt av inlägget)

Citat från: "sebbe"om vi delar vinsten med andra föreningar, ger mer prylar till arrangörer, eller sliter mer än vad vi borde spelar inte så stor roll, det viktiga är att det blir ett konvent.

Det viktiga "är" att besökarna har det trevligt och att arrangörer har det "kul" dvs att det känns som att de inte gör det bara av någon slags pliktskänsla. Hur man lyckas med detta är en annan fråga.

Björn

Citat från: "Gunilla Hellén"Björn, jag förstog inte vad du menade med ditt inlägg.

Jag var redigt trött och skrev på flera olika idéer i samma medelande.

Citat från: "Gunilla Hellén"Vad det gäller planeringen; både kioskeschemat och bagageschemat (om jag föstog Tommie rätt) var väl planerade bara totalt omöjliga att fylla med folk, därför att folk inte vill vara med.

Vad jag menade var att det i första hand inte skall ligga på de ansvariga för kisok, bagage att fixa folk. De skall göra den första rekryteringen och lägga schemat. Om de sen upptäcker att det inte finns folk så är det bättre om det är någon som har det övergripande ansvaret att fixa arbetskraft.

Citat från: "Gunilla Hellén"Du har rätt i att huvudarrangörerna inte ska sitt i styrelsen samtidig som de anordnar konventet. Men det spelar ingen roll, jag behöver minst 20 personer för att fylla kioskschemat pers Var får vi tag på alla dessa personer?

Min lite naiva tanke var: Jämnför hur många medlemmar Geddon har med hur många som jobbade på konventet. Sure, vissa vill inte för att de vet hur "slitsamt" det är, men många av de nyare medlemmarna vet inte ens vad BSK är. Om vi kan få alla att arbeta behöver inte arbeta lika mycket. Men vad vet jag, kanske är jag bara för NAIV.

Citat från: "Gunilla Hellén"Som jag ser är en lösning att engagera andra föreningar i BSK, alla skulle tjäna på det. Vi bränner inte ut oss, BSK fortsätter existera, personal tillkommer och de nya föreningar har en chans att få in lite extra cash.

Kanske sågs mitt inlägg som att jag var helt emot detta förslag? Så är det inte alls. Vad jag menade var att detta inte är någon gyllene superlösning eller att det säkert är den enda lösningen. Men det är ingen "dålig" idé.

Martin Larsson

Detta är hur jag ser det hela(ganska krasst och jag räknar med att alla inte håller med så det så):

Allt (bokstavligt talat) började för sent och där i låg en stor del av årets problem.

Håller delvis inte med Björn om rekryteringen av personal. För typ 5-6 år sen så fungerade det så att det samlades in en massa namn på folk som ville jobba på konventet och sedan portionerades de ut till bagaget, kiosk osv i första hand efter önskemål.
Då fungerade det ganska bra så det kanske e dags att införa en(eller två) rekryteringsansvariga i konventsstaben vars enda syfte e att ringa(ja med telefon) upp alla de somjobbat på BSK de senaste 6 åren i bagage, kiosk och reception och höra efter om de kan tänkas vara intreserade igen :?:
Telefon framför mail eftersom telefonkontakt innebär att man ängnar varje individ lite engagemang och det känns mer uppskattat att få ett samtal istället för ett mass-mail :idea:
Alternativet är att man redan i konventsgruppen ordnar ansvarig för dessa tre områden och ger dem i uppgift att skaffa personal på egen hand :?

Det räcker inte att bara säga att man behöver folk, det gör alla, och det måste lösas i förväg. Förväg betydandes typ en månad, inte en vecka. Återigen boyz´n´girlz: planering, planering och åter planering...
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Martin Larsson

Vidare kan ju sägas att GW-delen av konventet har ett par nya fräsha planer för nästa år(igen) :idea:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

Citat från: "Martin Larsson"Vidare kan ju sägas att GW-delen av konventet har ett par nya fräsha planer för nästa år(igen) :idea:

Huh? Så bra att man blir informerad då... :?  :lol:

Robin

Jepp. GW skall ha våning 1, 2, 3 SAMT gympasalen.

Vi hade tänkt att ta ut ~100,000 SEK ur geddon-kassan för att bygga de där 187 extra borden som behövs, och så ha 3 pass i varje omgång, jajamän.  :twisted:



MuahahaAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH..... *pust flås flämt pes* ....BWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAahhaaahaaaaaa

Kommer dock att behöva en eller två till som kan vakta salarna....
Jag vann combat med 13.

Martin Larsson

Jupp, det stämmer :!:
Vi tänker slå på stort med 1332 spelare totalt så det så (vi räknar oxå med att det ska finnas en separat kiosk på varje våning samt med tillhörande bagage så nån får fixa det) :idea:

Nämde Robin att vi har planerat en världsomspännande reklamkampanj oxå i 57 olika lämpliga kanaler samt på alla konvent världen över i fyrfärgs A1. Allt detta till en liten nätt summa...
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Usually_Insane

det vettigaste ni kunde göra vore ju att kontakta GW och förfråga om dom vill göra reklamkampanjen åt er, kanske även bjuda in någon av dom, helst en som var med från början så man kan fråga varför dom ändrar på reglerna stup i kvarten för och sånt. och få några grymt överdimensionerade och överdrivna tvåhandssvärd eller bolter som förstaplatstrofe... /maktgalet dravlande  :wink:

annars är det ju bara positivt att föreningen anstränger sig för att göra konventet bättre till nästa år.

som en utomstående måste jag säga att jag tyckt att ni gjort ett riktigt bra jobb, det har knappt märkts alls att det skulle vara någr kaosartade panikanfall... :roll:  nä, ärligt talat, ni gjorde ett bra konvent även detta år.
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Martin Larsson

Jaja det är väl dags att försöka få igång denhär diskussionen igen, för det behövs av flera skäl...

Citat från: "Gunilla Hellén"Inse fakta: Vi är för få för att ro runt ett sånt här stort arrangemang...Jag tycker vi borde bjuda in någon/några andra föreningar i närheten för samorganisering av konventet. Dela på jobbet och dela på eventuell  vinst...

Säger såhär om ovan nämnda :arrow: Om vi inte har ett konvent så kommer vi inte gå runt, alla kommer se varför på årsmötet. Tyvärr har mitt topic gällande geddons ekonomi tagit chansen att fly när tyglarna var lite lösa, men men allt kommer klarna på årsmötet om det inte redan gör det :roll:

Citat från: "Dale"...Till nästa år hoppas jag att det inte behövs byggas så mycket inför konventet, så att de ansvariga har mer ork under söndagen att placera grejerna på mindre skrymmande sätt...

Tja, med tanke på att det är (minst)de bägge större figurspelens ambition att växa så kommer det att byggas till nästa år med, dock förhoppningsvis i bättre tid, med allt vad det medföljer...

Citat från: "Clifford"...Vem fixar en BRA hemsida?...

Någon godtycklig hacker som vill tjäna en slant extra, det känns lika bra att betala någon person en mindre summa för att få det gjort ordentligt och i tid, istället för att det daltas fram och tillbaka och inget händer för än väldigt sent 8)

Å sen detaljen med personal, se mitt inlägg lite lägre bak i tråden :arrow:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Clifford

Citat från: "Clifford"...Vem fixar en BRA hemsida?...

Någon godtycklig hacker som vill tjäna en slant extra, det känns lika bra att betala någon person en mindre summa för att få det gjort ordentligt och i tid, istället för att det daltas fram och tillbaka och inget händer för än väldigt sent 8)

Jo, det är sant att nån godtyckling avlönad individ kan göra hemsidan, så frågan borde vara:

Vem strukturerar och bestämmer hur vår hemsida till BSK ska vara och vad den behöver för att fungera perfekt med allt från arrangemang till föranmälan?

Själva jobbet-inga problem, men i år gjordes jobbet av någon som INTE vissta riktigt vad som behövdes till typ anmälningsinfo.