Rollspel i Ghost in the Shell-miljö

Startat av Shump, september 25, 2008, 15.26

Föregående ämne - Nästa ämne

Shump

Hej!

Jag undrar ifall det är någon här som vet ett bra rollspel lämpat för att spela i Ghost in the Shell-miljön.

För de som inte vet vad det handlar om så är det ursprungligen en manga som har blivit en mycket populär och bra film samt TV-serie. Citat ur första filmens wikipedia-sida:

"Berättelsen talar om för oss hur det kan te sig i framtiden när hjärnor kan bli programmerade och robotar kan skapas för alla tänkbara ändamål. Vad innebär det att vara levande, och hur vet man att någonting verkligen lever och har ett medvetande?"

Jag har funderat på att använda D20 Modern tillsammans med Future och Cybernetics, men eftersom jag bara har spelat D&D 3.5 så vet jag inte så många fler rollspel och frågar därför här ifall det är någon som har ett annat förslag.

Tack på förhand.

Brain

Cyberpunk!

Gammalt och gott, fast man behöver modda det en del.

Är själv ett stort fan av GITS och har sett filmerna och Stand Alone Complex  och SAC:2nd Gig upprepade gånger...
Tomas Davidsson

Xyzar

There is no IRL, there is only AFK.

maxx

Jag skulle nog också vilja påstå att neotech skulle passa sig ypperligt, dock med vissa mods för att få ner dödligheten en aning ;P

Brain

Citat från: "maxx"Jag skulle nog också vilja påstå att neotech skulle passa sig ypperligt, dock med vissa mods för att få ner dödligheten en aning ;P

Hmm har inte Neotech det extremt slöa systemet med att slå femtielva T6 eller har de anpassat det?

Cyberpunk är tämligen dödligt det också men i en GITS miljö har man ju (ifall du tillhör Section 9) god tillgång till extrembra läkarvård
Tomas Davidsson

maxx

joo, det är rätt segt. men det är tufft med många tärningar ;)

Cyberpunk har jag aldrig hört om, kanske värt att kolla in.

Shump

Jag är ganska säker på att spelarna (till att börja med iaf) inte kommer tillhöra Section 9, men att de tillhör någon egen oberoende oganisation som fungerar som någon form utav legosoldater som hyrs in för att lösa diverse brott. Med andra ord, de kommer ha ganska bra tillgång till utrustning, men begränsad.

Målet är att ha en kampanj med fokus på en förhoppningsvis lika bra handling som GITS (jaa, jag vet, jag siktar mot stjärnorna (: men drömma kan man), dock varvat med en del strider. Med andra ord, ganska likt tempot i TV-serien. Därför vore det kanske bra ifall striderna inte tar allt för lång tid.

Jag har ännu inte kollat in Cyberounk och Neotech, men än så länge är hela detta kalaset endast i drömstadie :P Jag kollar främst upp vilka möjligheter det kan finnas för att förverkliga den. Ska dessutom läsa igenom första mangan (som snart förhoppningsvis dimper ner i min brevlåda (: ) innan jag fördjupar mig i att utforma en handling till kampanjen.

Jag skulle också vilja fråga ifall ni har några synpunkter på vad jag framför allt bör få med i kampanjen. Ingen av det som jag tänker spela med har sett GITS (tror jag iaf) och jag vill ju att de ska bli minst lika fascinerade av dess universum som jag själv är.

Brain

Citat från: "Shump"
Målet är att ha en kampanj med fokus på en förhoppningsvis lika bra handling som GITS (jaa, jag vet, jag siktar mot stjärnorna (: men drömma kan man), dock varvat med en del strider. Med andra ord, ganska likt tempot i TV-serien. Därför vore det kanske bra ifall striderna inte tar allt för lång tid.

Jag skulle också vilja fråga ifall ni har några synpunkter på vad jag framför allt bör få med i kampanjen. Ingen av det som jag tänker spela med har sett GITS (tror jag iaf) och jag vill ju att de ska bli minst lika fascinerade av dess universum som jag själv är.

GITS är ju tämligen mångfacceterad. Det finns många olika agendor på samma sida och de krockar ju ibland... Likt vårt samhälle existerar det många "untouchables" och man hamnar ju i situationer där man bara kämpar mot bossens hejdukar.

Samtidigt hamnar ju delar av Section 9 i krångliga tankar om sin egen existens. Lever jag verkligen när mitt medvetande enbart finns i en elektronisk krets? Är det verkligen min kropp eller bara ett högteknologiskt substitut? Är jag bara en maskin som kan ersättas när det kommer en ny modell?

(för dom som inte vet är merparten av huvudpersonerna cyborger med många delar utbytta...)

Bara lite snabba tankar...
Tomas Davidsson

Shump

En snabb fråga bara, finns någon av dessa böcker på geddon?