World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

GrandPA

Så går det när man skriver utan att tänka.  :oops:

Förklaringen är dock mycket enkel. Vi tog med aircav optionen som ett skämt. :D Vi kör inte med aircav. Så återgå du till att svamla om övriga optionalrules för och nackdelar då det kan nog leda till flera lustiga diskussioner.

Här kommer lite svamel. Angående "food in flames" så är det en mycket besynnerlig regel. Den saknar all form av realism och alla argument för att det skulle handla om att UK är så beroende av sina kollonier faller på det lilla antalet resurser i UK. Dom är redan beroende av sina kolonier utan "food in flames".
"Food in flames" kan dock ha en balanserande effekt för spelet om man tycker att axis har en fördel. Tyvärr har alla omgångar då vi kört med "food in flames" blivit mycket märkliga men aldrig tack vare "food in flames". Därför har vi fortfarande ingen aning om det är en vettig regel eller inte.
All for one and more for me

Lindbergh

Option 29: (Food in Flames) For each of Australia, India and South Africa where one or more resources are transported to a factory in Great Britain this turn, add 1 production point to the Commonwealth total. Example: It is Jul/Aug 1942, and the Commonwealth player managed to ship 2 resources from South Africa to a factory in Great Britain this turn. Alas the convoy line from India is cut and Australia is Japanese controlled so the Commonwealth only receives 1 additional production point this turn.

Som CW-spelare vill jag bara poängtera option 29...man kan få upp till 3 PP, inte BP...minns "ekvationen" :wink: , :

13.6 Production
Production allows you to build new units and to repair damaged naval
units. How much you can build depends on the resources and factories
your major power controls.
Each factory that receives a resource makes one production point. You
multiply this by your production multiple to give you build points. Build
points are what you spend to buy new units.


Det innebär att FiF-regeln blir bättre och bättre alltefter tiden går i spelet numera och då multipeln ger först utslag 1942 (1,25)...Glöm inte av att det finns tre utgåvor av RAW7 och vi kör med den senaste som är RAW7-aug-04. Den är förtydligad och något bättre än de tidigare och det är få skillnader. Den finns att tanka ned i Wordformat på ADG bland annat!! Skillnaden mellan RAW7-aug-04 och RAW7m är just PP istället för BP...

Tror att det vore kul att maxa upp och pröva med lite options då och då, det skadar inte att testa vid något tillfälle. Vissa av dem kommer få en strategisk betydelse (limited bajs supply, som blir mindre roligt för öbor som USA, CW och JAPAN), medan andra är kanske mer operativa (railwaybonus...man anföll ofta längs med dessa rutter av förklarliga skäl i verkligheten...) eller rentutav taktiska som kanske GuardsBannerArmies...förmodar att den symboliserar den Sovjetiska doktrinen att de som stred bäst och vann, fick mer och bättre prylar och bättre UH. Den doktrinen levde kvar ända till kalla kriget tog slut, då sovjetiska OMG (operativa manövergrupper) var "spjutspetsen" i den tänkta offensiven mot NATO...den grupp det gick bäst för, fick mer UH och annat...

Vissa options är viktiga, som en-route interception (realism...man kan flyga runt alternativ screena med ett jaktparaply vid inflygningen), som vi körde redan för 2-3 år sedan...schysst regel, helt klart! Skall bli spännande med fractional-odds, fattar nästan inget av det och tycker det verkar jobbigt (läs: långsamt), men de som Wiffade senast var nästan (?) lyriska med devisen "mer är bättre"  :wink: jaja, som CW lär jag inte ha så mycket att pressa in...carlsson och dale lär få räkna  :wink:

Har lite HwyWpn units hemma om/när vi behöver dem...kan väl vara kul att uppgradera Zhukov till en 10(5)4  :shock: eller lasta på tysken en USSR 14-5 ARM där det svider  :wink:

General Olivier  L  eese (Chef XXX corps  :wink: )
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Robin

Om det finns en AirCav-glut i den amerikanska '46-påsen så borde vi nog ta bort den regeln.... Annars kan jag garantera att den advancebuildas 44  :twisted:

Men om jag inte minns fel så har faktiskt inte WiF FE en AirCav-glut i 46-påsen.
Jag vann combat med 13.

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Lindbergh"Option 29: (Food in Flames) For each of Australia, India and South Africa where one or more resources are transported to a factory in Great Britain this turn, add 1 production point to the Commonwealth total. Example: It is Jul/Aug 1942, and the Commonwealth player managed to ship 2 resources from South Africa to a factory in Great Britain this turn. Alas the convoy line from India is cut and Australia is Japanese controlled so the Commonwealth only receives 1 additional production point this turn.

Intressant, bytet från BP till PP gör att min första tolkning av regeln stämmer än mer överens med formuleringen av regeln.
Givetvis inser jag att den trots det inte är riktig
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


Lindbergh

Tyckte ändå det var kul när vi körde med Food-in-Flames att man var tvungen att få hem R från Indien, Australien och så...annars fick man avdrag i Res eller vad det nu var  :lol:

Från RAW7 som vi spelade med senast jag var med (2003?)
Option 29: (Food in Flames) For each of Australia, Canada, India
and South Africa where no resources are transported to a factory in
Great Britain this turn, reduce the number of resources that did reach
a useable factory in Great Britain this turn by two (minimum 0). The
Commonwealth player chooses which resources are lost.
Example: It is Jul/Aug 1942, and the Commonwealth player managed
to ship 1 resource from Canada to a factory in Great Britain this
turn. Alas the convoy lines from India and South Africa are cut and
Australia is Japanese controlled. A total of 15 resources did reach
useable factories in Great Britain this turn. This number is reduced
to 9. The Commonwealth chooses to lose 6 non-oil resources.


Stackars Robin, det måste ha smärtat?!  :D

...kanske smärtade lika hårt för Cliff när CW/USSR/USA gjorde en joint-special-secret-hush-hush-operation och manglade alla CP för japsen med sina SUB  :wink:

Fieldmarshal H.W Mait L and  8)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Robin

Det hade svidit jävligt hårt utan en emergency reorganisation av CPs.... Som tur var så fick jag ju en massa resurser extra senare av USA så jag kunde skita i om jag tappade 2 resuser...
Jag vann combat med 13.

Lindbergh

Ja, vad jag mindes gav jag dig en hel del som kompensation för att slippa engagera mig i europakartan  :wink:

Cliff gav mig ju njutning i fjärran östern då :oops:

...fast det var lite jobbigt när det plötsligt dök upp andra färger än grönt och rött på båtarna i indiska oceanen  :shock:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Apanpapan

Ljusblå om jag inte minns helt fel... Richelieu...
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

oscar

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Option 41 Fractional odds~11.16.5  :?: Har ni spelat med det förr, är det inte väldigt pyssligt?
Jag har hört från dom som har spelat med denna option hävdat att det faktiskt är precis tvärtom.
Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Option 49 Hitler´s war ~13.3.2, 13.6.3 :? Förstår mig inte alls på regelnamnet, nån? Låter rätt kul men känns väldigt pro allies? Men omtidigare omgångar visat att allies kan beöva en boost så kan den vara värd att testa.
Anledningen till att det heter som det heter är att man tar bort ryssens multiplar för städer. Dessutom tar man bort regeln att om det står en fiende i supply i ens hemland så får man +0,25 extra i PM. Ryssen och kinesen får iofs tillbaka den senare multipeln för att kompensera ett annars lite för brutalt produktionsbortfall. Vad gäller den där lend-lease regeln som innebär att ryssen kan dra en extra bricka och omvandla den till BP, har ni funderat på vad USA måste göra för options först och hur många brickor som kommer att ligga ute?

Det blir ändå så att ryssen tappar en hel del produktion. Därav namnet.

Läs 13.6.3:
Option 49: (Hitler's war) Replace notes (b), (d) and (e) of the Production Multiples Table with:
(b) +0.25 to China each turn;
(d) +0.25 to the USSR while Germany and the USSR are at war with each other.
Using this option, major powers no longer receive a bonus for an in supply enemy unit in their home country, and the USSR no longer receives any bonuses based on the cities they control.



Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Option 75 Cruisers in flames~11.5.10, 22.4.6  :!: Självklart, mer gluters mer kul :D
Man behöver faktiskt inte köra med de extra options som Cruisers in Flames medför. Summan av kardemumman blir att det finns fler billiga skitbåtar som tar 5 turns att bygga och med en kostnad som varierar mellan 1/0 till 1/2. Kanske bra för t.ex. Italien som helt plötsligt kan bygga 5-6 båtar som kostar 1/0.

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"
Option 76 Convoys in flames~22.4.19  :!: Självklart, mer gluters mer kul :D
Innebär tyvärr lite extra regler oxå, vilket i sin tur medför extra komplexitet för de som är nya i gemet.
Men, jag är ju Brekal liksom...

oscar

Citat från: "Robin"Det hade svidit jävligt hårt utan en emergency reorganisation av CPs.... Som tur var så fick jag ju en massa resurser extra senare av USA så jag kunde skita i om jag tappade 2 resuser...
Hmmm.....

Läs 11.18.4:
You can never reorganise aircraft or naval units at sea - they must be in a hex (exception: Offensive chits in a naval action ~ see 16.2).
Men, jag är ju Brekal liksom...

Robin

Citat från: "oscar"
Citat från: "Robin"Det hade svidit jävligt hårt utan en emergency reorganisation av CPs.... Som tur var så fick jag ju en massa resurser extra senare av USA så jag kunde skita i om jag tappade 2 resuser...
Hmmm.....

Läs 11.18.4:
You can never reorganise aircraft or naval units at sea - they must be in a hex (exception: Offensive chits in a naval action ~ see 16.2).

Det som hände var att Lars flippade Nimitz för att flippa upp 3 st CPs som hade blivit abortade, och körde ut dem för att lappa ihop en klipp CP-kedja....
Jag vann combat med 13.

oscar

Ahhh....  The president is aware of the secrets of the WiF... :)

Vet inte vad ni andra tycker, men har tänkt mig en tidsplan som ser ut ungefär så här:
(idag = 2005-10-13)
- Fredag 21/10 - Söndag 23/10  operation "Roomservice"
- Måndag 24/10 - Måndag 31/10 alla gör sina setup:s
- Torsdag 3/11 - Söndag 6/11 SpelKonvent
- Tisdag 8/11 kl 18.00 Spelstart?

Vore kanske bra ifall Robin "Delano" Fredman, "Winston" Lindbergh och "Josef" Larsson med resp. stab kunde träffas ngn gång innan vi börjar spela för att bestämma hur världen skall delas när Axelmakterna har blivit krossade?;)
Men, jag är ju Brekal liksom...

Martin Larsson

"Winston" Lindbergh har sagt att CW kommer kalla till ett aningen tidigarelagt Yalta-toppmöte när det börjar dra ihop sig till spelstart 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Lindbergh

Jupp, vill att de ansvariga allierade träffas för att resonera vad respektive MP, vill, inte vill och hur man ser på olika geografiska intresseområden. Hade i och för sig velat träffats efter BSK som vi tidigare pratat om, då både Larsson & Robin är synnerligen aktiva i BSK-förberedelser?! Vad jag förstod efter våra korta överläggningar med FRANCE så tror grod-ätaren att tysken kommer få stryk och vill inte ha BEF på fastlandet...dock är jag övertygad om att tre tyska armegrupper kan få Frankrike att komma till ett förhandlingsbord redan sept/oct 1939  :wink: och överväga operation FILANTROP  :lol:

Då det är budgivning kommer det bli huggsexa om vissa VL och vi kanske kan redan nu diskutera och komma till en konsensus-lösning på sikt. Vissa MP kan lätt bli utspelade om vi är osams och om det blir  :wink: ett världskrig kan det vara bra om vi enas om vissa saker. Som jag ser det har vi ingen annan utväg än att samarbeta för att krossa den facistiska våg som sveper över europa och fjärran östern :D

...Sedan går det inte sticka under stol med att axelmakterna har flest erfarna WiF-spelare på sin sida och Japan, som jag ser det, är segertippad. I och med att mycket står och hänger på USA, får vi inte heller "klanta" till det med USE för då kommer inget stöd till Europa som vi sannolikt behöver!

Ett strategitips är att ha ett HQ som står för sjöstridsoperationer (läs: bara sjöstridsops) på både strategisk och operativ nivå...Gort på Malta är ett av mina tips för att på två-tre turns flippa upp CV som gör RtB av olika anledningar...då kan man portattacka spaghettiätaren under flera tillfällen en turn och sänka så mycket skepp i hamn att han kan gå över till Sardinien...även Nimitz är guld värd för att ha ett fotfäste i Stilla Havet, annars sprider sig japanen som SARS  :lol:

Ja, det var onda fransmän som bråkade med oss...uss...denna gång blir det annorlunda...CW kommer inte acceptera några marionettregeringar i europa  :wink:

Hörde i tisdags kväll att väggen skulle rivas innan efter ASL och före WiF ? Kartorna är klara i nästa vecka har jag för mig, carlsson har fått Scandinavienkartan att laminera också...
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Hmmm...det verkar som gamemaniacs insåg vad WiF-deluxe EGENTLIGEN kostar  :D ...schysst prisökning måtte jag säga!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954