IPRED-debatten

Startat av Apanpapan, december 09, 2008, 20.01

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Man kanske skulle starta sig ett skivbolag... Ett legalt sätt att utpressa folk på pengar...
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

dagle

Citat från: "Martin Larsson"Jo hela den iden är fan skrämmande på ett helt nytt sätt. Personligen trodde jag att det var polisens uppgift att spåra upp brottslingar, oavsett sort, men det är tydligen inte så, iaf inte snart :evil:

Visst behöver artisterna/skådespelarna få in pengar på något sätt, men att lagstifta för något som folk bevisligen inte vill köpa känns inte rätt någonstans....
Hela musikbranshen är kurpt enligt mig, det är som med tvånget att vara med i stim eftersom i framtiden kanske du vill bli medlem i stim och då är det lika bra att du var med i stim från fösta börja, wtf.

Mjo tjäna pengar, som när musikindustrin försökte få igenom att man var tvugen att ha livemusik på krogen för att servera öl. Det gäller att anpassa efter tiderna och inte anpassa tiderna efter sig själv.

Citat från: "Apanpapan"Man kanske skulle starta sig ett skivbolag... Ett legalt sätt att utpressa folk på pengar...
Finns redan. De lägger ut sina låtar på nätet och alla som tankar dem blir stämda.

emil

Ni kan ju gå på Lars Demian & Christian Kjellvander nu när dom spelar live i Borås på Sagateatern, bara ett förslag.
http://www.luger.se/_bokaband_visa2.asp?PK_Id=972

Nu vet ju inte om jag om Sagateatern eller konsertarrangören är korrupt i sig, men det kanske ni kan ta reda på. Undrar om dom serverar alkohol, eller om Lars Demians sång "alkohol" kommer serveras? Whatever...

Getsen

De serverade inte alkohol under tiger lou så man kanske inte ska räkna med det. och jag jobbar under konsertkvällen så det blir ingenting med det ändå, tyvärr. hade gärna gått annars. och ipred vill jag inte ens tänka på. tokstollerier. -_-
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Martin Larsson

Citat från: "dagle"
Citat från: "Martin Larsson"Jo hela den iden är fan skrämmande på ett helt nytt sätt. Personligen trodde jag att det var polisens uppgift att spåra upp brottslingar, oavsett sort, men det är tydligen inte så, iaf inte snart :evil:

Visst behöver artisterna/skådespelarna få in pengar på något sätt, men att lagstifta för något som folk bevisligen inte vill köpa känns inte rätt någonstans....
Hela musikbranshen är kurpt enligt mig, det är som med tvånget att vara med i stim eftersom i framtiden kanske du vill bli medlem i stim och då är det lika bra att du var med i stim från fösta börja, wtf.

Att den branchen är körd är väl inget man behöver vara geni för att fatta, man behöver bara inte vara "65 årig bakåtsträvande gubbe med ideal från 60talet som vägrar fundera på ny teknik"....

Citat från: "dagle"Mjo tjäna pengar, som när musikindustrin försökte få igenom att man var tvugen att ha livemusik på krogen för att servera öl. Det gäller att anpassa efter tiderna och inte anpassa tiderna efter sig själv.

Jo helt sant.
Vad jag sa var att artisterna behöver kunna tjäna pengar, inte att korrupta skivbolag ska dra in storkovan. Skivbranchen är den enda branch i världen som inte tror på marknadsekonomi. Normala brancher sätter det pris som marknaden betalar på sina varor, skivbranchen sätter de pris de vill och blir sedan förvånade när folk inte köper :shock:  :lol:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Martin Larsson

Citat från: "Getsen"De serverade inte alkohol under tiger lou så man kanske inte ska räkna med det. och jag jobbar under konsertkvällen så det blir ingenting med det ändå, tyvärr. hade gärna gått annars. och ipred vill jag inte ens tänka på. tokstollerier. -_-

Vad jag fick höra av Ahlbäck i efterhand var att han som driver Saga-teatern tydligen gjort sig temporärt ovän med nån lämplig på kommunen men att det skulle lösa sig framöver, frågan som Emil ställde är dock svår att besvara, framöver är ju ett ganska relativt begrepp  :?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Getsen

Citat från: "Martin Larsson"Jo helt sant.
Vad jag sa var att artisterna behöver kunna tjäna pengar, inte att korrupta skivbolag ska dra in storkovan. Skivbranchen är den enda branch i världen som inte tror på marknadsekonomi. Normala brancher sätter det pris som marknaden betalar på sina varor, skivbranchen sätter de pris de vill och blir sedan förvånade när folk inte köper :shock:  :lol:

Tycker den här debattartikeln eller vad man ska kalla det är ganska talande; http://www.aftonbladet.se/debatt/article3918507.ab
Och jo, alla längs vägen vill tjäna pengar såklart, tyvärr är det väl så att de som står för det kreativa arbetet generellt får minst och redan där är det ju fel. Per Gessle får väl jobba extra på posten som killarna i Crystal eyes och Stefan Sauk får väl göra en ny film som folk kanske faktiskt vill se så han sysselsätter sig med annat än att våldta olika debattforum med sina inövade tal och teatraliska ryck och båda får inse att det är svårt att leva på en hobby i sverige. Men det går om man är duktig på det man gör och jobbar hårt för det, och inte slutar jobba för det bara för att man anser sig "etablerad".  
Fildelningen blir väl först "fel" när det blir seriös piratkopiering och någon skurk faktiskt börjar tjäna pengar på det?

Och nu ska jag till jobbet och packa cd-skivor och filmer, vilket lustigt nog i dessa kristider för bolag av olika slag säljer mer än någonsin, iaf genom intenetleverantören vi har som kund. Yay, ipred. -_-
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Robin

Citat från: "Getsen"
Och nu ska jag till jobbet och packa cd-skivor och filmer, vilket lustigt nog i dessa kristider för bolag av olika slag säljer mer än någonsin, iaf genom intenetleverantören vi har som kund. Yay, ipred. -_-

Packa min order nu, biatch. Nummer 17801655 :P
Jag vann combat med 13.

Getsen

FYI: officiellt så firas det santa maria hos Dina i år. Det är nog bra om man hör av sig om man vet att man ska dit. det är nog bra om man tar med sig lite tequila för kidsen törstar. och lite glögg. för kidsen törstar. och kanske nåt annat om man också vill ha det. starttid kommer bero lite på; vi jobbar till nån gång på kvällen, men sen är det fest :) Frågor på det?
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

emil

Ja, Getsen, varför har du en textrad ur Pearl Jam´s "Jeremy"som location?

biggabush

Suck. Dagle mfl. Ni har fel och uppvisar ett antal fördomar och sedvanlig okunskap som florerar i debatten.

Jag har arbetat med upphovsrätt i nästan hela mitt liv, dels som journalist för Aftonbladet och ett otal andra tidningar, och dels i musikbranschen inom oilka befattningar, och jag är påläst.

Vi skulle kunna träffas över en bira och diskutera på geddon nån dag.

Jag tänker inte starta någon diskussion här på tråden. Jag kan bara konstatera, och upplysa er om, att era påståenden är vingliga och ogrundade.

Jag tar gärna en saklig debatt om sanktionsdirektivet/IPRED och upphovsrättsfrågor. Det råkar vara mitt allra bästa ämne.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Apanpapan

Man får inte dricka öl på Gedon...
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

biggabush

Vi kan låtsas. Det e ju rollspelare bra på ju.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Getsen

Citat från: "emil"Ja, Getsen, varför har du en textrad ur Pearl Jam´s "Jeremy"som location?

Jag gillar bergstoppar. Man ser ganska långt. Och så är det en fantastisk jävla låt. som hauntat mig i över halva mitt liv. http://www.youtube.com/watch?v=bMRTOZExfJA.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Getsen

Citat från: "biggabush"Jag tar gärna en saklig debatt om sanktionsdirektivet/IPRED och upphovsrättsfrågor. Det råkar vara mitt allra bästa ämne.

jag är på. välj en mellandag så ses vi på bishops. jag har precis köpt skivor så du får bjuda!!
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."