IPRED/Upphovsrättsdiskussion på Bishops

Startat av biggabush, december 24, 2008, 11.02

Föregående ämne - Nästa ämne

biggabush

Hej,

Det vore trevligt att i lugn o ro, över en bira, diskutera och gå igenom IPRED och upphovsrättsfrågor.

Det finns ett antal obesvarade frågor och en hel del myter som man sakligt skulle kunna nagelfara och gå igenom. Jag har många års erfarenhet av arbete i musikbranschen och kan på ett bra sätt reda ut hur betingelserna ser ut. En genomlysning av hur processen från idé till färdig produkt marknadsförd och distribuerad till slutkonsument ser ut. Etc etc.

Det är min förhoppning att genom att delge hur musikbranschen ser ut skapa inte bara förståelse utan också kunskap för att gå vidare i debatten.

Jag föreslår följande datum:

30/12 starta runt 17-18

2/1 starta runt 17-18

7/1 starta runt 17-18
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Clifford

Alla dessa datum sammanfaller med mitt rapportskrivande så jag måste tyvärr avböja även om idén är fin.

deadbolt

“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

biggabush

Eftersom det verkar som någon censurerat bort IPRED-tråden (?) avlägger jag ett svar till Ivar här:

Citat från: "Ivar"Jag är emot ipred för att jag anser att man som stat aldrig bör outsourcea vissa instanser däri ligger polisiär verksamhet. höj skatten med 10% och utbilda fler poliser.

Man outsourcar ingenting. Läs igenom ipred på regeringen.se. Alla partier i Sverige utom MP och V är för IPRED, liksom lejonparten av partier i EU.

Du har köpt PP och kvällspress-beskrivningen av IPRED.

Fråga: Har en tidning tagit ställning om man rubricerar en artikel om IPRED så här:

IPRED RISKERAR ATT BLI ETT NYTT FRA

Inverkar sättet på vilket man valt att sätta denna rubrik på hur läsaren uppfattar IPRED?

Dessa icke-objektiva förhållningssätt kryllar det av i media. Man upptäcker dem när man är sakkunnig. Inte annars. Man kan känna att de där överdrifterna och lösnummersäljande finns där hela tiden. men man ser det bara när det rör en hjärtefråga.

IPRED är rättssäkert och ett bra första steg i att bringa ordning i kaoset.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

rAWTAZ

Ett gott skratt, om än förenat med viss irritation över åsikter som hör hemma i ett gammaldags tänkande, kan inte skada. Det vore väl småintressant att höra det muntligt också.

Den 7/1 vore bäst tycker jag.

biggabush

Vad menar du med åsikter som hör hemma i gammaldags tänkande? Menar du att etiska diskussioner har ett bäst-före-datum eller avser du min etik i sig? Oavsett vilket vore en precisering önskvärd.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

rAWTAZ

Jag tycker att istället för att lägga $multum med pengar på kopieringsskydd som ändå knäcks, processer mot folk som inte piratkopierar för att tjäna pengar utan för att de vill se/lyssna på verken i fråga, och ansätta parter som inte skall ha med saken att göra (Internetleverantörer), så borde de som du håller med se till att anpassa sig till nutiden. Det finns ju massor av tjänster där man betalar måttligt med pengar för musik och som kund är nöjd, och massor av tjänster där reklam och andra tjänster/mervärden kan finansiera tillräckligt för att det skall gå ihop med föregående.

Vad jag menar är att om skivindustrin istället för att jaga folk skulle lägga sina pengar på att se möjligheter så skulle det nog gå att leva i symbios. Som det är nu är det bara en katt- och råtta-lek som ingen vinner på i slutändan, eftersom piraterna/entusiasterna för alltid kommer att vinna över bolagen på den tekniska fronten (detta är fakta snarare än en åsikt), och allt som nu håller på att ske bara kostar pengar och skapar irritation. Det finns ALLTID medelvägar/bättre sätt att hantera det på.

Men låt inte detta bli någon diskussionstråd.

I allmänhet tycker jag det är en så himla omfattande debatt att det är svårt att hålla sig för skratt när man fattar hur länge det skulle behöva diskuteras för att alla skulle få fram sina åsikter och argument besvarade.

GunnarBunker

Ipred kommer att göra våra liv bra. Vi kommer att bli fina medborgare som köper skivor till ett rekommenderat pris.
Jag har gått med i Ipred, gör det du med.
Ipred är vår vän!

Jag ser fram emot fler initiativ i samma riktining inom fler områden. Vi behöver få kontroll på den kriminella entitet som kan kallas människan. Det är inte bra att vi gör dumma saker mot varandra utan att det går att granska. Jag är för full synbarhet! Upp till kamp!
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics, even if you win you´re still retarded.

biggabush

Som synes blev det aldrig någon bira och IPRED-diskussion på Bishops. Vi kan ta det organiskt och spontant mano2mano när vi träffs lite här och där istället.

Eller vid annat tillfälle.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

Rawtaz. Skivindustrin allokerar nästan inga resurser alls på det du tidstypiskt och symptomatiskt påstår.

Men vi kan ta det när vi träffas live istället.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)