Kiosken

Startat av carlsson, februari 22, 2010, 09.21

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Från Årsmötesprotokollet:
CitatA:   Avvecklande av kiosk

Den första frågan rörde ett eventuellt avvecklande av kiosken, och det påvisades att den gått med förlust flertalet år. Det fanns idéer att eventuellt hyra ut utrymmet till medlemmar som i egen regi vill driva kiosk och behålla vinsten. Kommande styrelse bör ta frågan i beaktning och fundera på lösningar.

Jag förstår inte hur kiosken kan gå med förlust. Min misstanke är att andra budgetposter belastar kiosken, vilket jag vet hände för några år sedan. Är det fortfarande så är det ju inte så konstigt att kiosken går med förlust. Till exempel brukar kiosken få äta upp några märkliga Konventsutgifter om jag inte minns fel.

Om det däremot är "riktiga" förluster så får vi väl helt enkelt vidta nån form av åtgärd, kanske med kassaaparat eller motsvarande.
Kan någon (Kassören t ex) fylla i med:
- Total inköp 2009
- Total försäljning 2009


Kiosken är viktig för föreningen och även om vi har överpriser från och till så gör det inget anser jag. En avveckling av densamma måste vara uteslutet.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

cracked_open

Håller med föregående talare
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Xyzar

Håller med här också, har inget emot att betala 5kr extra för vissa saker för att kiosken ska vara kvar.
There is no IRL, there is only AFK.

Gobbos Spider

Mitt uttalande på mötet var en aning "premature". Dra inga stora växlar av det som stod på mötesprotokollet. Avvakta den slutliga redovisningen.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Judas

Citat från: "Gobbos Spider"Mitt uttalande på mötet var en aning "premature". Dra inga stora växlar av det som stod på mötesprotokollet. Avvakta den slutliga redovisningen.

Låter ju lite underligt att man skriver det i ett årsmötesprotokoll om det inte stämmer. Jag skulle också vilja se lite siffror tack.

Gobbos Spider

Citat från: "Judas"
Citat från: "Gobbos Spider"Mitt uttalande på mötet var en aning "premature". Dra inga stora växlar av det som stod på mötesprotokollet. Avvakta den slutliga redovisningen.

Låter ju lite underligt att man skriver det i ett årsmötesprotokoll om det inte stämmer. Jag skulle också vilja se lite siffror tack.

Alldeles utmärkt med detta engagemang. Kom på det utlysta årsmötet till att börja med.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Martin Larsson

Citat§7 Resultat och balansräkning

Ett ojusterat resultat samt balansräkning lades till handlingarna, men kassör fanns inte på plats för frågor rörande enskilda poster. Som det ser ut kommer korrigeringar att vara nödvändiga och komma på plats inför det extra insatta årsmötet, samt kontrolleras av revisorerna.


Detta kan säkert skina lite ljus på varför vissa ekonomiska spörsmål verkar konstiga.


Om jag förstod det hela korrekt så är det (den klassiska orsaken) svinn som är den misstänkta skälet till kioskens dåliga resultat.
Vore trevligt om någon som var vid sina sinnens fulla bruk hela mötet kunde skina lite ljus på situationen :)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Ewers

För att lugna konspirationsteoretiker så har det framkommit fakta rörande kioskens redovisning samt bokföringstekniska finter som gör att det verkar vara precis i sin ordning. Kiosken verkar alltså INTE ha haft en himla massa svinn i vare sig pengar eller varor.

Detta borde räcka för att folk skall kunna hålla sig lugna tills dess att vi på nästa möte får en ordentlig genomgång av bokföringen i lugna förhållanden.

/F 8)

Judas

Citat från: "Gobbos Spider"
Citat från: "Judas"
Citat från: "Gobbos Spider"Mitt uttalande på mötet var en aning "premature". Dra inga stora växlar av det som stod på mötesprotokollet. Avvakta den slutliga redovisningen.

Låter ju lite underligt att man skriver det i ett årsmötesprotokoll om det inte stämmer. Jag skulle också vilja se lite siffror tack.

Alldeles utmärkt med detta engagemang. Kom på det utlysta årsmötet till att börja med.

Oj det var en öm punkt att trampa på  :wink:

soulreaper

Citat från: "Judas"
Citat från: "Gobbos Spider"
Citat från: "Judas"
Citat från: "Gobbos Spider"Mitt uttalande på mötet var en aning "premature". Dra inga stora växlar av det som stod på mötesprotokollet. Avvakta den slutliga redovisningen.

Låter ju lite underligt att man skriver det i ett årsmötesprotokoll om det inte stämmer. Jag skulle också vilja se lite siffror tack.

Alldeles utmärkt med detta engagemang. Kom på det utlysta årsmötet till att börja med.

Oj det var en öm punkt att trampa på  :wink:

Antagligen ingen öm punkt utan bara ett sätt att markera att engagerar man sig inte en gång om året så kanske man inte ska skrika så högt...Detta är ett problem i alla föreningar och organisationer och knappast specifikt för armagedon. Tyvärr kunde jag inte delta pga att vi nyligen bytte schema (eller rättare sagt jag fick ett schema igen) och jobbade därmed.

Ang. Kioskens vara eller inte vara så anser jag att de som vill ha kvar kiosken och de som inte vill ha kvar kiosken ska ta sig till mötet och säga sin mening. Ingen ide att dra det över internet om ingen ändå är intresserad av att jobba för föreningen. Förstår dock att intentionen med tråden var god och tycker även jag att kiosken bör vara kvar men om ingen vill sitta i styrelsen så är kiosken inget problem för då har vi ingen förening längre...
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Gobbos Spider

Citat från: "soulreaper"
Citat från: "Judas"
Citat från: "Gobbos Spider"
Citat från: "Judas"
Citat från: "Gobbos Spider"Mitt uttalande på mötet var en aning "premature". Dra inga stora växlar av det som stod på mötesprotokollet. Avvakta den slutliga redovisningen.

Låter ju lite underligt att man skriver det i ett årsmötesprotokoll om det inte stämmer. Jag skulle också vilja se lite siffror tack.

Alldeles utmärkt med detta engagemang. Kom på det utlysta årsmötet till att börja med.

Oj det var en öm punkt att trampa på  :wink:

Antagligen ingen öm punkt utan bara ett sätt att markera att engagerar man sig inte en gång om året så kanske man inte ska skrika så högt...Detta är ett problem i alla föreningar och organisationer och knappast specifikt för armagedon. Tyvärr kunde jag inte delta pga att vi nyligen bytte schema (eller rättare sagt jag fick ett schema igen) och jobbade därmed.

Ang. Kioskens vara eller inte vara så anser jag att de som vill ha kvar kiosken och de som inte vill ha kvar kiosken ska ta sig till mötet och säga sin mening. Ingen ide att dra det över internet om ingen ändå är intresserad av att jobba för föreningen. Förstår dock att intentionen med tråden var god och tycker även jag att kiosken bör vara kvar men om ingen vill sitta i styrelsen så är kiosken inget problem för då har vi ingen förening längre...

Exakt så Pierre.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

carlsson

Citat från: "soulreaper"Ingen ide att dra det över internet om ingen ändå är intresserad av att jobba för föreningen. Förstår dock att intentionen med tråden var god och tycker även jag att kiosken bör vara kvar men om ingen vill sitta i styrelsen så är kiosken inget problem för då har vi ingen förening längre...

Håller helt med Pierre, vill bara poängtera en sak: Istället för tretimmars diskussioner på mötet så tycker jag det är bra att ventilera sina åsikter här. Förhoppningsvis blir diskussionen kortare på mötet i fråga och alla vet redan innan vad man tycker.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

cracked_open

Och då det inte råder klass 2 varning över hela landet och människor är uppmanade att inte åka någonstans så kanske det dyker upp fler, som mig .tex.
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

soulreaper

Tycker också att det kan vara bra att disskutera av sig här så vi slipper grymt långa disskusioner på mötet...

Vi får hoppas att fler dyker upp. Själv var jag tvungen att jobba och hoppas att jag slipper det den här gången.
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Ewers

Jag har lurat på om det inte är dags att åter axla kioskansvarig-manteln. Det var ju trotts allt ca 10 år sedan jag gjorde det senast. :shock:

Kram /F 8)