Deathwatch

Startat av Ewers, september 01, 2011, 14.19

Föregående ämne - Nästa ämne

Martin Larsson

På det stora hela är det nog en ganska bra ide, framförallt när man pratar om skills :)
Vill iofs flagga lite för att tex forbidden lore skillsen faktiskt som namnet antyder är just....men det kan man ju motivera på ett bra sätt om man är sugen såklart

Traits är väl mer "vanliga speciella egenheter hos chapter glopfglypf" däremot och bör nog vara extremt mycket mer styrt (Om man vill ha ett bra exempel i klartext så kommer det bli extremt skittråkigt urtrisst att spela när alla skaffat Counter Attack genom att svamla ihop lite skit i en bakgrund (som vi vet att allt för många kommer göra för att det är så perverst bra (håller upp handen))) som baseras på alla chapters genetiska olikheter. Det är ju inte riktigt bara sant men det käns som att man nog ska titta jävligt hårt på traits och vilka som man kan tycka att det är ok att släppa fria...
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Ewers

Som jag skrev, det finns alltid möjlighet att "kraft-spela" och denna regeländring gör det ännu mer möjligt. Dock kommer förklaringar och "fluff" krävas för både skills och traits i framtiden.

/F

Martin Larsson

Något som jag inte kom på att fråga i min förra post:

Psycic Powers?
Innebär detta att man med lämplig motivering kan köpa saker från andra chapters listor?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Ewers

#528
Insåg först i morse (när jag satt på muggen) vad Martin menade i sitt första inlägg om regeländringen. Min tanke är att det skall vara fritt att köpa från de andra specialiteternas "grundlistor" i grundregelboken. Att kunna köpa från andra charters är inte aktuellt.

Tanken bakom regeländringen är att få bort de vattentäta skott som finns mellan specialiteterna och låta det återspeglas i karaktärerna att alla (mer eller mindre) space marines som skickas till deathwatch är veteraner som tjänstgjort som scout, tactical, assault och devestator. Finns ingen bra anledning varför en tactical marine "glömt" allt vad närstrid innebär eller att en apotekare inte kan stava till strid om hans liv ens hängde på det. På det här viset kommer det bli mer dynamiskt och mer troget fluffet.
...men kravet på motivering av udda färdigheter och traits kommer krävas.  ;)

Kram /F 8)

Zebulon

Det blir med andra ord Elite Advances, typ. Cool.
Å andra sidan: Lawnmowers to da front, nukers to da rear, medics to da rear-rear.

Man kan ju diskutera det taktiskt sunda i att sex marines på mopeder beslutar sig för att storma 960+ orks, understödda av 10 terminators OCH en titan (motsvarande). Storma in i närstrid, alltså. Devs och aps gör aboslut  ingen som helst nytta i CQB annat än möjligen avleda uppmärksamheten från ass/libs. Givet händelseutvecklingen nu senast var den avledningen kanske taktiskt nödvändig, trots allt. Men då ska man också komma ihåg att det var vi själva som styrde händelseutvecklingen dithän.

Å tredje sidan: Om antalet brända fate points är ett mått på hur fluffigt vi spelar, så är vi extremt fluffmässiga. Vi lever fortfarande och upprätthåller den långa och stolta traditionen av emofatalism som ju gör spess mariiines till spess mariiines. We win!

Å metasidan:
Jag kommer ändå inte att sträva efter att strids-opta Gideon även om möjligheten finns med Elite Advances.
1. Har ett fate point kvar (så det är ändå en fråga om tid innan han torskar)
2. Andra classes kommer att kunna skaffa medicae, inte för att det blir fullt lika effektivt, men..
3. Med rank 5 kommer möjligheten att akutläka sig själv
4. Ultramarines Chapter Psy Power: Glory of the Emperor
5. Force Shields=det befintliga teoretiska behovet av en medic minskade just med ytterligare 50%

Det är fortfarande kul att spela Gideon, men faktum är att den befintliga apotekarens funktion snart endast är fluff, minska corruption, och att säkerhetställa bonus-XP för andra spelare som offrar sig hjältemodigt (i.e. Seed Harvest). Och till och med den teoretiska möjligheten blir mindre i takt med att det blir svårare att döda oss. Corruption åker vi på ändå för eller senare.
Allt i regelverket talar redan för att man på sikt FÖRVÄNTAS fasa ut apotekaren, och om vi då ändå ska använda Elite Advances så finns ju ingen anledning att inte göra en medic utifrån devisen att "every marine is a rifleman, first" (typ tac eller ass som bas).



TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Ewers

Det finns mycket sanning i det du skriver Anders men det är just för att alla klasser skall kunna vara "rifleman first" som jag tycker att ändringen av reglerna behövs.
Alla klasser kommer vara bäst på sin grej, fluffmässigt och därför även rollspelsmässiggt samt kampanjmässigt kommer ni gagnas av att vara spridda i klasserna. En tech marine eller en apothecary ÄR specialister som har särställningar vad avser uppgifter, kontakter och resurser. Så även med andra specialiseringar som chaplaner och libbar.

En viktig skillnad framgent kommer vara att alla höjningar som ej kommer från "den egna listan" kommer kräva motivation ur ett karaktärsperspektiv, vilket kräver lite mer av spelarna.

Hur gammal var din karaktär när han påbörjade uttagningarna till att bli en space marine?

/F 8)

Usually_Insane

Lördag 29/9 kl 13-24

Kan: Martin, The Pusher, Bohlin, Jerry, Peter

Kan inte: Henke
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Niklas

Behöver veta om det blir lir på lördag. Någon som vet? En precis hemkommen spelledare kanske. :-)

Ewers

Det blir lir på lördag, dock inte så länge som planerat eftersom Tamara har födelsedagsfest samma dag. Föreslår starttid 12.00 och sätter stopptid till 18.00.

Det blir alltså en kortare men kanske mer intensiv spelning.

/F 8)

bohlin

Ajdå, jag som precis hade tänkt meddela att jag blir sen :( börja ni så kommer jag insläntrande. Jag meddelar via sms om status.

Ewers

Det blev en gemytlig liten spelning med stora inslag av rollspel och endast en liten plyttig strid på slutet.  :o

Nya datum kommer inom kort, typ imorgon eller ikväll.

/F 8)

Ewers

Nya datum för spelning två av äventyret "A stony sleep":

Fre 12/10 17-24 Kan:
Kan inte:

Lör 13/10 13-01 Kan:
Kan inte:

Sön 14/10 12-21 Kan:
Kan inte:


Fre 19/10 17-24 Kan:
Kan inte:


Sön 21/10 12-21 Kan:
Kan inte:


Kram /F 8)


Martin Larsson


Fre 12/10 17-24 Kan:
Kan inte: Martin

Lör 13/10 13-01 Kan:
Kan inte: Martin

Sön 14/10 12-21 Kan:
Kan inte: Martin


Fre 19/10 17-24 Kan: Martin
Kan inte:


Sön 21/10 12-21 Kan: Martin
Kan inte:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

bohlin

Fre 12/10 17-24 Kan:
Kan inte: Martin, Bohlin

Lör 13/10 13-01 Kan: Bohlin
Kan inte: Martin

Sön 14/10 12-21 Kan:
Kan inte: Martin, Bohlin


Fre 19/10 17-24 Kan: Martin
Kan inte: Bohlin


Sön 21/10 12-21 Kan: Martin
Kan inte: Bohlin

Niklas

Fre 12/10 17-24 Kan: Niklas
Kan inte: Martin, Bohlin

Lör 13/10 13-01 Kan: Bohlin, Niklas
Kan inte: Martin

Sön 14/10 12-21 Kan: Niklas
Kan inte: Martin, Bohlin


Fre 19/10 17-24 Kan: Martin, Niklas
Kan inte: Bohlin


Sön 21/10 12-21 Kan: Martin
Kan inte: Bohlin, Niklas