Spelas det något WWII figurspel på armageddon?

Startat av jonte, mars 11, 2005, 18.20

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford


deadbolt

Citat från: "Clifford"Skulle gärna prova Flames of War nån gång men kommer inte ha tid eller lust att måla upp ännu en bunt med figurer, om jag inte har fått lite koll på spelet först.

säger det samma, e det kul är är jag lätt intresserad.
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

Apanpapan

Till den andra giganten, titanen, supermänniskan här på forumet. (Ni andra kallar oss för finnar)

Jag har lite vagnar och infanteri till firefly som jag hade tänkt att göra puolustusvoimat av. Men nu snackar folk om annat?
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Heavy

Vi snackar allt :)

Eller, snarare Firefly OCH Flames of War...


Fördelar med Firefly:
Verkar vara ett vettigt system.
Vi har massor med terräng.
Det finns modeller hos medlemmar och förening.
Folk på föreningen kan reglerna och kan lära noobsen..

Nackdelar:
Verkar vara ett ganska "enkelt/förenklat" system för strider. (Säger jag utan att egentligen kollat seriöst på reglerna)
Skalan är cool så länge man kollar på saker större än infanteri, men just infanteriet är hopplöst odetaljerat och nästan på nivån att man kan trycka bitar av tuggummi på baser och måla i lämplig färg och måla för att ingen ser skillnad ändå..

Fördelar Flames of War:
15mm skala är klart tuffare, modeller blir mycket mer detaljerade, nästan i klass med 28mm skala om man köper "dyra" modeller.
Verkar vara ett mer realistiskt regelsystem.
Finns trots allt en del selare runt om i Sverige.

Nackdelar:
Ingen förutom Jonte har figgar i Borås, och hans är visst på g i posten (Rätta mig gärna om jag fattat fel).
Vi har nada/noll/zip terräng till det = ganska stort projekt att dra igång..


För egen del börjar jag gärna mitt ww2 spelande med firefly iom fördelarna som nämns ovan, men om jag blir rejält biten av ww2 så kommer jag förr eller senare gå över på 15mm/Flames of War.



/Den andra Titanen..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

jonte

Heavy,

japp. har en endaste figur hemma (Katyusha aka Stalinorgel, fina grejer), men har både tyska och sovjetiska modeller på väg hem. Dock inte fullarmé som är 1500 poäng, men kanske 700-800 eller liknande. Anledningen till att jag har brakat på och köpt figurer är att jag och en vän är redigt peppade, men han bor i Lidköping så det blir ju inte så ofta man kan spela.

Jag har huvudregelboken, och på väg hem är böcker för tyskt och ryskt infanteri på östfronten + tyskt pansar.

Jag ska faktiskt spela FoW i Göteborg den 16e april, bra för att komma in i det mer och så. Blev inbjuden ifrån FoW forumet. Det lär passa bra till leveransen av mina figurer också.

Så när allt har kommit och så, så tar jag gärna med mig figurer till lokalen och provspelar. Och kan få lite målartips osv.

För mig personligen så är det såhär:
Flames of War
fördelar:
-HEMSIDAN. Blir ju sjukt peppad när man går in där och det finns guider till det mesta, allt från hur man ska måla korrekt stridsvagnmarkering enligt det tyska numreringssystemet till ingående studier av de grekiska trupperna osv. www.flamesofwar.com
-Att jag har figurer (snart iallafall)
-Variationen av olika figurer som finns att köpa, vet inte om det kanske är vanligt, men jag gillar när man har tiotalet olika tanks att välja på för en nation osv.

nackdelar:
-Ont om figurer annars
-Terräng = obefintligt enligt Heavy. Och även om jag är sugen på att bygga Karelen så kommer ju det ta tid eftersom min erfarenhet är noll.


Firefly
fördelar:
-Finns terräng på föreningen plus regelkunnigt folk
-Spelare som har figurer, inget superprojekt att dra igång

nackdelar:
-JAG har inga figurer (väldigt personlig nackdel med andra ord)


Men för mig personligen så klappar hjärtat hårt för FoW, hehe. Men till att börja med måste jag ta mig ner på föreningen och titta in domänerna om inte annat.

Clifford

Flyckt & Sala har väl figurer som passar utmärkt till FoW tror jag...så kanske de är intresserade också?

Sen finns det väl inget som hindrar en från att lira både FoW och Firefly :=)
och WiF, och WHFB, och 40K, och BFG...och Necromunda...och DBA vore ju också kul att spela igen...

jonte

Spelar ni DBA på föreningen alltså? En vän skulle beställa en armé åt sig och jag funderar på att köpa jag med, Volga bulgur. Spelade DBA på Gothcon några matcher och gillade systemet.

Heavy

DBA är koolt som attan..
DBM är däremot jäkligt mycket coolare (elefantarmé, here i come)..
Samma regelsystem i grunden, men DBA är mer skirmish-strider, DBM är fullskaliga slag med x tusen figgar per sida..

Jag är på :)


Desamma kan jag säga om att bygga Karelen i 15 mm skala (och förmodligen i 1/285 med ;)), så det ska inte vara några problems att få till på föreningen..

Nånstans känns det som att jonte är finne med, right ??

Precis som Cliff säger, det är bara att spela på för min del med bara folk är intresserade och jag finner regler och setting vettiga :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

jonte

Heavy:
Haha I wish, wannabe-finne möjligtvis. Hopplöst insnöad, till stor del pga av mina intressen inom finsk film och de finska krigen under andra världskriget. Dessutom går jag och pluggar finska på medborgarskolan nu, det går sådär.

När är en bra dag att komma ner och se sig om lite? Och då gärna när någon man har pratat med på forumet finns där nere och tar emot en så man inte är helt bortkommen, hehe. Det är lite läskigt ska ni veta!

Jag bor iallafall på promenadavstånd.

Heavy

Imorgon på dagen är jag där iallafall, i annat fall är onsdagar från em. och framåt ett bra tips för mig.

Bara att stega fram till en fryntlig och lite smått tatuerad tjomme med en demon på huvvet och säga hej typ :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Apanpapan

Citat från: "jonte"Heavy:
Haha I wish, wannabe-finne möjligtvis. Hopplöst insnöad, till stor del pga av mina intressen inom finsk film och de finska krigen under andra världskriget. Dessutom går jag och pluggar finska på medborgarskolan nu, det går sådär.

Där ser ni gossar en grabb med rätt värderingar. Lär av en smartare man:)
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Clifford

Det är nog bara jag som spelar DBA på Geddon, har Vikings och Normands liggandes. Har inte spelat på sisådär 7 år typ, men vi arrangerade minikampanjer på BSK 15 eller 16 minns jag.

DBM är superkrävande, det roliga med DBA är att det kostar typ 200:- för en armé och man målar den på en kväll eller två. Dessutom är det snabbspelat.

Heavy

Citat från: "Apanpapan"
Citat från: "jonte"Heavy:
Haha I wish, wannabe-finne möjligtvis. Hopplöst insnöad, till stor del pga av mina intressen inom finsk film och de finska krigen under andra världskriget. Dessutom går jag och pluggar finska på medborgarskolan nu, det går sådär.

Där ser ni gossar en grabb med rätt värderingar. Lär av en smartare man:)

Hear, Hear !


8)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Citat från: "Clifford"Det är nog bara jag som spelar DBA på Geddon, har Vikings och Normands liggandes. Har inte spelat på sisådär 7 år typ, men vi arrangerade minikampanjer på BSK 15 eller 16 minns jag.

DBM är superkrävande, det roliga med DBA är att det kostar typ 200:- för en armé och man målar den på en kväll eller två. Dessutom är det snabbspelat.

Jag har lite romare och korsfarare liggande sen typ 10 år tillbaka, dom är nog hopplöst inkompletta dock..
Jo, DBA är snabbspelat och kul, men det är lite för snabbspelat för mig för att orka hålla uppe intresset en längre tid tyvärr. 15mm rular dock, och det motverkar det snabba regelsystemet en del.
Jag skulle kunna tänka mig att handla en armé eller så om vi bestämmer lämplig tidsperiod att köra i. Jag vill ha skotskt infanteri ;)

Sen tycker jag nog inte att DBM är superkrävande alls om man jämför med diverse GW spel. Ungefär samma sida av ett annat mynt eller vad man nu säger.. :roll:
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

När spelar vi igen ?? Är toksugen !!!!!!!!!!!!!!

Erik (deadbolt) vill vara med och leka med.. Bestäm tid Jonte !
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.