Brädspel på BSK06

Startat av Daniel, september 11, 2006, 20.09

Föregående ämne - Nästa ämne

Daniel

Don't we all love boardgames!!! (Ursäkta dålig engelska!).

Jag (Daniel Johansson) i sammarbete med Björn Jansson är brädspelsansvarig för BSK06.

Jag skulle först och främst vilja fråga om det är någon som vet vem som var brädspelsansvarig för BSK05 samt hur man kan få tag på honom/henne?

Jag vill också passa på att fråga vilken typ av brädspel ni helst vill se på konventet (Tyska, Konfliktspel, Långtidsspel, Korttidsspel, osv.) samt vilka typer av arrangemang som passar bäst (Långa turneringar, korta turneringar, drop-in, osv.), Dela med dig av vad du gillar och gör det snabbt, det är inte långt kvar till konventet.

Mvh,

Daniel Johansson
drj <vid> comhem <punkt> se
       @                       .

Björn Jansson
bjorn <punkt> j <vid> nsson <punkt> nu
             .            @                    .
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

sebbe

jag har varit brädspelsansvarig några gånger, och jag tror på korta snabba turneringar, drop-in och utlåning av spel. gärna i en sal, det blir lättare att kontrollera, och bättre stämning =)

en eller ett par större turneringar kan fungera, men då måste man marknadsföra och se till att folk kommer.
inte kul när bara ett par pers dyker upp till finalen.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

globetrotter

Hej!
Jag har flera år varit med på BSK, men mest för att sitta i kafeterian och ENDAST spela TYSKA BRÄDSPEL. Vi har varit ett gäng på dryga 10 st i åldrarna från 28-48 år, vilka tagit med egna spel. Vi har dock alltid varit pigga på att ta in andra som velat hänga på något, då vi alla tror på att frälsa resten av världen med dessa spel gynnar oss själva  :lol:

Flertalet är från Göteborg och Stockholm plus att jag själv är Boråsare, med inkvartering för mina kamrater, så det har blivit en trevlig tradition. Vi har väldigt lite utnyttjat programmet, men tycker det är värt priset för att utnyttja "infrastrukturen" i form av lättillgänglig mat och lokaler.
Dessutom ligger BSK bra i tiden, då det brukar vara 1-2 veckor efter den stora brädspelsmässan i Essen, varifrån åtminstone någon av oss har med sig helt pinfärska nyheter.

På BSK05, så hittade vi en mindre utnyttjad lokal, där vi mest höll till och det fick mig att fundera på att jag skulle arrangera ett "tyska rummet", som skulle vara en form av drop-in med egna spel. Men det som Sebbe uttryckte låter som en bra ide som även funkar för oss. Ifjol frågade vi först om vi fick vara i ett annat rum (tror det var SARZ), men där fick man endast spela de spel de hade med, så jag är endast intresserad av en sal för allmänt öppet spelande.

Min fråga är ifall det över huvud taget finns plats för oss, då ni pratar om ett konvent för endast drygt 100 personer i år?
/Carl

soulreaper

Citat från: "globetrotter"Hej!
Jag har flera år varit med på BSK, men mest för att sitta i kafeterian och ENDAST spela TYSKA BRÄDSPEL. Vi har varit ett gäng på dryga 10 st i åldrarna från 28-48 år, vilka tagit med egna spel. Vi har dock alltid varit pigga på att ta in andra som velat hänga på något, då vi alla tror på att frälsa resten av världen med dessa spel gynnar oss själva  :lol:

Flertalet är från Göteborg och Stockholm plus att jag själv är Boråsare, med inkvartering för mina kamrater, så det har blivit en trevlig tradition. Vi har väldigt lite utnyttjat programmet, men tycker det är värt priset för att utnyttja "infrastrukturen" i form av lättillgänglig mat och lokaler.
Dessutom ligger BSK bra i tiden, då det brukar vara 1-2 veckor efter den stora brädspelsmässan i Essen, varifrån åtminstone någon av oss har med sig helt pinfärska nyheter.

På BSK05, så hittade vi en mindre utnyttjad lokal, där vi mest höll till och det fick mig att fundera på att jag skulle arrangera ett "tyska rummet", som skulle vara en form av drop-in med egna spel. Men det som Sebbe uttryckte låter som en bra ide som även funkar för oss. Ifjol frågade vi först om vi fick vara i ett annat rum (tror det var SARZ), men där fick man endast spela de spel de hade med, så jag är endast intresserad av en sal för allmänt öppet spelande.

Min fråga är ifall det över huvud taget finns plats för oss, då ni pratar om ett konvent för endast drygt 100 personer i år?
/Carl

Ni ska inte räkna med eget rum men definitivt att det finns nåt hörn i "brädspelsrummen" som ni kan vara i...Vi satsar väl på 200-300 om jag inte missförstod saker och ting igår, så det är något fler än 100. Problemet är att vi inte är på en skola och därför kan man inte ge olika arrangemang varsitt klassrum vilket annars är väldigt smidigt. Men för att knyta till forumskaparens frågor så vill jag se, tyska spel, drop-in, utlåning och kanske ett par förut bestämda arr...
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Daniel

Tackar för era idéer.

Som Soulreaper säger så kommer vi att ha tillgång till två stora rum där vi får samsas med kaféterian och någon butik.

Min uppfattning verkar stämma överense med er andras om att det är bra med drop-in och kortare turneringar.

Jag ser gärna att det spelas "tyska" brädspel på konventet. Jag kontaktar dig senare globetrotter så kan vi hur vi ordnar till det.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

sebbe

jag har lite kul tyska brädspel hemma såsom hexenkettel och glücksrad, och der verrückte labyrinth. alla är loagom till åldrar ungefär under 12 =)
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Beorn

Här kommer lite information till alla som är intresserade av att arrangera något inom brädspel:
- Brädspelarna har fått 2 rum/salar, ett lite mindre och ett lite större. Ev. ska det även klämmas in en eller flera butiker i dessa rum och ev. ska vi även få lite utrymme i restaurangen i markplan utmed Allégatan.

- I dessa två rum så räknar vi med att kunna få plats med någonstans mellan  20 och 30 bord, lämpliga för ca: 4 personer per bord. En del bord kommer inte att vara spelbord utan kommer att användas för spelförvaring o.s.v.

- Borden kommer antingen att delas upp mellan arrangörerna eller så kommer varje arrangör endast att få ett arrangörsbord och sedan får spelarna ta ett valfritt bord. Hur skulle ni helst vilja ha det?

- Av dig/er som vill arrangera vill vi veta följande:
 * Hur många bord ni skulle  vilja ha.
 * Vilken sorts arrangeman det handlar om: Turnering / drop in / något annat...
 * Under vilken tid vill ni arrangera; hela konventet eller bara några timmar.
 * Vilka typer av spel det handlar om.

- För att anmäla intresse eller om ni har frågor så är det bara att maila mig eller Daniel (adresserna står i första posten i denna tråd) eller skriv en post här i forumet.

- Till sist så hoppas vi att det finns ett antal som vill arrangera samt att vi inte behöver tacka nej till någon p.g.a. platsbrist.
Björn

Gizmo

Jag kan som vanligt försöka lära folk spela Go. =^_^=

Det jag behöver är minst 1, men gärna 2 avlångt bord (om möjligt. Runda bord är betydligt sämre i det här avseendet).

Arrangemanget kommer vara drop-in (inte hela tiden dock, men 2 pass på lördag och 1 på söndag kan jag köra utan problem. Är upptagen på fredagen så därför inget pass där.) Låt första lördagspasset börja vid 10 eller senare.

/Gizmo
I have not lost my mind, it\'s backed up somewhere on disc...

Anders

The HellGame vill komma. Har dom snackat med någon av Er?

soulreaper

Citat från: "Anders"The HellGame vill komma. Har dom snackat med någon av Er?

Du menar anders fager med folk...inte the hellgame...så som jag förstod så hade dem det, men vi kanske kan få ett uttalande av daniel?
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Daniel

Anders Fager med co. är redan klara!

Vi håller bara på att lösa platsfrågan!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Anders

Jao!

Menar Anders Fager. Brukade vara the HellGame i.a.f :) Känner killen, ser gärna att dom kommer. Som jag förstod det kikade dom på boende etc. Ge dom Eriks priser på Plaza? :)

Beast

Citat från: "Beorn"Här kommer lite information till alla som är intresserade av att arrangera något inom brädspel:
- Brädspelarna har fått 2 rum/salar, ett lite mindre och ett lite större. Ev. ska det även klämmas in en eller flera butiker i dessa rum och ev. ska vi även få lite utrymme i restaurangen i markplan utmed Allégatan.

- I dessa två rum så räknar vi med att kunna få plats med någonstans mellan  20 och 30 bord, lämpliga för ca: 4 personer per bord. En del bord kommer inte att vara spelbord utan kommer att användas för spelförvaring o.s.v.

- Borden kommer antingen att delas upp mellan arrangörerna eller så kommer varje arrangör endast att få ett arrangörsbord och sedan får spelarna ta ett valfritt bord. Hur skulle ni helst vilja ha det?

- Av dig/er som vill arrangera vill vi veta följande:
 * Hur många bord ni skulle  vilja ha.
 * Vilken sorts arrangeman det handlar om: Turnering / drop in / något annat...
 * Under vilken tid vill ni arrangera; hela konventet eller bara några timmar.
 * Vilka typer av spel det handlar om.

- För att anmäla intresse eller om ni har frågor så är det bara att maila mig eller Daniel (adresserna står i första posten i denna tråd) eller skriv en post här i forumet.

- Till sist så hoppas vi att det finns ett antal som vill arrangera samt att vi inte behöver tacka nej till någon p.g.a. platsbrist.

Det brukar ju arras några klassiska brädspel på BSK, men de senaste åren har intresset varit minimalt. Jag brukar ju arra Diplomacy, men bestämde mig i fjol för att inte arra det 2006. Men eftersom det blir ett så litet konvent så är det knappast någon idé att ha något dylikt arr. Finns det intresse så är jag säker på att Tage Bengtsson kan hålla i det.

Jag tror också att det knappast lär finnas underlag för någon form av turnering i tågspel (18xx), men jag kommer säkert att plocka med något sådant spel ifall det finns några som är sugna.

Jag tror nog det är bäst att arrangera mer säkra spel som Settlers och dylikt som turneringar. Jag orkar dock inte hålla i något i år. Kan vara kul att själv bestämma över sitt schema.
War is justice,
death to all kinds of humans

Daniel

Hej,

Jag skulle behöva ha lite hjälp med att få tag på kontaktsinformation

Jag behöver komma i kontakt med Gigantoskop, är det någon som vet ett telefonnummer till dom så vore jag tacksam om ni PM:ade mig.

Jag skulle också behöva kontaktsinformation till någon som har annordnat Steve Jackson-rummet på tidigare konvet samt info om de som drivit Cheap Ass Games-rummet. PM:a om ni vet något.

Tackar!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

MOB

Jag har skickat ett mail till dig Daniel.

/Jesper Moberg, Gigantoskop.
..........
MOB