Motion inför styrelsemöte 5/9 2005

Startat av Clifford, september 04, 2005, 22.38

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford

Motion om arvodering:

Under senare år har Armagedon utvecklats på många sätt. Vi tar idag större ansvar på många områden. Det innebär att vi som förening och ställer större krav på våra medlemmar, vår styrelse, kommunen och andra berörda parter. Därför är det viktigare än någonsin att vi får saker gjorda effektivt, rätt och snabbt. Behöver Armagedon en uppgift utförd för att fungera tillfredsställande så måste det ske. Se tex. renoveringen av toaletten och elektriciteten som exempel på detta. Mitt förslag är att vi ska fortsätta på det viset.

Jag anser att...

1: Vi bör kunna arvodera medlemmar för engångsprojekt i föreningen. Inte vilka projekt som helst, bara sådana som är allt av nedanstående:

A: Permanenta
B: Långsiktiga
C: Kompetenskrävande
D: Tidskrävande

Denna lista skall fungera som mall för framtida arvoderingsbeslut. Ingen arvodering bör överstiga 999:- då det innebär att vi passerar gränsen för skatte- och anmälningsplikt.

2: det första förslaget till arvodering kommer vara en arvodering på 999:- till lämplig datorkunnig för att sammanföra Armagedons och BSKs register med all info vi behöver i Filemaker Pro. På rak arm tror jag Andreas Carlsson skulle vara lämplig kandidat om han är intresserad, alternativt Per, Oscar eller Sebbe. Styrelsen definierar för kandidaterna vad som behövs av databasen.

Som styrelse kan ni avslå en eller båda ovanstående att-satser separat.
/Marcus Clifford 4/9 2005

rAWTAZ

Hoj!

Jag tycker att punkt ett är en bra idé. Huruvida det är genomförbart ekonomiskt sett vet jag ej, men jag gissar att det nog skulle gå samt att det inte handlar om så väldigt många projekt per tidsrymd direkt.

Jag undrar dock över förslaget att fixa detta i FileMaker. Vad är det för information som skall sammanställas, och hur måste den kunna presenteras, i grunda drag? Min tanke är alltså, behövs något som FM för att infon skall kunna lagras på sådant sätt som önskas?

Spontant är jag lite skeptisk, eftersom jag inte vet att/om infon är av sådan karaktär/skall användas så att den behöver föras som ett fett register, vilket i min mening vore syftet med att välja FM till detta. Vidare innebär valet av FM att det hela blir väldigt plats-/plattformsberoende, vilket kanske inte är så roligt en och annan dag? =)

Om möjligt och om "applikationen" (användandet) inte kräver det tycker jag att ett mer grundläggande lagringsformat vore lämpligare. Just för att det skall vara lätt portabelt/åtkomligt.

Carlsson är klockren vad gäller att bygga register i FM, men FM är inte lika klockrent i sig :roll:

Clifford

Citat från: "rAWTAZ"Hoj!


Jag undrar dock över förslaget att fixa detta i FileMaker. Vad är det för information som skall sammanställas, och hur måste den kunna presenteras, i grunda drag? Min tanke är alltså, behövs något som FM för att infon skall kunna lagras på sådant sätt som önskas?
Vi använder FM sedan många år, registrena finns redan men de behöver ses över, sammanfogas och ges nya funktioner. De finns både på Mac och PC.
Citat från: "rAWTAZ"
Spontant är jag lite skeptisk, eftersom jag inte vet att/om infon är av sådan karaktär/skall användas så att den behöver föras som ett fett register, vilket i min mening vore syftet med att välja FM till detta. Vidare innebär valet av FM att det hela blir väldigt plats-/plattformsberoende, vilket kanske inte är så roligt en och annan dag? =)
Jo, det behövs ett rejält register för enklast möjliga rapportering till kommun och Sverok. Det är ganska mycket info per medlem som måste lagras och gärna vara sökningsbar.
Citat från: "rAWTAZ"
Om möjligt och om "applikationen" (användandet) inte kräver det tycker jag att ett mer grundläggande lagringsformat vore lämpligare. Just för att det skall vara lätt portabelt/åtkomligt.

Ge förslag på hur ett sådant skulle se ut och vad det skulle kosta, jag har svårt att se ett praktiskt alternativ. Dessutom måste ju allt detta föregås av tydliga rutiner vad gäller registerföring. Vem för ned var? När?
Ska vi ha en registeransvarig i styrelsen?

rAWTAZ

Ah, då är det ju klart. Trodde det mesta bestod av någon textfil/databas osså lite papper nånstans :D Inga invändningar.

Clifford

Nå, har frågan överhuvudtaget behandlats? Kan man få lite info från NÅN i styrelsen? Jävligt svårt att uppmana Dina att hänga på forumet för BSK´s räkning när ingen i styrelsen tycks läsa här!

rAWTAZ


Gunilla Hellén

Protokollet från styrelsemötet finns att läsa (ojusterat dock) på Geddon. Motionen avslogs. Förklaring finns på protokollet, har det inte exakt formulering i huvet. Vi kan snacka om det sen.