Husregler till Necromunda Kampanjen !

Startat av Heavy, april 22, 2005, 21.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford

Vad jag inte fattar är varför vi ska houserule:a att de "vanliga" gängen får köpa alla commonvapen medans outlaws lämnas som de är.

Vilka vapen och situationer är det som uppstår där man vill ha ett vapen så mycket och inte nöjer sig med att offra ett slag på tradechart?

Finns det nåt gäng som verkligen lider av brist på vapen?

sebbe

dessa listor gäller väl bara när man skapar sitt gäng, efter alla matcher är det väl den vanliga listan med i princip alla vapen som gäller. eller?
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Heavy

Citat från: "Clifford"Vad jag inte fattar är varför vi ska houserule:a att de "vanliga" gängen får köpa alla commonvapen medans outlaws lämnas som de är.
?

Det största skälet är att det , ifall vi inte rular bort den listan, finns två gäng som är tilltänkta till kampanjen som inte kan vara med.. Mina Orlocks (vilka jag förmodligen inte kommer att spela men gärna lånar ut) samt Jontes blivande Goliaths. Dom är helt enkelt för "sönderkonverterade" eller vad man nu ska kalla det iom att dom har hängt med sen tiden man fick köpa grejor fritt. minst 5 killar i varje gäng har inte rätt beväpning, och det vore synd om dom inte fick vara med tycker jag.

Sen är det ju också så att vissa vapen ÄR bättre än andra, och att inte ge alla hus tillgång till samma teknologi när de trots allt har samma grundförutsättningar gör vissa hus väldigt mycket bättre än de andra. Escher med svärd är ett exempel..

Rent fluffmässigt tycker jag det är underligt att varje hus inte kan framställa alla commonvapen, med ett tiotal mille invånare per hus borde dom kunna klämma fram t.ex. svärd i sina fabriker, lika gärna som laserbössor..

Att Outlaws bara har tillgång till sina listor tycker jag däremot inte är så underligt, dom har ju klart begränsade resurser, medans de vanliga gängen är mer eller mindre sanktionerade av sina hus.

Obs, detta är min åsikt och jag tycker så för att jag tror att det blir roligast med att släppa det fritt. Å andra sidan ger det klart större personlighet på alla gäng om man inte kan köpa vad som helst utan får hålla sig till "sina" grejor.
Jag kommer absolut inte vara svårövertalad till att behålla vapenlistorna, men det är synd på de gängen som påtalades ovan.. (För att inte nämna ev. IG användare)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Citat från: "sebbe"dessa listor gäller väl bara när man skapar sitt gäng, efter alla matcher är det väl den vanliga listan med i princip alla vapen som gäller. eller?

Man får offra ett slag på Rare Trade chart för att få köpa vilket commonvapen som helst..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

sebbe

ok, då är jag med. jag vet inte riktigt vad jag tycker, det får ni andra nog avgöra. mig spelar det ingen roll.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Heavy

Citat från: "sebbe"ok, då är jag med. jag vet inte riktigt vad jag tycker, det får ni andra nog avgöra. mig spelar det ingen roll.

Förutom att du inte kommer att kunna använda serganter mfl som gubbar i ditt XXXX-gäng (bara escher som får ha svärd från början isåfall) vilket drar ner möjligheterna att göra ett varierat gäng med IG figgar väldigt liten..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Clifford

När jag tänker efter så är väl alla commonvapen tillgängliga i gamla Necro? Då är jag för att alla hus har samma lista. Glöm allt jag sagt.

sebbe

Citat från: "Heavy"
Citat från: "sebbe"ok, då är jag med. jag vet inte riktigt vad jag tycker, det får ni andra nog avgöra. mig spelar det ingen roll.

Förutom att du inte kommer att kunna använda serganter mfl som gubbar i ditt XXXX-gäng (bara escher som får ha svärd från början isåfall) vilket drar ner möjligheterna att göra ett varierat gäng med IG figgar väldigt liten..
det är inget problem för mig, min arme är tungt konverterad, och jag ändrar gärna mer.
lite lustigt däremot att van saar är ett av två gäng som inte får ha bolter =P

egentligen vill jag nog köpa modeller =/
måste dessa beställas eller? isåfall skiter jag nog i det..

förresten, jag byggde en bro idag! jag är så stolt =)
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Heavy

Citat från: "sebbe"lite lustigt däremot att van saar är ett av två gäng som inte får ha bolter =P

egentligen vill jag nog köpa modeller =/
måste dessa beställas eller? isåfall skiter jag nog i det..

förresten, jag byggde en bro idag! jag är så stolt =)

Jo, det är ju "lite" lustigt ;)

Modeller måste beställas tyvärr..

Whoohoo ! Bygg 7 till så är du kung i mina ögon :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

deadbolt

Citat från: "Martin Larsson"
Citat från: "Clifford"Jag tycker det är fel att alla kan köpa alla vapen. Boring. Scavvies kan alltså ha heavy stubbers då, och lasguns?

Bättre med att man försakar att slå på rarechart mot att få köpa en specifik commonpryl från nån annan.

(alltså, jag slår inte alls på trade efter en match utan köper en handflamer istället)


Nja, det var nog inte vad Heavy menade...snarare att alla basic-gäng inte behöver använda sin house-only weapon list utan får köpa från den med alla vanliga vapen på. Detta sträcker sig dock inte till övriga gäng med extra knas-stuff på sin lista. De får hålla sig till den som den är :o


i rättvisans namn bör outlaws få köpa commonvapen från outlaw trading chart, precis som de vanliga gängen får bortse från de gängspecifika vapenlistorna och köpa från sin trading chart från början. samma problematik, att man inte kan använda hälften av figurerna första slaget, vapnen måste ju representeras på figurerna i vilket fall.
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

sebbe

när man skjuter scatter shot med hugglegevär så har man som bekant en chans att träffa andra modeller också.
min fråga är, gäller det endast om man träffar sitt mål eller inte?
reglerna säger i princip ingenting, och logiken talar både för och emot.
husregel?

sen tycker jag att det vore vettigt att göra så att stray shot funkar även på fiendemodeller, och även bakom den man skjuter på, dock kanske inte med automatisk träff.
detta för att symbolisera att andra människor inte är särskilt bra skydd =)
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Heavy

Citat från: "Clifford"När jag tänker efter så är väl alla commonvapen tillgängliga i gamla Necro? Då är jag för att alla hus har samma lista. Glöm allt jag sagt.

Glömt..

:roll:
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Martin Larsson

Citat från: "sebbe"lite lustigt däremot att van saar är ett av två gäng som inte får ha bolter =P

Nja, helt rätt. Cawdor är det enda gänget som får ha Bolters på Gangers från början. Van Säär och Goliaths får inte ha det på sin Leader heller. Dock får Säären ha boltpistols på alla, och goliaths detsamma på sin leader...

Jag tycker personligen att vi ska köra med hus-vapen listan rakt av och säga som det är sagt att man får byta ett rare-slag för att köpa ett icke-house vapen istället. Detta är de nya reglerna och jag tycker vi ska hålla oss till dem rakt av.
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

deadbolt

tycker inte jag , har konverterat aldeles för många för det ska vara skoj att göra om.
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

sebbe

Citat från: "Martin Larsson"
Citat från: "sebbelite lustigt däremot att van saar är ett av två gäng som inte får ha bolter =P

Nja, helt rätt. Cawdor är det enda gänget som får ha Bolters på Gangers från början. Van Säär och Goliaths får inte ha det på sin Leader heller. Dock får Säären ha boltpistols på alla, och goliaths detsamma på sin leader...

Jag tycker personligen att vi ska köra med hus-vapen listan rakt av och säga som det är sagt att man får byta ett rare-slag för att köpa ett icke-house vapen istället. Detta är de nya reglerna och jag tycker vi ska hålla oss till dem rakt av.
men alla får köpa leader only efter första slaget sålänge man håller sig till vanliga restriktioner.
van saar och goliath skulle isåfall vara de enda lagen som behöver offra rareslag för att köpa bolter
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45