The Good, the Bad and the Dead

Startat av carlsson, januari 27, 2012, 23.59

Föregående ämne - Nästa ämne

Thure


carlsson

Ett bra sammandrag av Felix, tack för det! (Drogkartell?? :)) )

Nästa spelning skulle egentligen blivit den 27/5, men då har min fru fått vikariat och jobb går före.

Har således lagt upp ett antal nya speltillfällen på Doodle: http://www.doodle.com/6pcnprw698yx3z75


Två detaljer:
- Då det varit lite diffust med hur stridssystemet funkar kommer hemsidan att uppdateras med korrekt info alldeles snart. Lägger ut en blänkare här när så är gjort.

- Det kom en önskan om mer rollspel. Håller med om detta, men tyvärr kan jag inte rollspela åt er. Ibland kan det vara svårt att komma igång, och just i söndags verkade de flesta ganska off. Det fanns ju annars gott om tillfällen att spela ut sin karaktär, ingen av karaktärerna är ju antisocial heller...
Kanske behöver vi den sprudlande miljonären för att cheera upp allihop!? ;)

Glöm bara inte: Det är meningen att vi ska ha roligt!


Citat från: Thure skrivet april 22, 2012, 19.04
Tack för en trevlig spelning! Här kommer en kort resumé av vad som hände:

Vi var på väg iväg från den plundrade affären när vi hörde skott från Norr, vi körde mot skotten och såg en 2 personer som stod utanför en vid skåpbil som hade fastna. Vi åkte fram och tryckte upp skåpbilen med vår stora manliga Hummer utan större problem. Det visade sig vara den hela mexikanska drogkartellen vi hade hjälpt och de tog följe med oss på vägen till Naples.

Vi fortsatte norr ut och kom upp på 75an i västlig riktning, men när vi hade kommit en bit in på den kom vi till en stor bilkö, som slutade med en husbil som blockade hela vägen. Vi prejade oss fram så långt vi kunde men tillslut stannade vi då det inte gick längre och började flytta bilarna istället. Andy, Lisa och Ron gick fram till husbilen och kollade in den, Andy gick in och där låg det två döingar som antagligen faktiskt var döda, det var även fullt med flugor och stank något otroligt. Under tiden så höll Bradley och Ridley på att flytta undan bilarna. Leslie var lat så hon satt på taket och spanade. Det kom en Porsche åkandes på vägen som gick under 75an men han åkte så fort så vi inte han få kontakt med han. Damerna från drogkartellen började laga mat och det blev en trevlig måltid. När alla bilarna var bort knuffade/körda så tryckte Ron till husbilen med Hummern så vi kunde ta oss igenom.

Vi fortsatte 75an västerut mot Naples och det var helt folktomt. Vi övernattade vid en campingplats en halvtimma ifrån staden för att slippa nattodöda. Vi kom fram till Naples fast vi var blockerade av ännu en bilkö. Norr om oss fanns en skola som någon hade skrivit Help på. Andy var tveksam men Ridley lyckades övertala honom att hänga med. Ron och drogkartellen stannade kvar och letade efter fungerande bilar, så det fanns om det var någon överlevare i skolan. I ett av fönsterna hade någon hängt upp ett vitt lakan, för att dra till sig uppmärksamhet från överlevare. Det hjälpte och Leslie kastade lite grus för att de skulle märka att vi hittat dem. Utanför huvudentrén var det ca 15 odöda som vi inte ville störa, men då fönstret inte gick att öppna och de inte ville ta någon annan väg ut, så slutade det med att eleverna krossade fönstret. En och en hoppade de ut medan vi fick slåss mot de odöda. Andy och Leslie sprang och mötte tre stycken som var påväg mot oss, Andy döda snabbt och lätt två stycken av dem och sprang vidare till två nya. Leslie hade istället lite mer problem och fick hugga 3-4 slag mot sin nya kompis för att få ner honom. Under tiden så sköt Lisa och Ridley ner de 15 odöda vid huvudentrén. När alla ungdomarna var ute sprang vi upp mot bilarna igen och började bege oss öster ut mot en annan avfart.

End of Chapter 2

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ewers

Tjohoooo!

Jag har lyckats att svara! ;D :o

/F 8)


Gunilla Hellén

har svarat men lägger en brasklapp om eventuella semesterplaner ijuli som jag inte vet om ännu, tar det lite som det kommer... :)

carlsson

Har någon lust att ringa och jaga Björn? 033-13 22 24.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Thure

Har någon fått tag på björn? Jag är jävligt taggad på att spela nu! :D

carlsson

Näe, men det kommer ändå upp nya speldatum snart, räkna med nästa vecka. Glöm inte ändra i enkäten om ni fått ändrade förutsättningar!
:)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Thure

Hoppas du inte menar att det blir spel nästa vecka, då är jag ju inte hemma! :(

Ewers

Skriv här i forumet vilka datum som bokas!

/F

Ps. Är det spel bokat? Ds.

carlsson

Bokar härmed in följande speldatum:
Söndag 24/6
Söndag 8/7
Söndag 29/7


Vet att inte alla kan alla datum, men detta passade bäst just nu!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Thure

Ska bli skönt att få slakta lite zombies snart igen! :>

carlsson

Citat från: Thure skrivet juni 07, 2012, 10.04
Ska bli skönt att få slakta lite zombies snart igen! :>

Inget mot vad zombiesarna tycker om att få äta lite rått människokött! ;)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Gunilla Hellén

Citat från: Thure skrivet juni 07, 2012, 10.04
Ska bli skönt att få slakta lite zombies snart igen! :>

Yey! :)

carlsson

#103
Kommentar om stridssystemet

Uppdaterad version kommer snart upp på hemsidan. Jag säger till.

Det var någon som anmärkte att "alla kan slå med ett basebollträ". Ja, det stämmer; alla kan ta upp ett basebollträ och slå mot något. En del träffar bra, andra träffar dåligt, och med olika styrka. Och detta under så banala former som i en lugn, avslappnad miljö.

Nu tar vi samma person med samma basebollträ och tillsätter en gurglande, blodig och lemlästad människa som inte vill något hellre än att äta upp dig! Den reagerar inte på smärta, inte på känslor och rör sig framåt så länge den har medel för det.

Det finns flera aspekter att fundera över här:
1. Hur många, normalt psykiskt funtade, personer fixar att slå på något som "redan är dött"?
2. Hur många gör samma sak utan att darra, eller vara osäker på sin sak?
3. Om man slår fel och träffar armen istället för huvudet; En normal motståndare säger "Aj" och ryggar antagligen tillbaka, kanske med en bruten arm. En odöd reagerar som en säck potatis: Dvs inte alls.
4. För varje sekund som går så kommer den odöda närmare.
5. För varje sekund som går så kommer andra odöda närmare.
6. För varje sekund som går så kommer man närmare döden.

Vad jag vill komma fram till är att strida mot en odöd är inte samma sak som att slå med ett basebollträ mot en vägg. Man har en erhört viktig aspekt att ta hänsyn till, något som man har studerat sedan andra världskriget: Moral.

Viljan att stridan vs rädslan att dö är en oerhört svår kombo. För normala personer, som de flesta av karaktärerna, så ÄR det inte en enkel sak att plötsligt vara en stridsmaskin.

Det är inte samma sak att sitta i ett rum med bruna fåtöljer och slå tärning om man lyckas eller inte, som att stå i 35 graders värme med ett basebollträ i handen inför en hord med odöda.

Första spelmötet slog ni mental hälsa i tid och otid, för det var just detta jag ville få fram; "Ni som spelare har inte alltid kontrollen över vad din karaktär gör". Andra spelningen slogs inga sådana slag. Jag tror att ett mellanting är bra...


Angående rollspel

Jag vill påminna om att rollspelet, dvs diskussionerna med och om era karaktärer från karaktärens synvinkel, är det som driver spelet framåt. Mer rollspel vore bra!


Angående kampanjen

Jag fick frågan om det  fanns något mål med kampanjen. Det korta svaret är: Ja.

Det lite längre svaret är att jag har gjort kampanjen så att det finns en början och ett slut, och ett antal händelser där emellan. Slutet är nödvändigtvis inte att jorden är rensad från zombiesar och ni går lyckliga hand i hand mot solnedgången, medan eftertexterna rullar upp.

Det är ni som avgör hur kampanjen ska spelas, men självklart finns det ett antal händelser som gruppen kommer råka ut för. Det är dock upp till er hur ni löser det. Man kan säga så här;  Jag har ritat en karta, men det är ni som fyller i detaljerna.

Varje karaktär har mål, dom står på era karaktärsblad. Vad ni gör med dom målen är upp till er, men det kan nog vara ett hett tips att sätta er ner och prata igenom vad ni vill egentligen. Naturligtvis under spel i karaktärsform, när tillfälle ges.

I korthet: NI driver kampanjen framåt - Det kommer INTE komma fram en gubbe i svart kostym och fråga om ni vill ha ett uppdrag...

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ewers

Jag har idag fått reda på att jag skall jobba heldag på söndag och kommer därför inte kunna vara med på spelningen. Sommarperioden är ju helt hysterisk och därför är jag inte förvånad. Jag får storhelgstillägg + 240% i alla fall.

/F