Vi är ansvariga för målning av skåpen

Startat av cracked_open, november 30, 2006, 21.45

Föregående ämne - Nästa ämne

cracked_open

Det har tillfallit oss att se till att skåpen blir målade under lokalveckan och de som vill får gärna hjälpa till. Om ni har frågor/fuderingar så skriv dem gärna ska vi besvara dem så gott vi kan.

Styrelsen beslut är följande

"Vi kommer att måla om samtliga skåp på klubben under lokalveckan. Om man inte vill att man skall göra detta med hans/hennes skåp så får man lämna in en motivering på ett fint A4 till styrelsen. Styrelsen kommer då besluta om man har en bra anledning och då slippa att få sitt skåp målat.

Detta ska vara inlämnat senast 7/1-07.

Man kommer i fortsättningen att få hänga upp lappar eller mindre bilder på sina skåp men vi ber om att slippa klotter på skåpen.

Mvh/Styrelsen"

Väl mött under lokalveckan // Jerry & Thomas "Brain"
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Ivar

Okej då säger jag det här i stället!

Men INTE BEIGE!!!!!!!!!!
Hallå det är ju svindumt.
Ställ er i lokalen 5 minuter o föreställ er hur det kommer att se ut, Snälla.
Jag trodde vi skulle försöka piffa upp lokalen lite.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Lindbergh

INTE VITT!

Vitt är mest dumt då det kommer att bli väldigt smutsigt efter ett kort tag...flera har bristfällig handhygien på föreningen och dessutom är det många som är i lokalen vilket gör att det smutsas ned fortare!

Om det är att någon skall måla om skåpen vore det bra om det var en relativt neutral och fräsch färg - gärna lackfärg med halvblank eller motsvarande finish. Planstryk istället för pensel...ja, ni vet hur man målar släta ytor om det är att de inte sprutlackas...

...rätt neutrala och relativt tidlösa färger vore bra? Gärna med lite mättade och varma färger - målar ni dem blåa kommer det bli en "kall" lokal, för att inte tala om ni målar dem i en "stasi-grå" färg...

Jag målade mitt skåp mattsvart då det blev rätt "tidlöst" och inte alltför iögonfallande...

Kanske svarta skåp rakt över?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Barcus

jag tänkte precis på att det kommer vara ett rent helvete at måla alla skåpen.
Folk har klistrat en massa prylar på dem osv man måste väl slipa typ alla skåp efter man tagit bort allt det anars kommer det se "dåligt utfört" ut

det hjälper väl inte mycket att mitt skåp som är helt svart det har väl runt 4-5 lager olika färg på sig och färgen har sprikor över hela skåpet

kommer väl inte se jäte fint ut om alla skåp ser dåligt övermålade ut efter att man lagt ner massa tid på att måla alla skåp så man bör nog fundera på ad det kostar i typ bortagnings prylar att fixa det med hyra av slipmaskin eller inköp av slippaper osv.

bätre att göra det riktigt med en gång än att bara kladda över med en färg som gör att det ser sunkigt och dåligt gjort ut.
Puss På Skinkan
Marcus Johansson

Ivar

Om man överhuvudtaget väljer en ljus färg så kommer den bristande handhygienen göra sig påmind.
Med tanke på mängden skåp kommer färgvalet att påverka färgen i hela lokalen, o svart kan bli väldigt mörkt.
Jag tror på en mörk färg på skåpssidorna o kanske något ljusare på luckorna. eller tvärtom, lite för att bryta av.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

biggabush

Handhygien är ett dåligt argument mot vitt.
Om man köper detta argument kan alla ljusa färger uteslutas.
Då tycker jag det är bättre att folk tvättar sina händer.


Vitt eller brytning av vitt är helt klart att föredra. Man målar med en hållfast (halvblank) färg och det kommer bli ljust och fint i lokalen.

Min 25 öring.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Clifford

Vitt är bra, slitage är dåligt. Oavsett om vi använder vitt eller ej kommer effekten av nymålade skåp lyfta lokalen avsevärt vad gäller "hel och ren"-känslan.

Ola

Hellå.
Första gången jag kom in på den då, för mig utan kännedom, ommålade "första" toaletten, så slog det mig hur fräscht det kändes med ljusa väggar och mörkt tak. Den ljusgrå/beiga(?) väggen gör sig bra vad gäller argumentet "ljus lokal" och det mörkbruna/brunsvarta taket ger en känsla av lugn. I stort är "hel&ren"-känslan total.
Så varför inte fortsätta i samma färgnyanser på skåpen?
Förslagsvis ljust på skåpet och mörkt på dörren. Då undviks dom "smutsiga hand"-avtrycken för att man generellt bara tafsar på dörren.

ELLER
så målar man alla skåpen i NeonGrön och MyLittlePony-rosa
SÅ ATT
man får "ljus lokal", "hel&ren" och "lugn"-känslan när man kommer in på dass1!  :twisted:

Personligen tänker jag lämna in lapp om att få behålla mitt skåp camo. 8)
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

biggabush

Jag tror Marcus har rätt i att det kommer bli svårt att måla om våra skåp men jag kom på en sak. Jag känner en gammal retired målare i Dalsjöfors som gör rent  + sprutmålar om saker mot ringa ersättning. Han gjorde hela vårt kök (luckor etc) för 2500.

Kollar med övrig styrelse.

För vi vill ju resultatet ska bli bra och tror som sagt Marcus har rätt i att inte underskatta problemen framför oss med ommålning.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

dagle

Citat från: "Ola"
så målar man alla skåpen i NeonGrön och MyLittlePony-rosa
Då kommer jag gå runt och säga: Zomg!!! POONIEEEEEEEES! (Datanörds skämt, ni som slashdot.org vet vad jag menar..)

Lindbergh

Bra idé med att se om vi kan få det billigt målat - jag anlitade också en som slipade, spacklade och sprutlackade dörr och luckor och det blev mycket bra. Fördelen är att man kan ta en fuktig trasa och göra rent exempelvis föreningens skåp så det blir snyggt och fräscht??

Då det ofta är mycket folk på föreningen blir det lättare mer smuts - därav att jag föreslår mörkare färger. Lackar man och gör det schysst kommer det sannolikt fungera bra med en vit färg som man bryter. Bara man kan städa undan efter sig om det är att man exempelvis spiller läsk på väggen och att det går "geschwinnt", är en viktig del!

Ett tips är att titta på de vita ytorna som vi har målat tidigare för att se hur det ser ut? (titta på kylskåpet i kiosken för att se hur vitvaror kan se ut  :wink: )För de som minns hur vi gjorde om dåvarande "magic-rummet" dröjde det typ tre dagar innan det var skitigt på väggarna igen, då var det toffelavtryck och snus-klet på nymålade ljusa väggar. Det var väl det som hände med att några kletade snorbusar på den nyrenoverade toaletten? Att förändra folks attityder till att tvätta händerna/städa efter sig är inte alltid så lätt?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Citat från: "Lindbergh"
Ett tips är att titta på de vita ytorna som vi har målat tidigare för att se hur det ser ut? (titta på kylskåpet i kiosken för att se hur vitvaror kan se ut  :wink: )För de som minns hur vi gjorde om dåvarande "magic-rummet" dröjde det typ tre dagar innan det var skitigt på väggarna igen, då var det toffelavtryck och snus-klet på nymålade ljusa väggar. Det var väl det som hände med att några kletade snorbusar på den nyrenoverade toaletten? Att förändra folks attityder till att tvätta händerna/städa efter sig är inte alltid så lätt?

L

Ett ack så smärtsamt minne, men bra exempel. Jag kan nog tänka mig mörkare toner här och där ändå....bara inte Beige skåp...

Brain

Citat från: "Clifford"
Ett ack så smärtsamt minne, men bra exempel. Jag kan nog tänka mig mörkare toner här och där ändå....bara inte Beige skåp...

Den enda som sagt att skåpen skall målas i Beige är du, Clifford!

INGEN ANNAN!

Andreas har sagt Khaki/Sand vilket är mörkare än Beige.
Tomas Davidsson

Clifford

Citat från: "Brain"
Citat från: "Clifford"
Ett ack så smärtsamt minne, men bra exempel. Jag kan nog tänka mig mörkare toner här och där ändå....bara inte Beige skåp...

Den enda som sagt att skåpen skall målas i Beige är du, Clifford!

INGEN ANNAN!

Andreas har sagt Khaki/Sand vilket är mörkare än Beige.

Du missförstår mig. Jag har sagt att skåpen INTE bör målas i beige.
:tongue1:

Allvarligt talat:
Sand/Khaki/Beige är för mig hårklyveri, jag kan som sagt acceptera nära nog vilken färg som helst (utom signalgrönt) så länge det blir helt och rent.

Brain

Citat från: "Clifford"
Du missförstår mig. Jag har sagt att skåpen INTE bör målas i beige.
:tongue1:

Jag vet att min mening kunde kunde feltolkas och följdaktligen skall den feltolkas. Ber om ursäkt ifall jag inte var tillräckligt tydlig.

Jag blev bara hopplöst trött på diskussionen "inte beige" som inte har någon grund i annat än ett av Cliffords inlägg. När sedan diskussionen/kritiken har blivit baserad på detta påstående att det skulle målas beige är det ganska absurt.
Tomas Davidsson