Förrådsplats i lokalen [utbruten diskussion]

Startat av Heavy, mars 28, 2009, 05.38

Föregående ämne - Nästa ämne

Heavy

Bryter ut denna diskussion från figurspel->Kellys Hjältartråden som finns på: http://www.armagedon.se/forum/viewtopic.php?t=1662
Läs gärna dom sista sidorna för att bilda er lite uppfattning..

Citat från: "Ivar"Borde vi inte hänga upp koboldernas standaren på väggarna? Så visar vi vårat arv istället för att gömma undan det!

Tar mindre plats osv men den gamla tältlådan och dessutom duken som är lika äcklig som allt annat som har varit i militärens ägo och militär lådan vet jag inte så noga.

Förråd är ett måste för allt som bara används 1-2 gånger per år. Det behöver dessutom täckas över med lakan så det inte fastnar damm på. Static grass o dyl mår extremt dåligt av damm.

Militärtält, partytält till konventets PR-tour och whfbreklamgubben är typiska exempel på saker som bidrar till min skräpallergi och hämmar kreativiteten och är dessutom svåra att lagra.

Tänker ta upp detta som en punkt på styrelsemötet på söndag. Välkomna då!

Utmärkt idé Ivar..
Problemet som jag ser det ligger i att det är för styrelsen att besluta det, och sen göra det (skräprensningen).. Ska alla vara med och bestämma kommer det a) ta en jävla massa tid och b) inte mycket kommer bli slängt då den gemensamma nämnaren för många på klubben (mig själv inkluderat) är att det är "bra att ha"..

Jag skulle gärna se att t.ex. militärtält, oljelampor och liknande grejor som defacto går att sälja säljs till medlemmar igenom nån sorts auktion eller liknande..Onödigt att slänga saker som folk vill ha och använda privat.. Memorabilia är en helt annan sak såklart, men om det inte ska användas att pryda lokalen vete fan om det har något existensberätigande heller..

Vi behöver en bunt bra förråd till saker som inte används ofta är helt klart, jag försökte arbeta lite för det under min tid i styrelsen men resurserna fanns helt enkelt inte.. Vi byggde bla toalett och lite andra billiga lösningar då..

Förslag att lösa förrådsdisorganisationen..

* Gör om i dioramarummet.. Sätt upp garderober utefter hela ena långväggen, går att peta in nån arbetsstation, kanske ett sprayskåp, ett städskåp osv på några av garderobsplatsena.. Dioramastället som finns för tillfället byggs om så det sväljer mer byggen och mindre luft.. Man klär in dioramastället med skivor och fixar några dörrar till det så slipper man dammproblemet, vilket är ett problem helt klart i likhet med att saker helt sonika slängs på dioramorna och förstör dom.. Ut med resten av skiten asap.. Löser massor av organisatoriska problem och ger samtidigt en jäkla massa extra golvyta och luftighet i lokalen..

* Bygg om lilla datasalen till förråd.. Skulle funka om det inte vore för det faktum att konventet ska ha det till kontor, vilket jag helt klart tycker dom ska ha :)

* Bygg om dioramarummet till ett riktigt förråd som skulle kunna svälja en helvetes massa "allt" som vi har i lokalen som ett par skåpsrader, alla brädspel, skulle tömma blå rummet på lådor och oordning osv.. Problemet är då att det inte finns ett fixarrum, vilket lilla datasalen återigen skulle kunnat bli..

* Bygg ett helt nytt rum på klubben som antingen skulle bli förråd eller fixarrum.. Dioramarummet blir ett äkta pularrum eller förråd på det sättet..

För egen del anser jag att den sista punkten är bra att kombinera med den näst sista.. Bygg ett nytt rum och ha ena som förråd/städskrubb, det andra som pularrum.. Finns i mina ögon två bra alternativ för det..

Antingen bygger man rummet där hörnsoffan står idag (darttavlan), skulle ge ett rum på kanske 12-13 m2..
Andra lämpliga platsen är i hörnet där telefonen står nu.. Skulle väl bli ungefär samma dimensioner, med nackdelen att ena dörren till röna rummet skulle behöva stängas, däremot är fördelen att det ger en nice bieffekt som ljuddämpning till både det gröna och bruna rummet..

Jag tror jag skulle välja den sistnämda lokationen för det fiktiva förrådet.. Skälet är väl mest att man då kan välja att ha myssoffan kvar, eller flytta dit det feta matsalsbordet och därigenom få lite lägre ljudvolym ute på det stora discogolvet om 2-3 spel pågår samtidigt..

Såklart, alternativ ett gör ju att vi defacto kan bygga ett rum till för spelande, itsället för förråd, vilket inte är helt fel heller egentligen..

Lite klurig fråga, men jag anser att faktum kvarstår.. Vi måste lösa det kreativitetshämmande myllret av saker i dioramarummet och andra delar av lokalen en gång för alla..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Intresset för lokalen är översvallande stort i vanlig ordning..  :evil:

Nåja, det kommer att startas upp en "fixa dioramarummet-grupp" efter medlemsmötet sagt sitt angående lokalen.. Ville bara informera om det..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Martin Larsson

Personligen skulle jag tro att en rejäl inventering och  lager-rensning i nuvarande dioramarummet är det man ska rikta in sig på i 1a hand. Efter detta är gjort kommer den tillgängliga ytan och behovet av mer sådan bli mer påtaglig. Just nu är den delen ganska diffus. När man sedan väl gjort detta så ser man hur mycket man har kvar, och hur mycket "riktiga" förvaringshyllor som man behöver ordna. Detta ger i sin tur hur mycket man behöver bygga om 8)

Gällande eventuellt nytt rum så anser jag personligen att "mys-soffe-delen" är en bättre plats av ett par orsaker. Främst för att man då kan öppna upp väggen däremellan och därmed "ha allt på en plats". Men även för att platsen utanför gröna/bruna tillhör den enda egentliga stora öppna ytan vi har i lokalen. Figurspelsturneringar, stora slag-aktiviteter och alla andra "engagerar massa folk samtidigt spel" mår väldigt bra av att ha en stor öppen yta tillgänglig. Mys-soffe-delen lider redan av, den i lokalen klassiska, "sneknullade vinklar" sjukan och fyller egentligen inte så mycket praktisk funktion mer än slacking yta :roll:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Heavy

Det numera förhärskande ideerna inom "dioramarumsgruppen" äe att fixa iordning rummet efter alt- 1 ovan.. Inventering, garderober till förvaring och städ, hyllor på väggarna, nån väggfast bänk och så fick vi vips plats med tva stycken lika platskrävande byggen som det som står där inne nu..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Judas

Skit dålig idé!
Att bygga en massa fråd och lagra skräp i skuter ju bara problemet ännu ett steg på vägen.

Se i stället till att en gång för alla göra er av med skräpet.

Men om jag skall vara riktigt ärlig, så tror jag inte att ni kommer kunna  enas om vad som är rätt väg att gå.
Om ni mot all förmodan skulle nå så långt så är ju steget från idé till handling ganska stort innom Armagedon.  :wink:

Ivar

Saken är den att vi är en liten grupp som kommer bestämma och göra det som skall göras! Sedan måste inte allt skräpet bort... En del saker används en gång om året (läs grejer till konventet) och dessa måste sparas, vi har helt enkelt inte råd att köpa in nytt varje år.

Men en inventering och lagersystem för vad som skall ligga var och en inyta som används om något skall in i förrådet och då får ansvarig titta på materialet och bedöma om vi ska spara eller inte.

Lösningen att slänga allt är inget jag tror på! Jag har varit med om alldeles för mycket som tokkastats genom åren på gedon, på jobbet och hemma!

Det viktiga är att det visuella bullret måste bort!

Vi kommer dock inte påbörja arbetet innan medlemsmötet 12/4

Tack för mig
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Heavy

Näe, slänga allt är inte en lösning.. Det har redan gjorts i ett par omgångar under dom sista 5-6 åren, så det finns inte sådär överdrivet mycket att slänga som inte ingår i kategorin "mer än bra att ha"..

För mig inkluderar sånt:
Terrängmaterial (förmodligen 50-60% av det som finns i dioramarummet består av just det)
Dioramor/byggen
Extra terräng till konvent/event
Konventsmaterial rent allmänt
Städprylar (behöver iofs gås igenom och slängas det mest sunkiga)

När ovanstående är borträknat kommer vi kanske upp i en halv sopsäck med prylar till tippen..

Så det är mer ett logistiskt problem mer än nått annat.. Om det finns öppna ytor att ställa skit på så hamnar det ofelbart skit på den ytan.. Kolla hyllorna där inne nu t.ex... Vi skulle utan problem kunna ta bort en av dom igenom att ställa iordning allt ordentligt.. Men just _det_ är att skjuta problemet på framtiden, det kommer ofelbart att se förjävligt ut inom kort igen enbart igenom den mänskliga faktorn..

Vi har säkert alla ett rum eller utrymme i vårt hem som vi har som brötrum.. Grundproblemet här är att vi har hela dioramarummet som brötrum.. Så ja, i sak bygger vi in problemet i garderober.. Fördelen är att vi slipper se skiten, det tar mindre plats och vi slipper allt visuellt buller som Ivar kallar det..

Vad jag däremot tror måste till förr eller senare är nån sorts koncensus på föreningen att privata saker som ställts i allmäna utrymmen måste bort efter x antal tid.. Om det ska slängas, delas ut på klubben, säljas på blocket eller auktioneras ut på en skräpauktion för medlemmarna en gång per år eller liknande kan väl nån smart person bestämma typ :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Jimp

Citat från: "Judas"Skit dålig idé!
Att bygga en massa fråd och lagra skräp i skuter ju bara problemet ännu ett steg på vägen.

Se i stället till att en gång för alla göra er av med skräpet.

Men om jag skall vara riktigt ärlig, så tror jag inte att ni kommer kunna  enas om vad som är rätt väg att gå.
Om ni mot all förmodan skulle nå så långt så är ju steget från idé till handling ganska stort innom Armagedon.  :wink:

Sen kan ju inställningar som den du har vara en anledning till att folk som funderar på att göra det för att folk ändå inte bryr sig eller öser ur sig att just din idé suger. Nog för att internet är en stor gård för alla barn ska kunna spy ut sin galla över precis allt, men kan inte du bara ställa dig på andra sidan av den gården.
Ill dance for Gil!!

Heavy

Så..

Lokalen ska finnas kvar, så det är dags att få ihop ett möte för dioramarumsgruppen för att börja riva i prylarna..

Jag kan i princip alla helger utom jämna veckor, och jag kan väl tänka mig att det tar en dag för att få till det strösta röjet där inne..

*Den förhärskande planen är för tillfället att flytta dioramahyllan in i hörnet där porten till tryckeriet är. Resten av den väggen fylls med garderober, för generell förvaring och byggmaterial, fram till vasken..
*Vasken stoppas in i en dubbelgarderob som även kommer agera städskåp och förvaring av sopsäckar, rengörningsmedel osv..
*En väggfast bänk med hyllor över fyller resten av väggen som vetter ut mot själva lokalen..
*De två skåpsparen som står i dioramarummet flyttas ut på discogolvet igen (ställs lämpligen mot vägg+fönster som är vid BSK-kontoret)..
*Uppe vid taket runt hela rummet sätter vi upp en hylla ca: 50 cm ner från taket vilket kan husera mängder av kartonger med t.ex. kartonger från blå rummet fyllda med terräng till BSK samt övriga "lättare" prylar som går ner i kartonger..
*Ett till bord byggs och ställs mot den nu tomma väggen som vetter mot blå rummet (typ iaf, den som skåpen nu står vid) tillsammans med det pågående borgbygget..

Vips blev vi av med alla prylar ur synfältet, får vettiga förvaringsutrymmen och dubbelt så mycket plats till dioramabyggen/målning/allmän pulning..

Frågor till styrelsen som behöver lösas innan start:
*Budget till inköp av begagnade garderober, skivmaterial till inredning av sagda garderober samt till hyllor och bord.. Finns det några pengar alls att lägga på det hela eller står vi tomhänta mot The Beast of Clutter?
Jag tar på mig att kika på lämpliga alternativ för begaganade prylar samt transportmöjligheter för desamma..
Edit:nya på Ikea kostar ca: 700 kr per meter vägg som byggs in i garderob, dubbelgarderober, standard vita utan inredning..

*Vart ställer vi de skåp som ska flyttas ut i lokalen?
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Beast

Med anledning av denna diskussion, kanske det kan passa att kolla upp brädspelshyllan.

Jag vill minnas att det finns en massa ex av ett spel "Mutant - nånting", det känns som att de flesta dessa kunde flyttas till något förråd.
Jag vill minnas att det finns flera Diplmacy-spel, varav ett innehåller en enda (!) spelpjäs - känns onödigt att ta upp hyllplats.

Och det finns väl ett antal dubbletter i övrigt som kanske skulle kunna flyttas undan.
War is justice,
death to all kinds of humans

Brain

Citat från: "Beast"Med anledning av denna diskussion, kanske det kan passa att kolla upp brädspelshyllan.

Helt annan diskussion, ta den med brädspelsansvarig (mig)
Tomas Davidsson

deadbolt

Citat från: "Beast"Med anledning av denna diskussion, kanske det kan passa att kolla upp brädspelshyllan.

Jag vill minnas att det finns en massa ex av ett spel "Mutant - nånting", det känns som att de flesta dessa kunde flyttas till något förråd.
Jag vill minnas att det finns flera Diplmacy-spel, varav ett innehåller en enda (!) spelpjäs - känns onödigt att ta upp hyllplats.

Och det finns väl ett antal dubbletter i övrigt som kanske skulle kunna flyttas undan.

Är ni galna? klart så mycket spel som möjligt ska stå på hyllorna dubletter eller inte kvittar, sprid ut dem bara, de är givna för spelföreningsatmosfären.
Nä tacka vet jag massa spel överallt och turtlegodis på golvet!  :shock:
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

Martin Larsson

Citat från: "Heavy"*Vasken stoppas in i en dubbelgarderob som även kommer agera städskåp och förvaring av sopsäckar, rengörningsmedel osv...

Vill mest passa på och göra dig uppmärksam att denna även i sig(vasken) är i behov av reparation. Förmodligen har nån mindre begåvad individ använt den som stol eftersom avloppsdelen är sönder :idea:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Heavy

Citat från: "Martin Larsson"
Citat från: "Heavy"*Vasken stoppas in i en dubbelgarderob som även kommer agera städskåp och förvaring av sopsäckar, rengörningsmedel osv...

Vill mest passa på och göra dig uppmärksam att denna även i sig(vasken) är i behov av reparation. Förmodligen har nån mindre begåvad individ använt den som stol eftersom avloppsdelen är sönder :idea:

Jupps, är med i tankevärlden hos de inblandade i förrådsgruppen..
En ursprunglig tanke var att flytta vasken och placera städskåpet på annan plats, men det kostar ju cash eftersom vi behöver ha in en rörkrökare då..
Gratis att laga det själv :) (minus kostnaden i rör dårå, dom kostar sin vikt i guld typ.. :()

Vad gäller brädspelen så är det ju bra att Hjärnan(tm) är med i förrådsgruppen med, så det går säkert att få till nått intelligent ;)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.