Webcam?

Startat av rAWTAZ, januari 29, 2006, 23.46

Föregående ämne - Nästa ämne

Kamera?

Ja!
11 (57.9%)
Nej, gillar inte idén.
2 (10.5%)
Nej, tycker att det känns osäkert/kränkande/farligt.
4 (21.1%)
Vet ej, måste diskuteras mera, gärna över ett teparty på föreningen.
2 (10.5%)

Antal personer som röstat: 18

Omröstningen har avslutats: januari 29, 2006, 23.48

rAWTAZ

Hallo! (!!!)

Tänkte jag skulle slänga denna fråga här i forumet för o se vad folk tycker. Som ni vet har inte vi norrlänningar varit på plats på länge, o kanske lite därför föreslår jag detta xD

Vad sägs om en, eller kanske två, webkameror som shootar i lokalen o som visas på hemsidan? Vad jag förstår har föreningen pengar utan problem för en eventuell sådan grej, och det vore ju ganska kul. Jag ser en potentiell nackdel med det dock, säkerhet?

Är det någon större risk om folk kan se kameran och konstatera att det inte finns någon i lokalen, o kanske därför blir mer benägna att göra inbrott? Jag hoppas på att det inte är så stor risk. Om det anses vara det skulle man kunna stänga ned bilderna mellan vissa tider, säg någon/ett par timmar innan folk normalt går hem, osså ha dem av under natten/motsv o köra igång det igen vid lämplig tidpunkt på dagen. Mest för att eventuell idiot inte skall känna sig säker på att det inte är någon där o att d e grönt fram. Men jag kanske är paranoid redan nu.

Det vore kul iaf tycekr jag. Vet en förening idag som har två kameror, en till vardera rum, o de är ganska välbesökta (vet ej av vem, men normalt är det nog folk som kollar om polare är på plats eller ej, så de vet om de får sällskap).

Fundera :) Tekniskt är det nog inget problem tror jag, det står väl nån windowsserver där som kan ta hand om kablaget?

EDIT: Gör en poll av det, finns ju inte så många idag :>

Clifford

Ja!

En kamera fyller massor med bra funktioner:
Man kan se vad som pågår i lokalen
Bättre stöldskydd för datorsektionen
Kul att visa upp vår lokal för andra
Direkt briefing från Games Days och liknande

Det här har jag och Laszlo pratat om, men då stöp det på att ingen verkade intresserad. Nu hoppas jag läget är annorlunda, jag vet att Wiffarna har en webcam avsedd för Wiffet tex.

Och, vi har redan en skylt som säger att lokalen är kameraövervakad ju ;)

PS. Vi kollade och det är 100% lagligt, så den biten behöver vi inte diskutera.

emil

Skeptisk, men kan man slå av och på den efter eget tycke så är det väl OK. Sedan så beror det mycket på placering, så länge målarrummet é kamerafritt! :oops:  :wink:

Niklas

Det enda som behövs för att se om någon är på plats i lokalen är ju att vrida upp den mot belysningen. Tänt så är det någon där,  släckt så är ingen där. Vill man ha något evenemang bevakat kan man ju vrida ner den.

rAWTAZ

Ja i min mening handlar det mycket om kul att se vad som är på gång lixom. Att använda en webcam för att se om någon är där genom att rikta den mot ett lysrör känns lite sjukt ;)

Sen vet jag inte hur ekonomin är, men iaf två kameror bör väl gå att fixa? Så dyra är de inte. Det är ju en svår lokal att placera kamera i, men en kan man väl få att täcka typ hela stora rummet iaf (förslagsvis sätta den i hörnet vid telefonen? Sen är frågan var man isf ska sätta den andra, eller om man ska skaffa tre istället :)

Ewers

Att ha en webbkamera i lokalen verkar ju lite kul men jag personligen lockas inte av att vara filmad varje sekund jag är i lokalen.
Det skulle vara en kul sak att kunna slå på under arrangemang mm samt att slå på om man vill så att man kan se att det är folk i lokalen.

/F

Clifford

Hmmm, en webcam som bara visar att lokalen är släckt känns helt meningslöst. En arrangemangscam samt en cam i datorsalen vore bäst tror jag.

På så vis kan alla kids se om datorerna är lediga eller inte...

rAWTAZ

Tjaa. Jag antar att om nämnvärd andel folk inte vill vara filmade i lokalen så måste vi respektera det. För min del tycker jag att en webcam skall vara lite permanent, eller iaf orkar jag inte bry mig om det handlar om en helg per månad eller en cam i ett mörkt datarum (det senare har jag redan erfarenhet av :/). Peace.

Edit: Ewers, du om någon? Du kan ju slidea runt i dina tofflor o balansera kaffe i alla tiders favvomugg osv ;)

Niklas

Skulle väl inte alls vara helt meningslöst att se om lokalen är släckt... Är det släckt så behöver ju inte kidsen eller de utan nyckel gå dit eller??? Har jag fel?

Det enda man behöver den till är ju för att se om det är någon i lokalen... tycker inte heller att man ska behöva ha en kamera upp i ansiktet när man är där.

Kul med en massa folk som springer och pekar finger och gör en massa annat konstigt framför kameran... det kommer folk att göra... bara så vi är medvetna om det.

rAWTAZ

Jag tillhör de som blir nyfikna när man ser att folk håller på med nåt via camen, o drar dit :)

Niklas

Så du menar om folk moonar framför den så drar du dit oxå? Alla funkar vi olika... :wink:

rAWTAZ

Citat från: "Nisse"Så du menar om folk moonar framför den så drar du dit oxå? Alla funkar vi olika... :wink:
lool :> (laughing out out loud)

menar du att inte du gör det? isf skiljer du dig nog från mängden. alla är vi lika ^^

Apanpapan

Peeping toms hela högen...  :lol:
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Clifford

Citat från: "Nisse"Skulle väl inte alls vara helt meningslöst att se om lokalen är släckt... Är det släckt så behöver ju inte kidsen eller de utan nyckel gå dit eller??? Har jag fel?

Det funkar lika bra med telefon. Att ordna webcamsystem för något som redan funkar verkar dumt. Dessutom har folk betydligt större tillgång till telefoner än datoruppkopplingar.

Niklas

Citat från: "Clifford"
Citat från: "Nisse"Skulle väl inte alls vara helt meningslöst att se om lokalen är släckt... Är det släckt så behöver ju inte kidsen eller de utan nyckel gå dit eller??? Har jag fel?

Det funkar lika bra med telefon. Att ordna webcamsystem för något som redan funkar verkar dumt. Dessutom har folk betydligt större tillgång till telefoner än datoruppkopplingar.

Tanken är ju lite att man i stor utsträckning inte ska behöva svara i telefon hela dagarna/kvällarna/nätterna...

vi borde ha den för att övervaka så att alla plockar undan efter sig eller inte äter i datorsalen eller något annat man inte bör göra som folk ivrigt gör...  kletar snor överallt eller vad det nu kan vara... vi kanske får skötsamma medlemmar om vi skaffar webcam. Lite storebror blir det automatiskt över det. Vad sägs om en ny sektion nästa år? Säkerhetsavdelningen...  8) En annan gammal idé slog mig... kortläsare för att komma in...