Behöver hjälp (råd) med att köpa dator

Startat av jonte, oktober 03, 2005, 10.48

Föregående ämne - Nästa ämne

jonte

En god vän till mig ska köpa sig en laptop att ha som studiedator till 90%, resterande så vill hon spela lite Sim City 4000 och liknande spel. Den ska ha någon form av trådlöst nätverk också + CD-brännare.

I prisklassen 6.000-8.000.

Först, är det en realistisk summa? Jag kan inte mycket om datorer men hon var och kikade på Siba och dylika affärer, fast då tänkte jag att det kanske går att snoka upp billigare än på Siba iallafall?

Finns det någon webaffär som säljer billiga och bra grejer?

Clifford

Laptops är svårare att tjäna pengar på eftersom man inte kan bygga ihop den själv lika enkelt som stationära burkar. Svårt att säga var man ghittar en billig, men inte på Siba iaf....


dagle

alltså en viktig faktor är hur lång batteri tid hon vill ha...
detta gör väldigt mycket på priset.  Jag skulle titta på en ibook då jag gillar det, men det skulle bara kunna vara inom ramarna om hon har student-rabbat hos applestore.

sebbe

iBook kostar närmare 10000, och då har du ändå något lite hårddiskutrymme och ram-minne. har aldrig haft några problem med min som inte är självförvållade (lät henke pilla på den, hällde cola i den)
kan inte göra något annat en att varmt rekommendera en sån =)

vet inte om det går att spela sim city på den, men den har allt annat, inklusive lite drygt fyra timmars batteritid.
om hon ska köpa en iPod också och är student så kan man få tillbaka 1400 kr enligt en kampanj de kör.

vet inte vad hon prioriterar, men är det priset ska hon nog satsa på en pc, då kommer man lätt ner i en 6-7000. min brorsa köpte en häromdan för 7200
(http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010085273), kan avvakta en vecka och höra vad han tycker om den eller nåt =)
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Freij


sebbe

Citat från: "Freij"Räcker nog till.
http://www.inet.se/index_main.asp?ref=ID6_1967665&pl=1967665
ja, för det var inte den jag länkade till  :roll:
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Freij

Citat från: "sebbe"
Citat från: "Freij"Räcker nog till.
http://www.inet.se/index_main.asp?ref=ID6_1967665&pl=1967665
ja, för det var inte den jag länkade till  :roll:

Bah!

Min var billigare :-P
Du tror väl seriöst inte jag lyssnar/läser ngt DU skriver :-)

jonte

den verkar ju helt ok.

vad behövs för att man ska kunna ha trådlöst nätverk?

sebbe

Citat från: "Freij"
Citat från: "sebbe"
Citat från: "Freij"Räcker nog till.
http://www.inet.se/index_main.asp?ref=ID6_1967665&pl=1967665
ja, för det var inte den jag länkade till  :roll:

Bah!

Min var billigare :-P
Du tror väl seriöst inte jag lyssnar/läser ngt DU skriver :-)
nae, men jag ville likväl förödmjuka dig inför alla andra.

det var faktiskt inte där han köpte den heller, men det var tydligen bättre specifikationer där. tror han köpte den på datorbutiken eller något. kommer inte ihåg.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

dagle

Citat från: "sebbe"iBook kostar närmare 10000, och då har du ändå något lite hårddiskutrymme och ram-minne. har aldrig haft några problem med min som inte är självförvållade (lät henke pilla på den, hällde cola i den)
kan inte göra något annat en att varmt rekommendera en sån =)
XNU är jävligt bra. En av de bästa hybridkernelsarna på marknaden. Själv "väntar" jag på att Hurd skall göra den perfekta kernelen. Men det kommer väll ta evig tid (många tror det iaf).
Sedan om man låter henke pilla på en dator så kan vilket system i världen pajja.

rAWTAZ

Måsta också puffa för iBook/Powerbook, det är the way to go.

Man vill inte ha en skabbig PC som inte ens är kompatibel med sig själv, skaffa en Appleburk och OSX så att ni kan lägga energi på att leva istället.

Jag har en PB sedan ett knappt år tillbaka, och kan inet bli mer nöjd. ALDRIG MER PC!

rAWTAZ

Citat från: "dagle"XNU är jävligt bra. En av de bästa hybridkernelsarna på marknaden. Själv "väntar" jag på att Hurd skall göra den perfekta kernelen. Men det kommer väll ta evig tid (många tror det iaf).
Sedan om man låter henke pilla på en dator så kan vilket system i världen pajja.
Tycker du aldrig det är tråkigt att sitta i snacka tekniska saker när nästan ingen annan riktigt vet vad du talar om? =P

Freij

Citat från: "rAWTAZ"
Citat från: "dagle"XNU är jävligt bra. En av de bästa hybridkernelsarna på marknaden. Själv "väntar" jag på att Hurd skall göra den perfekta kernelen. Men det kommer väll ta evig tid (många tror det iaf).
Sedan om man låter henke pilla på en dator så kan vilket system i världen pajja.
Tycker du aldrig det är tråkigt att sitta i snacka tekniska saker när nästan ingen annan riktigt vet vad du talar om? =P

Tja en del förstår.
Ska du vänta på herd ska bli "perfekt" så får du nog vänta ett bra tag till.
Sen när den blir perfekt så kommer jag nog fortfarande inte att köra den :-)

Btw nuförtiden kör jag tom windows på min WS och GNU/Linux (Gentoo)  på min Server.
Fönsterhanterarna till X har fortfarande lite att önska.

sebbe

det laptopen som jag och freij länkade tilll (acer någonting) har ingen kul batteritid, typ lite mer än en timma bara om man har tur.

allt under tre timmar är underkänt! =)
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45