Spotify

Startat av pannan, december 16, 2008, 14.51

Föregående ämne - Nästa ämne

biggabush

Jag håller fenomenet gratiskultur som seriöst störd. Det är en styggelse som breder ut sig och dess uttryck är allvarliga. Jag såg i kommentaren ett spontant äkta exempel på dess uttryck. Eftersom jag tycker det är ett fenomen vi bör betänka och motverka ville jag inte låta kommentaren stå oemotsagd.

Är ledsen om det kvalar in som gnäll. Det var inte min avsikt.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

Att gratisversionen är sämre än premium är självklar. Spotify vill att man tecknar deras abonnemang för 99 kr/månad.

Om nu gratisversionen försämrats under etableringsfasen bör man dra slutsatsen att Spotify behöver användarna som abonnenter framför gratis-users. Det kan ha uppkommit nya krav, omständigheter och utfall som kräver det. T ex, bara för att nämna något, är annonsmarknaden som ju ska finansiera gratis-användandet skadeskjuten av stora tjocka Lågkonjunkturen.

Men även om det inte var så. Även om de bara kände för att blurra och brusa som metod för att styra över hade det varit moraliskt och logiskt förståeligt och klanderfritt i alla fall.

Varför?

För att det är rimligt.

Men det är klart. Just det. Vi lever i en tid då företag och kreatörer förväntas ge bort allt gratis.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Getsen

Jag lever i en tid då jag tänker betala för en produkt jag anser vara värd pengarna jag lägger på den. Således försvinner nog idén att betala för Spotify tills de har ett utbud jag är nöjd med. Om bruset stör för mycket står jag i valet att inte använda spotify längre, och återgå till alternativa musikkällor online och annorstädes.

Så, vart tog Tool-låtarna vägen? Dag 5 nu... >.<
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Martin Larsson

Citat från: "biggabush"Att gratisversionen är sämre än premium är självklar. Spotify vill att man tecknar deras abonnemang för 99 kr/månad. ..

Det klart de vill, det borde de också vilja, annars är de dumma :wink:
Dock tror jag personligen att Spotify gör sig själva en björntjänst om de sabbar reklam-varrianten för mycket...

En gratis reklam-varriant av något syftar ju generellt till att attrahera folk till något, i detta fallet en betal-varriant av samma tjänst. Då borde det ju ändå ligga i sakens natur att inte fylla gratis-varrianten med saker som folk stör sig på, mer än reklamen såklart som finansierar det hela?
Det finns gott om "gratis-musik" på nätet, www.sr.se är ett väldigt bra exempel, P3Rockster spelar bra musik(förutsatt att man har en musikstil som stämmer med programmet såklart) och har bara program-reklam :P

Min poäng är att om man proppar reklam-varrianten full med saker som folk stör sig på så kommer de inte ens testa betal-varrianten för de blir bortskrämda på reklam-varrianten stadiet :x
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Ivar

Här skulle den vara!

Min poäng är, det är inte gratis...
Skyll inte på lågkonjunkturen.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Martin Larsson

Citat från: "Getsen"...Så, vart tog Tool-låtarna vägen? Dag 5 nu... >.<

Hittade tyvärr detta nyss
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article4284873.ab

Trisst att artister tackar nej till sådanahär ideer, borde man inte se detta som ett utmärkt sätt att tjäna lite kosing :?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Ivar

ja ja är huvet dumt så får...
Globalisering my...
Blir riktigt trött, vi får bara de dåliga effekterna av globalisering, inte de bra.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

biggabush

Martin. Bakgrunden till detta är att artister kan vara bundna av avtal som förhindrar dem att ligga med obegränsat, och som innebär restriktioner. Spotify har sannolikt inte hunnit bygga in samtliga avtalsmodeller i sitt system. Inget konstigt med detta. Saker tar tid. Musikbranschen är lika komplex som vilken annan internationell bransch som helst. Juridik. Segt.

Vidare kan det vara som så att artister byter skivbolag mm och att de då går från ett avtal till ett nytt, vilket innebär att ett nytt avtal mellan det nya skivbolaget och Spotify måste upprättas.

Komplicerat. Vi snackar om världsdistribution och rättigheter och ersättningsnivåer för dessa. Ungefär lika major bizz som om Volvo skulle planera förutsättningar, logistik, setup, deal om deras worldwide distro.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Martin Larsson

Jo, det är säkert så Anders. Jag vill inte tro att artister tackar nej till sådana tjänster, men något säger mig att det finns bakåtsträvare :shock:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

biggabush

Martin. Det där något som säger dig att det ligger bakåtsträvare på lur lite här och där - vart tror du den vandringsmyten kommer ifrån?

Saker tar tid och är helt enkelt komplicerade. Svårare än så är det inte...(Sic!). ;-)
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

sebbe

Citat från: "biggabush"Att gratisversionen är sämre än premium är självklar. Spotify vill att man tecknar deras abonnemang för 99 kr/månad.

Om nu gratisversionen försämrats under etableringsfasen bör man dra slutsatsen att Spotify behöver användarna som abonnenter framför gratis-users. Det kan ha uppkommit nya krav, omständigheter och utfall som kräver det. T ex, bara för att nämna något, är annonsmarknaden som ju ska finansiera gratis-användandet skadeskjuten av stora tjocka Lågkonjunkturen.

Men även om det inte var så. Även om de bara kände för att blurra och brusa som metod för att styra över hade det varit moraliskt och logiskt förståeligt och klanderfritt i alla fall.

Varför?

För att det är rimligt.

Men det är klart. Just det. Vi lever i en tid då företag och kreatörer förväntas ge bort allt gratis.
de ger inte bort någonting gratis. de tillhandahåller en tjänst. jag betalar för den genom att lyssna på reklam.

sen minskar de kvaliteten och upplevelsen av den tjänsten för att de vill att jag ska köpa en dyrare tjänst.

om det är så att det är svårt att få tillräckligt med annonsörer så att det går runt utan att folk betalar för abbonemang så tycker jag fortfarande att det är fel tillvägagångssätt.

givetvis är det upp till dem att göra vadhelst de vill med sin produkt, men om det irriterar mig gör det mig mindre angelägen att använda mig av tjänsten. jag tror att fler resonerar som jag och att de skjuter sig själva i foten genom att göra så, men det är en högst okvalificerad gissning.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Brain

Förklaringen till varför låtar försvinner:
Här

Synd tycker jag
Tomas Davidsson

biggabush

Brain. Jepp. Komplicerad värld. Precis som vilken annan internationell distribution av rättighetsmassa som helst. Se ovan.

Håller med om att det är synd, men vi får ha lite tålamod. Alla nya företeelser innehåller anomalier och barnsjukdomar. Det gäller såväl Spotify och Toyotas hybrid-teknik som upphovsrättsfrågor på internet.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

Sebbe. Din stipulativa definition av betalning är uppenbart konstruerad och nödig. Din tid och upplevelse kan, i ekonomisk mening, inte anges i någon valuta.

Det står alla och envar fritt att stipulera vadsomhelst, och jag förstår att du måste hitta på en egen definition av betalningsbegreppet för att du ska kunna nära ditt argument. Men då begreppet betala i ekonomisk betydelse inte innefattar din tolkning köper jag den inte. Dessutom har du fel i sak.

Deras gratis-tjänst är beskaffad som så att du får tillgång till en ansenlig mängd musikverk som du kan lyssna på på dator. För att finansiera sina anställda och affärsmodellen säljer man annonser. Dessa blir du utsatt för på samma sätt som du blir i annan reklamfinansierad medialogik. Som användare betalar du noll (0) kronor.

Deras premium-tjänst är som så beskaffad att du får samma mängd musik minus reklam. Kostnad 99 kr/månad. För massor av musik.

Hur i helvete kan man gnälla?

Om man inte tycker detta är prisvärt kan man ju välja att köpa CD eller LP fysiskt eller legala downloads.

Men det är klart. Du kanske dör i nästa vecka. Eller du kanske tycker att du vill kunna veta att du kan lyssna 1233 gånger i hörlurar upp&ner i en hammock utanför Trollhättan. Booogalooga.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

maxx

jag tycker iaf att det är skittrisst att så mycket STORA band försvunnit från spotify. Oavsett om dom har miljoner av låtar så har mycket folk märkt stora skillnader i tillgängligheten av den musiken DOM lyssnar på och då spelar det ju egentligen igen roll om det finns miljoner andra låtar. Ett bra citat från kommentarerna på deras egen blogg "Alla lyssnar ju faktiskt inte på Brittney Spears".

Jag vet att du skrivit flera gånger Bersten om att ha tålamod för att sånt här tar tid, men tar det för lång tid finns ju risken att den här typen av tjänster hinner dö ut innan alla regler är ändrade. Ännu mer trisst blir det tycker jag när band medvetet Optar ur tjänsten, eftersom allternativet till majoriteten av spotify´s användare ändå är och har varit illigal nedladdning under så många år. Att tro att alla som inte hittar sina favoriter på spotify ska springa och köpa CD skivor i högar helt plötsligt vore idiotiskt.

I ett så pass snabbt samhälle som vi idag lever i, där topp resultat och botten resultat kan skiljas på sekunder tror jag inte musik industrin har råd att dra på processer hur länge som helst istället för att jobba under blåslampan för att anpassa sig till ett format som passar dagens samhälle. Speciellt inte nu när det visat sig ett guldläge iom spotify (oavsett och det är spotify som kommer leva kvar eller om det blir överkört av en bättre tjänst) om nu inte musik industrin känner att dom vill jaga kalle 12 för att han ladda ner crazy frog i evighet.