Pedagogisk Speldesign

Startat av carlsson, november 21, 2019, 14.00

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Hej medlemmar och intresserade,

Under 2020 kommer jag att hålla i något som heter "Pedagodisk Speldesign". Varje lördag träffas ett gäng nyfikna individer i syfte att lära sig mer om spel och speldesign.

Pedagogisk speldesign syftar till att lära deltagarna att konstruera spel som har ett pedagogiskt syfte och handlar om hur olika typer av spelmekanik skapar förutsättningar för lärande. Olika spelgenrer såsom kortspel, brädspel, rollspel och dataspel behandlas. Det är indelat i tre avsnitt; pedagogisk spelanvändning, spelmekanisk analys och grupparbeten.

Det första avsnittet behandlar goda exempel på hur man kan använda spel i utbildningssituationer. Ett konkret och aktuellt exempel på detta är Sveriges lantbruksuniversitets dataspel om mat och miljö (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vastsvenskt-datorspel-ska-gora-gymnasieelever-klimatsmarta). Ett annat är Energimyndighetens Energispel som går ut på att lära ut hur olika energislag produceras.

Avsnitt två ger deltagarna speldesignens byggstenar och man får lära sig hur man designar fungerande regelsystem.

I den sista delen arbetar deltagarna i grupp och konstruerar egna icke-digitala pedagogiska spel eller tar fram en prototyp till ett datorspel.

Vi utför detta genom föreläsningar, gruppövningar och avslutande frågestund. Arrangemanget hålls som en serie terminsvis och avslutas med att deltagarna visar upp och testar de spel de tillsammans skapat. Under varje termin ges tillhörande workshops till tre olika grupper.

Plats: Nordsköldsgatan i Göteborg.
När: I princip varje tredje lördag per grupp. Exakt tid och datum bestäms separat inom gruppen.
Hur: Detta är ett öppet arrangemang och alla är välkomna.
Anmälan sker till mig Anders Bersten på anders@dotmgmt.se
Tack till Carlsson som hjälper mig publicera detta i forumet. Speldesigngrupperna kommer använda Facebook gruppsidor som kommunikationskanal, chatt och diskussion.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com