Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Spiff Rymdspionen

#21
Rollspel / Drakar & Demoner - Cimir
juni 07, 2014, 20.13
"Vi är alla slavar under historia, rike och religion. Om vi skall nå en framtid med ljus måste vi först bryta kedjorna."
      Ran'ere Tolkassian


Ny kampanjdel, ny tråd. Det är dags att börja göra karaktärer till kampanjen som utspelar sig i mitt Ereb-universum. Min tanke är att karaktärerna och grupperna skall vara klara i juni, för kampanjstart under senare sommaren. Det finns 15 platser att tillgå, 3 grupper med 5 spelare i vardera, och som vanligt så kommer nya spelare att premieras. Efter det så kommer det att fyllas på med dem som jag tycker passar bäst till respektive grupp.

Det krävs inga förkunskaper för att spela med mig. Nya karaktärer kommer att kunna börja på ruta noll i spelvärlden, och kunskap kommer att byggas upp efter hand. Däremot så behöver du som spelare veta vad rollspel är. Det är bra om du har ett hyfsat öppet schema så att gruppen en gång var tredje vecka kan åsidosätta en dag, företrädesvis under en helg, där alla träffas. Om du känner dig tveksam så går det bra att pröva på att spela kampanjen ett par gånger för att sedan avgöra om det var något som passade dig. 

För de som har spelat i förra kampanjdelen 'Cimir, vår frälsare' och har karaktärer som överlevt så behöver ni fortfarande göra mig varse om ni vill spela vidare. Era gamla karaktärer, i mån det finns plats i kampanjen, kommer att göras om efter ett något mer uppdaterat system.

Om det verkar kul och du är spelsugen, skriv vem du är här, PM:a mig, eller knacka mig, kassör-Carl, på axeln så pratar vi om det.
#22

Som tråden heter så kallar styrelsen till medlemsmöte den 13/10, start 13:00.

En punkt finns på dagordningen; nästa års medlemsavgifter. Förra året beslutades det om 600 kronor för icke bidragsberättigad medlem, samt 100 kronor för andra.

Styrelsens proposition för i år är följande; 300 kronor för icke bidragsberättigad som varit medlem föregående verksamhetsår, 200 kronor för icke bidragsberättigad som icke varit medlem föregående verksamhetsår, samt 100 kronor för andra.

Bidragsberättigad medlem räknas som 25 år eller yngre.

Har du ett eget förslag så vill vi gärna höra det. Du kan i sådana fall antingen lämna in en motion till styrelsemedlem, eller komma på mötet och presentera förslaget.

Vid frågor eller tankar, skriv, så skall vi svara så gott vi kan.
#23
Styrelsen informerar / Lokalen stängd 2013-09-21
september 03, 2013, 21.06

Som tråden heter så är lokalen uthyrd och stängd den 21/9, under hela dagen och kvällen.

Styrelsen beklagar om detta krockar med någons planer.
#24
Styrelsen informerar / Sverok riksmöte
augusti 15, 2013, 18.34

Den 22-24 november håller Sverok riksmöte. Om du är intresserad av att resa till Katrineholm och representera vår förening, eller bara är nyfiken på vad det innefattar, pm:a mig.
#25
Styrelsen informerar / Upprensning i kök
mars 20, 2013, 22.08

Vi kommer att göra en upprensning i köket och ta bort en del muggar, tallrikar och eventuellt bestick. Kvar kommer att lämnas kvantiteter som kan fylla diskmaskinen; inte mer.

Bakgrunden ligger i föreningslokalens trevnad hur köket tyvärr stått ut som väldigt illa skött och smutsigt.

Om du har något som är ditt personligen och inte vill riskera ha det slängt, hämta upp det inom ett par veckor.
#26
Trötthet.
Rubvin kunde inte beskriva sitt tillstånd på annat sätt. Han var trött. Trött på stridandet. Trött på jakten. Trött på intrigerna. Kanske till och med trött på livet självt. Mediterandet hade inte lyft honom. Det hade inte bringat honom styrka. Inte insikt. Inte hopp. Till det; mannen som närmade sig i skuggorna och ämnade ända hans liv var inte heller till någon hjälp.
Inkvisitorn hade annalkats Rubvin ensam. Kanske var det mod i sin ädlaste form. Kanske hoppfullhet om att tyst och oupptäckt besegra en överlägsen fiende. Kanske en nobel önskan att skona sina mannar onödigt lidande. Kanske var inkvisitorn bara en ynkrygg, föredragandes att hugga en fiende i dess rygg.
Trötthet.
Någonstans i Rubvins inre vred sig mörkerväsendet, liksom så många gånger tidigare, viskandes ut sina varningar om den annalkande faran, så innerligt frestandes honom att dra Svärdet och bringa död och förintelse omkring sig.
Men Rubvin lät de mörka tankarna rinna av sitt inre, likt vågor flyendes tillbaka till havet från en sandstrand. I stället öppnade han sina ögon för att i stillhet yttra de ord han så innerligt hoppades att hans fiende skulle ta till sig, 'Fall inte för frestelsen'.
Kraftet av stöten och påföljden av att få sina lungor fyllda med blod avbröt Rubvins sista ord. Inkvisitorn hade fångat sitt byte efter månader av jakt. Tomhet började klamra sig fast vid den forne, stolta riddaren Ekenfanas son, i sitt liv endast önskandes att bli allt hans far skulle velat av honom. Mörkeranden Akosh, likt ett otämjt vilddjur, reste sig på sina bakben rytandes ut sin vrede. Men för Rubvin fanns bara mörker och sedan frihet. Frihet för en kort sekund när Akosh själ och hans egen delades för att åter bli två, och hans vilja igen blev hans egen. Och sedan..  enbart efterlängtad vila.



Dags att köra igång en ny kampanj i Drakar och Demoner inom Ereb Altor världen. Det är en uppföljning på tidigare kampanj i samma värld, men står helt och hållet på egna fötter plotmässigt. Inga förkunskaper är således nödvändiga även i fall jag gärna ser att du spelat rollspel tidigare.

Troligtvis kommer tre grupper med cirka sex stycken spelare i varje att dra igång kampanjen. Det kommer eventuellt att finnas utrymme för fler spelare att stiga in i kampanjen vid senare tillfälle. Räkna till en början med en spelning var tredje vecka.

Detta är således bara en intresseanmällan. Skriv ner dig om du är intresserad eller har några frågor. Kampanjen, och troligtvis karaktärsgörandet startar inte föränn efter flytten till den nya lokalen, dvs om cirka en månad.

Mer information om kampanjvärlden, så som länder och historia följer på denna tråd.
#27
Jag undrar om någon tog några foton under konventet och har möjlighet att emaila mig några stycken. Skriv här i sådana fall eller pm:a.
#28
Styrelsen informerar / Hantverkare i lokalen
december 14, 2010, 14.46
Hantverkare från Cernera kommer att arbeta i lokalen från 07:00 till 16:00 under vardagar i cirka två veckors tid. Lokalen kommer inte att stängas för medlemmar, men det kan förekomma lite oväsen under denna tiden. Primärt kommer de att arbeta med brunn och ventilation, och även om det kan förekomma en del stök så kommer de att städa upp efter sig.

På helger och efter 16:00 är det game-on som vanligt, /men/ har ni något ömtåligt som ligger framme kanske det är vist att plocka undan det.
#29
Den 21/3, 13:00 hålls ett extra insatt årsmöte. Detta på grund av bristen på engagemang under det reguljära årsmötet vilket gjorde att en styrelse inte kunde väljas.

Har du ett intresse att engagera dig i föreningen samt ta dig an en mindre eller större styrelsepost, kom på det extra årsmötet.

För lite mer information, se årsmötesprokollet.
#30
§1   Mötets öppnande

Verkställande styrelseordförande Anders Ivarsson förklarade mötet öppnat.

§2   Mötets utlysande

Mötet godkändes som korrekt utlyst.

§3   Dagordningens godkännande


Dagordningen godkändes.

§4   Val av justeringsmän tillika rösträknare

Fredrik Ros och Kari Maensivu valdes till justeringsmän tillika rösträknare.

§5   Val av mötesordförande och mötessekreterare

Anders Ivarsson valdes till mötesordförande och Carl Tatti till mötessekreterare.

§6   Verksamhetsberättelser

Verksamhetsberättelser inlämnade av Anders Ivarsson, Anders Bersten, Tomas Davidsson och Fredrik Ros och lades till handlingarna. Väl skött av vederbörande.

§7   Resultat och balansräkning

Ett ojusterat resultat samt balansräkning lades till handlingarna, men kassör fanns inte på plats för frågor rörande enskilda poster. Som det ser ut kommer korrigeringar att vara nödvändiga och komma på plats inför det extra insatta årsmötet, samt kontrolleras av revisorerna.

§8   Revisionsberättelsen

Denna bordlades till det extra insatta årsmötet då det fanns frågor kring resultat och balansräkning.

§9   Ansvarsfrihet till styrelse

Frågan bordlades till det extra insatta årsmötet.

§10   Val av;

A:   Styrelse

Årsmötet kunde inte välja en styrelse då tillräckligt med intressenter inte fanns på plats bland medlemmarna. Bland dem som närvarade fanns dock ett delat intresse att ta sig an flera av de tyngre posterna. På grund av detta väcktes frågan 'extra insatt årsmöte' bland de övriga frågorna. Vår förhoppning är att vädret höll många medlemmar inomhus i stället för att närvara på årsmötet och att intresset för föreningens vara eller icke vara inte är så lågt som det först verkade. För närvarande behöver sekreterare- ledamot och suppleantposter fyllas. Dessa poster är relativt enkla, och om frågor finns kring vad som förväntas av dem, prats med någon från den avgående styrelsen. Se till ditt engagemang om du kan tänka dig att ta dig an lite ideellt arbete för vår förening.

B:   Sektionschefer


Martin Larsson valdes till chef för terrängbyggarsektionen.
David Dynefors valdes till chef för figurspelssektionen.
Anders Bersten valdes till chef för Fristadsektionen.

Andra sektioner kommer att skapas av styrelse om intresse visar sig finnas bland medlemmar och ansvariga. Då budget för kommande år inte är slutgiltigt färdigställd finns denna heller inte ännu för sektionerna.

C:   Revisorer, revisorsuppleant och valberedning

Posterna bordlades till det extra insatta årsmötet.

§11   Motioner och propositioner

En motion hade kommit in rörande kioskens priser. Den gjorde gällande att en högsta tilläggsprocent borde beslutas om rörande pålägg i förhållande till inköpspris. Detta för att visa för medlemmarna att kioskens priser nu och i framtiden aldrig skulle komma vara oskäligt höga, samt att fastställa kioskens syfte; att nätt och jämt gå med vinst och mer verka som en service för de som löst medlemskort. Förslaget röstades dock ner.

§12   Övriga frågor

Tre övriga frågor väckte, två av dessa som diskussionspunkt.

A:   Avvecklande av kiosk

Den första frågan rörde ett eventuellt avvecklande av kiosken, och det påvisades att den gått med förlust flertalet år. Det fanns idéer att eventuellt hyra ut utrymmet till medlemmar som i egen regi vill driva kiosk och behålla vinsten. Kommande styrelse bör ta frågan i beaktning och fundera på lösningar.

B:   Temperaturen i lokalen

Fråga två väcktes rörande kylan och om det eventuellt finns några medel att få upp temperaturen till någonstans runt jättekallt i stället för vad vi alla vid tillfället genomlider. Åter igen, möjligheter bör ses över av kommande styrelse att försöka hitta tillfälliga och längre lösningar. Förslag av händiga medlemmar tas gladeligen emot.

C:   Extra insatt årsmöte

Den sista frågan rörde det extra insatta årsmötet. Det beslutades att detta kommer att infalla den 21/3, 13:00. Vi hoppas på en bättre uppslutning, samt att förhoppningsvis få ihop en engagerad styrelse. Om det är på något vis oklart; ingen styrelse, ingen förening, ingen lokal.
#31
Styrelsen kallar till medlemsmöte söndagen 25/10, 13:00. Det kommer främst att diskuteras medlemsavgifter för 2010, samt eventuellt andra inkomna motioner. Om du har något du känner behöver beslutas om, dröj *icke* med att lämna in en motion i styrelsens brevlåda brevid styrelserummet.
#32
Rollspel / Nya inköp
november 10, 2008, 15.32
Alright, ser ut som om en del av bidragen från Medborgarskolan kommer att gå till rollspel. Då den förra diskusionspunkten rörande inköp kanske inte längre är aktuell så valde jag att starta en ny. Så skriv ner det om du tycker att föreningen bör köpa in något du är intresserad av.

Precis som det nämnts tidigare så skulle jag personligen föredra grundregelböcker samt supplement som ändå faller nära den katerogin. Vore trevligt om du vore relativt bekant med systemet och vet att just du kommer att använda det. Det är ganska dyr läsning vi talar om om det används av en person för att sedan hamna längst ner i The Hyll of Despair.
#33
Rollspel / Skymning på Ereb
augusti 16, 2008, 22.15
"Det finns ett djupare mörker än de horder som enade står emot oss. Det är mörkret från en förlorad själ. Vi kämpar inte mot länder eller principer. Vi kämpar mot kaos och hopplöshet. Dom må bryta våra linjer och spilla vårt blod. Men det finns en större fasa än att se en vapenbroder falla. Det är att bevittna hopp och drömmar förintas. Mot detta kan vi aldrig, aldrig lägga ner våra vapen. För Kardien. För Zorakin. För Etin."

Iseraph Leijon, Slaget om Zorakin



Då var det dags att dra igång en ny kampanj i Drakar och Demoner Expert. Det är den andra som utspelar sig i på Ereb Altor efter konfluxen som utplånade nästan allt liv på kontinenten, denna gång i länderna Kardien och Zorakin, för er som är bekanta med världen. Som vanligt är alla välkomna att vara med oavsett om du har spelat system tidigare eller ej. Det krävs bara ett gott humör, förmågan och viljan att använda Internet och Geddons forum (allvarligt), samt en skopa tid. Räkna med en spelning ungefär vart annan vecka till att börja med, vilket ändå får sägas är ett ganska högt tempo. Om du är intresserad, posta här eller skicka ett pm och håll ögonen öppna efter att datum för karaktärsskapande.
#34
Föreslår att en moderator flyttar över posten till Styrelsen Informerar tråden som jag inte har tillgång till.

Protokollet kan komma att ändras då det fortfarande väntar på en justerares underskrift, men troligtvis kommer det att se ut som det gör nedan.


                              Årsmöte 2008-02-03


§1   Mötets öppnande

Styrelseordförande Andreas Carlsson förklarade mötet öppnat.

a)   Närvaro

Bilaga på de närvarande finns lagda till handlingarna tillsammans med mötesprotokollet. Allt som allt fanns något över 20 personer på plats till mötet.

§2   Frågan om mötet utlysts korrekt

Det beslutades att mötet utlysts korrekt.

§3   Dagordningens godkännande


Mötet beslutade godkänna dagordningen.

§4   Val av justeringsmän, tillika rösträknare


Anders Ivarsson samt Anders Bersten valdes till justeringsmän, tillika rösträknare.

§5   Val av mötesordförande samt mötessekreterare


Andreas Carlsson valdes till mötesordförande och Carl Tatti till mötessekreterare.

§6   Verksamhetsberättelse av sektioner och styrelse

Samtliga sektioner förutom Fristad-sektionens lämnade in sin verksamhetsberättelse. Mötesordförande Andreas Carlsson läst upp styrelsens, samt figurspelarnas och idrottssektionens efter förfrågan.  Samtliga berättelser är lagda till handlingarna.

§7   Resultat och balansberäkningar

Avgående kassör Per Odlund läste upp föregående verksamhetsårs resultat och balansberäkningar. Värt att notera är att medlemskortsförsäljningen från konventet samlats tillsammans med intäkter med försäljning av medlemskort från föreningen. Detta gör att konventet ser ut som det gått back, medans det i själva verket gjorde en bra vinst.

Vidare så har kiosken inte gått så bra som under tidigare år. För mycket inköp vilket har bidraget till reandet av varor, samt generellt mindre försäljning är bidragande orsaker.

Under december 2007 började vi även med deponering av hyra till länsstyrelsen. Efter löften från hyresvärden av ordnandet av invändiga problem med fastigheten, som ej uppfyllts, betalar vi numera hälften av hyren till länsstyrelsen, efter deras rekommendation. Ronill fastigheter har blivit informerade om detta, men har i skrivandets studen inte kontaktat oss om en eventuell lösning.

§8   Revisionsberättelse

Revisor Erik Norén läste upp denna och föreslog ansvarsfrihet för styrelsen. Revisionsberättelsen lades till handlingarna.

§9   Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen

Mötet beviljade styrelsen ansvarsfrihet.

§10   Val av styrelse

Följande styrelse valdes av årsmötet att representera och verka för föreningen under verksamhetsåret 2008;

Ordförande:             Greger Lundstedt
Vice Ordförande:           Stefan 'Fluff' Nilsson
Sekreterare:        Anders Bergström
Kassör:                  Fredrik Nättorp
Vice Kassör:             Stefan 'Spider' Nilsson
Ledamot:                 Anders Bersten
Ledamot:                 Marie Näsström
Suppleant:         Robin Fredman
Suppleant:         Fredrik Ros

a)   Sektionschefer

Rollspel:       Carl Tatti
Film:                Carl Tatti
Konvent:                  Anders Bergström
Figurspel:           Robin Fredman
Kortspel:            Marcus Johansson
Diorama:                  Anders Ivarsson
Dator:               Per Odlund
Musikspel:          Marie Näsström
Fristad:               Anders Bersten
Bordshockey:       Stefan 'Fluff' Nilsson
Brädspel:  Står tom, tills det att styrelsen eventuellt tillsätter någon
Idrott:   Står tom, tills det att styrelsen eventuellt tillsätter någon

b)   Revisorer samt revisorsuppleanter

Anders Ivarsson valdes till revisor, med Fredrik Ewers som suppleant. Likaså valdes Andreas Carlsson till revisor med Christoffer Nilsson som suppleant.

c)   Valberedning

Marcus Johansson samt Fredrik Ewers valdes till valberedning. Marcus Johansson är sammankallande.


§11   Behandling av propositioner samt motioner


Samtliga som ej blev tillbakadragna finns att läsa i sin helhet som bilagor till mötesprotokollet.

a)   Skåpshyra

Inskickad av styrelsen. Förslaget gör gällande att hyra årligen skall tas ut för nyttjandet av de stora samt små skåpen i lokalen, på 100 respektive 50 kronor. Detta främst för att skapa en kassa som kan användas för upprustandet och målandet av skåpen. Pengarna är dock ej öronmärkta, och skulle till exempel ett överskott skapas, kan styrelsen nyttja dessa som de finner passande.

Förslaget bifalldes.

b)   Definition av medlemsskap

Inskickat av Fredrik Ewers. Det föreslogs att livstidsmedlemskap skall definieras som medlem på livstid, samt att hedersmedlemskap, vilket bara kan ges ut av styrelsen, endast skall skiljas från livstidsmedlemskapet i namn. Livstidsmedlemskap skall vidare endast få säljas till de över bidragsberättigad ålder, definierat årligen från kommunal nivå, samt av riksorganisationen Sverok. Vidare skall kostnaden för livstidsmedlemskort verksamhetsåret 2009 och framåt vara tio gånger summan av det dyraste ordinarie medlemskortet.

Förslaget bifalldes med reservation från kassör Fredrik Nättorp.

c)   Verksamhetsplan

Inskickat av Fredrik Ewers. Förslaget handlade om att årsmötet borde fastställa och ge förslag till den sittande styrelsen om en verksamhetsplan för arrangemang under det kommande året. Förslaget drogs tillbaka till en diskussionspunkt, med syftet att belysa vikten av att ha planerade arrangemang för att locka nya medlemmar.

d)   Rekryteringsmål

Inskickat av Fredrik Ewers. För att fortsätta och driva en förening som den ser ut i dag behöver vi varje år rekrytera cirka 100 stycken medlemmar i bidragsberättigad ålder. Detta var något som den sittande styrelsen insåg väldigt sent, vilket också gjorde arbetet mycket svårt. Förslaget var att det av årsmötet borde fastställas en målsättning för den sittande styrelsen om att rekrytera ungefär 10 medlemmar per månad, samt att ha det som en stående punkt på styrelsemötesprotokollen.

Förslaget bifalldes.

e)   Indragna motioner

Följande motioner drogs tillbaka av Fredrik Ewers. Inköp av soffa, Julbord, Bonussystem för rekrytering av medlemmar, Subvention för konventsbesök, Avskärmande av tv-hörnan, föreningsmästerskap i bowling samt flipperspel.

f)   Budget för kommande år.

Efter förslag från den avgående kassören Per Odlund, samt mycket debaterande kom mötet fram till en budget för verksamhetsåret 2008. Budgeten lades till handligarna tillsammans med årsmötetsprotokollet. Skillnaden från föregående år, då ekonomin fortfarande inte är på en stabil nivå, är att sektionerna skall söka medgivande från styrelsen innan de spenderar sina pengar.

§12   Övriga frågor

a)   Firmatecknare

Firmateckare för föreningen under kommande verksamhetsår blev kassör Fredrik Nättorp, samt vice kassör Stefan 'Spider' Nilsson.

b)   LAN

Ett LAN är i planeringsstadiet för 2008 och blir förhoppningsvis en årlig stående sammanslutning likt konventet. Per Odlund som har skött kontakten med intressegrupper, samt Fredrik Ewers som tillhandhållit kontakt med högskolan som förhoppningsvis blir en sammarbetspartner, informerade mötet om arbetet hittills.

§13   Mötets avslutande

Mötesordförande Andreas Carlsson förklarade mötet avslutat
#35
Styrelsemöte 2008-01-27

Till alla våran glädje lyckades vi klämma in en möte till innan verksamhetsårets slut.


§1   Mötets Öppnande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet öppnat.

§2   Inledande Punkter


a)   Val av mötessekreterare

Carl Tatti valdes till mötessekreterare.

b)   Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes.

c)   Närvarande

Närvarande var Andreas Carlsson, Carl Tatti, Fredrik Ewers, Per Odlund, Marie Näsström, Marcus Johansson och Anders Bersten.

d)   Val av justerare tillika rösträknare

Per Odlund och Fredrik Ewers valdes till justerare tillika rösträknare.

§3   Uppföljningar


•   Andreas Carlsson arbetar fortfarande med medlemsdatabasen som kommer att förenkla behandlandet av medlems-information för nästkommande styrelse avsevärt. Samma person är också ansvarig för att se till att bräd- och rollspels listorna efter inventeringen läggs ut på hemsidan.
•   Då Elin Linden inte hört av sig eller närvarade på mötet har vi ingen information hurvida överklagan gjorts angående vårt försäkringsärende.
•   En industridamsugare är nu inköpt till föreningen, och även om den inte kommer att användas regelbundet så tror vi att den kommer att förenkla avsevärt under till exempel lokalveckorna.
•   Medlemskort är tryckta och kommer att finnas att köpas senast till årsmötet.
 
•   Vad som står klart är att nästa styrelse behöver prioritera rekrytering. Detta blev tyvärr väldigt sent uppenbarat för den sittande styrelsen. Reklam på skolor, föreningar, butiker, lördagsarrangemang och internet är några alternativ som diskuterats men ej följts upp. Det som dock skett är vidare planering inför ett LAN. Högskolan har tagit kontakt med Fredrik Ewers för förfrågningar om ett sammarbete. Ansvarige Per Odlund kommer att ta upp kontakten snarats och förhoppningsvis ta det till nästa steg. En fest med Armagedon som med-arrangörer hålls också på Trädgården den 8/2. Det står nu klart att bandet på plats blir Spetznas. Anders Bersten och Marie Näsström assisterar klubben Mirage med arrangemanget som förhoppningsvis blir bra reklam för föreningen.

•   Ljudisolerningen av det gröna rummet kommer inte att ske föränn efter årsmötet. Andreas Carlsson är fortfarande ansvarig.
•   Dioramarummet har blivit städat. Hatten av för Greger, Ivar och andra som har haft ett finger med i det.

§4   BSK


Konventet gick bättre än de preliminära uppgifterna och har efter granskning gjort en vinst på cirka 19.000 kronor.

§5   Nyckelansökningar


Efter årsmötet går samtliga nyckelkontrakt ut och det är där med dags att ansöka om en förlängning av kontraktet för de som är intresserade. Året innan krävdes en större mängd nycklar in från de som inte brydde sig om att förnya sitt kontrakt. Det rekommenderas att ni som detta berör är ute i god tid och att ansökningarna finns att behandlas på det första ordinarie styrelsemötet efter årsmötet.

§6   Årsmötet

Detta är en påminnelse att årsmötet hålls den 3/2 2008, klockan 13:00. Kom gärna i god tid och var beredd på att det, som de flesta andra år, troligtvis kommer att pågå i många härliga timmar. Då flertalet motioner lämnats in rekommenderas det att alla läser igenom dem för att vara väl förbredda. En kortare version av motionerna kommer att finnas upplags på nätet, förhoppningsvis strax efter att du läser detta.

§7   Städdagar


3/2, 12:00:   Styrelsen.

§8   Övriga frågor


Då allting var kristallklart blev punkten överflödig.

§9   Mötets avslutande


Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet avslutat.
#36
§1   Mötets öppnande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet öppnat.

§2   Inledande punkter

a)   Val av mötessekreterare

Carl Tatti valdes till mötessekreterare.

b)   Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes.

c)   Närvarande

Närvarande var Fredrik Nättorp, Erik Noren, Carl Tatti, Andreas Carlsson, Per Odlund, Fredrik Ewers, Marcus Johansson, Anders Bersten, Marie Näsström och Elin Linden.

d)       Val av justerare tillika rösträknare

Fredrik Ewers samt Marcus Johansson valdes till justerare tillika rösträknare

§3   Uppföljningar


Det finns fortfarande ett fåtal punkter som behöver få ett korrekt avslut så som försäkringsärendet, men utöver det så har de flesta åtaganden under 2007 följts upp och lösts.

§4   Arrangemangsrelaterat

Den 8/2 håller klubben Mirage en fest på Trädgården i sammarbete med Armagedon. Band kommer att finnas på plats, men det är i skrivandets stund inte klart vilket detta är. Dyk upp, ta med en vän eller tre, ha trevligt.

§5   Borås Spelkonvent


Konventet gick cirka 8000 kronor med plus och det är jättetrevligt att så många var engagerade. Förhoppningsvis ser lika många fram till 2008 års konvent.

§6   Städdagar

Följande personer kommer att leda städningen under veckorna som följer;

12/1:   Marie Näsström
19/1:   Andreas Carlsson
26/1:   Anders Bersten
2/2:   Per Odlund


§7   Nyckelansökningar

Följande har lämnat in en ansökan och godkänts en ytterdörrsnyckel, Erik Brink, Carl-Gustaf Samuelsson, Stefan Nilsson dy samt Pasi Sneck. Tala med nyckelansvarig Marcus Johansson så kommer du att tilldelas en nyckel.


§8   Övriga frågor


a)   Årsmöte 2008

Styrelsen kallar till årsmöte 2008-02-03, 13:00. Motioner och propositioner skall finnas styrelsen tillhanda senast en vecka innan mötet, det vill säga 2008-01-27. En dagordning kommer att finnas tillgänglig på hemsidan någon gång efter den 27/1. Om du är nyfiken på styrelsearbete, tala gärna med valberedningen, bestående av Anders Ivarsson och Marcus Clifford. En påminnelse går också ut till sektionsansvariga. Rapporter för 2007 skall finnas inne senast den 27/1.

b)   Medlemskort

Det är dags att lösa nya medlemskort för 2008. Kostnaden är 100 kronor för de 25 eller under, samt 200 kronor för de 26 eller äldre. Dessa håller på att tas fram och kommer förhoppningsvis att finnas tillgängliga mot slutet av januari månad.

c)   Lördagsarrangemang

Fredrik Ewers har tagit på sig att ordna något roligt arrangemang för nya såväl som gamla medlemmar under de resterande lördagarna fram till årsmötet. Kika gärna in och sätt honom på plats i vilket spel det måhända bli.

§9   Nästa möte

Då årsmötet infaller om fyra veckor var dagens styrelsemöte det sista för den sittande styrelsen.

§10   Mötets avslutande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet avslutat.
#37
Styrelsen kallar till årsmöte 2008-02-03, 13:00.


Motioner och propositioner skall vara styrelsen tillhanda en vecka innan mötet, det vill säga senast den 27/1. En dagordning kommer att läggas upp på forumet strax efter detta datum. Är du intresserade av styrelsearbete eller nyfiken vad som är involverat i det, ta kontakt med valberedningen bestående av Anders Ivarsson och Marcus Clifford. En påminnelse bör nog också vara på plats, att sektionsansvarigas rapporter skall vara inlämnade senast den 27/1.
#38
Protokoll Styrelsemöte 2007-11-25


§1 Mötets öppnande

Mötet förklarades öppnat.

§2 Val av mötesposter

a) Val av mötesordförande

Carl Tatti valdes till mötesordförande

b) Val av mötessekreterare

Per Odlund valdes till mötessekreterare

c) Val av justerare tillika rösträknare

Marie Näsström och Fredrik Ewers valdes till justerare tillika rösträknare

§3 Närvaro

Carl Tatti, Per Odlund, Fredrik Ewers, Anders Bersten, Marie Näsström och Marcus Johansson

§3 Frågan om mötets behörighet

Mötet ansågs behörigt

§4 Dagordningens godkännande

Dagordningen godkännades av mötet

§5 Uppföljning
-   Skåpshyra
Då Marcus Johansson som tagit på sig att skriva en motion till årsmötet inte för närvanade hade möjlighet att presentera sitt förslag valde mötet att skjuta upp punkten till nästa möte.

- Räknelappar till panten  
Per Odlund klargjorde hur rutinen för dessa är.

- Medlemsdatabas
Förhoppningsvis kommer föreningen få en bättre medlemsdatabas till nästa år men då Andreas Carlsson inte var närvarade skjöts punkten till nästa möte.

- Kartplast till föreningens spel + Zipppåsar.
Andreas Carlsson har tagit på sig att köpa dessa, då han inte närvarade så skjuts detta till nästa möte.

- Försäkringsärendet
Elin Lindén har fått i uppgift att försöka överklaga försäkringsbolagets beslut men då hon inte närvarade på mötet vet inte styrelsen hur det har gått.

- Inventering Bräd- och Rollspel.
Brädspelen är inventerade och förhoppningsvis rollspelen också, Andreas Carlsson skall lägga ut dem på nätet när han får listorna.

- Dammsugare.
Föreningen är intresserad av att köpa in en industridamsugare. Carl Tatti hör med medborgarskolan om vi kan få bidrag till att köpa en sådan.

Arrangemangsrelaterat
- Reklam på skolor, föreningar och butiker
Fredrik Ewers föreslog att Armagedon behöver ha en ny reklamkampanj innan nästa styrelse tillträder då det skulle underlätta extremt mycket för dem. Tanken är att underlätta starten av verksamhetsåret för den nytillträdda styrelsen. Fredrik Ewers föreslog styrelsen att komma med förslag till nästa möte.

- Lördagsarrangemang
Fredrik Ewers föreslog styrelsen att återinföra en rutin från tidigare år där en styrelsemedlem ansvarar för att det finns en "dropp in"-verksamhet varje lördagseftermiddag. Tanken är att det härmed kommer vara en ökad aktivitet i lokalen på lördagar, vilket skulle främja föreningen i sin helhet. Förslaget mottogs med ljumma känslor och diskussionen landade i att respektive styrelsemedlem skulle fundera på förslaget till nästa möte.

- Fasta Arrangemang på föreningen
Styrelsen belyste vikten av att ha fasta arrangemang och arbetar på att få fler sådana. Styrelsen tycker att det är viktigt att dessa arrangeman kommer upp på nätet och vad som händer under veckorna.

- Reklam på internet
Per Odlund tar på sig att försöka göra reklamutbyte med andra hemsidor med liknade besökarkrets. Även att starta olika typer av grupper på community sidor diskuterades , allt för att nya medlemmar lättare skall hitta till oss.

- LAN
Föreningen planerar att ha ett lan. Per Odlund, som utsetts till ansvarig har haft en del att göra under senare tid vilket gjort att projektet legat på is. Arbetet kommer nu att återupptas.

- Extern Sammankomst
Anders Bernsten håller på att fixa en extern sammankomst för föreningens medlemmar och det flyter på bra. Troligen kommer den att hållas i slutet på januari eller slutet på februari.

Lokalrelaterat
- Nya kolvar och lås
Föreningen är intresserad av att byta ut lås och kolvar till ytterdörrar då för många nycklar är i omlopp utan styrelsens tillåtande. Carl Tatti pratar med Medborgarskolan om huruvida vi kan få bidrag till en sådan utgift.

-   Tömning av små skåpen
Punkten skjöts upp till nästa möte.

- Städa Dioramarummet
Styrelsen tar på sig att prata med de ansvariga för att rummet skall bli städat.

- Ljudisolering Gröna Rummet
Då ansvarig ej närvade så skjuts punkten till nästa vecka.

- Nya lysrör och nya plastskydd
Då ansvarig ej närvade så skjuts punkten till nästa vecka. Dock så tyckte kommunen att lokalerna inte såg bra ut och att ett snack med fastighetskötaren bör tas.

- Köra stolar till tippen
Förhoppningsvis kan Marcus Johansson köra många av Armagedon gamla söndriga stolar till tippen.

- Ommålning av skåpen
Efter att omålningen av skåpen i föreningens egen anda gick i stöpet tittar föreningen efter andra lösningar för att få skåpen uppfräshade. Carl Tatti pratar med Medborgarskolan om vi kan få bidrag till en sådan utgift.

§6  Definition av Livstids- och Hedersmedlemskap
Fredrik Ewers har lämnat in en motion till årsmötet.

§7 Pärm till varje styrelsemedlem
Då ansvarig ej närvade så skjuts punkten till nästa vecka.

§8 Bordshockeysektionen
Då föreningen har fått ett gäng nya medlemmar som är intresserade av bordshockey så tyckte styrelsen att en bordshockeysektion skulle bildas. Sektionen leds av Stefan "Fluff" Nilsson.

§9 Ny Brädspelsansvarig
Då den gamle brädspelsansvarige har avgått anser styrelsen att en ny bör tillsättas. Styrelsen anser att Carl-Gustaf Samuelsson är en bra kandidat och styrelsen skall tillfråga honom.

§10 Lussekväll!
Styrelsen kommer att arrangera en lussekväll torsdagen 13/12. Under lussekvällen kommer det bjudas på lussekatter, pepperkakor, glögg, god stämning och massa spelande. Marie Näsström och Anders Bernsten ansvarar för kvällen.

§11 Grannar i huset
Fredrik Ewers upplyser styrelsen om att han försökt kommunicera med de grannar i huset som skräpar ner framför föreningens dörr, håller trapphusdörrarna öppna om natten och regelbundet är berusade. Då ingen av dem talar svenska, franska, tyska eller engelska var möjligheten till kommunikation starkt begränsad. Viss kommunikation skedde med hjlp av tecken och sura miner.

§12 Städansvariga
Vecka 48 – Andreas Carlsson
Vecka 49 – Fredrik Ewers
Vecka 50 – Marcus Johansson
Vecka 51 – Marie Näsström
Vecka 52 – Elin Lindén
Vecka 1 – Andeas Carlsson

§13 Övriga frågor
Julbord
Anders Bernsten arrangerar ett julbord i föreningens regi under december månad.

§14 Nästa Mötet
Nästa möte bestämdes till den 30/12

§15  Mötets avslutande
Mötet avslutades
#39
Styrelsemöte 2007-10-24

§1   Mötets Öppnande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet öppnat.

§2   Inledande punkter

a)   Val av mötersekreterare

Carl Tatti valdes till mötessekreterare

b)   Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes.

c)   Närvarande

Närvarande under mötet var Fredrik Ewers, Elin Linden, Andreas Carlsson, Per Odlund, Anders Bersten, Carl Tatti och Marie Näsström.

d)   Val av justerare tillika rösträknare

Fredrik Ewers samt Per Odlund valdes till justerare tillika rösträknare

§3   Uppföljningar

a)   Skåpshyra

Punkten som först öppnades under föregående medlemsmöte togs upp igen. Det är styrelsens årsikt att hyra av skåp skall tas ut, men att det är opraktiskt att påbörja det såpass sent under året. Då det tidigare väckt stor debatt kommer frågan att väckas inför kommande årsmöte.

b)   Räknelappar till panten m.m

Det pekades ut var dessa fanns då vederbörande missat det, samt en felparkerad dator bogserades bort (till datasalen 1 meter från var den tidigare var placerad).

c)   Medlemsdatabas

En ny och bra medlemsdatabas håller på att tas fram av Andreas Carlsson, något som nästa års styrelse kommer att få mycket nytta av.

d)   Kartplast till föreningens spel

Föreningens nyare spel skall komma att plastas in, samt små påsar införskaffas så att allehande tillbehör inte slarvas bort. Detta är något de gamla spelen till mångt och mycket tyvärr drabbats av.

e)   Försäkringsärendet

Denna såpopra har tagit en ny vändning då vårt försäkringsbolag beslutat att vi inte har rätt till ett grundbelopp för föregående års stölder. En överklagan följer och vi väntar med spänning på nästa avsnitt.

f)   Inventering bräd – och rollspel

Andreas Carlsson ser till att dessa kommer upp på den nya fina hemsidan snarast.

g)   Dammsugare

Det undersökes om en sådan, model bra, kan kommas att köpas in, för att ge ett bättre och mer varaktigt resultat efter städdagarna.

h)   LAN

Per Odlund tar upp frågan med Tåget samt föreningen BLUG för att undersöka hurvida ett sammarbete är möjligt vid annordnandet av ett LAN. Vår förhoppning är att detta, liksom konventet, kan komma att bli ett årligt återkommande arrangemang.

i)   Fest

Anders Bersten tar på sig rollen som festansvarig för föreningens medlemmar. Han kommer att se över möjligheterna att hyra lokal samt band och sammanställa något trevligt tills början på nästa år.

j)   Lysrör

Många av lysrören i lokalen saknar kåpor. Andreas Carlsson skall ta kontakt med hyresvärden för att få detta ordnat.

k)   Bordläggning

Då mötet dragit ut på tiden bordlades många punkter tills nästa gång, såsom definition av livstids – och hedersmedlemskap, som väckt en del drama, reklam på skolor, föreningar, butiker och internet, lördagsarrangemang, samt en hel del lokalrelaterat.

§4              BSK

Då Fredrik Ewers inte närvarade under den senare delen av mötet kunde han inte redogöra hur det ser ut i dagsläget.

§5          Städdagar

Följande har städdagar under veckorna som följer;

Vecka 43 – Marcus Johansson
Vecka 44 – BSK
Vecka 45 – Andreas Carlsson
Vecka 46 – Marie Näsström
Vecka 47 – Carl Tatti
Vecka 48 – Andreas Carlsson

§6   Övriga Frågor

a)   Nyckelansökan

Robin Fredman beviljades en nyckel till ytterdörren.

b)   Drogpolicyplan

Marie Näsström tar på sig att ta kontakt med komunen för att eventuellt gå på en planerad kurs om detta känns på något sätt relaterande till vår förening. Det fortsätter vara vår policy att ingen alkohol förtäres i lokalen.

§7   Nästa Möte

Nästa möte spikades till den 25/11, 15:00.

§8   Mötets avslutande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet avslutat.
#40
Medlemsmöte 2007-10-21

§1 Mötets öppnande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet öppnat.

§2 Val av mötesposter

 a) Val av mötesordförande

Andreas Carlsson valdes till mötesordförande

 b) Val av mötessekreterare

Carl Tatti valdes till mötessekreterare

 c) Val av justerare tillika rösträknare

Elin Lindén samt Fredrik Ewers valdes till justerare tillika rösträknare.

§3 Frågan om mötets behörighet

Det beslutades att mötet utlysts korrekt.

§4 Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes med ändringen att §6 flyttades till övriga frågor då motion ej inkommit i tid.

§5 Medlemsavgift för 2008

Efter traditionellt långa diskussioner blev följande beslutat. Medlemsavgiften för 2008 sätts till 100 kronor för medlem under 26 år, samt 200 kronor för medlem 26 år eller över. Kostnaden för livstidsmedlemskap sattes till 1000 kronor, tillgängliga för de 26 år och uppåt. Vad som innefattas i livstidsmedlemskapen var mycket otydligt, så detta skall komma att definieras så fort som möjligt samt så småningom införas i stadgarna.

§6 Skåpen i föreningslokalen

Se övriga frågor.

§7 Övriga frågor

a)   Kostnad för innehav av skåp

Det var mötets generella åsikt att skåpen är en tjänst till medlemmar som börs avgiftbeläggas. Då detta kommer att innebära ökat arbete för nyckelansvarig rekommenderas det att årsmötet tar upp frågan på nytt så kommande till posten kan lägga fram eventuell åsikt.

b)   Framtida arrangemang

Vad föreningen främst behöver i dags dato är nya medlemmar. Arrangemang som kan verka för detta diskuterades och förslagen var många. LAN och annordnandet av olika tillställningar var det som drog mest medhåll. Många andra förslag finns dock att läsa om på forumet. Känner du att du vill annordna något, litet som stort, styrelsen är till för att hjälpa dig förverkliga det.

c)   Nya Medlemmar

Anders Bersten som väckte förslaget kände att frågan tömts efter föregående punkt och inget mer fanns att säga.

§8 Mötets avslutande


Andreas Carlsson förklarade mötet avslutat.