World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Jaja, lev du på gamla minnen. Sist så satt de två ledarna vid en stor strandvilla vid kaspiska havet och pratade om blitzen i Afrika.

Famous last words del 34

"What about the Italian fleet massing near India?"
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

oscar

Hittade en sak i reglerna som är nytt eller som jag aldrig har tänkt på tidigare...

"Mongolia
Mongolia is a minor country aligned with the USSR in every scenario."

Så kanske vi får se lite mongo-cav

:D
Men, jag är ju Brekal liksom...

Robin

Citat från: "Lindbergh"...låter som en vettig idé! Behöver något för mina CVP Swordfish att träna på och Vittorio Veneto duger la'... :D

Tänk vad coolt om de gamla port-attack reglerna fanns kvar från WiF5  :(  då hade man kunnat forcera sig in i en italiensk hamn med sin flotta och skjuta prick på skeppen i hamn...och ta typ 50 i surface och bara göra det... :D Det var ju kul i första speed Wiffet när jag och Robin hade surface-combat i östra medelhavet när stackarna ville ha pesto till sin sand...beklagligt att att de blev av med sin boll så tidigt när MECHen blitzade bort spillrorna av den italienska mål-truppen :)

Skall nog se till att spaghetti-ätarna får lära sig och köra på vänster sida :)

Du menar omgången när Griziani tog en semester på Rhodos.... ? Jo, den var lyckad.

"Japanen är dubbelfistad från två håll. Låt han va."
Jag vann combat med 13.

Lindbergh

:lol:  :lol:  Ja, Rhodos det var riktigt kul!!

...och när kinesen byggde MECH :shock:  :shock:

...men, men vi var hårt pressade av tysken i USSR och när Mannerheim stormade mot Moskva var vi inte glada i det allierade lägret!! Det värsta var väl det förbannande vädret som sabbade allt och de förb...rundorna som ALDRIG tog slut...Ahh...minnnen...som OPERATION UMBRELLA, a YU/CW joint-mission... :D
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Daniel

Tjenare alla WiF:are

Jag förstår att den uppkommande WiF sessionen är populär, så
jag bara undrar om det eventuellt kanske finns någon oupptagen
plats kvar?

Har inte tidigare spelat WiF men är riktigt intresserad.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Clifford

Citat från: "Daniel"Tjenare alla WiF:are

Jag förstår att den uppkommande WiF sessionen är populär, så
jag bara undrar om det eventuellt kanske finns någon oupptagen
plats kvar?

Har inte tidigare spelat WiF men är riktigt intresserad.

// Daniel

Kul att höra! Det är enklare att hugga tag i dig på föreningen om vi vet vem du är så som ny forumare rekommenderar jag "presentations"-tråden på forumet. Den hittar du här:
http://www.armagedon.se/forum/viewtopic.php?t=385

Daniel

Citat från: "Clifford"
Citat från: "Daniel"Tjenare alla WiF:are

Jag förstår att den uppkommande WiF sessionen är populär, så
jag bara undrar om det eventuellt kanske finns någon oupptagen
plats kvar?

Har inte tidigare spelat WiF men är riktigt intresserad.

// Daniel

Kul att höra! Det är enklare att hugga tag i dig på föreningen om vi vet vem du är så som ny forumare rekommenderar jag "presentations"-tråden på forumet. Den hittar du här:
http://www.armagedon.se/forum/viewtopic.php?t=385

Kort presentation är fixad!

En del av er känner mig redan, har egentligen bara varit involverad i ASL-spel tidigare, brukar finnas på plats på tisdagskvällar samt ASL-lördagar.
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Kul med ytterligare en intresserad!!

Tror bestämt att vi får försöka skapa tydlighet i vilka som är med vem här för att se var vi kan skapa lite plats :? !

Jag vet att USA söker en spelare :?:  och Stefan Spider förefaller vara intresserad av USSR eller GE/IT! Det brukar alltid vara något avhopp och vi drar igång kort efter vi avslutat La Gleize kartan i KGP-kampanjen!

WiF är stundom ett spel som lämnar mycket att önska vad gäller tydlighet i regler (jämfört med ASL...), men i grunden ett schysst strategispel!

Vad tror folk, hur ser det ut på inskolningsplatser?!   :D

Churchi L L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Daniel

Jag vet inte om ni redan känner till detta men det finns en modul till VASSAL engine (Samma som VASL körs på) som innehåller stora delar WiF (Counters + kartor)... alltså ett sätt att kunna planera och prova på olika saker på sin egen dator, utan att behöva äga/eller plocka fram sitt eget WiF.

Länk till VASSAL engine:
http://www.vassalengine.org/community/index.php

Modulen till WiF:
http://www.theletterj.net/
klicka på product och sen på WiF-loggan

Har kollat lite på några WiF-regler som jag snubblat över på internet, och jag har förstått att de kanske inte är så tydliga som ASL (Om man nu kan kalla det tydliga regler) men det verkar onekligen som ett intressant och roligt spel... :)
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Clifford

95% av WiF är faktiskt jävligt bra och tydligt, det är när man blandar in optional rules såsom "intelligence" som saker skiter sig...*grumble grumble* :wink:

oscar

Ahhh... Nu snuddar vi vid en intressant diskussion.

"Grund-WiF" är ett mycket robust och väldefinierat spel. Det är alla extra-moduler och folk som har klagat på realismen som har gjort att spelets regler blir luddiga ibland.

Någon tyckte att det var ballt att spela med mer MECH och ARM. Aha, vi ger ut Mech In Flames som supplement tänkte ADG. Följden blev bl.a. att ryssen fick tillgång till massor av billiga enheter som gjorde det svårare för tysken att förklara krig. Någon annan tyckte att det skulle vara kul att spela med massor av fler sjöstridsenheter. Bye, bye Sealion. Realistiskt? Lite. Tråkigt? Lite.

Min poäng är att ju fler element som man för in i spelet desto mer komplicerat blir det. Skillnaden mellan ASL och WiF i detta avseende är att ASL bygger på scenarion där varje scenario kan sina egna "specialregler" och gluters. Följden är att det blir mycket lättare att definiera upp ett regelverk. I WiF tar ett scenario minst 100 timmar att spela klart. Alla scenarion har exakt samma grundregler.

Spelet blir lite krångligt med alla supplement helt enkelt. Hade varit bra om det bara fanns en variant, en billig sådan :)
Men, jag är ju Brekal liksom...

Daniel

Citat från: "oscar"
Någon tyckte att det var ballt att spela med mer MECH och ARM. Aha, vi ger ut Mech In Flames som supplement tänkte ADG. Följden blev bl.a. att ryssen fick tillgång till massor av billiga enheter som gjorde det svårare för tysken att förklara krig. Någon annan tyckte att det skulle vara kul att spela med massor av fler sjöstridsenheter. Bye, bye Sealion. Realistiskt? Lite. Tråkigt? Lite.

Är det inte vad vi alla vill ha, ett mycket realistiskt spel i det avseendet att vi ställs inför de problem Hitler, Churchill å alla de andra ställdes inför på den tiden samt att allt detta ska vara enkelt och snabbt att spela! :)

Det jag hittils har läst om WiF så verkar det vara så realistiskt det kan bli och fortfarande vara spelbart, men det är som sagt mitt första intryck.
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Apanpapan

WiF är ett skitbra spel...

...så länge jag vinner.

H. MussoPasi
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

WiF är långt ifrån det ultimata (det kanske blir Master-edition??) spelet, men under omständigheterna är det okey strategispel med olika slumpmässa faktorer. Dessa faktorer är i regel baserat på tärningsslag som i sin tur kanske representerar det som Clausewitz omnämner som "friktion".

Man vill återspegla krigets förutsättningar så gott det går i ett spel, desto mer prylar, desto mer komplext spel. Är av den uppfattningen att grund-WiF var ett högst mediokert spel och det är först med modulerna som realismen har ökat. Men visst, i spelet kan man inte göra vissa saker som man defacto gjorde under kriget på grund av att man har valt att ta bort vissa regler av förklarliga skäl. Dessvärre verkar vissa moduler eller extra-regler mindre genomtänkta och otydliga  :x intelligence-optionen baseras ju i stora drag av ULTRA-projektet, där det var tillfälligheter som eliminerade axelmakternas försök att överraska motståndaren...det i sin tur var en av de bidragande orsakerna till att CW lyckades vända sina nederlag till segrar...

Vad som är intressant är att de med sina gluters faktiskt återspeglar de skillnader som fanns i doktrinutvecklingen, teknik, organisation och politik. Tycker en del av spelets charm är att Bf109 har fett kass räckvidd, för den hade det i verkligheten också. Båtar, sjöstridskapacitet eller rentutav antalet gluters är också intressant. Det hade varit banalt om alla 2FTR hade 3 i range, eller hur? Doktrinutvecklingen under början av 1900-talet skilde sig ibland radikalt mellan nationerna, i synnerhet efter första världskriget! Men, visst...hur mycket trupper hade CW egentligen 1939? Ja, inte f*n hade man så mycket som jag har i set-uppen i vart fall! Sedan är det ju en smula märkligt att AUS flyg och trupper har osedvanlig hög kvalité, men det kan ju ha att göra med att spelkonstruktörerna är ju aussies :roll: (men visst, de tillhörde bland de allierades bästa mark-förband...)

Är övertygad om att spelet blir ännu mer kul med CoIF och CVPiF och CiF, med att tysken kan bygga milch-cow u-båtar och göra en RTB mitt i atlanten! Sedan om han gör det eller inte, det är snarare ett politiskt beslut... :wink:

WiF är ett skitbra spel...hörde dessutom att det är Berlin som kommer atombombas innan assaulten -45 (enligt Robin...) :D

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Vad jag på ett ganska klumpigt sätt försökte förklara var att jag hade tyckt att det vore bättre ifall expansionerna inte var ett tillval utan faktiskt helt enkelt ingick i "grund-wif".

Blir lite onödigt kopmlicerat regelverk med regler som är beroende på olika sammansättningar av WiFC, PiF, PaiF, Aif, AfA, CoiF, SiF osv.

Har själv dålig koll på vilken expansion som är vilken och vad som är vad...

/Oscar
Men, jag är ju Brekal liksom...