Husregler till Necromunda Kampanjen !

Startat av Heavy, april 22, 2005, 21.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Heavy

Läs FaQ´en Först !

http://www.merzok.com/necromunda/article.php3?id_article=110


99,9% WYSIWYG:
Figurerna ska vara målade, och ha rätt beväpning. Om din figur har en laserbössa och ett svärd så ska detta finnas köpt till densamme. Detsamma gäller alla övriga tillval som finns att tillgå via Rare Trade Chart. Har du t.ex. köpt till en grapnel, så se till att modellera dit en krokskjutare innan du använder den. Har du ett sikte på en bössa, fixa det.

Vissa saker behöver dock inte modelleras dit. Till dessa hör sånt som t.ex. Bionics (vissa bionics ser ut som vanliga kroppsdelar), rustningar (man kan bära den under kläderna och/eller operera in plattor under huden), granater, ammunitionstyper och knivar (går att bära i fickor/under kläder). Se bara till att tala om det för din motståndare innan slaget så vi undviker otrevliga överraskningar.

Om du känner dig osäker på en specifik sak så ta upp det med övriga deltagare om de tycker att det är ok att du inte har den ditmodellerad.

Vapen:
Vad gäller vapen så ska det klart och tydligt synas vad det är för typ (om man inte använder GW figgar eller bygger sina egna vapen).

Svärd är dubbel- eller enkel-eggade vapen som är minst 60% av figurens längd för att undvika missuppfattningar med knivar.

Handflamers kostar 40 creds för alla utom Redemptionists.

Pistoler i hölster som inte är lätt identifierbara är alltid Laspistols, och en pistol i hölster ska alltid betalas för.

Experience:
Första gången en Juve (eller motsvarande) går upp en level får denne välja ett i BS eller WS istället för att slå på Experience Advance Table. OBS ! Bara första leveln alltså.

Alla gäng där det fattas en höjning i Juvesens tabell använder de vanliga höjningsgränserna (Bl.a. Ash Waste Nomads)

Om en figur är omålad eller inte är WYSIWYG på ett tillfredställande sätt kan denne inte få nån Experience. Med målad avses att alla grundfärger ska sitta på plats, highlights och skuggor är inte nödvändigt men ger guldstjärna i kanten.

Gäng:
´Nid culten´s Capture regel gäller bara när man spelar mot dom istället för i början av varje slag.

Goliaths förlorar sin Ferocity skill och får Shooting istället.

Pit Slaves Techno och Chief har Technoskills.

Ash Waste Nomads måste INTE köpa krakgrenades vid skapandet. De antas ha hittat en säker, hemlig, ingång till Hiven eller helt enkelt bosatt sig inne i den.

Skills och Förmågor:
Att vara Frenzy innebär att man dubblar grundantalet attacker i närstrid, inte i andra situationer. Dvs. ett snucko med A2 och dubbla närstridsvapen får 5 attacker (2*2A+1A för extra hv).

Övrigt:
Köp alltid en negerboll till Heavy för att hålla honom på gott humör när ni spelar mot honom.


Fler förslag mottages tacksamt.
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

sebbe

angående WYSIWYG, hur fungerar det med vilket house man spelar? kan vilka modeller som helst tillhöra vilket hus som helst eller finns det begränsningar?
främst en fråga för mig och alla andra som inte har riktiga necromundamodeller och inte planenar att införskaffa.

dessutom, hur hårfin är skillnaden mellan olika pistoler?
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Heavy

Vad gäller att använda modeller får man använda lite sunt förnuft..
Catachans passar lika kass till Van Saar som Cadians gör till Goliaths.. :)


Skillanderna på pistoler är väldigt tydlig! Det går på en meters håll lätt att avgöra vad som är en stubgun, laspistol och handflamer utan problem om man vet hur de ser ut, och jag håller det gärna så..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

sebbe

om man är frenzied, har man alltid dubbla attacker eller endast i närstrid?
det senare verkar vara mer logiskt, men reglerna är som bäst luddiga.
verkar lite osannolikt att någon med skillen fastshot kan skjuta dubbelt så snabbt bara för att han råkar vara en galen fradgatuggande best
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Heavy

Personligen anser jag att all logik talar för att det endast gäller grundantalet attacker i närstrid som åsyftas..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

sebbe

Citat från: "Heavy"Personligen anser jag att all logik talar för att det endast gäller grundantalet attacker i närstrid som åsyftas..
jag håller med, men min tolkning av reglerna är att det inte är så, därför föreslår jag husregel
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Apanpapan

Om det har något med de gamla 40k reglerna att göra så är det dubbling av attacker innan några andra modifikationer.

Jag saknar min vortexgranat:(
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

sebbe

Citat från: "Apanpapan"Om det har något med de gamla 40k reglerna att göra så är det dubbling av attacker innan några andra modifikationer.

Jag saknar min vortexgranat:(
det är en skill som gör att man får skjuta en gång per attack istället för bara en gång, vilket gör att man skjuter dubbelt så mycket om man är frenzy. om man samtidigt råkar ha två pistoler och gunfighter, så kan man skjuta 12 skott i rundan.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Clifford

Jag tycker det är fel att alla kan köpa alla vapen. Boring. Scavvies kan alltså ha heavy stubbers då, och lasguns?

Bättre med att man försakar att slå på rarechart mot att få köpa en specifik commonpryl från nån annan.

(alltså, jag slår inte alls på trade efter en match utan köper en handflamer istället)

Martin Larsson

Citat från: "Clifford"Jag tycker det är fel att alla kan köpa alla vapen. Boring. Scavvies kan alltså ha heavy stubbers då, och lasguns?

Bättre med att man försakar att slå på rarechart mot att få köpa en specifik commonpryl från nån annan.

(alltså, jag slår inte alls på trade efter en match utan köper en handflamer istället)


Nja, det var nog inte vad Heavy menade...snarare att alla basic-gäng inte behöver använda sin house-only weapon list utan får köpa från den med alla vanliga vapen på. Detta sträcker sig dock inte till övriga gäng med extra knas-stuff på sin lista. De får hålla sig till den som den är :o

Sen kanske man bör upplysa alla om att man inte får xp för att skjuta nån som e down om man inte outar den med skottet, och att man inte får mer xp än den andre har wounds i CC(om man inte misslyckas ha ut den andre genom Flesh-wounds såklart, för då kan man ju få 5 nästa runda med osv...)

Citat från: "sebbe"...dessutom, hur hårfin är skillnaden mellan olika pistoler?

Vapen WYSIWYGen är det viktigaste av det hela. Pistoler i hölster är inte plasmapistoler om inte det uttryckligen syns :!:
En till grej gällande detta, ammo-sorter finns det dock inte nått krav på att visa heller :wink:


Sedan för att definiera målad(eftersom det är tolkningsbart) tycker jag följande :arrow:
Figuren behöver inte vara high-lightad, men alla grundfärger ska sitta på sin plats :)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Heavy

Citat från: "Martin Larsson"
Citat från: "Clifford"Jag tycker det är fel att alla kan köpa alla vapen. Boring. Scavvies kan alltså ha heavy stubbers då, och lasguns?

Bättre med att man försakar att slå på rarechart mot att få köpa en specifik commonpryl från nån annan.

(alltså, jag slår inte alls på trade efter en match utan köper en handflamer istället)


Nja, det var nog inte vad Heavy menade...snarare att alla basic-gäng inte behöver använda sin house-only weapon list utan får köpa från den med alla vanliga vapen på. Detta sträcker sig dock inte till övriga gäng med extra knas-stuff på sin lista. De får hålla sig till den som den är :o

Ja exakt.. Det är basicgängen som åsyftas..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

deadbolt

i kampanjspelet tycker jag absolut att det ska finnas rim och reson på wysiwyg gällande rustningar oxå, är lika fånigt om en barbröstad goliath har carapace under skinnet som man har en plasma gun i fickan.  ok för rimliga saker som att ha flak under rocken , men hårt draget är det som med allt annat, fixa figuren lr skit i å köpa rustningen till den om du inte orkar fixa fram en figur som det syns att det är något speciellt med. vidare det är lika illa att spela med en figur som har rustning på sig men som inte har det i spelet, lika illa som att ha en plasma på figuren när den i själva verket är utrustad med kniv.

sprut på.... :twisted:
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

Heavy

Citat från: "deadbolt"i kampanjspelet tycker jag absolut att det ska finnas rim och reson på wysiwyg gällande rustningar oxå, är lika fånigt om en barbröstad goliath har carapace under skinnet som man har en plasma gun i fickan.  vidare det är lika illa att spela med en figur som har rustning på sig men som inte har det i spelet, lika illa som att ha en plasma på figuren när den i själva verket är utrustad med kniv.

sprut på.... :twisted:

Vettiga idéer..
Problemet som jag ser det är att de som vill spela med (främst) IG är att de allra flesta IG soldater har nån form av hjälmar och annat på sig..
Ska man då tvinga dom att köpa nya figurer och göda det Stora Imperialistiska Bolaget(tm) eller låta dom vara med med sina Cadians mfl..

Rustningsplattor under hud finns redan som koncept från GW, bland annat i form av Pit Slaves i själva Necromunda, så jag ser det inte som ett så stort problem, även om det absolut bästa vore att ha riktig, synlig, rustning på sig..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

deadbolt

Citat från: "Heavy"

Vettiga idéer..
Problemet som jag ser det är att de som vill spela med (främst) IG är att de allra flesta IG soldater har nån form av hjälmar och annat på sig..
Ska man då tvinga dom att köpa nya figurer och göda det Stora Imperialistiska Bolaget(tm) eller låta dom vara med med sina Cadians mfl..

njae det är sant , tar tillbaka det angående synliga rustningar som inte är representerade i spelet. helt klart är det bättre att fler är med och spelar .
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "