Konsument-tips: Bilreperationer m.m.

Startat av emil, juli 03, 2006, 21.00

Föregående ämne - Nästa ämne

emil

Bilburna geddoniter är en växande skara.
När man har en ngt äldre medfaren bil som jag, så skenar kostnaderna iväg med småreperationer m.m. Framför ögonen föreställer man sig tusenlapparna flyga iväg på ngn dyr märkesverkstad, så fort som det är ngt man måste åtgärda. Men det finns helt klart billiga alternativ om man jagar hundralappar, som man mycket hellre lägger på annat än bil.

Reservdelar, i första hand hör med Borås Bildemontering om dom har ngn krockad/begagnad, beroende på vad det é för ngn typ av reservdel förstås. Begagnade spypåsar kanske man inte vill ha.

Om man måste ha nya däck till fanskapet: www.dackonline.se

Billiga och bra däck som levereras till din dörr eller arbetsplats. Enda kruxet är att du måste sedan få på hjulen på fälgarna, men där kommer en verkstad in som jag har positiv erfarenhet av och måste promota lite.

Hagi´s bilverkstad som ligger i samma hus som geddon, bredvid lunchrestaurangen/fiket nedanför. Dom/han é jävligt billiga på enklare reperationer som man inte själv vill/kan/eller har lust att göra.

Bl.a, 100:- tog han för att kränga av dom gamla 2 däcken, sätta på nya, och sedan balansera upp dom. Det é snorbilligt! :shock:  :thumbright:  Samtidigt som man själv kan fortsätta att spela spel eller bara peta sig i naveln på geddon under tiden. Härligt! :wink:

Tror dom tog en hundring för HANDTVÄTT av bil också, wtf...

Hade jag nu gått till min märkesverkstad, så hade jag definitivt sett tusenlappar flyga bara för ett par j-a sommardäck skull. Så nu é jag en sehr glücklig emil. \:D/

Ps. Har man en bil värd 50K+ i andrahandsvärde, så kanske man ska begrunda att välja en märkesverkstad trots allt. Ds :wink:

jonte

Bra tråd Emil! Jag har ganska nyligen skaffat mig bil och köper man begagnat då är det en hel del att greja med.

Jag har inget direkt att tipsa om i Borås, men i Skölvene finns Kents bensin och bilar, om man skulle ha vägarna ditåt alltså (bortom Annelund) som är en vän till min far och fixat upp min bil, han är billig i vanliga fall med.

Nu har jag lite strul med ljuddämparen, men som nyinflyttad i Kiruna fick jag ett presentkort på en timme i OK:s gör-det-själv-hall, så jag får fara dit och hissa upp den för inspektion.

Bilen är för övrigt en VW Polo 98 1.6, går som en klocka!

Clifford

Om man inte orkar fixa och dona med sommar/vinterdäck så har Däckgruvan i Sjömarken förvaring och applicering av däck för 250:- per gång inklusive förvaring till nästa gång. Så får man den skiten avklarad och slipepr förvara däcken själv.

Heavy

Eller så köper man bil för 2600 kr, besiktigar den utan anmärkning och kör tills det rasar och börjar om från början :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

emil

Citat från: "jonte"Bilen är för övrigt en VW Polo 98 1.6, går som en klocka!
Bah! Snobb! Lyxbil ju! :wink: Bajenbilen, äv. titulerad Gröna Maran/Faran, é en -97:a(*) Opel Corsa 1.4i Swing(**) 5 dörrars. Topphastighet inte uppmätt än. :lol:

* Samma år som Bajen gick upp i Allsvenskan för att stanna
** Det svänger om Bajen
:wink:

@Cliff
Det där lät inte inte billigt om det é 500 sKr/år du menar, men j-t skönt att slippa hur som.

emil

Citat från: "Heavy"Eller så köper man bil för 2600 kr, besiktigar den utan anmärkning och kör tills det rasar och börjar om från början :)
Visst, det é 84:a mille i vinst på Lotto i helgen har jag hört... 8) *Lucky bastard!*

Heavy

I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.