World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Bortsett från att vi spelar ASL så skall vi försöka skissa på vad som whiteboarden skall innehålla och hur vi skall lösa produktionspapper och annat - dvs om det finns en poäng med att ha dem på "glaset" så att alla kan se...

...sedan kanske vi skall diskutera budgivningen :?:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

...funderat över senior-consultant-ruler-judge-nåttbra, det vill säga OM det blir en regeltolkning som vi inte lyckas enas om...kanske vi skall ha en som dömer, en som INTE är med?  :?  Tror iofs att det inte kommer att inträffa, men man vet ju aldrig  :wink:

...som jag ser det finns det en jävligt duktig Wiffare (både en god taktiker och en listig strateg) som pga skiftarbete inte kan vara med och kanske han kan ställa upp för att döma eventuella regeltvister :?:  :D

...funderat vidare hur vi löser det med kartan. Jag pratade med carlsson om kostnaden för att laminera fyra-fem WiF kartor och det var som jag gissade en kostnad på fyra siffror...det är ganska  :(  dyrt, men å andra sidan kan det vara en poäng med det....

...vilka options har vi, vad gäller kartor?!

...en parentes, jag förmodar att vi kör med hus-regeln "holy-dice" och kör endast med originaltärningar? En uppsättning för europa och en för asien? Annars har jag wermacht-grå och commonwealth-blå tärningar...som är ytterst nyckfulla, konstigt nog  :shock:

L

PS. skall bli såå gott att spela WiF efter att ha fått fete-stryk i ASL under ett års tid dessutom  :wink: ..så nu laddar jag för att få stryk i ett år till fast i wif istället :oops:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Apanpapan

Vill bara upplysa om att jag inte jobbar skift...  :D
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

Inte??? :shock:

:wink:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

SCALES IN WiF

· 1 Hex (Europe) : 100 km.
· 1 Hex (Asia / Pacific / Scandinavia / Africa) : 230 km.
· 1 Hex (America Minimap) : 650 km.
· 1 Turn : 2 months.

· 1 TRS, 1 AMPH or 6 CP : 750 000 to 1 million tons of merchant shipping (150 to 400 ships - 275 average).
· 1 CP : 125 000 to 170 000 tons of merchant shipping (25 to 67 ships - 45 average).
· 1 SCS or CV (SiF) : 1 capital ship plus 1 CL and 4 to 6 DD.
· 1 SUB : 30 first line submarines (plus many more obsolete).

· 1 OIL : 15-20 million barels of yearly oil production - 2 100 à 2 800 thousands tons a year (2 450 average).

· AFAIK, 50 million dollars is about 1 BP for non-US sources (takes 100 million of direct US expenditure, or 200 million of US GNP for one BP - Siegfried).

· 1 PiF plane:
250 (1939 & 1940),
300 (1941 & 1942),
400 (1943),
500 (1944+) planes.

· CVP (SiF) : 21 planes per Class (Class 6 : 130 planes).

· 1 Land Unit (XXX or XXXX) : 45 000 à 60 000 men (western countries) plus around 300 tanks for an ARM (see below).

   # Division per Corps or Army
Germany   3-5 Div      4 Div / Corps
Italy   6-8 Div    8 Div / Corps
Japan   3-4 Div    4 Div / Corps or Army
CW   3-4 Div    3,5 Div / Corps
USA   3-4 Div    3 Div / Corps
USSR   5-6 Div    6 Div / Corps or Army
France   4-5 Div    5 Div / Corps
China   8-10 Div    10 Div / Corps or Army
Minors   4-10 Div    

:)

L

PS:

http://members.aol.com/wifcon/home/index.html
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Budgivningen är avklarad och lyder som följer:

Första bud: L-H Lindbergh - Commonwealth +3 (totalt 22)
Andra bud: Pasi Sneck - Germany & Italy +2 (totalt 12)
Tredje bud: Robin Fredman - USA & Nat. China -1 (totalt 18)
Fjärde bud: Martin Larsson - USSR, Com. China & France -2 (totalt 12)
Femte bud: P-A Svenwall - Japan -2 (totalt 3)

Lindbergh

FFS...det kommer INTE bli lätt för CW detta... :shock:

men, men det är bara hoppas, chansa och ta onödiga risker  :wink:  :oops:

skall nog mycket till att ens hamna på noll, då det var mer än två år sedan jag spelade!!...får väl hoppas att vi får möjlighet till operation umbrella igen kanske :D

L

Längtar efter lite hard-boiled surface-combat med jagare och annat gott i eastern med...tally-ho, jag är en sjöbuse!! :lol:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Apanpapan

Tally ho. Du får din surface när vi reboundar från bakuoljan... Tar dig på tillbakavägen.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

Hmm...vill varna dig, jag kommer att alliera mig med Polen om du tänker försöka dig på något dumt i europa...OM du ens tänker tanken, kommer England, tillsammans med våra horder av kolonier förklara K R I G mot dig...och du...passa dig...jag vet att europas supermakt med den största och mest välutrustade krigsmakten är med mig, eller hur FRANCE??? :wink:

...*mutter* fast du har väl inte brutit mot Versaillesfördraget och dina produktionskvoter med stridsvagnar och messersmittar??? Det kan ju sätta våra politiska ambitioner åt en annan riktning, men vi lovar att stödja Frankrike helhjärtat i ett offensivt krig mot eventuella fredsförstörare  :roll:

Nej, jag säger bara PEACE IN OUR TIME  :!:  :!:

commonwea L th
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Robin

Well, just so y'all know, we over here in the U.S. of A are a peace-loving people, as we are currently demonstrating in selling oil to the japanese for use in exterminating those commie "¤#!"¤!"# bastards in mainland China....
Jag vann combat med 13.

Lindbergh

...Då de fem huvudansvariga nu har bjudit och fått sina Major Powers är det nu upp till de som är intresserade medspelare att agera :!:

Tanken med upplägget är att de 5 huvudansvariga har 1-2 medspelare var som stödjer/lär sig WiF och att man skall försöka dela ut ansvar (och befogenheter) till de som skall delta. Vidare att vi sprider ut erfarna/oerfarna förhållandevis jämnt över axis-allies. Det kan vara så att den huvudansvarige delar ut vissa gluters som blir ditt ansvar, det kan vara så att du helt enkelt får lyda order och göra/slå tärning som du blir tillsagd  :)

Rummet vi kommer att spela i gör att vi har begränsningar självklart (vi var åtta ASL-spelare och det var tufft) hur många vi kan spela samtidigt. Tanken är att detta är lite av uppstart för några nybörjare som vill lära sig WiF på ett bra, schysst sätt...tyvärr kan nog inte alla vara med som kanske vill :(

Så beroende på vilket land du är intresserad av att spela, kontakta Överbefälhavaren i fråga och se om du kan få vara med den Major Power och leka krig  :wink:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Heavy

Linndbergh - Och jag som var så mycket för att brädspelsrummet skulle utökas med den relativt oanvända ytan i kortspelsrummet, dvs. slå ut väggen så brädspelen får plats :D

Annars kan jag bara tillägga att som god partimedlem kommer jag naturligtvis kämpa för Moderlandet på det sätt som min överordnade talar om för mig.  8)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Lindbergh

..ja, jag tror att det kan vara en poäng att kanske maximera utnyttjandet av den ytan genom att slå ut väggen...kanske ett uppdrag för nästa år?!

Om det är att vi kan fortsätta med spelandet av brädspelen WiF/ASL kan ju det i vart fall motivera att tänka på det?? Det behöver inte bli så värst mycket jobb och med ELFA-hyllor eller motsvarande från IKEA kan det blir ok att organisera brädspelen!!

..ett riktigt war-room att slåss i... :wink:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Är det någon som vill ta an sig en gammal Armagedon-uv med stort ASL-bagage?

Jag lurar på Japan, är det en kul nation? När vi döper om Washington till Wa-ching-to, har man vunnit då?

Vad säger du ÖB Svenwall, har du fullt i staben?

Kan tänka mig allt utom Ryssland, om nu inte PA har plats/lust (list?).

:D

"Banzai to the people"

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Heavy

Grejen är att man skulle klara det med ett par kobolder på en helg.. Väggarna är nedskruvbara (och uppskruvbara om man ångrar sig), så det handlar egentglien bara om att måla lite.. :)

Som lokalansvarig kan jag säga att det skulle hänt för länge sen, om PA hade velat ha det rummet till er ;)

Som brädspelskobold kan jag ju tycka att det vore helt suveränt att ha ett stort warroom, med plats för ett stort spel a ´la Wif/asl och ett par bord med utrymme för enkvälls/kortare spel som man kör emellan ens rundor på huvudspelet..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.