Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Spiff Rymdspionen

#16
Den 26/11, klockan 13:00 i förenings lokaler, kommer vederbörande, och kanske andra i styrelsen, att hålla ett första (och eventuellt enda) diskussionsmöte kring föreningens namn- och loggobyte. Det kommer att presenteras en variant av loggan som vi i styrelsen tänkt oss den, samt arbetsnamnet som vi just nu utgår ifrån, Borås spelförening.

Tanken bakom namn- och loggobytet är tvåfaldigt.

I och med att vill växa så behöver vi vara tydligare med vad våran förening faktiskt gör. Det förenklar för intresserade som inte redan är bekanta med medlemmar eller föreningen, att hitta oss.
Ett tydligare namn förenklar i mötet med omvärlden. I vårat växande så kommer vi att vara allt mer och mer beroende av olika institutioner inom kommun och stat, men också av nya medlemmar. Det är viktigt att vi ger ett någolunda seriöst intryck i bemötandet med dessa. 
Vi vill också förenkla för en ny styrelse, som inte har en historia med föreningens namn, med ovan kontakter.

På medlemsmötet höll vi ingen diskussion kring styrelsens planer, men på det kommande mötet så är du välkommen att vädra alla bekymmer eller egna idéer du kan tänkas ha. Förslaget kommer sedan att presenteras som en proposition från styrelsen till årsmötet, eller om vi känner att det inte finns ett intresse eller röster mot våra idéer, så finns möjligheten att vi istället tar ett styrelsebeslut kring frågan.

Om du känner att datumet är dåligt, eller om du har frågor som du inte riktigt vet huruvida de passar, pm:a mig, så skall jag försöka svara på dem, eller eventuellt bära med dina synpunkter till mötet.

Då Facebook är lite av en soppa för att nå ut med bred information så får du hemskt gärna peka, de som du tror kan ha intresse av det, mot detta inlägget.

Som kassör så har jag dessutom semla-befogenheter, och jag är inte rädd för att missbruka det i fördel till de som närvarar.
#17
Om ni tecknat medlemskap så går det bra att boka rummen hur ofta som ni vill. Jag uppdaterar åt er. Visste inte om den 15/10 var relevant fortfarande, då datumet inte omnämns i den senaste posten.

14/9 Sala - Symbaroum
17/9 Ewers - Western - 12:00 - 22:00
24/9 - D&D 5e - Erik
6/10 - D&D - Vapid
7/10 - D&D- Vapid
8/10 - D&D - Vapid
14/10 - D&D 5e - Erik
15/10 Ewers - Western - 12:00 - 22:00
21/10 - D&D 5e - Erik
29/10 Ewers - Western - 12:00 - 22:00
#18
Föreningsfrågor / SV: Skåp
juni 26, 2017, 01.12
Varken en löjlig eller petig fråga.

I skrivandets stund så finns inga regler för det. Men just den specifika frågan, och många liknande, har varit uppe och diskuterats.

I samband med att vi successivt fått en finare lokal efter städ- och fixardagar, och har vuxit i medlemsantal, så är föreningen inte samma kompisgrupp som tidigare. Halva föreningen är främlingar till den andra halvan. Och det är helt okej. Men, detta gör att frågor kring beteende och attityd blivit mer och mer relevanta, och vi vill bemöta och kunna besvara på så många av dessa som möjligt. Din specifika fråga faller under under 'hur fungerar lokalens allmänna yta, och hur mycket kan jag som medlem ta för mig?' Tyvärr har vi i styrelsen inget svar på detta just idag.

Men, detta är bara en av många frågor som vi kommer att ta ställning till i en snar framtid. Det ligger på samma bord som, 'vad förväntas kring städning', 'vad gör jag om jag är sist att gå', och 'hur bemöter jag nya medlemmar'.

Jag skulle säga som så här; använd du utrymmet ovanför skåpet om du vill, men försök hålla det prydligt för allas trevnad. Men var också beredd på att det kan komma att ändras inom en snar framtid.
#19
Hej kära medlemmar.

Nedan följer en klase text, men läs gärna igenom denna. Det som beskrivs är viktigt för föreningen.

Som en del kanske känner till så ingick vi ett samarbete med Medborgarskolan under förra året. Detta är studieförbund, vilket i korta drag ger oss bidrag för verksamhet som de klassar som folkbildande. De är, för egen del, både smickrande och väldigt trevligt, i att de ser värdet som våran förening har, i att samla människor i en social gemenskap, samt att spel förvisso är underhållning, men också så mycket mer; att interaktionen får oss att må bra, masserar våra små hjärnceller, samt ger utlopp för fantasi.

Stödet som Medborgarskolan ger oss har gjort att vi har kunnat renovera lokalen i år, och kan fortsätta med fixandet och trixandet i framtiden. De har också gett oss bättre ekonomiska förutsättningar för att möta eventuella hinder som skulle kunna dyka upp, så som hyreshöjningar, eller inventarier som behöver bytas ut.

Så gott som all aktivitet som vi har inom föreningen rapporteras numera som studiecirklar. Tidigare så rapporterades aktiviteten till kommunen, men skillnaden mellan kommunen och ett studieförbund, är att den förstnämnda endast stöttar ungdomsverksamhet. Detta innebär att vi numera kan få en liten peng för i princip allt som sker i föreningens regi. Kravet är endast att verksamheten är ledarledd och rapporteras.

Vad innebär då ledarledd verksamhet? Endast att det finns en person till hands som kan svara på frågor. Detta är alltså oftast (men inte nödvändigtvis) personen som går igenom reglerna för ett spel, han eller hon som postar på Facebook om en träff, eller spelledaren i ett rollspel. Att vara ledare innebär alltså endast att du behöver vara tillgänglig när det spelas, vilket oftast kommer av sig självt. Cirkelledaren behöver också godkänna Medborgarskolans stadgar, men det är något som tar ett par minuter, och endast behöver göras en gång.

I skrivandets stund så har jag sökt efter cirkelledare för att täcka upp aktiviteten vi har på föreningen, och gensvaret har varit positivt. Så ett stort tack till de som gett mig tummen upp att ta på sig (det förvisso väldigt enkla) ansvaret. Vi har cirklar för Bolt Action, Bolt Action Games Day, Drakar & Demoner, Brädspelstorsdagarna, Warmachine, Warmachine Hordes, Warhammer 30K, Warhammer 40K, Advanced Squad Leader, inte mindre är 4 stycken Pathfinder-grupper, Bygg & renovering, Borås spelkonvent, 2 stycken Western-grupper, Blood Bowl, Film, och AD&D.

Nu är jag bara en person som har det övergripande ansvaret för studiecirkelverksamheten på föreningen, och även om styrelsen stöttat mig, så tänker jag att det kanske finns aktivitet på föreningen som vi missar för att vi själva inte deltar i den. Jag är positiv till öppenheten som föreningen har, men det gör att jag självt, eller styrelsen, inte alltid är på plats.

Om just du spelar någonting; det kan vara löpande verksamhet, eller bara för en enstaka gång, hör gärna av dig till till mig via PM, eller posta här, antingen med frågor, eller om du känner att du kan tänka dig vara cirkelledare för just den aktiviteten. Det är väldigt lite (för att inte säga inget) jobb, och du bidrar till den gemenskap vi redan byggt upp, och den positiva kultur vi strävar efter där vi stöttar varandra.

Game on.
#20
Styrelsen informerar / Nytt Swish
mars 28, 2017, 18.43

Det har nog uppmärksammats av flertalet att föreningens Swish-nummer har ändrats de senaste dagarna. Information som sitter uppe i föreningen där Swish omnämns har det nya numret. Anledningen till förändringen beror på omstrukturering på banken, bland våra konton.

Det går bra att använda både det gamla och det nya numret fram till den 31/5, men sedan går det äldre numret ur tiden. Hjälp gärna till att informera medlemmar som sällan besöker föreningen om detta.

Det nya numret är: 123 670 04 13
#21
Styrelsen informerar / SV: Kioskbizzness
februari 11, 2017, 13.08

Kiosken är påfylld för ett tag framöver. Kunde tyvärr inte ta med allt som föreslogs. I mångt och mycket handlar det om priserna, men i vissa fall så är varorna svåra att finna.

Tar med allt som nämnts till nästa gång.
#22
Styrelsen informerar / SV: Kioskbizzness
februari 08, 2017, 20.24

Skall undersöka detta. Som icke kaffedrickare, är det något märke som föredras?
#23
Styrelsen informerar / SV: Kioskbizzness
februari 08, 2017, 14.41

Skall undersöka cider-alternativen.

ICA som leverantör var för dyra för oss. Styckpriserna i deras butiker var till exempelvis väsentligt billigare, även om vi beställda från dem i större förpackningar.
#24
Styrelsen informerar / Kioskbizzness
februari 08, 2017, 09.30
Om du, som jag, tycker att allt på föreningen utöver snask är relativt oviktigt, och går i taket när geléhallonen du lärt dig att älska inte längre finns i kiosken, så har du hittar till rätt tråd.

Här postar du saker som du vill ha inköpt till föreningens kiosk. Nu när vi lämnat samarbetet med Menigo så är vi lite mer flexibla i vad som kan köpas in.

Precis som mellanmjölk så är vi lite sådär lagom. Det får inte kosta för mycket, och kan inte säljas för billigt (då swish-kostnader gör att vi i sådana fall går med förlust). Det finns också vissa produkter som vi av erfarenhet vet inte säljs. Men med det sagt, var inte blyg. Med lite tur så kanske hockeypulvret du drömt om sedan 80-talet hittar sig tillbaka.
#25
Motionsförslag från vederbörande:

Förslaget gör gällande att positionen vice kassör stryks från följande punkt i föreningens stadgar:

§ 6. Föreningens verksamhet handhas av en styrelse bestående av Ordförande, Vice Ordförande, Kassör, Vice Kassör, Sekreterare, två Ledamöter och minst en Suppleant.

Bakgrunden till förslaget ligger i att styrelsen i flera år varit större än vad som varit nödvändigt. Då vice kassören traditionellt under senare år inte är firmatecknare, så blir konsekvenserna av längre frånvaro av kassör densamma som om posten varit lämnad tom; alltså att styrelsen samlas, där ny firmatecknare beslutas om. Vidare innebär en stor styrelse oftast inte en avlastning för de sittande styrelsemedlemmarna, då denna traditionellt inkludera medlemmar som är nyfikna på styrelsearbete, men utan avsikt att faktiskt deltaga i det.


Då förslaget direkt påverkar styrelsen, så har 'fastställande av dagordning' tagits upp på dagordningen. Detta gör innebär att mötet kan välja att behandla punkten före 'val av styrelse'.
#26
Styrelsen har glädjen att kalla till årsmöte för föreningen Armagedon efter ett spännande och aktivt år. Årsmötet är förlagt till den 5/2, 13:00 i föreningen lokaler. Under tiden för mötet så är lokalen stängd för annan aktivitet. Dagordningen ser i skrivandet stund ut som följer:

1 )   Mötets öppnande
2 )   Mötets behörighet
3 )   Fastställande av dagordning
4 )   Val av mötessekreterare och mötesordförande
5 )   Val av justerare och rösträknare
6 )   Verksamhetsberättelser för året; inkluderar ordförandes, lokalansvarigs, kassörs och till sist revisorernas.
7 )   Frågan om ansvarsfrihet
8 )   Verksamhetsåret 2017-2018 budget

Planerad fikapaus.

9 )   Val av styrelse
10 )   Val av revisorer och valberedare
11 )   Propositioner från styrelsen (se nedan)
12 )   Motioner från medlemmar
13 )   Övriga frågor
14 )   Mötets avslutande

Styrelsen har en proposition för året som följer nedan;

'Spelföreningen Armagedon har sedan sin start varit delvis eller helt beroende av bidrag från kommun och stat. Det är genom dessa bidrag som vi kan tillhandahålla, förbättra och utöka vår verksamhet. Styrelsen vill därför att tecknande av medlemskap i förening innebär att medlem godkänner att sittande styrelse använder dennes personuppgifter för ansökan av bidrag från kommun, stat, studieförbund eller annan instans som de finner lämpligt. Om särskild anledning finns där medlem inte är bekväm med att personuppgifter används, så ligger det på denna att kontakta styrelse innan medlemskap tecknas.'

Om du vill inkomma med en fråga så behöver den vara styrelsen tillhanda senast en vecka innan årsmötet. Det går bra att lämna denna skriftligt i brevinkastet jämte styrelserummet, eller på styrelsen@armagedon.se. Det går också bra att väcka frågan på mötet under punkten övriga frågor, men då kräver denna 2/3 majoritet för att gå igenom. Årsmötet är helt beslutsfattande med de medlemmar som närvarar.
#27

Följande avgifter beslutades om på medlemsmötet för verksamhetsåret 2017:

Medlemsavgift: 100 kronor.
Litet skåp: 50 kronor.
Stort skåp: 200 kronor.
Blipp till ytterdörr: 50 kronor.

Det gavs också förslag om att styrelsen för kommande år bör se över huruvida behov finns vid uthyrning av stort skåp, då dessa för närvarande är en bristvara.
#28

Av någon anledning blev asfalten på gården utanför föreningen aldrig reparerad under det förra utsatta datumet. De gör ett nytt försök den 16/9, med start 13:00. Från och med denna tid så är parkering förbjuden på de sedvanliga platserna. Arbetet förväntas bli klart under kvällen samma dag.
#29
Styrelsen informerar / Medlemsmöte 2/10, 13:00
september 11, 2016, 12.26

Styrelsen kallar till medlemsmöte den 2/10, start 13:00. Medlemsmötet är öppet för alla, medlemmar så väl som andra nyfikna. Det kommer att bjudas på fika och informeras om händelser som berör samtliga som besöker föreningslokalen under det resterande året, men också verksamhetsåret 2017. Kom och lyssna, eller om du vill själv vill prata om något. Inget bekymmer, diskussion eller fråga är för liten.

Dagordningen ser ut som följer:

1) Mötets öppnande
2) Mötets behörighet
3) Val av mötesordförande och mötessekreterare
4) Val av justerare och rösträknare

5) Information från styrelsen
6) Medlems- skåp- och blippavgift för kommande verksamhetsår
7) Övriga frågor

Om du självt vill ta upp något på mötet, eller vill att styrelsen tar upp det åt dig, posta det under respektive tråd på Facebook eller Armagedons forum. Det går också bra att ta upp det under mötet under punkten övriga frågor. Det kan vara något så enkelt som ett spel du önskar fanns på hyllorna, till att du tycker att en stor väggmålning av sittande ordförande vore otroligt snygg på väggen i trappan.

Märk också: Lokalen är helt bokad från annan aktivitet under tiden som mötet pågår.
#30
Föreningsfrågor / SV: Skåp
augusti 31, 2016, 05.01

Du behöver vara medlem för verksamhetsåret. Knacka sedan skåpsansvarig 'carlsson' här ovan på axeln, möt honom på föreningen, smyg 50 kronor i hans hand och han ger dig en nyckel.