Lokalen som helhet

Startat av Martin Larsson, juli 17, 2004, 23.17

Föregående ämne - Nästa ämne

Martin Larsson

Anser att det är dags att börja ta upp frågan så nu kör jag.

Först en fråga: när löper vårt kontrakt ut, samt när måste vi säga upp det för att det inte ska förlängas igen?

Jag anser att Armagedon bör börja se sig om efter en ny lokal, eller att på något drastiskt vis sänka hyran vi begåvats med i den lokal vi just nu har till vårt förfogande :shock:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Björn

Ja om du ger mig ett ögonbick så kan jag kolla upp när det datumet/datumen inträffar.

så till mina åsikter:
Visst den höga hyran är inte en skitsak, tvärt om den skulle kunna liknas vid ett stort svart hål, MEN jag anser inte att det viktigaste styrelsen skall se till är att vi flyttar illa kvickt. Det är dessutom inte så att bara för att vi inom antal år eventuellt skall flytta inte skall renovera utan leva i allmän misär (tror inte de flesta tycker det och det här är inte menat direkt till dig Martin)

Jag tror inte att det är värt att säga upp delar av lokalen då, det vi skulle spara rent ekonomiskt skulle vi förlora på andra sätt, tyvärr så är nog hyran så hög som den "ska" vara. MEN jag är ju inge äggspert på sånt så...

Vad jag skulle förseslå är att en Komite (eller nått) tillsätts för att försöka leta lediga lokaler som vi kan tänka oss att ha som lokal som har en vettigare hyra. När denna sedan kan komma med ett förslag så får denna lägga fram detta för Styrelsen/Medelmsmöte/Årsmöte (ett försök till en liten sådan skedde faktist i början av året men det rann nog ut i sanden)
Att ålägga styrelsen själva att leta lokal, samtidigt som allt annat är nog en ämre lösning

/ Kassör Björn

Björn

Kontraktet löper ut den 30 juni 2006 och måste sägas upp minst 9 månander innan dess, alltså måste det sägas upp i månadskiftet sept/okt om vi inte skall ha ytterligare kontrakt i 2 år.

emil

Hyran är relativt billig egentligen om man räknar per kvm. Tyvärr så har vi förbannat mycket kvm, som knappast används. Det stora "discogolvet" och köket är mer eller mindre bara yta som kostar hyra samt el för belysning.

En lokals yta bör ju ligga i inom ramar för våra aktiviteter samt vad vi har råd att ha för att ligga i balans med ekonomin.

Jag anser att vi varken uppfyller det ena eller det andra. Speciellt inte då balansen i ekonomin kräver att vi skall ha 100+ medlemmar emellan 7-20 år, samt att BSK skall gå med vinst med ca 20 K varje år. Dessa krav är knappast realistiska längre, då vi just nu inte ens vet om det kommer att bli ett BSK. Och vem kommer att arrangera nästa, och nästa, och nästa...

Föreningen stryper sig själv i längden med dessa ekonomiska krav på sig själv, och släcker även många eldsjälar i form av utbrändhet. Ett fåtal tar på sig ett alldeles för stort jobb och i slutändan blir dom bara bittra.

Men... Jag kommer personligen inte engagera mig i denna frågan, inte heller i städveckan och/eller  ngn annan shit som kommer flytandes min väg. För jag varken orkar eller vill längre. Så ni kan ignorera min åsikt om ni vill.

Puss!

Martin Larsson

Tycker det verkar märkligt att det inte finns fler personer än emil och björn som har åsikter om detta, men å andra sidan sammanfattar det medelgeddonitens engagemang alldeles utmärkt :evil:

Det känns bra att det finns någon mer i föreningen som har sett sanningen i vitögat emil :!:

Det är väl bara för folk att inse att:
* hyran ökar årligen med ca 3 % (på i år ca 110k)
* Vi måste samla ihop en massa unga medlemmar(vilket ingen är intresserad av att göra i vanlig geddon anda!) för att få tillräckligt med bidrag för att vi inte ska försättas i konkurs.
* Vi måste även ha ett vinstgående konvent, som absolut ingen vill hålla i, men inte heller någon vill jobba på för att "det är ju jobbigt", även detta för att föreningen inte ska försättas i konkurs.
* Om man tar bort posten konvent ur årets budget så går vi back.
* Känner mig tvungen att citera vad charlie sa några dar innan fjolårets konvent "Dale saknade folk i kiosken så jag fick väl ta och jobba i år" Va fan är det för fel på folk :?:
* Jag anser att geddon medlemmar inte ska få betala in sig på konventet, utan ska vara skylldiga att jobba. Om man inte kan tänka sig att ställa upp 3 ynka dagar om året för föreningens skull så bryr man sig inte ett jävla piss om föreningen finns kvar nästa år :!:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

Någonting som alla medlemmar borde fråga sig själva lyder:

a) Vill jag hjälpa till så att föreningen uppnår målet 100+ medlemmar mellan 7-20 år för att ha kvar den nuvarande lokalen år ut och år in?

b) Vill jag arbeta för/på konventet minst 3 dagar under Allahelgonahelgen, gärna mer, per år? År ut och år in?

c) Vill jag själv arbeta ideellt för att arrangera fler arrangemang liknande BSK i framtiden, år ut och år in? För att föreningen skall få in mer pengar?

Om samtliga svarar ja på alla frågor - Bra! All is fine and dandy!
Om någon svarar nej, på en enda fråga - Byt föreningslokal. (Där man tar bort ca 50 K kr i budget för hyra och el)

Niklas

a) Vill jag hjälpa till så att föreningen uppnår målet 100+ medlemmar mellan 7-20 år för att ha kvar den nuvarande lokalen år ut och år in?  

Vad sägs om att eventuellt ta in en person som kan jobba med detta mer aktivt som vi försökte göra en gång i tiden. ALU eller vad det nu heter nuförtiden.  Annars så anser jag att detta jobb mestadels åligger styrelsen. Marknadsföra föreningen genom reklam på skolor eller andra ställen där det finns potentiella medlemmar?

b) Vill jag arbeta för/på konventet minst 3 dagar under Allahelgonahelgen, gärna mer, per år? År ut och år in?

Jag jobbar gärna på konventet år ut och år in men har mer att ta hänsyn till i form av regering och annat som  kan dyka upp på konventshelgen.

c) Vill jag själv arbeta ideellt för att arrangera fler arrangemang liknande BSK i framtiden, år ut och år in? För att föreningen skall få in mer pengar?

Se ovan.

Är inte emot att byta lokal. snarare jättemycket för att byta lokal. Ska redan nu börja leta en ny lokal åt föreningen. Hur mycket får den kosta per månad inklusive el?

Ewers

Det är inte bara en billig hyra som är det viktiga vid ett lokalbyte.
Läge, grannar, hur lokalen passar våra behov och hyresvärden spelar tämligen stor roll. Vi vill ligga centralt men inte mitt i stan för då är det alltför lätt att "ickegeddoniter" lätt ramlar in på småtimmarna i onyktert tillstånd. Kom ihåg att vi inte har någon "personal" vilket gör att fel personer vid fel tillfälle (få och ickeaukoritära) kommer inte kunna lösa ett ovälkommet besök.
Vi vill inte heller ligga alltför långt bort då det skall gå lätt att ta sig lokalen.
Vi vill heller inte behöva arbeta alltför mycket med att fixa iordning en ny lokal så att den passar våra behov.

Detta är saker att tänka på när man ser sig om efter en ny lokal.

Själv anser jag att det vore bra med en mindre, mer ljudisolerad, bättre lämpad och naturligtvis billigare lokal.

Mvh /F   8)

Björn

För det första: Det går enligt min mening inte att säga, Vi skall byta lokal, punkt. Man måste kunna presentra ett alternativ för att det överhuvudtage skall finnas något att diskutera, mer än att våran hyra nu är väldigt dyr...

För det andra: just nu är problemet(med generalisering): dåligt engagemang -> dåligt med  framtida pengar -> för stor del av pengarna går till hyran -> lite pengar till annat kul -> ännu mindre angagemang i förengen -> osv osv osv. Man kan lätt hamna på det lutande planet och börja rulla ner. Man kan lösa detta på två sätt: 1: se till att få en lägre hyra 2: Försök öka engagemanget

och visst anternativ ett är såå mycket lättare, men alternativ två är bättre trevigare roligare och mer långsiktigt, men man kanske helt enkelt skulle genomföra plan 3: vilket är plan 1+2.

Tillsist vill jag bara stäla mig undrande och ropa ut: Varför vill inte fler engagera sig ideelt, det är roligt, bara man inte är för få, men föreningen är ju rätt stor, så come on. Alla som inte ställer upp och svarar ja på emils tre frågor blir mer börda än drivmedel i längden för föreningen i mina ögon.

Niklas

Tyvärr så har man ju ett liv vid sidan av Armagedon.  Det förväntas av en att man ställer upp både på arbete, hemma och på andra fritidsintressen man kan ha. Vilket då resulterar i att det inte finns tid över att göra så mkt mer än att spela spel i föreningens lokaler.

Om alla svarar ja på Emils punkter så kommer nog Armagedon att bli en förening med ett 10-tal medlemmar vilket antagligen resulterar i en förening som är betydligt mycket lättare att sköta.

Mvh En av föreningens bördor (enligt Björn)

Martin Larsson

Det där med vilken sorts lokal vi vill komma över ser i mina ögon helt annorlunda än fredriks idé :shock:

Jag vill att det hittas en helst HELT tom lokal på ca 180 kvadrat. Sedan kan man planera lokalen precis som vi vill ha den med ett antal små rum, ett lite större för figurspel, samt ett större "uppehållsrum".

Vi är faktiskt en knippe praktiskt kapabla personer i föreningen som sedan kan bygga iordning lokalen för oss på inte speciellt lång tid, dessutom är jag rätt säker på att samtliga av dessa personer är villiga att ställa upp på detta jobb som det blir tal om, ifall vi kan komma över en lokal med motsvarande beskrivning.
Om man dessutom hyr en "tom lokal" och säger att vi är villiga och kapabla att inreda lokalen själva har vi ett gott argument för att skaffa en vettig hyra eftersom värden inte behöver ta hand om det :!:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

Citat från: "Nisse"Om alla svarar ja på Emils punkter så kommer nog Armagedon att bli en förening med ett 10-tal medlemmar vilket antagligen resulterar i en förening som är betydligt mycket lättare att sköta.

Mnjo, det är väl ungefär min uppskattning också, att det är ett tiotal som får slita hund pga de krav föreningen har på sig. Sedan när dom tröttnat, vilket dom kommer att göra, så får man hoppas att det finns ytterligare idioter i föreningen(som finnjeveln uttrycker det) som tar över styrelse/konventsarbete.

Man kan ju alltid hoppas på det tills nästa år, och nästa år, och nästa år, och nästa år igen...

Har full förståelse att alla inte kan delta i samma mängd, när det handlar om tid och ideellt arbete, som vissa andra. Men just därför bör man anpassa kostymen efter föreningen, genom att sy in den ngt. Så att kostymen passar mer alla medlemmar, istället för det tiotal eldsjälar som slocknar varje år.

Men, man ska ju inte måla satan i gatan för det. Om viljan finns, så funkar det ju, det har det ju gjort i ett x antal år hittills.

Clifford

Eftersom vi blir kvar i nuvarande lokal ett antal år till så berättigar det att renovera den i år, oavsett om vi flyttar i framtiden eller ej. Styrelsen har i år inte lagt någon energi på nya medlemmar, detta ser jag som en brist och jag ska ta upp det på näste möte. Det försvann kanske lite i renoveringspratet. Reklam på gymnasieskolor och på högskolan tror jag på. Vet inte om Borås har någon tidning som skickas ut till alla gymnasieungdomar, men det är värt att kolla upp. Att göra reklam på EB-games kan vara bra, kanske.

Björn

Nisse: jag syftade inte att alla som inte har tid att engagera sig lika mycket som andra, utan de som har en grundinställning att jag tänker inte göra nö som inte jag tjänar på personligen i detta nu. Om man har inställningen men inte tiden så är det ju inte så mycket att göra åt saken, man kan ju inte tvinga folk  :wink:

Ewers

Om det nu är så att vi skall leta en tom lokal som vi inreder själva så vore det väl bäst att bara förhandla ner antalet kvadratmeter vi hyr i nuvarande lokal. Kvadratmeterhyran är väl väldigt konkurenskraftig i nuvarande lokalen?

Har vi kollat huruvida vi kan minska ner ytan i nuvarande lokalen?

Om ideellt arbete: Det är desutom så att man kan tycka att det till slut är så att man lite grann förtjänar att kunna ta ett steg tillbaka för att yngre generationer skall kunna ta vid. Det gäller naturligtvis bara dem som arbetat ideellt under flera år men det skulle vara trevligt om man i föreningen börjar inse att det är mer än 20 år sedan föreningen startade och en del "old boys" förtjänar att inte behöva jobba häcken av sig så fort de visar sig i lokalen. Själv gör jag nog mitt sista år i styrelsen och kommer nog att hålla en plädering på årsmötet med arbetsnamnet "Kiritik från medlemmar i all ära men det vore trevligt om man någon gång fick höra att styrelsen gör ett bra jobb"

/F   8)