World in Flames (Regler for Dummies!)

Startat av Daniel, september 22, 2005, 11.56

Föregående ämne - Nästa ämne

Daniel

Hej,

jag tänkte att jag startar en ny tråd här med lite mindre komplicerade regelfårgor ang. WiF.

Min första fråga lyder:
enligt 2.3.1 så appliceras stacking-limit i slutet av varje step.
Betyder detta att jag får flytta igenom t.ex. landenheter igenom ett
fullstackat område, så länge som jag inte stannar där?

Ursäkta om de här frågorn är triviala och självklara... men ibland tycker jag att de formulerar sig lite underligt i reglerna.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

KOBOLDKUNGEN

Utan att kolla i reglerna, kan jag nog säga ja. Och du får stanna i en hex som redan är fullstackad om du senare i landmovestepet flyttar ut andra gluters för att klara stackinglimits.
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


oscar

Om man är ambitiös och läser reglerna så står det (under 2.3.1):
:D
"Stacking applies at the end of every step and after each retreat and advance after combat (see 11.16.5)."

Man kollar ifall man "har överskridit gränsen" när:
- Förflyttningsfasen är klar och;
- När man har avancerat klart efter strid och;
- Efter varje reträtt

Det betyder att man kan bortse från alla "stacking limits" vid alla andra tillfällen.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Lindbergh

Citat från: "Daniel"Ursäkta om de här frågorn är triviala och självklara... men ibland tycker jag att de formulerar sig lite underligt i reglerna.

// Daniel

Jag förstår definitivt vad du menar, reglerna är ibland märkligt formulerade och ger upphov till tolkningar! Därav att vi alla tolkar vissa saker annorlunda lite beroende på...

Instämmer i de föregåendes talarnas kommentarer, det finns liknande "kollar" man gör i olika sekvenser i spelet, exempelvis supply där man tittar innan varje förflyttning, strid, ärmisshjon etc...

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Daniel

Toppen, då var jag rätt ute, det något som fick mig att tveka. Men nu är det solklart.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Daniel

Om man tittat WiF utan tilläggen SiF och PiF så finns det ett antal olika typer af flyg... och då har jag sett att det finns LND samt NAV och dessa är bombplan (tror jag)...

Är då så att LND endast kan bomba på land och NAV endast kan bomba enheter i havet/hamn?

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Nej, det markbaserade flygstridskrafterna LND & NAV kan göra olika uppdrag beroende på vad som står på "gluten". CVP är lite annorlunda...

Om vi tar ett strålande exempel med den brittiska Wellington Mk I-bombaren som är en LND3 från 1938 (för övrigt ett jä**a skit-plan).

Tittar man på gluten så ser man två olika bomb-faktorer, en längst ned till vänster "flipp-bombning" eller den taktiska (flygunderstöd) bombfaktorn (2). Längst ned till höger hittar du "strat-bombning" eller den strategiska bombfaktorn som den har 3 i. Hittar du ett värde längst upp i högra hörnet (wellington har 1) är det NAV-bombning mot sjöstridskrafter.

Det innebär att den eminenta :wink:  Wellington-bombaren kan användas i flera roller, men är ingen höjdare att använda i port-attacks eller NAV-uppdrag

Tittar på en schysst NAV så har ju britten "Wildebeesten" från 1933 (...skratta lagom, den är hemsk  :shock: ) och då ser vi att gluten har 1 i tac-bombning, en * i stratbombning och hela 2 i NAV. Man kan alltså inte stratbomba med den i och med * och den har 1 i tac-bombning, men hela 2 i NAV. Det innebär att den är helt okey att använda i NAV syfte, men mindre bra i TAC-bombning...

Så svaret är, utan att bläddra i reglerna, nej. Det beror på flyget i sig och vilken roll det tar i striden.

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Daniel

Okej... fullt logiskt!  :lol:

Och lite ouppmärksamt av mig att missa detta, trots att jag har studerat Unit description på Amerikakartan!

Tackar!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Under 14.2 hittar du vilka flyg som kan flyga olika missions och det är lättöverskådligt med en tabell!

Den taktiska faktorn är väl kanske det mer "användbara" i alla flygföretag, då det används i två viktiga sekvenser (groundstrike missions eller groundsupport). Groundstrike (läs:flippbombning) är ju en viktig sak för att få mer + vid ett eventuellt markanfall och groundsupport (läs:flyga in poäng) är viktigt för att kunna justera oddsen till sin favör! Sedan finns det vissa LND och NAV som är bra på bägge, exempelvis B-26 Maraudern, B-25 Micthell-bombaren, Vissa Ju88or, Några Mosquitos...

Icke att glömma att det finns några FTR som är bra på både flyga som FB och NAV...

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Daniel

Hej,

Här kommer antagligen ytterligare en självklar fråga.

I vissa punkter så som Air transport, Strategic bombardment, Ground strike osv. så kan ju ena sidan flyga CAP först och då är min fråga måste den adra sida först ange om den tänkter flyga ett t.ex. Ground strike-mission innan den andra sidan gör sina CAP?

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Clifford

Citat från: "Daniel"Hej,

Här kommer antagligen ytterligare en självklar fråga.

I vissa punkter så som Air transport, Strategic bombardment, Ground strike osv. så kan ju ena sidan flyga CAP först och då är min fråga måste den adra sida först ange om den tänkter flyga ett t.ex. Ground strike-mission innan den andra sidan gör sina CAP?

// Daniel

Mycket bra fråga!
Nej, de måste de inte om jag minns rätt.

Daniel

Aha... så man kan köra lite psykologiskt spel med det där då!

Tackar!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

oscar

Det funkar så att man innan varje fas (strategic bombardment, air transport, groundstrike osv) frågar ifall motståndaren skall flyga CAP. Därefter kör man på, grejen är att motståndaren alltid skall få chansen att flyga CAP innan man inleder fasen.

Självklart blir det psykologiskt:
"-Skall du verkligen inte flyga CAP? Är du säker? 100%? Jag hade nog flugit tror jag. Du ångrar dig inte nu?"
:)
Men, jag är ju Brekal liksom...

Daniel

Mer frågor...

Har försökt läsa mig till om det är så att man flippar en counter (flyg) efter att man är klar med CAP, Interception och Naval air intgerception och dom?

Jag inte läst att man ska göra det men troligtvis ska man det.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

GrandPA

Man flippar flyg efter alla sorters missions förutom rebase. När det gäller naval air interception fungerar det ju ungefär som ett naval air mission vilket gör att du inte flippas förän du återvänder från sjöboxen vilket du inte behöver göra innan slutet på rundan då du gör return to base.
All for one and more for me