Vi behöver terräng

Startat av dilba, februari 10, 2011, 14.33

Föregående ämne - Nästa ämne

dilba

Det är lång tid kvar till BSK men det är bra att vara ute i god tid.
Vi måste ha ny teräng till WFB och göra om den stor del av den terrängen vi har.
Alla skogar vi har måste göras om. Det kan göras på olika sätt som pining, magneter, nya baser mm.

Jag är ju jävla kass på sådana saker. Jag kan såklart hjälpa till men det vore bra om någon mer erfaren kunde vara ansvarig för det.

Om vi inte fixar mer teräng och gör om den befintliga terängen är det ingen ide att ha något WFB på BSK.

Stefan

Ny fräsch terräng över lag hade nog varit bra.

Kanske borde planera terrängbyggar-dagar?

Dale

Lite mer info hade varit bra:
Hur mycket mer terräng behövs?
Lite av varje eller mestadels kullar/skogar/hus/ruiner/stenar etc?
Hur (och varför) behöver skogarna byggas om?

Hur mycket material kommer det gå åt för detta, och en uppskattad kostnad?

Hur fungerar det på konventet, får WFB & 40k lika stor del av Geddons terräng eller får en av dem mycket mer? Jag vet ju att den allra största delen lånas ihop från andra föreningar.

Behövs det byggas/modifieras/uppgraderas terräng även till 40k på BSK? Har hört att det har gnällts om att det är för lite terräng på vissa bord, på Geddons bord eller lånade?


Jag är gärna med och bygger :)

Martin Larsson

Det har funnits planer på att ha fler terrängfixardagar. Dock rann de ut i sanden, men visst vore det bra att återuppta den iden :)


Svar på ett gäng av frågorna:
Bägge spelen behöver egentligen mer terräng. Den kritiken som vi fick för geddons bord på 40k var ökenborden (2 st) och det är ingen nyhet (iaf inte för mig) att dem var rätt usla, egentligen är det nog bord vi skulle överväga att göra om helt till fler gråa bord. Det var iofs långt ifrån bara dem borden som lämnade nått att önska, fanns egentligen ganska gott om "öppna bord". Vet inte vad/hur WHFB fick för kritik.

Skogar funkar dåligt eftersom även WHFB använder TLOS sedan 8th. Detta betyder att våra "glesa" skogar inte direkt gör nån skillnad längre. I 40k så ger dem iaf cover, i WHFB blir det nog bara -1 hit vilket typ = 0. Än mer så när man har rock lobbers osv...Lätt lösning på detta är att trycka in lite mer träd på varje bas.
Tror iofs Dyne drömmer om (om ej så är det bra) skogar som är helt utan "fastsatta" träd, dvs där man har träden lösa ovanpå basen så man kan flytta runt dem för att lättare flytta enheter i dem. Är personligen jävligt skeptisk till det konceptet, mycket pga att jag vill veta att saker och ting finns kvar efter att dem är använda. Ja jag är medvetet anti när det gäller detta, eftersom jag helst eliminerar problem från början istället för att inbjuda till dem och sedan skaffa sig själv merjobb. De där träden är inte direkt billiga och saker som inte sitter fast blir borttappade på blandade sätt.

Vi skulle ha användning av högre kullar till bägge spelen av samma orsak. En kulle är numera just så hög som den ser ut att vara. Dvs inte direkt nått göms bakom de lägre vi har, och allt som är lite större än en mupp syns bakom de lite högre. Tyvärr kommer det betyda att kullarna (imo) kommer se ut som skit, eftersom en märkligt hög klump som skjuter upp från bordet ser ut som just det, men det får väl vara så...

WHFB skulle nog må bra av mer hus/ruiner. Det är ju ett område som vi inte direkt har så väldigt gott om. Till 40k finns det mer halvbyggda saker som man skulle kunna färdigställa.

Kontentan är egentligen att det behövs mer LOS blockande grejjer till bägge spelen eftersom bägge de senaste regelsystemen är gjorda på ett sådant sätt att det är mer viktigt. Skogar kommer aldrig bli "riktiga" LOS blockers, hus/ruiner/industribyggnader/högre kullar/raukar/stenformationer/whatever däremot är just det. Imo är det egentligen sånt vi ska satsa på i 1a hand.


Gällande monetära medel och detta så kommer det kosta en slant om det ska hända något. Kan inte ge nån "tagen ur luften" summa, men ett antal tusenlappar lär det ju röra sig om.


Något annat jag funderat på är att vi egentligen borde märka våran terräng med. Skittråkigt att göra, men ganska tacksamt att ha när man ska samla ihop saker efter ett konvent. Om det står Armagedon på en klisterlapp på undersidan av varje grej så är det inte direkt svårt för nån att veta vad vi ska ha och inte :)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

dilba

Svårt att säga hur mycket mer terräng som behövs men jag skulle tro runt 60 olika bitar till WFB. Det är mest skogar som behövs men även lite av all möjlig terräng.

Anledningen till att skogar måste byggas om är för att man inte kan ta bort träden på de så det går inte att ställa enheter i de. Det var inget stort problem innan för det var så dåligt att stå i skogar men nu är det inte det längre.  I förra utgåvan så hade man runt fem terräng bitar på varje bord men nu ska man ha runt 8 - 9.

Har ingen aning vad det kommer kosta men förening borde lätt kunna lägg ut fem tusen på det även om jag inte tror att det blir så dyrt.

Anledning till att jag säger en sådan hög summa som fem tusen är eftersom alternativet är ingen WFB turnering på BSK och WFB på BSK bör lätt dra in fem tusen.

40k har mer deltagare än WFB så de använder så klart mer terräng. Och 40k börjar tidigare än WFB så de jävlarna snor den bästa terrängen.

På WFB sidan brukar vi låna mycket terräng av Ylva men deras terräng är inte så aktuell om de inte har gjort ny terräng.

Dale

Tack för utförliga svar, nu vet jag mycket mer   :)

Jag är nog mycket inne på Larssons linje att om man har lösa träd på plattan så kommer de att försvinna/glömmas etc. Nu har jag inte spelat WFB alls i 8:e, och 40k har jag bara spelat sporadiskt de senaste åren, men jag tycker att det låter som att flyttbara träd ger viss möjlighet att modifiera terrängen så att den passar för stunden.

(Oj min predator står med sidan mot hans 5 laserkanoner... hmmm... om jag ställer in den här squaden i skogen får jag flytta träden och då kan jag flytta så många till ena kanten så att predatorn får coversave...hmm...)

Hur gör andra föreningar/turneringar när det gäller träden i skogen, har de fasta eller flyttbara?

Nästa steg förmodar jag är att fjäska med styrelsen för att få loss ett par tusingar till detta projekt, utan dollars inget material.

Kullar är väl den enklaste terrängbiten att bygga, lite mer jobb med hus och ruiner. Och angående märkningen, finns det inte små klisterlappar på föreningen där det står "Armagedon" plus adressen? Om de inte finns kvar kostar det inte så mycket att köpa en rulle av dessa.

dilba

I WFB har alla lösttagbara skogar och det är ända sättet det kommer att fungera i WFB.
Där spelar det inget roll var träden står så man får ingen hjälp av att flytta lite på träden.
Jag ska till gedon på söndag och kan snacka med någon i styrelsen då om pengar.

Ivar

Det blir ny styrelse den 20:e så ni kan nog lugna er lite.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

emil

Är man inte svensk medborgare så har man ingen talan. Sieg Heil! För övrigt suger det här forumet för pulp fiction och mupparna finns inte.