40k gamesday 10/1 2009

Startat av Martin Larsson, december 08, 2008, 19.55

Föregående ämne - Nästa ämne

Martin Larsson

En vis smed smider medan järnet är varmt!
Följdaktligen kommer 2009 års första 40k-gamesday gå av stapeln i början av januari, den 10 närmare bestämt!

Anmälan
Sker här i tråden: skriv Namn, armé och skostorlek :roll:
Denna dag är schemat tomt så fega inte med att anmäla er, the more the merrier :!:

Tider, preliminära.
Varje slag är upp till 4 timmar, och mellan slagen finns 30 min för packa ner/upp/flytta armé.
En matpaus kommer pressas in, med största sannolikhet någonstans runt/i slag 2, exakt tid för denna kommer spelarna på plats komma överens om :)

Slag 1: Samling kl 11.00 Spelstart kl 11.30
Slag 2: Samling kl 15.30 Spelstart kl 16.00
Slag 3: Samling kl 20.00 Spelstart kl 20.30

Poäng och Arméer
2000 pts: arméer ur senaste möjliga codexar, dock inga Special Characters. 1 Force Organisation Chart gäller. Inga Flyers eller Superheavy vehicles tillåtna, däremot är IA fordon tillåtna om man har med sig regler för dem, dvs skrivna regler, inte armybuilder-fulhack!
Precis som förra gamesdayen råder undertecknad folk till att inte spela med bara 2 troops, det kommer bli extremt svårt att vinna med sådana arméer...

Regler
5th ed, kom ut i sommras. Alla rekommenderas att läsa igenom reglerna, det har skett flertalet förändringar sedan 4th som både ändrar spelet regeltekniskt och arme-kompositionsmässigt :homework:

Modeller
Helst målade och WYSIWYG, men omålat och visst proxyande är såklart ok. Dvs det är ok att ha någon enhet som något helt annat, och the odd weapon som nått annat. 80% av armén proxyad är inte ok däremot :x

Missions och Resultatpoäng
För att få mer differanser i spelet än slät vinst, oavgjord, förlust som det är i regelboken sida 91 kommer Victorypointssystemet på sidan 300 användas. Poäng för uppfyllande av mission samt dessa poäng kommer sedan konverteras till resultatpoäng.
Rankingsystemet kommer vara det samma som sist vi hade regelbundna gamesdays. Dvs antal ihopspelade BPs/antal slag, enkelt och bra.
Slag 1 denna dag kommer börja med att folk kommer paras efter medelresultat förra gamesdayen. Slag 2 och 3 kommer paras enligt vanlig Swiss-princip :idea:

Övrigt bra att tänka på
Utöver standard matriel för att överleva en speldag rekommenderas folk som har lätt för huvudvärk medtaga medel för detta, samtliga uppmanas medhava kontanter att spendera på onödigt söta tilltugg i geddons kiosk, och samtliga spelare förväntas medtaga ett schyrrans spelhumör :!:

Missions:
Mission 1: Objectives. Det kommer finnas sammanlagt 6 objectives att ta på planen, secondary att kontollera zoner.
Mission 2: Table Qarters. Kontrollera varje quarter av brädet, secondary att döda respektive rädda utvalda enheter.
Mission 3: Annihilation. Döda enheter i motståndarens arme, inget secondary.

Ranking
Namn / MedelBPs
Patrik - 14
Martin L - 13.3
Robin - 13.3
Dyne - 11.5
Klas - 10.3
Ewers - 10
Kristian - 8.3
Henk - 7.3
Henke - 7
Martin C - 0
Eventuella nya spelare kommer börja på 0, helt enkelt för att de inte spelat något hittils och därmed paras efter detta resultat. Skulle det råka vara så att de nya spelarna enbart är varandras "standardmotståndare" kommer de nya spelarna slumpas in i tabellen.
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Martin Larsson

Anmäler mig själv igen :P
Namn: Martin Larsson
Arme: Chaos Space Marines
Skostorlek: 44
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Brain

Nu är kalendern inte tom längre, nu ligger 40K Gamesday inlagt :P

Anmäler mig
Namn: Tomas Davidsson
Arme: Sisters of Battle
Skostorlek: 44-45
Tomas Davidsson

jättem jorme

anmäller mig

Namn: Klas Robertsson

Sko storlek: 42:or köpte nya skor idag faktiskt  :D

Arme: Necrons antagligen, har tröttnat på dom lite så ska se om jag kan
          få lånat nåt lag av nån. jag editar här isf.

Ewers

Anmäler mig härmed

Fredrik Ewers

Space Marines eller Tyranider eller Eldars, kan inte bestämma mig...

Skostorlek: blygsamma 43

Robin

Jag är med.

Se om jag kan ha målat upp något nytt kul tills det blir dags.

Skostorlek: 44,5

Armé: Beror på. Ska det vara "okompat" så blir det proxyfest med Mech Eldar á la Robin, dvs GT-stil med 3 mongoprismor samt 3 odödliga skyleapande Swooping hawks (de är alltså aldrig på brädet, bara hoppar upp och ner och släpper S4 pajplattor) samt roliga minimaxade Dire Avengers. Och kanske nån närstridstrupp.

Annars ungefär samma som förra gången :)
Jag vann combat med 13.

lt pain

Ja e mé

Namn: Patrik Thorén

Armé: Orks

Skostorlek: 46

jättem jorme

ewers hur var det du hade gjort dina drop pods. tänkte scratch bygga en enkel billig monolith.      

P.s..  upprustningen har börjat inför  2:a (gamesday) världskriget

Martin Larsson

Welcome back Brain :)

Asså jag kommer inte orka sätta ihop nått komp system, simple as that. Däremot vore det ju önskvärt att folk höll sina listor på vettig nivå, vilket väl alla utom en gjorde i lördags :P

Man kanske skall vara hårdare på WYSIWYG delen, det minskar ju möjligheterna att CPa ur om man da facto inte har allt man vill ha? Ett förslag är att man bara får proxa 3 grejjer i armén typ?
Detta låter personligen som den enklaste/bästa lösningen imho, den är simpel och med tanke på medelgeddonitens ork-att-fixa-sitt-stuff så kommer den tok-eliminera alla märkligheter 8)


@Klas: Ewers byggde sina pods av kaparskiva, lite sprues och en attackbike heavy bolter på taket och sedan generöst med strukturfärg. Kaparskivan kan ju lätt bytas mot plasticard om man har det tillgängligt istället :)
Mitt tips hade nog iofs varit att skaffa en ny Monolith. Plast går nästan inte att restaurera om man skaffar en kass begagnad pryl, vilket suger fett och gör att den kommer se skit ut jämfört med resten...
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

jättem jorme

CitatMan kanske skall vara hårdare på WYSIWYG delen, det minskar ju möjligheterna att CPa ur om man da facto inte har allt man vill ha? Ett förslag är att man bara får proxa 3 grejjer i armén typ?
Detta låter personligen som den enklaste/bästa lösningen imho, den är simpel och med tanke på medelgeddonitens ork-att-fixa-sitt-stuff så kommer den tok-eliminera alla märkligheter

det låter vettigt.. också lite sunt förnuft av hoss spelarna  8)

så det inte blir damp armeér av spelare som ändå har modellerna dom behöver och inte behöver proxa.  

typ MONGONOBZ!!,  2 lashes och lite obliretors med en defiler.

osså så klart vad hemsk heter jerry kan fiska upp ur sin figurlåda of doom  :P


en sak till för er 40k spelare som ska spela 40k på gothcon.
här är en länk till en endags turnering i varberg den 17:E

http://tok.sverok.net/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?12500

Henk

Ja e på!



Namn: Henk

Armé: Ultramarines
Skostorlek: Benprotes, båda benen blev avskjutna förra gamesday :oops:
All makt åt Tengil. Vår befriare!

Jag tror jag ger upp innan min turn2 Dynejävel hörru!

Waaaagh

efter hårda påtryckningar om att en skall vara med så får la en skriva in en rad här då. förstått att folk vill ha en säker vinst så =).

Namn: Henke

Lag: dödsvingar

Skostorlek: 46 i Fluffigt Gråbjörns format

Martin Larsson

Christian var är du? :P
Banka på de andra med så vi blir ännu fler spelare! :D
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Gobbos Spider

I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Martin Larsson

Hehe riktigt bra Stefan :lol:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.