Då var det dags att förvarna om höstens 1a gamesday - lördagen den 12 september :!:
Notera att det skett förändringar i spelupplägget sedan senast :-k
Anmälan
Sker här i tråden: skriv Namn och skostorlek :roll:
Tider, preliminära.
Varje slag är upp till 3,5 timmar, och mellan slagen finns 30 min för packa ner/upp/flytta armé.
En matpaus kommer pressas in, med största sannolikhet någonstans innan/i slag 2, exakt tid för denna kommer spelarna på plats komma överens om
Slag 1: Samling kl 11.00 Spelstart kl 11.30
Slag 2: Samling kl 15.00 Spelstart kl 15.30
Slag 3: Samling kl 19.00 Spelstart kl 19.30
Poäng och Arméer
1500 pts: arméer ur senaste möjliga codexar. 1 Force Organisation Chart gäller. Inga Flyers eller Superheavy vehicles tillåtna, däremot är IA fordon tillåtna om man har med sig regler för dem, dvs skrivna regler, inte armybuilder-fulhack!
Precis som förut råder undertecknad folk till att inte spela med bara 2 troops, det kommer bli extremt svårt att vinna med sådana arméer...
Regler
5th ed. Alla rekommenderas att läsa igenom reglerna, det har skett flertalet förändringar sedan 4th som både ändrar spelet regeltekniskt och arme-kompositionsmässigt. Eftersom det numera finns en Sverige-FAQ för 40k så används den som regelförtydligande och regler för blandade imperiefraktioners köp av fordon från IA2 update gäller med :homework:
Modeller
Helst målade och WYSIWYG, men omålat och visst proxyande är såklart ok. Dvs det är ok att ha någon enhet som något helt annat, och the odd weapon som nått annat. 80% av armén proxyad är inte ok däremot [-X
Missions och Resultatpoäng
För att få mer differanser i spelet än slät vinst, oavgjord, förlust som det är i regelboken sida 91 kommer Victorypointssystemet på sidan 300 användas. Poäng för uppfyllande av mission samt dessa poäng kommer sedan konverteras till resultatpoäng.
Rankingsystemet kommer vara det samma som sist vi hade regelbundna gamesdays. Dvs antal ihopspelade BPs/antal slag, enkelt och bra.
Slag 1 denna dag kommer börja med att folk kommer paras efter medelresultat förra gamesdayen. Slag 2 och 3 kommer paras enligt vanlig Swiss-princip :scratch:
Övrigt bra att tänka på
Utöver standard matriel för att överleva en speldag rekommenderas folk som har lätt för huvudvärk medtaga medel för detta, samtliga uppmanas medhava kontanter att spendera på onödigt söta tilltugg i geddons kiosk, och samtliga spelare förväntas medtaga ett schyrrans spelhumör!
Offer till tärningsguden göres bäst innan Gamesday, så man kan göra det ordentligt :laughing6:
Missions:
3 nya lömska missions finns på lager, här går vi inte på gamla meriter :!:
Status efter 3 gamesdays:
Namn Totala Bps Antal Slag Snitt Bps
Brain 40 3 13,33
Dyne 23 2 11,5
Ewers 44 5 8,8
Henk 22 3 7,33
Henke 34 5 6,8
Klas 46 5 9,2
Kristian 57 8 7,13
Martin 103 8 12,88
Patrik 28 3 9,33
Robin 103 7 14,71
Notera att det skett förändringar i spelupplägget sedan senast :-k
Anmälan
Sker här i tråden: skriv Namn och skostorlek :roll:
Tider, preliminära.
Varje slag är upp till 3,5 timmar, och mellan slagen finns 30 min för packa ner/upp/flytta armé.
En matpaus kommer pressas in, med största sannolikhet någonstans innan/i slag 2, exakt tid för denna kommer spelarna på plats komma överens om
Slag 1: Samling kl 11.00 Spelstart kl 11.30
Slag 2: Samling kl 15.00 Spelstart kl 15.30
Slag 3: Samling kl 19.00 Spelstart kl 19.30
Poäng och Arméer
1500 pts: arméer ur senaste möjliga codexar. 1 Force Organisation Chart gäller. Inga Flyers eller Superheavy vehicles tillåtna, däremot är IA fordon tillåtna om man har med sig regler för dem, dvs skrivna regler, inte armybuilder-fulhack!
Precis som förut råder undertecknad folk till att inte spela med bara 2 troops, det kommer bli extremt svårt att vinna med sådana arméer...
Regler
5th ed. Alla rekommenderas att läsa igenom reglerna, det har skett flertalet förändringar sedan 4th som både ändrar spelet regeltekniskt och arme-kompositionsmässigt. Eftersom det numera finns en Sverige-FAQ för 40k så används den som regelförtydligande och regler för blandade imperiefraktioners köp av fordon från IA2 update gäller med :homework:
Modeller
Helst målade och WYSIWYG, men omålat och visst proxyande är såklart ok. Dvs det är ok att ha någon enhet som något helt annat, och the odd weapon som nått annat. 80% av armén proxyad är inte ok däremot [-X
Missions och Resultatpoäng
För att få mer differanser i spelet än slät vinst, oavgjord, förlust som det är i regelboken sida 91 kommer Victorypointssystemet på sidan 300 användas. Poäng för uppfyllande av mission samt dessa poäng kommer sedan konverteras till resultatpoäng.
Rankingsystemet kommer vara det samma som sist vi hade regelbundna gamesdays. Dvs antal ihopspelade BPs/antal slag, enkelt och bra.
Slag 1 denna dag kommer börja med att folk kommer paras efter medelresultat förra gamesdayen. Slag 2 och 3 kommer paras enligt vanlig Swiss-princip :scratch:
Övrigt bra att tänka på
Utöver standard matriel för att överleva en speldag rekommenderas folk som har lätt för huvudvärk medtaga medel för detta, samtliga uppmanas medhava kontanter att spendera på onödigt söta tilltugg i geddons kiosk, och samtliga spelare förväntas medtaga ett schyrrans spelhumör!
Offer till tärningsguden göres bäst innan Gamesday, så man kan göra det ordentligt :laughing6:
Missions:
3 nya lömska missions finns på lager, här går vi inte på gamla meriter :!:
Status efter 3 gamesdays:
Namn Totala Bps Antal Slag Snitt Bps
Brain 40 3 13,33
Dyne 23 2 11,5
Ewers 44 5 8,8
Henk 22 3 7,33
Henke 34 5 6,8
Klas 46 5 9,2
Kristian 57 8 7,13
Martin 103 8 12,88
Patrik 28 3 9,33
Robin 103 7 14,71