Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - carlsson

#21
Figurspel / Städning under veckan
november 16, 2019, 19.55
Inför Supporting Fire till helgen kommer vi att städa upp i lokalerna ganska rejält. Detta kommer framförallt att drabba Tabletop-spelare då målarrummen och Blå Rummet kommer ställas iordning.

Jag ber på förhand om ursäkt om något städas bort, eller fel. Om det är något speciellt som INTE ska städas bort, prata med mig!

Rock'n'roll
#22
Brädspel / Supporting Fire 2019
oktober 22, 2019, 20.15
Only one month to Supporting Fire 2019, November 22-24!

We are currently 27 registered players, but we have space for more! If you plan to come, please register at www.supportingfire.com. For a full list of attendees, take a look at the homepage.

See you in a month!

Roll low,
Andreas and the excellent RD's :)
#23
Som vanligt kör vi Supporting Fire i föreningens lokaler, denna gång den 22-24 November.

Detta arrangemang är slutet och det betyder att lokalen är helt bokad för detta ändamål. Det kommer i år inte att finnas möjlighet att använda rollspelsrummen alls under helgen då vi slår besöksrekord. Vi är dock klara kl 17 på söndagen, så efter det är det "som vanligt" igen.

Är du nyfiken på vad vi gör är du självklart välkommen att kika in. :)

För mer information, se www.supportingfire.com.
#24
På söndag är det som alla vet dags för medlemsmöte, med fokus på nästa års medlemsavgifter. Vi kör igång kl 13 i föreningens lokaler!

Styrelsen vill i detta nu meddela alla medlemmar om att vi har fått indikation på ökad hyresavgift från och med hösten 2020. Detta ställer till det en hel del, eftersom vi inte kan få mer bidrag för hyran än vad vi redan har. Detta leder i slutändan att vi behöver tänka till nu, så att vi går in i framtiden med intentionen att klara en hyreshöjning.

Vi är oerhört glada över att kunna ha en såpass låg avgift som 100,- per år, men det kanske är orealistiskt?

Möjliga scenarion som jag ser det:
1. Vi höjer medlemsavgiften.
2. Vi ökar antalet aktiviteter.
3. Vi får på något sätt mer än 450 medlemmar mellan 6-20 år gamla.

Det ska också tilläggas att kommunen överväger att ändra bidragsreglerna, läs mer här: https://www.boras.se/nyheter/nyheter/tycktillomnyabidragsreglerforforeningslivet.5.1f67b3a316cb30686828dda9.html
Rent konkret ser jag ingen större skillnad dock. Man hade ett förslag på bidrag för  7-25-åringar, men det har dragits tillbaka (det hade annars hjälpts oss mycket). 


I detta nu ser jag den enklaste utvägen att vi blir ännu bättre på att rapportera aktiviteter. Vi är redan nu väldigt bra, men med till exempel följande krav kan vi bli ännu bättre:
- Alla som kommer till föreningen behöver rapportera sin aktivitet.
- Alla medlemmar som spelar eller arrangerar något utanför lokalerna, behöver rapportera sin aktivitet.
- Vi ser till att få lite annan aktivitet också, som t ex föreläsningar eller rena kurser.

Med dessa krav behöver vi bygga ut iPadens funktion något, samt även göra det lätt att rapportera på internet. Detta är påbörjat och klart innan nyår.

Avslutningsvis:
Om någon sitter på en patentidé om hur vi löser detta, eller kanske har några miljoner att skänka, så tar vi tacksamt emot både idéer och pengar! ;)


För styrelsen
Andreas Carlsson
Ordförande
#25
Vi har fått en förfrågan från "Kraftsamling Sjöbo" om vi kan hjälpa till att arrangera en öppen spelkväll. Vi har haft liknande aktiviteter innan, och det går ut på att man är en handfull människor som tar med sig lite olika spel, kör en kort introduktion och sedan spelar.

Har du lust och möljighet att vara med på ett dylikt arrangemang? Meddela mig eller svara i denna tråden så samlar vi ihop ett gäng och bestämmer ett datum. Skriv gärna till om det är några specifika tider som du inte kan.

Som det ser ut nu är det kvällstid mån, tis, fre, eller helgtid, någon gång under hösten.
#26
Föreningsfrågor / Volontärer sökes!
oktober 07, 2019, 12.35
Hej alla medlemmar!

Föreningen är inne i ett expansivt skede och vi i styrelsen har märkt att vi inte hinner lösa allt själv.

Vi söker nu därför efter medlemmar som:
1. Har lust att hjälpa till.
2. Har bil.

Vi behöver framförallt hjälp med att tömma sopsorteringen och hämtning av varor till kiosken.

Ta kontakt med mig eller någon annan i styrelsen om du har möjlighet att hjälpa till! :)
#27
Brädspel / ASL-dag lördagen den 28/9
september 15, 2019, 18.42
För oss som inte kan komma tll Friendly Fire i Linköping om två veckor, arrangerar vi en ASL-dag på Armagedon i Borås!

Vi kör igång runt 10. Välkommen!

För mer info, se http://aslsweden.com/asl-dagar_i_boras.html
#28
Brädspel / Supporting Fire 2019
augusti 28, 2019, 18.37
Supporting Fire 2019

November 22-24 in Borås, Sweden!


It's soon time for Supporting Fire in Borås, Sweden.

As usual the tournament will be held at the gaming club Armagedon in central Borås. We will serve breakfast, lunch and dinner from a nearby catering firm. 

Supporting Fire is a blind round tournament meaning that no one will know the scenarios before each round, and we will present each scenario on a large screen to speed up the understanding and setting of the scenarios.

Borås is a midsize town, just 20 minutes from Gothenburg Airport.

For more information and registration, visit: www.supportingfire.com

Welcome! :)

PS. Det handlar alltså om ASL ;) DS.
#29
Vi är två från Borås och en Stockholmare som åker till Sissukoni (ASL-event) i Helsingfors helgen den 23-25 Augusti.

Grejen är att vi tar Silja Line Stockholm-Helsingfors på torsdag-fredag, och hemresa söndag-måndag. Vi bor i en lägenhet i Helsingfors.

Vi har nu en plats över i bilen och lägenheten. Om någon är sugen på att följa med, meddela mig omgående. Bilen lämnar Borås torsdag morgon den 22:a och vi kan naturligvis hämta upp på vägen.

Pris för färjan pp: 889,-
Pris för boende pp: 400,-
#30
Styrelsen informerar / Glad midsommar!
juni 21, 2019, 12.07
Styrelsen önskar alla medlemmar en glad midsommar!  8)
#31
Styrelsen informerar / Protokoll 2019
maj 15, 2019, 05.59
Om du är nyfiken på vad vi i styrelsen jobbar med och beslutar om, så finns nu årets styrelseprotokoll tillgängliga online. Maila i så fall vår sekreterare Rasmus på rasmus.svensson@live.com, så skickar han en länk till protokollen.
#32
Brädspel / ASL-dag lördagen den 27/4
april 10, 2019, 19.15
Äntligen! Efter många långa dystra nätter i det blå har vi äntligen landat och rullar nu ut förstärkningarna för att återigen arrangera ASL-dag på Armagedon!

Vi kör igång kl 11. Denna gången håller vi till i Blå Rummet, då det samtidigt sker en Bolt Action-turnering i föreningens stora rum.

För mer info, läs här: http://aslsweden.com/asl-dagar_i_boras.html

Anmäl er gärna i förväg via P M, Mail, eller här i tråden.

Välkommen! :)
#33
Föreningsfrågor / Bokningar
februari 13, 2019, 07.41
Från och med idag sker bokningar av rummen här i Föreningsfrågor.

Alla bokningsbara rum ligger klistrade längst upp i forumdelen, och det går numer alltså att boka även Blåa och Stora Rummet.

Enjoy!
#34
Föreningsfrågor / Bokning av Lokalen
februari 13, 2019, 07.31
Denna tråd är till för att kunna få en översikt över bokningar av Lokalen.

Vid bokning av hela lokalen krävs ett godkännande från Styrelsen.

När lokalen är bokad är den stängd för övrig verksamhet. Det är upp till den ansvarige om man ändå får vistas i delar av lokalen, som då sker helt under dennes premisser.
#35
Föreningsfrågor / Bokning av Stora Rummet
februari 13, 2019, 07.16
Denna tråd är till för bokningar av Stora Rummet.

För att det skall vara överskådligt vilka datum som är bokade så är det viktigt att alla bokade datum syns i det senaste trådinlägget. Därför skall du som bokar ett datum kopiera – inte citera – den tidigare listan. Klistra sedan in listan i ditt inlägg och lägg till det datum du vill boka. Ta samtidigt bort datum som har passerat. Posta därefter ditt inlägg.

Vid bokning; Skriv datum, tid för start och slut, ansvarigs namn samt namn på arrangemanget.

Regler vid bokning:
- Man får inte boka mer än ett datum per spelgrupp i taget (undantag om arrangemanget inte är slutet).
- Man städar rummet efter sig.

Observera: Torsdagar är reserverad för våra Brädspelskvällar och går därför inte att boka.

OBS! Bokningar som inte följer reglerna raderas.
#36
Föreningsfrågor / Bokning av Blåa Rummet
februari 13, 2019, 07.16
Denna tråd är till för bokningar av Blåa Rummet.

För att det skall vara överskådligt vilka datum som är bokade så är det viktigt att alla bokade datum syns i det senaste trådinlägget. Därför skall du som bokar ett datum kopiera – inte citera – den tidigare listan. Klistra sedan in listan i ditt inlägg och lägg till det datum du vill boka. Ta samtidigt bort datum som har passerat. Posta därefter ditt inlägg.

Vid bokning; Skriv datum, tid för start och slut, ansvarigs namn samt namn på arrangemanget.

Regler vid bokning:
- Man får inte boka mer än ett datum per spelgrupp i taget (undantag om arrangemanget inte är slutet).
- Man städar rummet efter sig.

OBS! Bokningar som inte följer reglerna raderas.
#37
Föreningsfrågor / Bokning av Bruna Rummet
februari 13, 2019, 07.12
Denna tråd är till för bokningar av Bruna Rummet.

För att det skall vara överskådligt vilka datum som är bokade så är det viktigt att alla bokade datum syns i det senaste trådinlägget. Därför skall du som bokar ett datum kopiera – inte citera – den tidigare listan. Klistra sedan in listan i ditt inlägg och lägg till det datum du vill boka. Ta samtidigt bort datum som har passerat. Posta därefter ditt inlägg.

Vid bokning; Skriv datum, tid för start och slut, ansvarigs namn samt namn på arrangemanget.

Regler vid bokning:
- Man får inte boka mer än ett datum per spelgrupp i taget (undantag om arrangemanget inte är slutet).
- Man städar rummet efter sig.

OBS! Bokningar som inte följer reglerna raderas.
#38
Föreningsfrågor / Bokning av Röda Rummet
februari 13, 2019, 07.07
Denna tråd är till för bokningar av Röda Rummet.

För att det skall vara överskådligt vilka datum som är bokade så är det viktigt att alla bokade datum syns i det senaste trådinlägget. Därför skall du som bokar ett datum kopiera – inte citera – den tidigare listan. Klistra sedan in listan i ditt inlägg och lägg till det datum du vill boka. Ta samtidigt bort datum som har passerat. Posta därefter ditt inlägg.

Vid bokning; Skriv datum, tid för start och slut, ansvarigs namn samt namn på arrangemanget.

Regler vid bokning:
- Man får inte boka mer än ett datum per spelgrupp i taget (undantag om arrangemanget inte är slutet).
- Man städar rummet efter sig.

OBS! Bokningar som inte följer reglerna raderas.
#39
Bästa medlem!

Under rätt lång tid har vi sett ett växande problem med att vi på föreningen inte plockar undan efter oss.
Det visar sig i så gott som i varje rum i våra gemensamma lokaler.

• Har det lagats mat står allt framme och gärna i timtal innan det tas om hand av de ansvariga. Knivar och skärbrädor, stekpannor och kastruller, tallrikar och bestick. Gärna lite var stans i lokalerna.
• Det lämnas ofta projekt framme på arbetsytorna inne i målarrummet samtidigt som ansvarig gör annat under några timmar, eller kanske inte ens befinner sig i lokalerna.
• Stora rummets bord används som avlastningsytor för jackor, väskor och övrigt. Även under torsdagskvällarna. Det är inte andra medlemmars ansvar att hänga upp eller flytta på detta.
• Sprayrummet har oftast fullt med saker ståendes. Återigen inte något man kan eller vill flytta runt för att få plats.
• Det står en hel del privata ägodelar på andra platser än i eller på medlemmars skåp.

Det är glädjande att vi har många medlemmar som ofta och gärna är på plats. Det är tydligt att vi har bra stämning och att vi medlemmar känner oss bekväma i lokalerna.
Det är samtidigt ett problem då många är så bekväma att man agerar rent respektlöst gentemot övriga medlemmar. Det ser för jäkligt ut när man inte plockar undan efter sig och tar samtidigt upp plats för övriga som vill nyttja exempelvis kök och hobby-ytor. Vi är någonstans kring 200 aktiva medlemmar på föreningen. Det fungerar inte att man uppför sig som man gör hemmavid i våra gemensamma lokaler. Snarare behöver vi medlemmar hålla oss mot en högre standard än vi gör på annat håll. Speciellt då vi inte har föräldrar, städfirmor eller förtrollade kvastar som håller rent efter oss.

Vissa av nämnda problem är mindre än andra men om alla medlemmar skulle agera på det här sättet skulle det vara rent ohållbart!

Styrelsen ber därför samtliga medlemmar att tänka på detta och rent konkret:
• Tar undan efter sig.
• Tar undan efter andra när de har glömt.
• Hänger av sig kläder på för ändamålet avsedda krokar.
• Diskar och torkar av i köket i samband med att man använder det.
• Dammsuger efter sig.
• Torkar av öppna ytor som man har använt.
• Säger till våra vänner som missar detta.


#40
Övriga arrangemang / SciFi-mässan 23-24
februari 12, 2019, 10.03
Föreningen har precis fått en förfrågan om vi skulle vilja komma till Sci-Fi mässan i Göteborg och dema lite X-Wing, Star Wars Destiny och kanske något annat.
23-24 februari, så det är med kort varsel, men det är ett ypperligt tillfälle att synas!

Någon som känner sig manad?