Framtidsdiskussion - olika vägar att gå

Startat av Greger, oktober 04, 2008, 19.42

Föregående ämne - Nästa ämne

Niklas

Min gamla fulebostad kanske står tom? Sett öde ut på sistone. Centralt och bra är det ju också.Har för mig att den inte var så dyr... Hake kommer du ihåg om vi betalade hela månadskostnaden?

Det gula huset jämte gamla biljardhallen med staket runt.

Ola

Ett gäng frågor.
1. Hur många nya bidragsberättigade fick vi in under BSK2007?
2. Hur exakt definieras den bidragsberättigades "aktivitet" för att det skall gälla som ett "tillfälle"? 10 rollspelare i 8 timmar ELLLER 2 pers som spelar fia-med-knuff i 30min.
3. Hur många "aktivitetstillfällen" krävs under ett år för att få behövligt bidrag?
4. Var hittar man Resultat 2007 och Budget 2008?
5. Det pratades om LAN på senaste årsmötet, blev det av? Isåfall, hur blev utfallet? Antal nya bidragsberättigade? Ekonomi +/-?
6. Vill minnas en kväll på Trägårn där Armagedonmedlemskap gick att lösa. Minns inte detaljerna om hur och varför. Gav detta engagemang tillfredställande antal nya medlemmar i förhållande till nedlagd tid? Antal nya bidragsberättigade?

Bakgrund 1.
Om jag inte fattat helt fel så är snitt-geddoniten en lat jäkel. Här sitter en. (ni som engagerar er och gör ett jäkelens bra jobb, ni håller uppe snittet, ni övriga kan väl bara hålla med mig...)
Därför vill vi få så mycket som möjligt av kakan, men med minsta möjliga insats.
Alltså, vad är mini-insatsen för att ge oss behövligt bidrag?
Om denna mininivå är för hög för oss, så ska vi givetvis titta på andra lösningar, men först då.

Bakgrund 2.
Brukar inte denna diskussion komma upp varje år före konventet? Men efteråt så har det oftast löst sig? Eller? Mao problematiken är väl inte ny och unik för i år?

Rätta mig gärna om jag har fel i sak eller om du har andra belysande infallsvinklar.
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

Ewers

Jag kan svara på några av Olas frågor:

1. Förra årets konvent gav föreningen 14 nya bidragsberättigande medlemmar. Konventet ligger sent på året och de flesta bidragsberätigade personerna som kom på konventet OCH som var från Borås kommun var redan medlemmar.

2. Inte helt säker på att jag svarar rätt men jag har för mig att bestämmelserna för en aktivitet är: 1 ledare + 5 (alt 6) bidragsberättigade medlemmar i minst en timma.

3. Denna fråga kan Carlos svara på bättre. Har för mig att föreningen minst behöver 1000-1500 aktivitetstimmar/halvår.

4. All administrativ dokumentation finns i styrelserummet.

5. Det blev inget LAN eftersom det inte fanns tillräckligt med intresserade arrangörer.

6. Var ett engångstillfälle.

Bakgrund 2
I år är det tre eldsjälar (mer eller mindre) som gör konventet (jag är inte en av dem) medan vi andra hoppas att alla problem skall lösa sig efter konventet. Jag tror faktiskt att vi börjar få slut på eldsjälar som orkar...

Jag tror att städning, diskning (kanske diskmaskin?) mm inte är det stora problemet. Inte heller att sitta i en styrelse där man får göra roliga saker så som att arrangera och administrera en förening som mår bra, dvs har nöjda medlemmar och en positiv stämning/atmosfär i lokalen.
Problem blir det när man samtidigt som man har en massa krav på att fixa bidragsberättigande medlemmar samt aktivitetstimmar samtidigt som allt färre medlemmar orkar engagera sig. Många medlemmar har ju liksom "dragit sitt strå till stacken" och har annat i sitt liv som behöver prioriteras, vilket är helt naturligt.

Mariedalsalternativet låter trevligt på pappret men hur kommer det bli med stölder/bortslarvande av medlemmarnas saker? Jag mins med fasa hur man var tvungen att noga låsa in sina saker och alltid hålla ett vakande öga på sina medhavda tillhörigheter under den perioden som vi hade "datamedlemmar". I Mariedalsfalternativet kommer ungdomarna vara än mindre knutna till föreningen och därmed också mindre "en del av oss".

Dessutom tillhör jag den skaran som tycker om att ha lite "lugn och ro" på min fritid när jag utövar min hobby, jag vill inte ha en massa barn som springer omkring och leker när jag tex spelar ett parti 40k eller ASL. För mig slutar barn vara barn i detta sammanhang ungefär i samma ålder som tennfigurerna slutar vara leksaker och börjar vara spelpjäser, dvs ungefär vid 16-års ålder/i ettan på gymnasiet.
Vi som var styrelseaktiva under "dataåren" märkte tydligt att närvaron av våra vuxna medlemmar i lokalen mer eller mindre upphörde, då det var för stökigt och gapigt.

Mvh /F

Jesper Wasling

När jag läser alla inlägg känns det som om många är lite osäkra på vad de innerst ska tycka, även om jag tror att Erik N. och Fredrik E. sammanfattar allas innersta tankar - vi är medelålderns män (i karriären) som tycker om spel men hellre umgås med andra medelålders män än med ungdomar.

Jag snackade lite med Stefan N. igår om hur man kan se på föreningen. Som det är nu är det ju egentligen två föreningar i en. Den ena är klubben för medelålders spelare som känt varande sedan hedenhös, den andra är gemenskapen och "kärleken" till spel där vi försöker rekrytera nya spelare.
Jämför det med en idrottsförening där de medelålders dels är verksamma som tränare för ungdomar, dels har sina egna korplag och bastukvällar där de minns sin egen aktiva karriär.

Skulle inte Geddon kunna tänka likadant och dela upp sig i två avdelningar där den ena är ungdomsinriktad och den andra (i samma lokal men vid andra tider) har en vuxeninriktning. Då blir ju samarbetet med Mariedal eller någon annan institution mer logisk och effektiv. Och man behöver inte lotsa över all verksamhet till Mariedal utan bara den som man anser tillhör ungdomsverksamheten.

Sedan finns det ytterligare två vägar att fundera på.
Det ena är det kommande "Ungdomens hus" som med all sannolikhet kommer att hamna i Gustav Adolfs församlingshem när kyrkan flyttar ut om några få år. Där kan Armagedon flytta in och om man redan nu tar direktkontakt med kommunalrådet Morgan Hjalmarsson så får man säkert veta mer. Det är hans skötebarn.
Kommunen vill flytta ner Tåget och även Rockborgen, även om många nog insett att Rockborgen och Tåget är rätt så olika organisationer och att den senare kanske inte är så intresserad.
Hur som helst så är det en verksamhet som kommer att drivas mer av fritidsledare än av ideella eldsjälar.

Det andra är att göra en fusion med de andra spelföreningarna som väl ändå finns i kommunen och lägga korten på bordet. Och med det menar jag att di gamle helt enkelt säger att "vi går gärna ihop med er. Vi delar våra tillgångar, ni får alla viktiga poster men vi vill att namnet Armagedon ska leva kvar" (huh, det riktigt skär sig i hjärtat att skriva det där, och än värre är det att läsa orden *ler*)

För övrigt tycker jag inte att man kan avfärda dataspel med hänvisningen att det drar till sig konstiga typer. Jag minns när rollspelandet drog till sig ännu konstigare typer alldeles oavsett vad man lägger för aspekt på ordet "konstig".
Däremot är det väl en jädra stor investering att hålla föreningen med ett gäng datorer av konkurrenskraftigt snitt.
*********************************

ex-ex-ex-aktiv, och nu snackar vi 80-tal :-)

carlsson

Citat från: "Jesper Wasling"För övrigt tycker jag inte att man kan avfärda dataspel med hänvisningen att det drar till sig konstiga typer. Jag minns när rollspelandet drog till sig ännu konstigare typer alldeles oavsett vad man lägger för aspekt på ordet "konstig".
Däremot är det väl en jädra stor investering att hålla föreningen med ett gäng datorer av konkurrenskraftigt snitt.

Med risk för att bli kölhalad och stoppad i en tunna med asbest så tror jag faktiskt att datasal är en framtidssäker väg att gå.

Vi har haft det tidigare och vi har gått på nitarna. Gör vi det igen kan vi göra det på rätt sätt, med rätt metodik och bättre lösningar.

Men så var det det här med att någon ska vara intresserad av att arrangera och ta ansvar för det också...

:sad5:

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Apanpapan

Fram med en tunna asbest! Fram med repen, här ska kölhalas!

Yarr! Datasal is for wuzzies.

Du har en poäng Carlsson. Datorer har alltid funkat, men risken för att vi blir av med dem är rätt så överhängande. Datasal är en lätt lösning men är det den vägen vi vill gå?
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Spiff Rymdspionen

Ola,

Angående aktivitetstillfällena så krävs minst 245 stycken på minst en timme vardera. Man räknar de inte i sammanlagda timmar utan tillfällena. Detta för att komma upp till en rimlig bidragsnivå.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Clifford

Citat från: "carlsson"

Med risk för att bli kölhalad och stoppad i en tunna med asbest så tror jag faktiskt att datasal är en framtidssäker väg att gå.

Vi har haft det tidigare och vi har gått på nitarna. Gör vi det igen kan vi göra det på rätt sätt, med rätt metodik och bättre lösningar.

Men så var det det här med att någon ska vara intresserad av att arrangera och ta ansvar för det också...

:sad5:


Jag hade ju tänkt hålla mig utanför den här diskussionen, men det gick icke.

Andreas, i all välmening: Nej, är det första jag tänker. Arbetet med datorsalen var ett helvete många gånger, och vi fick faktiskt mer problem än pengar av det. Många av de som "bränt ut sig" ideellt gjorde det under den period datorsalen fanns. För mig presonligen var det definitivt spiken i kistan. Jag gissar på att hälften av alla punkter som behandlades på möten under den perioden var relaterade till problem med datorerna eller de som spelade på dem.

Om Armagedon ser datorspelandet som en tänkbar framtidslösning så bör det under alla omständigheter skötas med privata datorer i LAN och inget annat.

För övrigt tyckte jag Nisses förslag om huset bakom biljardcafeet varit bäst hittills.

Ewers

Tycker också Nisses förslag verkar mycket bra.

/F

Getsen

Jag fick svar från medborgarskolan, och han blev superglad. Posta gärna en åsikt eller två och framför allt om någon är intresserad av att titta på lokalerna (jag jobbar ungefär 9-19 varje dag utom fredagar så jag har ont om tid på vardagarna).

">Det är en annan sak jag undrar lite över; Armagedon funderar på att
>byta lokaler inom en överskådlig framtid och jag undrar om det är
>möjligt att få tillgång till lokaler genom medborgarskolan på något
>sätt? "Problemet" med oss är att vi har relativt mycket saker och det
>kommer att förekomma verksamhet som inte är bidragsberättigad genom er
>(samlarkortspel, brädspel, figurslagsspel, hockeyspel osv) vid sidan av
>de rollspel och filmdiskusioner vi redovisar. Vad vi är intresserade av
>är en permanent lokal som vi kan ha tillgång till dygnet runt och som
>helst inte ska delas med någon annan verksamhet alternativt att vi kan
>låsa om oss, då vi har både dyr och ömtålig utrustning för bl a
>terrängbyggande. Vi behöver som minst fem. Vet du om ni har något som
>skulle passa vår verksamhet?

Medborgarskolan hyr en tredjedel av fd Hestra Sjukhem (byggnaden är 9000
kvm) där vi har replokaler för ca 50-60 band och danssalar mm. Resten av
huset står tomt. Det är verkligen kanonlokaler och jag vet att vi kan
hyra fler avdelningar om vi vill. Det är iofs inte lika centralt som era
nuvarande lokaler, men det ligger en busshållplats precis utanför och
kommunikationerna är goda. Vi skulle åka upp och titta någon dag. Jag
tror garanterat att ni skulle älska stället. Det är inga problem om ni
skulle använda lokalerna till ej rapporterbar verksamhet, så länge
aktiviteterna rymms inom föreningens ordinarie verksamhet. Dvs fester,
ravepartyn osv är inte aktuellt...

I så fall skulle ni ha en egen avdelning, där endast föreningens
medlemmar har tillträde. Jag hade gärna sett att ni flyttade in där
borta av flera olika skäl. Dels så stärker det vår position som
hyrestagare om vi hyr en större del av huset. Sedan så skulle vi även
kunna nyttja varandras resurser i fråga om larm, städning,
caféverksamhet, låssystem etc.

Det här låter som en ypperlig idé ju mer jag tänker på det! Prata med
övriga i styrelsen och undersök vilka dagar och tider som är lämpliga
för er del. Så åker vi upp till Hestra Musikhus och tittar på
lokalerna.

Bästa hälsningar

Robert Larsson
Kurs- & säljansvarig"
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Judas

Det låter ju kanon bra  :D
Jag följer gärna med och tittar på lokalen också om det går bra.

Clifford

Citat från: "Getsen"Jag fick svar från medborgarskolan, och han blev superglad. synpunkter blabla<snip>


Vi var där och spelade in en låt på brorsans svensexa. Lokalerna är helt ok, tänk äldreboende/vårdcentral. De replokaler som finns där har riktigt dyra grejer med så det är hyfsat larmat m.m.

Vad jag såg så var det vissa delar av lokalerna som var väldigt slitna, takplattor som fallit ner osv, men merparten är öde sjukvårdslokaler i hyfsat skick.

Det är dock för jävla avsides tyvärr. Visst är busshållplatsen rakt utanför, men man traskar inte gärna ner till stan därifrån.

Lindbergh

Bra initativ med medborgarskolan! Det låter som ett bra alternativ som dessutom är mer konkret? Dessutom är det bra organisation som vi kan samarbeta med!

Min reflektion är väl att rotorsaken mångt och mycket är bristen på engagemang där några få har gjort en diger och berömvärd insats och där många medlemmar väljer att luta sig tillbaka av flera olika anledningar.

Därmed tror jag att medlemsmötet måste ta i beaktning att alla vilda idéer måste till syvende och sist utföras av någon - oftast en förtroendevald i styrelsen på ideell grund. Det är ju inte ovanligt att det kommer bjärta och färgstarka visioner som i realiteten är "ogörbara" - sedan besvikelsen över att man inte lyckats arrangera/fixa dessa visioner. Framgångsrika ideella organisationer har i regel enkla mål och en tydlig struktur som visar på de förutsättningar som finns...

Det innebär att medlemsmötet bör skala av en hel del förslag och därmed fastslå en konkret handlingsplan som faktiskt - rent konkret - är möjlig att genomföra.

Som lite kuriosa, jag vet att föreningen inte bryr sig så mycket om lokalernas beskaffenhet, så kan det vara värt att kolla upp lokaler lite extra i synnerhet om det är kommunala då det inte är ovanligt att de är i dåligt skick med fukt, mögel och brister i ventilationen.
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Apanpapan

Kommer vi få låna lokalerna gratis? Om de är gratis så är ju mycket vunnet. Risken finns dock att det blir en gubbaförening för de med bil och inga andra. För det ligger ju käpprätt åt skogen och då lär inte ungdomar flockas där, om det nu inte finns spelsugna kids i det området som inte har hittat till gedon då det ligger på fel sida av stan.

Men gratis är gott och förening för prostatabesvärade medelålders män är väl något vi alla drömmer om  :wink:
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

cracked_open

men om du slipper spelsugna kids är väl du bara glad Pasi?  :geek:
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton