Nya stadgar

Startat av dagle, februari 22, 2007, 22.22

Föregående ämne - Nästa ämne

dagle

Helt enkelt för att folk inte kunde läsa de gamla förslaget riktigt postar jag dem igen. Motionen läggs skall ej behandlas i sin helhet utan varje stadge ändring skall behandlas separat. Eftersom jag vet att de flesta kör med .doc så kör jag det denna gången (men att odt är mycket bättre vet ju alla).

ladda hem  gamla stadgar
ladda hem nya stadgar


Punkt 3,8, 12, 16 och 17 är ändrade i de nya stadgarna. Punkt 13, 14 och 20 är helt nya. Dock kan vi inte ändra punkt 8 eller göra tillägget 14 så rösta ner dessa (de går emot kommunen bestämmelser t.ex.)!!!
Här är allt i text för er som inte har orbehandlare.
Gamla stadgar:

Stadgar för Spelföreningen Armagedon
Reviderade 2005-02-27

§ 1. Föreningen Armagedon är en ideell, opolitisk organisation som har till syfte att främja spelandet av konfliktsimulerande spel och rollspel, samt verka för att främja hälsa och bildning.

§ 2. Föreningen verkar i enlighet med demokratiska principer.

§ 3. Stadgarna kan ändras genom beslut med minst 2/3 majoritet på årsmöte. Stadgeändring kan endast ske genom motion. §4 kan endast ändras genom 2/3 majoritet på först ett årsmöte och sedan ett medlemsmöte tidigast två månader därefter.

§ 4. Förslag om föreningens upplösning får endast behandlas på ordinarie årsmöte och skall insändas skriftligt till styrelsen senast 30 november året före årsmöte. Att upplösning skall behandlas måste framgå av kallelsen till årsmötet. Föreningen kan inte upplösas så länge minst åtta av de röstberättigade på ordinarie årsmöte motsätter sig upplösningen.

§ 5. Vid föreningen Armagedons upplösning skall kvarvarande tillgångar tillfalla förening med liknande inriktning inom Borås kommun eller dess omedelbara närhet.

Föreningen
§ 6. Föreningens verksamhet handhas av en styrelse bestående av Ordförande, Vice Ordförande, Kassör, Vice Kassör, Sekreterare, två Ledamöter och minst en Suppleant.

§ 7. Verksamhetens år och räkenskaper sammanfaller och omfattar tiden 1 januari till 31 december.

§ 8. Medlemsavgiften för det kommande verksamhetsåret beslutas av ett medlemsmöte som sker i oktober månad.

§ 9. Medlem antages av styrelsemedlem efter muntlig eller skriftlig ansökan, som skall åtföljas av medlemsavgift. Medlemsavgiften inbetalas på föreningens konto, direkt till kassören eller via styrelsemedlem till kassören. Genom medlemsskap anses medlem ha godkänt föreningens stadgar samt accepterat eventuella förhållningsregler föreningen beslutat om. Medlemskap får ej överlåtas.

§ 10. Utträde ur föreningen sker genom skriftlig anmälan till styrelsen. Vid utträde anses personen avsagt sig alla förtroendeuppdrag inom föreningen.

§ 11. Avsägande av förtroendeuppdrag sker genom skriftlig anmälan till styrelsen. Om någon i styrelsen avgår under verksamhetsåret kan en ersättare adjungeras på ett medlemsmöte.


§ 12. En medlem som brutit mot stadgarna, föreningens målsättning eller på annat sätt stört föreningens verksamhet, kan uteslutas. För detta krävs minst 2/3 majoritet i styrelsen.
Personen i fråga skall beredas tillfälle att försvara sig.


Mötesformer
§ 13. Styrelsen sammanträder på kallelse av :
1. Ordförande
2. Minst två av styrelsemedlemmarna.
3. Revisorerna
Styrelsen är beslutsmässig då minst 2/3 av styrelsemedlemmarna är närvarande.
Det åligger Ordföranden eller person utsedd av denna att meddela styrelsemedlemmarna mötets tid och plats senast tre dagar i förväg.

§ 14. Medlemsmöte utlyses av:
1. Styrelsen
2. Minst tio medlemmar.
3. Revisorerna

Medlemsmöte är beslutsmässigt med det antal medlemmar som är närvarande.
Information om medlemsmöte skall vara medlemmarna tillhanda senast 21 dagar innan mötet. Motioner skall vara styrelsen tillhanda senast sju dagar innan mötet. Alla närvarande medlemmar har rösträtt.

§ 15. Årsmöte hålles i februari månad.
Vid årsmötet skall följande frågor behandlas:

1. Mötets öppnande, närvaro.
2. Frågan om mötet utlysts korrekt.
3. Dagordningens godkännande.
4. Val av Justeringsmän, tillika rösträknare.
5. Val av Ordförande och Sekreterare för mötet.
6. Verksamhetsberättelse av sektioner och styrelse.
7. Resultat och balansräkningar.
8. Revisionsberättelse.
9. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen.
10. Val av:
a) styrelse (§6)
b) ev. sektionschefer
c) 2 revisorer och suppleant
d) valberedning
11. Behandling av motioner och propositioner.
12. Övriga frågor.
13. Mötets avslutande.

Årsmöte är beslutsmässigt med det antal medlemmar som är närvarande.
Information om årsmöte skall vara medlemmarna tillhanda senast 21 dagar innan mötet. Motioner skall vara styrelsen tillhanda senast sju dagar innan mötet. Alla närvarande medlemmar har rösträtt.  

§ 16. Beslut fattas genom acklamation eller votering om sådan begärts. Vid lika röstetal avgör Ordförandens röst, utom vid sluten votering och personval då slumpen avgör.

§ 17. Valbar till ansvarspost är medlem som godtagit nominering.

Styrelsen
§ 18. Styrelsens uppgift är att se till så att styrelse-, års- och medlemsmötesbeslut verkställs. Styrelseledamöternas uppgifter beslutas av styrelsen.

§ 19. Hela styrelsen är gemensamt ansvarig inför föreningen.

§ 20. Föreningens firmatecknare utses av styrelsen.

§ 21. Föreningens styrelse skall ha sitt säte i Borås kommun.

§ 22. Sekreteraren är ansvarig för att dessa stadgar finns tillgängliga för medlemmarna.

Nya stadgar:
Stadgar för Spelföreningen Armagedon
Reviderade 2007-02-18?

§ 1. Föreningen Armagedon är en ideell, opolitisk organisation som har till syfte att främja spelandet av konfliktsimulerande spel och rollspel, samt verka för att främja hälsa och bildning.

§ 2. Föreningen verkar i enlighet med demokratiska principer.

§ 3. Stadgarna kan ändras genom beslut med minst 2/3 majoritet på ett ordinarie årsmöte Stadgeändring kan endast ske genom motion. §4 kan endast ändras genom 2/3 majoritet på först ordinarie årsmöte och sedan ett årsmöte tidigast två månader därefter.

§ 4. Förslag om föreningens upplösning får endast behandlas på ordinarie årsmöte och skall insändas skriftligt till styrelsen senast 30 november året före årsmöte. Att upplösning skall behandlas måste framgå av kallelsen till årsmötet. Föreningen kan inte upplösas så länge minst åtta av de röstberättigade på ordinarie årsmöte motsätter sig upplösningen.

§ 5. Vid föreningen Armagedons upplösning skall kvarvarande tillgångar tillfalla förening med liknande inriktning inom Borås kommun eller dess omedelbara närhet.

Föreningen
§ 6. Föreningens verksamhet handhas av en styrelse bestående av Ordförande, Vice Ordförande, Kassör, Vice Kassör, Sekreterare, två Ledamöter.

§ 7. Verksamhetens år och räkenskaper sammanfaller och omfattar tiden 1 januari till 31 december.

§ 8.  Medlemsavgiften för det kommande verksamhetsåret beslutas på årsmötet   Vi får ej göra så

§ 9. Medlem antages av styrelsemedlem efter muntlig eller skriftlig ansökan, som skall åtföljas av medlemsavgift. Medlemsavgiften inbetalas på föreningens konto, direkt till kassören eller via styrelsemedlem till kassören. Genom medlemsskap anses medlem ha godkänt föreningens stadgar samt accepterat eventuella förhållningsregler föreningen beslutat om. Medlemskap får ej överlåtas.

§ 10. Utträde ur föreningen sker genom skriftlig anmälan till styrelsen. Vid utträde anses personen avsagt sig alla förtroendeuppdrag inom föreningen.

§ 11. Avsägande av förtroendeuppdrag sker genom skriftlig anmälan till styrelsen. Om någon i styrelsen avgår under verksamhetsåret kan en ersättare adjungeras på ett medlemsmöte.

§ 12. En medlem som brutit mot stadgarna, föreningens målsättning eller på annat sätt stört föreningens verksamhet, kan uteslutas. Detta kan endast ske på medlemsmöte eller årsmöte. Personen i fråga skall beredas tillfälle att försvara sig.

§ 13. Om medlem brutit mot stadgarna, föreningens målsättning eller på annat sätt stört föreningens verksamhet kan styrelse eller medlemsmöte bestämma att medlemen inte får vistas i lokalerna eller delta i arrangemang. Personen i fråga skall beredas tillfälle att försvara sig.

§ 14. Under verksamhetsåret kommer föreningen att söka bidrag från kommunen, organisationer och olika förbund. Armagedon har rätten att lämna ut uppgifter om medlemmarna för att kunna söka bidra. En medlem kan lämna in en skriftlig ansökan till styrelsen om att dennes uppgifter ej får användas för sökandet av bidrag. Det ligger på medlemmen att ta reda på vilka kommuner, organisationer och förbund föreningen söker bidrag hos. Tror ej vi får göra såhär, rösta ner!!

Mötesformer
§ 15. Styrelsen sammanträder på kallelse av :
1. Ordförande
2. Minst två av styrelsemedlemmarna.
3. Revisorerna
Styrelsen är beslutsmässig då minst 2/3 av styrelsemedlemmarna är närvarande.
Det åligger Ordföranden eller person utsedd av denna att meddela styrelsemedlemmarna mötets tid och plats senast tre dagar i förväg.

§ 16. Medlemsmöte utlyses av:
1. Styrelsen
2. Minst tio medlemmar.
3. Revisorerna

Medlemsmöte är beslutsmässigt med det antal medlemmar som är närvarande.
Information om medlemsmöte skall vara medlemmarna tillhanda senast 21 dagar innan mötet. Motioner skall vara styrelsen tillhanda senast sju dagar innan mötet. Alla närvarande medlemmar har rösträtt.

Om de som utlyser mötet ej utlyser övriga frågor så skall övriga frågor ej behandlas som ett beslutsfattande del av mötet, dock så har mötet rätt till att väcka övriga frågor som en diskutionsdel . Om de utlyser mötet också utlyser övriga frågor skall det vara 2/3 majoritet för att beslut skall gå igenom under övriga frågor.

§ 17. Årsmöte hålles i februari månad.
Vid årsmötet skall följande frågor behandlas:

1. Mötets öppnande, närvaro.
2. Frågan om mötet utlysts korrekt.
3. Dagordningens godkännande.
4. Val av Justeringsmän, tillika rösträknare.
5. Val av Ordförande och Sekreterare för mötet.
6. Verksamhetsberättelse av sektioner och styrelse.
7. Resultat och balansräkningar.
8. Revisionsberättelse.
9. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen.
10. Val av:
a) styrelse (§6)
b) ev. sektionschefer
c) 2 revisorer och suppleant
d) valberedning
11. Behandling av motioner och propositioner.
12. Övriga frågor.
13. Mötets avslutande.

Årsmöte är beslutsmässigt med det antal medlemmar som är närvarande.
Information om årsmöte skall vara medlemmarna tillhanda senast 21 dagar innan mötet. Motioner skall vara styrelsen tillhanda senast sju dagar innan mötet. Alla närvarande medlemmar har rösträtt. Överiga frågor behöver 2/3 marjoritet för att beslut skall gå igenom.

§ 18. Beslut fattas genom acklamation eller votering om sådan begärts. Vid lika röstetal avgör Ordförandens röst, utom vid sluten votering och personval då slumpen avgör.

§ 19. Valbar till ansvarspost är medlem som godtagit nominering.

§ 20. Om oklarhet gällande dessa stadgars innebörd skulle uppstå, i samband med årsmöte eller medlemsmöte eller styrelsemöte, gäller mötets tolkning tills klargörande ändring införs. Om oklarhet gällande dessa stadgars innebörd skulle uppstå i annat fall, gäller styrelsens tolkning tills ett medlemsmöte eller årsmöte beslutar att en annan tolkning gäller.

Styrelsen
§ 21. Styrelsens uppgift är att se till så att styrelse-, års- och medlemsmötesbeslut verkställs. Styrelseledamöternas uppgifter beslutas av styrelsen.

§ 22. Hela styrelsen är gemensamt ansvarig inför föreningen.

§ 23. Föreningens firmatecknare utses av styrelsen.

§ 24. Föreningens styrelse skall ha sitt säte i Borås kommun.

§ 25. Sekreteraren är ansvarig för att dessa stadgar finns tillgängliga för medlemmarna.

Clifford

Per, för att vara en väldigt van datoranvändare formulerar du dig ibland konstigt och obegripligt.

CitatHelt enkelt för att folk inte kunde läsa de gamla förslaget riktigt postar jag dem igen. Motionen läggs skall ej behandlas i helhet utan varje stadge ändring skall behandlas separat. Eftersom jag vet att de flesta kör med .doc så kör jag det denna gången (men att odt är mycket bättre vet ju alla). gamla stadgar
nya stadgar

Punkt 3,8, 12, 16 och 17 är ändrade i de gamla stadgarna. Punkt 13, 14 och 20 är helt nya. Dock så är inte kan vi inte ändra punkt 8 eller göra tillägget 14 så rösta ner dessa!!
Här är allt i text för er som inte har orbehandlare.

Formuleringen "Dock så är inte kan vi inte ändra punkt 8 eller göra tillägget 14 så rösta ner dessa!!" är för mig helt obegriplig. Och vad syftar .doc snacket till? Ska vi kunna ladda ner stadgarna som .doc-fil nån stans så framgår det inte var. Ditt "fanboy"-beteende för opensource-program är noterat men försök hålla dig till ämnet istället för att flika in "Microsoft vs the world"-kriget i varje post... :roll:  :wink:

Barcus

Cliff sluta med dessa personangrep på Per.

Sluta lipa börja läsa.... om du o stora forum-guru inte förstår att du skall klicka på meningarna/orden nya/gamla stadgar så förstår jag inte hur du klarar att vara admion för detta forum..... :twisted: ta inte illa upp för detta admin angrep för jag menar dig inget illa vill bara skydda lilla Per om ibland som mig kan skriva grymt osamanhängande.
Puss På Skinkan
Marcus Johansson

Clifford

Ska'ru också ha're en omgång?  :thefinger:

Tillbaks till ämnet, jag förtydligade nerladdningslänkarna så löste det sig. Jag har öst så mycket beröm över Per att han nog överlever min kritik öckså.   :twisted:

dagle

Citat från: "Clifford"Per, för att vara en väldigt van datoranvändare formulerar du dig ibland konstigt och obegripligt.

CitatHelt enkelt för att folk inte kunde läsa de gamla förslaget riktigt postar jag dem igen. Motionen läggs skall ej behandlas i helhet utan varje stadge ändring skall behandlas separat. Eftersom jag vet att de flesta kör med .doc så kör jag det denna gången (men att odt är mycket bättre vet ju alla). gamla stadgar
nya stadgar

Punkt 3,8, 12, 16 och 17 är ändrade i de gamla stadgarna. Punkt 13, 14 och 20 är helt nya. Dock så är inte kan vi inte ändra punkt 8 eller göra tillägget 14 så rösta ner dessa!!
Här är allt i text för er som inte har orbehandlare.

Formuleringen "Dock så är inte kan vi inte ändra punkt 8 eller göra tillägget 14 så rösta ner dessa!!" är för mig helt obegriplig. Och vad syftar .doc snacket till? Ska vi kunna ladda ner stadgarna som .doc-fil nån stans så framgår det inte var. Ditt "fanboy"-beteende för opensource-program är noterat men försök hålla dig till ämnet istället för att flika in "Microsoft vs the world"-kriget i varje post... :roll:  :wink:
Testat att läsa punkt 8 och 14 i den nya stadgarna i inlägget? Eftersom jag inte kan ändra förslaget, dock så efter en del information så här efterhand har kommit fram som gör det dumt att rösta igenom dessa (t.ex. blir kommunen arg om vi ändrar 8:an och 14:an är kanske ett olagligt sätt att gå runt föreningsrätten.). För överigt var jag ganska trött och det var lite fel i texten och skall ha ändrat de flesta nu..

Angående odt så är det enda standard ordbandlar standarden (iso standard) så är det denna som gäller, så om man har en ordbandlare så skall den klara den. Dock så Sedan är inte .odt opensource utan opendocument stanard (odt är inte bundet till något program) :P . Sedan kan vi ta alla fördelar med .odt någon gång men det är en hel föreläsning :P

Dale

Citat§ 8. Medlemsavgiften för det kommande verksamhetsåret beslutas på årsmötet  Vi får ej göra så

Vi får göra så om vi vill, men några regler säger att vi skall ha två inplanerade års/medlemsmöten per år, så när vi gjorde stadgerevideringen senast så valde vi att låta höstmötet stå kvar. Jag vet inte ens "det andra" mötet måste stå i stadgarna. Jag kommer inte ihåg om det var kommunens eller sveroks bidragsregler som sa att vi var tvugna att ha två möten per år.

Jag tycker ändå att det kan stå kvar i stadgarna eftersom det då finns klart och tydligt att vi skall ha två stora möten per år.