Lokalrådet!

Startat av carlsson, april 11, 2011, 11.42

Föregående ämne - Nästa ämne

Plutonergy

Skruvade ner ett dussin lysrörsarmaturer i den gamla lokalen idag. Det finns fortfarande typ 5 lysrörsarmaturer kvar i den gamla lokalen av äldre sort, jag hade inte rätt verktyg för att montera ner dem. Osäker på om jag har tid under veckan att montera ner dem därför överlåter jag ansvaret åt någon annan. Eller om vi skiter i dem.

Efter nedmonteringen av dessa så hänger det lite lösa kablar ifrån taket, det är ingen risk förkortslutning, men om man slår på strömen till taket och stöter emot kablarna finns det risk för stöt, jag är inte sugen på merjobbet att snyggt och prydligt kapa varje kabel och skala den och separera den för att undvika stöt eller kortslutning.
Jag vet inte om vi av säkerhetssjäl behöver t.ex skruva ur proppar i proppskåpet eller göra det där trista merjobbet tar säkert en timma extra i såna fall för att inte ansvara för skada eller dödsfall, någon som är hälso och säkerhetsexpert som kan svara på detta?

Jag lyckades ochså slå sönder ett lysrör utanför gamla styrelserummet, ligger lite glassplitter på golvet *mums*...
After having sneak looked at gods cards its hard to imagine that he plays dice with the world ...

Xyzar

Har varit och pillat lite idag, blå rummet är mer eller mindre klart, är inte längre arbetsplats utan det är flyttat till dioramarummet och room of hell.
Jag eftersöker dock en ordentlig plan på vad som ska göras. Har de tre senaste dagarna stött på att det finns massa jobb att göra, men ingen vet riktigt vad eller hur det ska göras, och istället för att sätta igång med stora viktiga projekt så går man runt och småpillar med saker som kan göras senare. Jobbar gärna hela dagarna utan problem, men jag kan inte sätta igång med något för det inte finns någon plan. Det jag anser behöver göras kommer här:

1 El
Problem: Har en kompis som kan hjälpa till med elen som ska göras, men i söndags när han kom och hjälpte till så bestod halva hans tid till att hitta sakerna som behövdes. Finns som jag förstår massa att göra inom denna sektorn, så att ha en elektriker som faktiskt gör arbetet och inte letar saker vore bra.
Lösningsförslag: Gå igenom vad som ska göras, hitta allt material till varje plats(strömbrytare, uttag osv) och lägg det vid platserna de ska installeras, sedan kan jag höra med min kompis om han kan komma över och någon visar hur vi vill att det ska göras, och vart sakerna är.

2 Ljus
Problem: Vart ska det vara LED belysning och vart ska det vara lysrör, och hur ska det installeras?
Lösningsförslag: Någon som vet vart det ska vara vart markerar upp det, samt sätter sig in i hur kablarna ska göras i ordning samt vart det ska borras(lysrören har vi här, LED-belysningen kan man använda vår test som mall för alla platser), och ger instruktioner så man kan sätta igång med det.

3 Skåp
Problem: Vart ska skåpen ifrån gamla lokalen stå, vilka skåp ska målas om, och vilken färg ska användas till det?
Lösningsförslag: Markera upp vart skåpen ska stå, så man kan hålla det rent och inte ställa saker där, visa vilka skåp som ska målas och plocka fram färgen till det så man kan sätta igång att måla.

Sedan finns det väl mer, men dessa tre är de jag känner är prioriterade.
There is no IRL, there is only AFK.

Lindbergh

Bra jobbat idag grabbar, det tar sig även om det är små steg framåt!

Delar helt uppfattningen om att rensa upp och göra ett "el-bord" eller liknande, det var en otrolig skillnad att komma i kväll och se ett mer organiserat system! Tror att det är bra att lägga ut sakerna och börja märka upp vad som ska göras. El måste bli prio 1 A av flera skäl och att det inte sker någon el-olycka...

Håller med om att vi bör kraftsamla kring dessa delar med ljus och skåp för att få det klart på det stora. Det märktes i kväll hur mörkt det blev och vi kommer snart vara beroende av ljus i lokalen.

Tycker vi gör en målarstation mitt i lokalen (igen) för vi ska ha färg kvar (vit) och vi kan använda snickerifärg såväl som väggfärg men inte takfärg. Hittade dessutom lite mer snickerifärg i förrådet som ivar inventerat fram.

Vi måste också hitta en enkel och hållbar lösning för borden så att vi kan sätta möbeltassar även ute i stora lokalen. I dag är det stålben utan skydd som kommer få golvet uppskrapat i onödan.

Kommer ånyo viga så mycket tid jag kan avvara denna veckan med fokus på tis-ons-tors kväll som det ser ut nu...

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Det kommer finnas en plan senast onsdag kväll.

:bigsmurf:

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

God morgon!

Kom på lite frågor...

Är det önskvärt med mer hyllor (elfa) någonstans? Vi har en del kvar och det vore bra att få upp lite hyllor så vi kan kanske kasta hurtsar och annat så att det blir mer lättstädat. Det finns också spånskivor såväl som laminatskivor kvar för att bli hyllplan.

Sprayskåpet, ska det användas och i så fall var?

Fungerar spraypistolerna som föreningen har? Fungerar kompressorn?

Ska vi bättringsmåla fler bord (de gamla)? Några av de gamla kinnarpsborden ser relativt slitna ut. Vi skulle kunna:

a) ge dem en omgång med slipen och ett lager lack
b) måla dem med svart snickerifärg, 1-2 strykningar

...förstod på magic-spelarna att de föredrar dessa smala bord istället för de stora konferensborden?

Skulle det köpas in något på IKEA, för jag överväger att åka till ikea kållered snart (ev en kväll mitt i veckan)?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Allting handlar ju om ork och intresse. Det är aldrig fel med fler hyllor, och att få finare bord är heller ingen som har dött av. Dvs, det är välkommet men bara om du/någon ids att göra det!

Spraygrejerna ska nog funka hörde jag. Sprayskåpet är väl en bra idé känns det som, men om jag har fattat det rätt, är det ingen som har använt det på tusen år.

Inget på Ikea så vitt jag vet.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

:D

Ok, då vet jag. Har ett antal projekt som jag kan lösa och jag har ork & intresse, tid är det lite värre ställt med men med hårda prioriteringar så går det.

Kom dessutom på att jag har två gamla garderobsdörrar (laminat) som bara står så jag lastar i dem någon kväll och kör till lokalen. På så sätt får vi möjlighet att såga till schyssta hyllplan som är 60 cm djupa och lätta att torka av. Handtagen kan vi återanvända till byggarutrymmets garderober som exempel.

Ok, då kan vi försöka få igång färgsprutan vid tillfälle och så skickar vi sprayskåpet till de sälla jaktmarkerna alternativt att vi fräschar till det och smäller upp det på väggen i byggar-rummet för att kunna ha stuff i? Was sagst du Ivar?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ivar

Ska klura lite under dagen om hur vi bör göra med sprayskåpet. Men absolut om vi inte ska använda det som sprayskåp så tycker jag att en uppfräschning o dynga upp på en vägg i dioramarummet eller dioramaförrådet är en bra lösning.

Garderobsdörrarna låter som en riktigt bra grej!

Sprayskåpet pratade vi om att ha i "room of hell" lite löst igår. Har vi ingen kommer ju det bli vilda västern med sprayning... Sprayskåpet används faktiskt lite då o då.

Kommer ner i kväll o ska fortsätta sortering av allt som ligger i dioramarummet o dioramaförrådet.

Toodlepip
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Xyzar

Smiter ner nu och tänkte sortera lite saker och se om jag kan börja måla skåp
There is no IRL, there is only AFK.

Ola

Sprayskåpet används.
Att ha det i "fulrummet" tycker jag är en bra placering.
(gå in, stäng dörr, spraya i skåp, gå ut, stäng dörr - ingen blir störd) !
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

Xyzar

Plockade ihop alla elgrejjor och lade dem i "tv-rummet", sedan målade jag några plankor och de flesta av skåpen, ska lägga ett extra lager imorgon.
There is no IRL, there is only AFK.

Lindbergh

Wow, super bra!

Har Vabbat i dag och kom loss först nu typ :(

KOmmer dock efter jobbet i morgon och har rotat fram en kasse med högtalarkablar och en gammal kabelkanal som jag tar med!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: "Ola"Sprayskåpet används.
Att ha det i "fulrummet" tycker jag är en bra placering.
(gå in, stäng dörr, spraya i skåp, gå ut, stäng dörr - ingen blir störd) !

Notering: Fulrummet ska bli Finrummet så småningom. Kanske bättre att göra en riktig installation i Dioramarummet?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ola

Ok.
Vad ska det vara i Finrummet?
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

carlsson

Citat från: "Ola"Ok.
Vad ska det vara i Finrummet?

Ett extra spelrum. För t ex Magic, brädspel, etc.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com