Organisera mera: Warhammer Fantasy Battles

Startat av emil, augusti 15, 2016, 15.12

Föregående ämne - Nästa ämne

Zot

Ser riktigt fint ut! Synd att jag inte kunde komma förbi och kolla på spektaklet!  :(

emil

Det blir fler tillfällen, Ola dök upp & så var det några andra TT-are där. Vi är ju iaf 4-5 stycken som försöker spela 8th lite då & då.

Meldon

Vi får väl planera in en dag när flera av oss kan spela samtidigt. Alltid skoj med flera som spelar på samma gång :)
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

emil

 Mjaou..? Kanske det, först vill jag lära mig reglerna någorlunda genom att spela och/eller titta på. Men det dyker säkert upp fler tillfällen för flera slag samtidigt. Det finns ju en del slumrande 8th ed. Warhammer-spelare på föreningen utöver oss som kanske får lust att spela någon gång.

Zot

Bra idé att köra parallella fajter! Gärna med på att försöka hitta ett datum för det.

29:e jan har ju varit på förslag och det har trots vissa tveksamheter visat sig vara en lämplig dag för min del, även om det ju var värre för er andra senast det var uppe. Om någon ändå kan/vill spela då är det bara att hojta.

Har även nyligen skaffat regelsystemet Dragon Rampant som ser intressant ut och anses bra vad jag förstår. Mycket enklare spelmekanismer och design än WFB, skulle gärna testa det som omväxling nån gång om nån är hugad? Verkar oproblematiskt och avsett för att kunna spelas med modeller som man redan har, typ 4-8 units med 6-12 figurer i varje. Bra för förvirringsnivån också att ha olika regelsystem i huvudet samtidigt!

Ola

mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

emil

#141
Lite battlebilder från söndagens tighta strid emellan Empire Hochland & Tilea Dogs of War. Enjoy. Vi tog en spontan fight på söndagskvällen som varade i 5-6 timmar, vilket resulterade i en Draw var vi överens om. Efter min Turn 1: Jag naggade lite på Zots detachements med skytte & magi. En kanonkula träffade sitt mål, en Steam Tank och gjorde hela 1 wound.



Efter Zots Turn 1: Zot försökte charga mitt Fast Cavalry med sitt Heavy Cavalry, det var bara att försöka fly. Efter en magirunda med Irresistable Force & Miscast, åkallade tydligen Zots magiker en demons uppmärksamhet som gjorde mycket ont för honom själv. En Greatsword-enhet mer eller mindre försvann & magikern själv tog skada. Men han lyckades fäkta bort demonen på något sätt. En Empire Greatcannon tog sikte på en av mina kanoner som blev utskjuten. En Mortar missade sitt mål och träffade lite vanliga hederliga Tilean Crossbowmen.



Efter min Turn 2: Tilean Duellists chargar mot skogen där några fega Empire Huntsmen gömmer sig, vilka väljer att fly för överheten. Mina Knights, Paymaster & General chargar Steam Tanken i ett meningslöst försök att förstöra den. Där stod dom resten av slaget tills dom dog hjältemodigt mot "järndraken". Fast Cavalry rallies såklart efter sin feigned flight manouver. Min magi & skytte naggar av ytterligare lite detachements. En enhet Empire Swordsmen smälte bort i en kombination av skytte & eldbollar. Min Light Cannon träffade Zots Heavy Cavalry i flanken och en del Knights dog heroiskt omfamnande en kanonkula.



Sedan så ville inte min kamera vara med längre. Men vi spelade faktiskt 6 Turns vardera, för en gångs skull.

emil

Citat från: Ola skrivet januari 29, 2017, 20.29
Hur ser feb ut för folk?
Februari? Personligen försöker jag hålla söndagar, allmänna vilodagen, öppen för ett spontant battle eller nåt. Det är väl iofs årsmöte söndagen den 5:e så ni tänker på det.

Meldon

Hela Feb är ganska tveksam för min del, jag får återkomma längre in i månaden
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

Zot

Tack för god match! Det var en kul omgång som svängde fram och tillbaka och spänningen höll i sig alla 6 rundor.

Bra rapport, det gick relativt bra för mig med med fotandet denna gång, så här är lite fler bilder och kommentarer:





Dimensionskaskad pågår! 10 kejserliga dvärgar i färggranna kläder förångas i processen.






Här såg det mörkt ut för min del! Ca 40 infanterister, bl a en hel enhet + detachment, hade strukit med under anmärkningsvärt effektivt skytte och eldklotstrolleri! Riddarna till höger på bilden åkte på däng av troll och lätt kavalleri i flanken. De flyr här hals över huvud! Men sen vände det lite och jag lyckades sabba Emils center med det som ändå fanns kvar. Hans lätta kavalleri tog trots hårt motstånd hand om artilleriet på kullen i mitten, innan den siste strök med under pilbågsskytte.


Under tiden hade Emils riddare och min Steam Tank en seg fight bakom tornet som pågick från runda 2-6, då tanken faktiskt körde över de sista. Det var både kul och rättvist tyckte vi båda två!  :)



På andra sidan bordet mötte den otursamme trollisen sitt öde när Emils gubbar började knattra med sina pickadoller.


Spelar gärna i Februari, vet ej riktigt när men tyvärr inte kommande vecka i alla fall. I allmänhet passar söndagar bäst för mig också, men man kunde kanske köra en rövare nån veckodag. Får också be att återkomma!

emil

Golgfag´s Maneaters om jag får be, inte "troll". Mumsfilibaba med Knights till lunch.  ;) http://warhammerfantasy.wikia.com/wiki/Golgfag's_Maneaters

Snygga foton & tack själv. Får försöka hitta lite konservburks-öppnare i armélistan att kontra Full Plate Armour & Stank(Steam Tank) med.

Meldon

Citat från: emil skrivet januari 30, 2017, 23.51
Snygga foton & tack själv. Får försöka hitta lite konservburks-öppnare i armélistan att kontra Full Plate Armour & Stank(Steam Tank) med.

Prova Fellblade, funkar till det mesta ;)
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

emil

#147
Citat från: Meldon skrivet januari 31, 2017, 05.27
Citat från: emil skrivet januari 30, 2017, 23.51
Snygga foton & tack själv. Får försöka hitta lite konservburks-öppnare i armélistan att kontra Full Plate Armour & Stank(Steam Tank) med.

Prova Fellblade, funkar till det mesta ;)
Sant, men nu är det ju så att Dogs of War bara har tillgång till Common Magic Items, Sword of Might typ. Det finns kanske roligare Common Magic Items i 8th edition rulebook som jag kanske kan titta på dock. Om dom nu gäller alla arméer?

Regelfråga: En situation uppstod då Zots Knights flydde genom min Tilean Crossbowmen-enhet. Vad är det som gäller då? Får Knightsen stryk på något sätt? Sedan är jag fortfarande skeptisk till Steam Tanks Weapon Skill på 3 gäller när man attackerar den i närstrid. Hade den haft WS 1 eller nåt så hade det varit mer logiskt. Äh, glöm, den har WS3 tydligen.

Zot

Såvitt jag kan se löste vi båda de regelsituationerna på rätt sätt. Fly genom fiender = dangerous terrain test. Steam tanken är en chariot och då slår man mot besättningens WS, ser inget i specialreglerna som tyder på nåt annat.

Finns en del vapen som ger extra konservöppnarkraft upp till +3 Styrka för 60 kr.

Men om du vill testa denna inofficiella armébok för DoW ställer jag för min del gärna upp, skulle tro att den är bättre balanserad mot 8th ed. än den du använder nu. Det är visst ett ganska seriöst fanprojekt med flera alternativa arméböcker, speltestning mm. Inte perfekt, givetvis, men vilken armébok är det? https://drive.google.com/file/d/0B_Redi9cZJ5iWHRzTE1VQndfSGs/view

emil

Den Dogs of War-armélistan verkar riktigt kul, vissa enheter kommer man iofs vägra använda, typ ridande Ogres. Finns det en lista över Regiments of Renown också? Dogs of War & Regiments of Renown hör ju ihop liksom.