BSK 23 - 2005

Startat av Clifford, november 10, 2004, 06.28

Föregående ämne - Nästa ämne

Skall vi ha ett BSK 2005?

Ja!
35 (94.6%)
Nej!
2 (5.4%)

Antal personer som röstat: 35

Omröstningen har avslutats: november 10, 2004, 06.28

Clifford

Vid det här laget vågar jag nog påstå att trots mina farhågor så har BSK 22 avlöpt bra, med ekonomisk vinst och nöjda besökare. Nu är det dags att debattera vad som gick fel/rätt, vad som var bra, dåligt och om vi ska fortsätta så här. Se inte tråden enbart som en ja/nej poll utan skriv gärna ner edra åsikter i ämnet, samt huruvida ni kan tänka er deltaga i BSK 23´s förarbete.

Heavy

Jag anser att vi ska ha ett BSK 2005 av tre skäl;

1. Föreningens ekonomi mår bra av det.

2. BSK är en institution inom konventssverige som behöver bevaras.

3. Det är jäkligt kul att arrangera saker.


Personligen har jag förmodligen ganska svårt att vara med i arrangemenget av själva konventet, men arrangerar mer än gärna en aktivitet på desamma.
Hade ju redan tänkt att göra det i år men eftersom jag fick lite dålig respons på min idé så blev det inget av.. Nåja, jag kommer igen till nästa år som sagt   :lol:
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Björn

Citat från: "Heavy"Jag anser att vi ska ha ett BSK 2005 av tre skäl;
1. Föreningens ekonomi mår bra av det.
2. BSK är en institution inom konventssverige som behöver bevaras.
3. Det är jäkligt kul att arrangera saker.

Heavy, var denna lista i någon slags ordning? Isåfall vill jag kasta om den totalt, så att det börjar med 3:an och sist kommer 1:an. Alla är iofs viktiga anledningar men "kulfaktorn" måste vara den främsta anlerdningen att vi arrangerar BSK.

/Björn, som på ett eller annat sätt kommer att engagera sig i BSK23

Björn

Citat från: "Heavy"
...men arrangerar mer än gärna en aktivitet på desamma.
Hade ju redan tänkt att göra det i år men eftersom jag fick lite dålig respons på min idé så blev det inget av.. Nåja, jag kommer igen till nästa år som sagt   :lol:

Jo, det är välkommet! Dock så var du ute lite i senaste laget i år, Vilket iofs var "mitt" fel då jag i arrnagemangsjakten till konventet nästan uteslutande bara tagit kontakt med gamla arrangörer och folk som själva "tiggt" om att få vara med. Nästa år får vi se till att det finns klarare istruktioner om hur man gör om man vill arra. med instuktioner t.ex. här, där folk faktiskt läser...

Heavy

Citat från: "Björn"
Citat från: "Heavy"Jag anser att vi ska ha ett BSK 2005 av tre skäl;
1. Föreningens ekonomi mår bra av det.
2. BSK är en institution inom konventssverige som behöver bevaras.
3. Det är jäkligt kul att arrangera saker.

Heavy, var denna lista i någon slags ordning? Isåfall vill jag kasta om den totalt, så att det börjar med 3:an och sist kommer 1:an. Alla är iofs viktiga anledningar men "kulfaktorn" måste vara den främsta anlerdningen att vi arrangerar BSK.

/Björn, som på ett eller annat sätt kommer att engagera sig i BSK23

Nej, helt utan inbördes ordning.. Att det är roligt ska helt klart vara den viktigaste faktorn tycker jag med.. Annars är det ju ingen mening med att jobba ideéllt..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Citat från: "Björn"
Citat från: "Heavy"
...men arrangerar mer än gärna en aktivitet på desamma.
Hade ju redan tänkt att göra det i år men eftersom jag fick lite dålig respons på min idé så blev det inget av.. Nåja, jag kommer igen till nästa år som sagt   :lol:

Jo, det är välkommet! Dock så var du ute lite i senaste laget i år, Vilket iofs var "mitt" fel då jag i arrnagemangsjakten till konventet nästan uteslutande bara tagit kontakt med gamla arrangörer och folk som själva "tiggt" om att få vara med. Nästa år får vi se till att det finns klarare istruktioner om hur man gör om man vill arra. med instuktioner t.ex. här, där folk faktiskt läser...

Som erfaren arrangör själv så vet jag precis hur det är/kan bli.. No hard feelings och så satsar vi på nästa år istället ;)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Robin

Jag kommer att chefa för 40k nästa år. Det är ju mittenåret i 3-årsplanen!
Jag vann combat med 13.

Gunilla Hellén

Jag röstade nej av den enkla andledningen att det finns folk som bryr sig och sedan finns det folk som inte gör det. Titta på slutstädet; 5 från Armagedon  och c:a 17 Piasavor. Pinsamt, pinsamt.  Vi är ju huvudarrangörer. Speciellt när vissa spelade Starcraft under slutstädet i receptionen, vet inte vem det var så jag nämner inga namn av den anledningen annars hade jag gjort det.
Att minibussarna kom tillbaka till uthyraren berodde på att Piasava- Lasse(? dålig på namn, hoppas han hette Lasse) var schysst och ställde upp och hjälpte till fast han egentligen vill äta pizza samtidigt som alla andra. Ok, jag och Martin hade kunna köra bussarna i 2 omgångar för att få dit dom så det hade väl löst sig om vi struntat i pizzan totalt.

Inse fakta: Vi är för få för att ro runt ett sånt här stort arrangemang.
Jag är så ledsen för att jag numera tänker med avsky på BSK för jag gillade det innan, jag tyckte det var kul.

Jag tycker vi borde bjuda in någon/några andra föreningar i närheten för samorganisering av konventet. Dela på jobbet och dela på eventuell  vinst. Strukturera upp viktiga funktioner som bagage, logistik, reception, kiosk och slutstäd(hoppas jag inte glömt någon funktion). Varje medarrangerande förening får så stor del av vinsten som de bidrar med i mankraft. Alla spel vi från armagedon arrangerar jämställs med utomstående arrangörer och ger inte någon del i eventuell vinst.
Givetvis bör det finnas en stark konventsgeneral som inte gör så mkt själv men har stenkoll på vad alla andra gör och att det blir gjort. Jag hoppas på Dina i den rollen eftersom hon efter detta första "prov"år har potential att strukturera upp det bra.

Vissa jobbade hårt under konventet all cred till er och tack till alla som ställde upp för oss i kiosken så att det funkade. För första gången av de år som Martin hållt i kiosken lyckades både han och jag smita i väg för att spela var sitt brädspel, fast inte samtidigt dock.

Total anti-cred till de figurspelarrangörer som lägligt höll sig undan från röjande i lokalen efter konventet; Ewers, Larsson och Robin. Dålig stil men kom ihåg att jag gillar er ändå bara inte just i denna sekund. Emil drog sitt strå till stacken,  cred cred.

Bubba, Rickard, Dyne, Dale och jag CRED, CRED, CRED till oss som röjde undan i lokalen på onsdagen. Lyfte alla tunga WHFB-bord osv. Kanske är det förmätet att berömma sig men eftersom ingen annan bryr sig får man väl vara lite snäll mot sig själv.

Dock så tycker jag att vi ska visa vår uppskattning för figurspelsarrangörerna som faktisk slet som djur innan med att göra alla nya bord och alla den fina, nya terängen.

Tack alla för att ni orkade läsa, behövde skriva av mig.

Robin

CitatTotal anti-cred till de figurspelarrangörer som lägligt höll sig undan från röjande i lokalen efter konventet; Ewers, Larsson och Robin. Dålig stil men kom ihåg att jag gillar er ändå bara inte just i denna sekund. Emil drog sitt strå till stacken, cred cred.


Ni fick ju i alla fall spelat något på konventet.

På grund av att vissa personer hoppade av, så att vi var 2 st i 40K som hade tid och möjlighet att sitta och passa, samt 2st i WHFB. Det var inte så jävla roligt direkt. Sedan tycker jag att det var ett mkt bra initiativ av Cliff som hämtade lite Piasava folk som var vänliga nog att hjälpa oss att röja upp i gympasalen och bära ner bord.

Dock så bars det 40 st bord ner från gympasalen, in i bil och sedan från bil in på föreningen. När vi sedan kom tillbaka till konventet, så såg allting ganska klart ut, och det personer som vi stod och snackade skit med i receptionen sa ungefär noll och intet om att de behövde mer hjälp. Därför åkte vi hem och dog i säng, samt sov i 15 timmar (det var gött).

Om jag får "cred" eller inte för att jag inte hjälper till med röjning SAMTIDIGT som jag röjer undan alla våra grejer från gympasalen är för mig, ganska egalt.
Jag vann combat med 13.

Heavy

Citat från: "Gunilla Hellén"Jag röstade nej av den enkla andledningen att det finns folk som bryr sig och sedan finns det folk som inte gör det.

Tyvärr är det så i en ideéll förening, det kommer man aldrig att komma undan.. Att det för vissa av oss har gått upp tidigare och för andra under konventet spelar inte så stor roll, vad som är viktigt är att inse att fåtalet alltid kommer att få dra det tunga lasset..

Att fåtalet gör det är för att det är kul och ger lite självkänsla, men jag kan helt klart förstå att orken tar slut efter ett tag..

/Heavy, som trots allt inte tycker att dra in fler föreningar är en så dåligt idé !
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Gunilla Hellén

Robin:

CitatOm jag får "cred" eller inte för att jag inte hjälper till med röjning SAMTIDIGT som jag röjer undan alla våra grejer från gympasalen är för mig, ganska egalt.

Självklart har man ansvar för att röja undan sitt eget arr.  Vem fasiken tror du röjt undan i köket varje år? Självklart kioskansvarig med hjälp av några personer man raggat upp för ändamålet själv. Om man inte frågar efter hjälp får man ingen eftersom det är så mkt att göra. Att vara huvudansvarig för något innebär att genomföra hela projektet, även röjningen efteråt.

Jag hade inget emot att plocka undan WHFB-borden på geddon i onsdags, jag önskar bara att ni genomfört projekt till slutet. Antingen städat undan efter er själv eller bett om hjälp.  Jag hade ställt upp. Men nej, ni valde att bara låta det bero och ja, ni fick ju rätt någon annan röjde ju åt er.

Björn

Gunilla: Jag kan förstå vad du menar, men kan inte riktigt hålla med fullt ut.

Ok, här kommer lite av mina tankar:

I år kom arbetet med BSK igån väldigt sent. Skall inte svara för någon annan men själv var jag inte speciellt intresserad eller hade några intensioner av att göra vissa uppgifter som jag senare tog på mig. Det var bara 2 veckor innan jag flyttade som jag började maila ut till  förraårsarrnagörer etc. Att jag flyttade var oxå en j-vligt dumm grej sett ur ett Geddon och BSK perspektiv men något jag kände jag var tvungen att göra av olika anledningar. I år har alltså kraften gått till att fixa så att det blev ett BSK över huvud taget och i mina ögon var det inte så illa pinkat av en trähäst. Visst, inte perfekt och många fick slita hund men jag tror att vi kan göra bättre under vissa premisser:

De som planerar BSK skall inte sitta i Armagedons styrelse. Jag tror att det som det har varit t. ex i år, då nästan alla som hjälp till med förarbetet med konventet eller suttit ledningen även suttit i Armagedons styrelse är  jättedåligt, därför att det gör folk trötta, för att vi vill göra ett bra jobb på båda posterna samtidigt som vi har jobb/skola och vill ha någon slags fritid (jobba,äta,sova är trots allt inte en så lockande tillvaro).


Citat från: "Gunilla Hellén"Inse fakta: Vi är för få för att ro runt ett sånt här stort arrangemang.

Jag är osäker om det här är fakta. Dock vill jag inte säga att det är fel heller. Jag är osäker men hoppas att det är fel.

Som jag ser det: Är vi för få för att planera/organisera BSK?
På den frågan vill jag säga: NEJ. Dock under premissen att inte samma männsikor arbetar med BSK och geddon.

Är vi för få att driva det rent praktiska på konventet? Jag tror inte det, men jag är osäker och hoppas att det under nästa år kan komma fram hur det ligger till.

Jag tror att det var dåligt men folk som ville hjälpa till med de praktiska delarna som slutstäd har med att det var bristfällig planering/organisering av själva konventet, Attityder smittar.

Dessutom har inte de praktiska delarna planerats spec. mycket vilket antagligen är en stor bidragand orsak. Det är inte spec. svårt att jobba på konvetet om det har planerats i förväg (Ja, jag inser att jag låter luddig (hungrig nu) och detta skall absolut inte ses som kritik på dem som planerat kiosk lr bagage, utan snarare påfolk högre upp i hierarkin *pekar på mig själv*)

sebbe

jag tycker definitivt att vi skall ha ett konvent även nästa år, vi har faktiskt ett visst ansvar.
om det inte blir något konvent kommer väldigt många bli besvikna, och det skulle kännas lite dumt om den enda orsaken var att vi inte kunde få ihop tillräckligt mycket folk.

om vi delar vinsten med andra föreningar, ger mer prylar till arrangörer, eller sliter mer än vad vi borde spelar inte så stor roll, det viktiga är att det blir ett konvent.


sen tycker jag att vi ska återinföra buttar, även om jag måste göra allihopa själv (läs: med henke).
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Martin Larsson

Ok, jag kan acceptera att folk helst skulle vilja se att allt vore magisk och kliniskt rent och iordning på föreningen kl 0800 på måndag morgon efter konventet. Dock är inte denna önskan helt lätt att uppfylla, anledningen kallas arbete dvs det som (förhoppningsvis) leder till att en person överlever varje månad ekonomiskt...Tycker att det verkar märkligt att just de 6 m2 (högt räknat) av lokalens 300+ som borden upptagit kan ha varit så viktiga :?

Har inte röstat om ett BSK2005 men om det blir ett och jag ska va WHFB ansvarig igen(högst troligt iofs om det blir ett BSK2005) så kommer vi vara 3 arrangörer :shock: Detta är inte förhandlingsbart över huvud taget och Ivar är bokad redan nu :!:

Vågar lova att alla andra arrangörer sett mer av det övriga konventet än vi 4 i gympasalen och det känns inte riktigt kul :(
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Dale

Utan att lägga in några speciella värderingar i mitt svar så vill jag bara förtydliga att det är inte 6m2 som var problemet, utan var dessa m2 var placerade. Borden gjorde nästan all form av städning/iordningställande i styrelserummet omöjlig då man fick ha åtminstonde D6 mer än en vanlig människa i dex för att komma in och ut med prylar. På andra sidan borden var det ganska trångt där med. Om borden hade placerats i dioramarummet, blå rummet eller framför bardisken hade det varit en helt annan sak. Jag förstår att man inte orkar planera inbärandet på söndagkvällen, jag har själv gjort en del lat-varianter under åren. Problemet inträffar när prylar ligger precis där det är mest trångt. Figurspelsarrangemanget är det som är med materialkrävande/utrymmeskrävande som vi själva arrangerar under vårat konvent, både under konventet och och i lagerutrymme. Detta är inget problem i sig, som sagt bara när sakerna placeras lite fel.

Till nästa år hoppas jag att det inte behövs byggas så mycket inför konventet, så att de ansvariga har mer ork under söndagen att placera grejerna på mindre skrymmande sätt.