Hemsidan

Startat av sebbe, maj 08, 2005, 20.48

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford

Citat från: "dagle"
Citat från: "Clifford"Ny (vild) gissning:
B-one har Php safe mode ON, vilket kanske hindrar scripts från att kolla och agera på variabler i URL:en. Alltså kan ditt script inte "se" om "x=sektioner".
Detta pga att det är lätt att hacka en sida där du kan skriva in variabler i URL:en.
???? nu fattar jag inget(jo men tycker inte det verkar vara en bra lösning)... det är bara att göra dem hide för det första om man inte vill göra att den vanliga användaren skall komma åt den. Sedan om man inte vill att någon skall kunna göra något skoj är det väll bara att koda bort det med session eller/och mysql_escape_string eller så. Mö bättre än det där :S

Vad jag skrev var min (okunniga) gissning om varför sidan funkar på Sebbes webhost men inte hos oss. Det var alltså inget förslag till hur saker borde vara eller nåt sådant. Jag tror fortfarande att skillnaden i php mellan hans host (cqr-nånting) och vår (b-one.com) är orsaken till problemet.

sebbe

mjo, jag såg att någonting som hette register globals var av, men det verkade inte ha någonting med det att göra, så jag bara testade det snabbt.
nu kom jag på att det kan ta ett par minuter för saker att uppdateras, så jag testar att slå på det.

för forumets till synes likadana variabler tycks fungera =/

edit: tänka sig, det fungerar nu. hoppas vi inte blir hAxx0rade
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Clifford

Det är funkis, nu kan vi jobba på innehållet samt finjusteringar

sebbe

jepp, lite bilder, lite kontaktinformation, och kanske lite innehåll =)

funderade på om man som framsida kunde ha en kalender av något slag, det borde gå och lösa på något bra sätt
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Heavy

Citat från: "sebbe"jepp, lite bilder, lite kontaktinformation, och kanske lite innehåll =)

funderade på om man som framsida kunde ha en kalender av något slag, det borde gå och lösa på något bra sätt

Kalender är jäkla bra, då syns det verkligen att det händer något på föreningen !
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

sebbe

OM det händer något menar du =P
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Heavy

Näe, det händer ju faktiskt en hel del grejor på föreningen.. Både tidigare under året (asl, wfb turnering, nu necroturnering, game-days, magic släppet, Buffy Cup) och det pratas ju om en massa (dota-turnering, bb-liga, mer game-days, egon, Egon, BSK)..

Nu ska du inte vara så negativ !


8)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

sebbe

tittade lite efter en färdig kalender på internätet, men alla jag hittade var antingen kass eller för flashiga så de inte passar bra =/
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Martin Larsson

Citat från: "sebbe"tittade lite efter en färdig kalender på internätet, men alla jag hittade var antingen kass eller för flashiga så de inte passar bra =/

Ingen fara Sebbe, den som söker skall finna heter det, och inte för intet :roll:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

dagle

något som inte är så bra på sidan...
register_globals skall man inte änvända sig av då dessa gör att säkerheten blir undermålig... (kanske inte så vilktigt men ändå om man skulle använda geddon sida för anmälningar....).
sedan skulle det vara lite snyggare om du använde dig av require() istället för att du änvänder dig av echo(snyggare kod)
typiskt så här
switch ($_GET['id'])
{
   case 'geddon':
       require 'geddon.php';
       break;

   case 'protokoll':
       require 'protokoll.php';
       break;

case 'sektioner':
       require 'sektioner.php';
       break;

case 'lankar':
       require 'lankar.php';
       break;

case 'kontakt':
       require 'kontakt.php';
       break;

   default:
       require 'index.php';
       break;
}
sedan gör du samma fast med underrubrikerna, då detta ser väldigt rörigt ut.
annars var det inget ;D

dagle

har längtat efter att få se geddonberget i addressfältet.... om någon skulle vara så snäll och ladda upp den och lägga till detta till headen
<head>
<link rel='shortcut icon' href='iconens_namn.ico'>
</head>
vill ha berget!!!!

Clifford

Citat från: "dagle"har längtat efter att få se geddonberget i addressfältet.... om någon skulle vara så snäll och ladda upp den och lägga till detta till headen
<head>
<link rel='shortcut icon' href='iconens_namn.ico'>
</head>
vill ha berget!!!!

Sebbe, kan du fixa det om jag fixar fram lämplig bild?

sebbe

absolut.
samma sak gäller berget som vanlig bild på sidan.

pjär, sidans php verkar inte fungera utan register_globals, jag vet inte varför.
om du kan förklara för mig hur man fixar det stänger jag gärna av det, särskilt om vi ska köra anmälningssystemet till bsk där.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

dagle

om du inte vill ha register globals på så gör du så här:
<?php
$_GET['x'&#93;;
?>

sedan stänger "du"(b-one (de var väll dem som geddon hade sin sida på??) kanske gör det (har inte mycket erfarenheter med webbhotel)) i php.ini filen, kommer inte ihåg precis var men .ini filen är inte så svår att pilla med, de skriver vad sakerna gör

Heavy

Snälla, pretty please with sugar on top.. Fixa en jävla bild till förstasidan på hemsidan.. Det ser förjävla trist ut utan..

Annars måste jag säga att jag har vant mig vid utseendet och numera tycker att funktionen och layouten är riktigt snygg :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.