:!: ASL kampanj 2006

Startat av carlsson, mars 28, 2006, 23.28

Föregående ämne - Nästa ämne

oscar

Det betydde att jag ändrade mig men jag ändrar mig igen ;)

Måste stuva om i min kalender hur jag än gör så...

Veckodag = alla dagar utom fredag
Men, jag är ju Brekal liksom...

biggabush

\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Fluff

vilken sida jag spelar i kampanjen spelar ingen roll.
kom på att jag inte sagt något om det.
ät en makaron till!

Brain

Citat från: "biggabush"Sida: Tysk

/bersten

Tror Carlsson redan reserverat en tyskplats för dig.  :wink:
Tomas Davidsson

carlsson

Finally!

Efter många sena nätter och slitet grått hår så har jag äntligen lyckats pussla ihop en laguppställning! Det har varit ett betydligt svårare jobb än jag kunde föreställa mig, men detta förslag är som jag ser det, det bästa möjliga.
Beaktande har tagits på regelkunskap, personkemi och de önskemål som har inkommit.

Vill ni ändra laguppställning och sidor inom poolen är det upp til varje pool!

Pool 1, tisdagar
Tysk: Stefan Land och Tomas Davidsson
Ryss: Daniel Johansson och Oscar Johansson

Stefan jobbar kväll varannan vecka så han måste spela tillsammans med  någon som kan täcka upp för honom när han inte är där.


Pool 2, tisdagar
Tysk: Andreas Carlsson och Fredrik Ewers
Ryss: Per-Anders Gradwall och Lars-Henric Lindbergh

Lindbergh, du nämnde att du gärna spelar tysk, men att det inte spelar superstor roll. Vill du hellre spela tysk med mig är du välkommen!


Pool 3, torsdagar
Tysk: Anders Bersten och Anders Land
Ryss: Stefan Nilsson dä och Stefan Nilsson dy

"Anders och Anders mot Stefan och Stefan"! ;)
Jag vet att Bersten och Nilsson dä gärna hade spelat tillsammans, men jag skulle rekommendera min föreslagna uppställning pga en jämn fördelad regelkunskap i respektive lag.


På reserv står fortfarande Gabriel. Reserver får helt enkelt ta de eventuella platser som blir över.

Jag hoppas att alla blir nöjda med detta, och jag ser fram emot en spännande kamp om fabrikerna!

Jag återkommer om fler allmänna regler och riktlinjer när det närmar sig!

:cheers:

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Brain

Citat från: "carlsson"Finally!
Pool 1, tisdagar
Tysk: Stefan Land och Tomas Davidsson
Ryss: Daniel Johansson och Oscar Johansson

Stefan jobbar kväll varannan vecka så han måste spela tillsammans med  någon som kan täcka upp för honom när han inte är där.
Stackars Daniel och Oscar...
Åka på Stefan "SingelDieRoller" Land och Tomas "SnakeEyes" Davidsson
:twisted:  :twisted:


Citat från: "carlsson"
Pool 2, tisdagar
Ryss: Per-Anders Gradwall och Lars-Henric Lindbergh
Gradwall? är det någon ny eller??  :roll:

På det hela, det ser mycket bra ut, kan knappt vänta till Wif:et är över...
Tomas Davidsson

Fluff

får hoppas det går bra att spela med sin namne. bara en Stefan Nilsson är ju ett vinnande koncept, vad kan inte då två st. åstadkomma?
ät en makaron till!

Daniel

Uppdelningen ser bra ut.

Oscar: har du spelat ASL innan?
Om inte, så får vi nog försöka köra något/några scenarios innan så du vet hur det fungerar!


// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

carlsson

Oscar har spelat nåt enstaka scenario innan, men det är helt klart du Daniel som får dra det stora regellasset mellan er! En bra idé att spela några scenarion på RB-kartan innan spelstart!
I er pool är det ju egentligen bara Stefan Land och Brain som har spelat RB innan, men jag tror att lite nytänkade kan göra susen där! ;)

Men vad heter PA i efter namn då?  :lol:

Här finns en trevlig Red Barricades AAR (http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=1121)! Finns för övrigt hur många som helst på nätet, det är bara att googla...

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

GrandPA

För de mindre begåvade kan det vara svårt att skilja på Sven och Grad. :P

L-H och jag har ju lett våra trupper till en nästan garanterad undergång och lite längre men ändå  triumferat i slutet så det skall nog gå bra.

Synd bara att von Shoff inte kan hjälpa oss den gången. :D
All for one and more for me

Lindbergh

Misstänker att Kamrat Stenvalski (10-2) med gott stöd av Kamrat Lindbergov (5+2) kan raskt tillse att förinta 3/4 av våra egna trupper för defaitism... :D

Za Stalina! *stormpionjärerna rusar mot de tyska kulsprutenästena med sina trävapen*

Stackars våra Kamrater Daniel & Oscar, lider med dem - att möta Stefan "SingelDieRoller" Land och Tomas "SnakeEyes" Davidsson kommer att bli tufft!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Men-From-Farms

"Stefan jobbar kväll varannan vecka så han måste spela tillsammans med någon som kan täcka upp för honom när han inte är där."

Vem är det som ska ta detta då? Är det redan någon eller ska jag ta den?

Om jag skall vara med måste någon ta en snabb genomgång på tanks :P
kan Guns lite tack vare det underbara starterkit 2 ^^v

GL HF Comrades

carlsson

Citat från: "Men-From-Farms""Stefan jobbar kväll varannan vecka så han måste spela tillsammans med någon som kan täcka upp för honom när han inte är där."

Vem är det som ska ta detta då? Är det redan någon eller ska jag ta den?

Om jag skall vara med måste någon ta en snabb genomgång på tanks :P
kan Guns lite tack vare det underbara starterkit 2 ^^v

GL HF Comrades

Njae, det var därför jag satte Stefan Land tillsammans med Brain, eftersom Brain har kapacitet att sköta hela brädet själv då Land är frånvarande. That's why!


Angående regelkunskaper så upprepar jag det jag sa innan: Sätt rätt personer på rätt plats. Dvs, kan du inte manövrera tanks, överlåt det till din lagkamrat. När tiden är mogen så har man lärt sig tillräckligt mycket för att även kunna sköta de mer avancerade grejerna! Var sak tar sin tid...

Innan kampanjstart träffas vi under en kväll och går igenom kampanjen!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Daniel

Har bara en sak att säga... kartan kommer att vara täckt av bruna fläckar innan vi är klara...

Och nej, då tänker jag inte av jord eller skitnördiga tyskar... utan ryskaenheter...

Känner mig också nöjd om kartan är täckt i ett rödaktigt skickt...

Regelgenomgång låter mycket bra... tycker att det är lite klurigt med RB:s terräng...

Ryssarna har en väl genomtänkt plan som självaste Zap Branigan i Futurama har utarbetat... vi kommer att skicka fram våg efter våg efter våg av trupper... och till slut kommer alla tyska vapen att jamma... :)

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

carlsson

Några allmäna teser om Red Barricades som gängse man bör känna till:

Ryssarna kan spelas oerhört defensivt och bli en stor PITA för tysken. Bland ryssarnas i många gånger förekommande "sleeziga" fall hör:
- Brända jordens taktik. Genom att elda ner hus som har mer än bottenvåningen decimerar man tyskens MG-nästen (som ju annars skjuter ÖVER Debris och Rubble).
- Booby Traps. "Fritz, kan du ge mig en bit av brödet som ligger i lådan där? *KABOOOOM*" Genom att spendera CPP kan man köpa Booby Traps. Detta är ett passivt försvar som aktiveras varje gång tysken slår en Task Check (t ex Pin Task Check) på en 12:a (går köpa så den aktiveras på DR 11 och 12). En aktiverad Booby Trap halverar minst en Squad (eller sårar en ledare) i samma plats som Booby Trap:en aktiverades i.
- Sewer movement. I Stalingrad kan ryssen röra sig fritt genom kloakerna. Det innebär att man som ryss kan komma upp under, eller bakom, tyskens linjer och ställa till med jävelskap.

Tyskarna har ett större krav att behålla manskap och att spela mer smart än "sleezigt". Här är några tankar:
- Armored Blitz. En taktik som går ut på att dra rätt igenom ryssarnas linjer med några halftrucks lastade med manskap. Dessa tar sedan in obefäst område som i bästa fall leder till att ringa in ryssarna.
- Stukas. Molnfria dagar kan tysken köpa Stukas. Dom är mycket effektiva till att hålla nere (Pinna) manskap.
- Sniper baites. Ryssen har ständigt ett högre SAN-värde än vad tysken har. Det är inte ovanligt med 6-7 i SAN. Detta innebär att tyskens, i många fallet bra, ledare lätt stryker med av Snipers. Genom att placera Sniper-mål runt de bra MG-nästena med ledare minimerar man dödssiffran på dessa (annars kan man ge sig f-n på att 10-3:an man just fick in får ett skott i huvet ganska omgående - Murphys lag). Sleezigt, men effektivt!

Övrigt
Striderna om barrikaderna utspelar sig i bebyggelse. Det är alltså inte perfekt pansarterräng. Därav inte sagt att en Panzer III-pluton inte är ett onödigt köp, men det är i första hand infanteri som vinner striden om fabriksområdet.

En normal kampanj tenderar att driva ryssen långsamt bakåt, med lokala motanfall. Beroende på hur sniket ryssen spelar kan tyskens jobb ibland kännas mycket motigt. Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Ge aldrig upp! Synnerhet ASL är ett spel som kan erbjuda de mest lustiga upphämtningar. En spelare som känner medgång blir oförsiktig, och oförsiktighet i krig innebär döden....


:wav:

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com