Tyska brädspelsdagen 27:e januari

Startat av Beorn, november 16, 2006, 13.22

Föregående ämne - Nästa ämne

Beorn

Äntligen!
En hel dag med bara brädspel. Prova på alla möjliga brädspel från våra vänner i syd, tyskarna (samt andra länder).
Vi samlas den 27:e januari 2007 (preliminärt) i Armagedons lokaler, vi startar kl. 10:00 och håller på så länge vi orkar. Alla är välkomna oavsett kunskapsnivå. Är du inte medlem är det inget problem.
För att öka tävlinglustan kommer vi att ha ett poängsystem så att vi kan utnämna Armagedons über-brettspiel-meister!

Har du något brädspel som du antingen vill spela eller ta med och lära ut, kontakta mig eller Daniel. Vi sammanställer senare en lista på vilka spel som kommer att finnas tillgängliga.

Väl mött!

Björn Jansson, bjorn.j{a}nsson.nu, 0707-671673
Daniel Johansson, daniel.joh{a}nsson.nu, 0707-993306
Björn

Daniel

Speldagen närmar sig, dags att ge er lite mer information om arrangemanget.

Poängsystemet:


    * Varje spelare får 1 poäng per spelat spel.
    * Vinnaren i ett spel får lika många poäng som antalet deltagare.
    * Övriga spelare får lika många poäng som antalet deltagare minus sin placering (Ex. 3:an i ett 5-deltagarspel får 5 - 3 = 2 poäng).
    * Om spelet enligt BGG tar mer än 120 minuter att spela så får deltagarna dubbla poäng.
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Beorn

Då var brädspelsdagen slut. Har suttit och matat in lite resultat i en Access-databas och exporterat ut resultatet lite snabbt till HTML.

För att se tabellen med poäng, gå till: http://spel.nsson.nu/geddon/tabell_070127.html

För att se resultaten av varje spel, gå till: http://spel.nsson.nu/geddon/sessioner_070127.html

Inte de vackraste sidor men klockan är 01:15...

Hoppas att ni som kom hade kul, det hade jag. Vi får se när nästa brädspelsdag kan bli av...

Game on!
Björn

Brain

He He, påminner om ASL-listan, spela mycket och få en bra total placering..
iofs en sanning med modifikation då det är mer motståndare och alltså svårare att få en bra placering (till skillnad från ASL då det enbart är W/L).

Tackar alla för en trevlig dag, när kör vi igen?
Tomas Davidsson

Daniel

Citat från: "Brain"
Tackar alla för en trevlig dag, när kör vi igen?


Snart hoppas jag...  :D

Kul att det var trevligt!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

globetrotter

Här kommer min rapport från brädspelsdagen på Armagedon. Glädjande nog bestämde sig Karin och Leif från Göteborg att hänga på, så jag plockade upp dem på stationen på väg till lokalen. Lokalerna såg riktigt fräscha och fina ut, vilket vi borde förvänta sig efter att föreningen ägnat hela sista vecka åt renovering av dem.

När vi kom, så hade endast Björn J och Tomas D kommit och då Björn tidigare uttryckt önskemål om att spela Tempus, så blev detta det naturliga valet, då det dessutom tar upp till 5 spelare.

Tempus har av många (i mitt tycke) felaktigt betecknats som "Civilisation light", även om vissa element kan uppmuntra till tron. Det är snarare ett areaspel, där målet är att sprida ut sig och bygga så många städer som möjligt. Spelet går i 11 rundor och den eller de som har dominans i en viss terrängtyp (ändras varje runda), får i nästa runda ligga ett steg före alla övriga på framstegsstegen.

Beroende på vilken runda man är i, så har man olika värden på vad man får göra i varje handling: "antal markörer att flytta", "maxsträcka att förflytta en enskild markör", "hur många nya placeras (ha en baby)", "max antal i samma hexruta", "om man får segla utmed kusten", "hur många idékort man får dra alternativt hålla på hand" och "hur många handlingar man får göra i rundan".

De handlingar man får göra är följande: "flytta folk", "ha barn", "slåss", "ha en idé (dra kort)" och "bygga en stad".

Idékorten är viktiga att ha på hand, så att övriga spelare åtminstone inbillar sig att man kan försvara sig mot en attack, då dessa har en dubbel betydelse. Antingen kan man göra något extra i sin runda, t ex att flytta en extra markör, konvertera en annan spelares intilliggande markör, extra anfall eller försvar etc., men vid anfall, försvar och framstegsfasen, så har korten även en annan funktion i form av den avbildade terrängen.

Spelet spelas i två faser: I den första fasen, så gör varje spelare en handling i taget (kan även upprepa tidigare handling i rundan), tills alla handlingar är slut. Vid tre rundor i spelet, så är någon eller några spelare ett steg före och har en extra handling i rundan. Andra fasen börjar med att alla går ikapp den som var bäst i förra rundan i denna fas och sedan räknas antal besatta terrängbrickor av nästa rundas typ plus antal städer plus terrängvärdet av spelade idékort (även extra poäng om det är ett "utbildningskort"), Den eller de med högst värde går sedan ett steg fram på framstegsskalan och ger fördelar i nästa runda.

Poäng får man genom städernas värde + antal besatta hexrutor, vilka inte är berg och den eller de som vinner sista framstegsfasen får 3 extra poäng. Högst poäng vinner.

Vi hade väldigt olika spelstil, vilket var ganska roligt. Leif hade en tendens att sprida ut sig överallt i början vilket gjorde att han många gånger blev bland de bästa i framstegsfasen, medan jag höll terräng i ena hörnan och satsade efter 3-4 rundor på att bygga upp städer snabbt, vilket ju faktiskt ger största delen av poängen. På slutet fick jag det alltför trångt och åkte båt bort till Tomas ända på andra sidan av brädet. Då hade han redan hunnit bygga ikapp städerna och min promenadseger tappade mark. Tomas var fösta att bygga en stad intill rutan där jag var, så jag tvingades attackera honom, men han hade tillräckligt med kort för att försvara sig. Detta snuvade troligen mig på segern, men vid sluträkningen, så visade det sig att Leif spridning på brädet gjorde att han vann precis före Tomas, som var precis för mig.

Resultat: Leif 24p, Tomas 23p, Carl 21p, Karin 15p, Björn J 15p

Ett kul spel som verkade uppskattas av alla de övriga, vilka inte hade spelat det innan. Själv tycker jag det är ett helt okey spel och ger det en svag 8:a av 10. Det har tyvärr lite för torr och abstrakt känsla för mig för att få ett högre betyg. Dock ser jag inte turfaktorn i dragandet av korten som något problem, då korten fungerar ganska olika, trots att vissa är något starkare än övriga, men det verkar jämna ut sig. Själv höll jag på ett "försvarskort" sedan första "ha en idé", men det var endast på slutet som det var ett fåtal attacker mot redan uppbyggda städer. En av fördelarna med spelet är att försvararna har flest fördelar.

Nästa spel för mig blev Emira, som i motsatt till Tempus verkligen dryper av tema. Ett tema som verkar uppröra en och annan amerikan... Jag övertalade Björn, Rickard och Magnus (Gizmo) att spela det med mig och jag såg verkligen fram emot att spela det med en engelsk version, då vi förra gången med jämna mellanrum hade fått leta upp någon att förklara händelsekort för oss, då dessa är viktiga för spelet. Dessutom hade vi en del regelmissar sist. Spelet går ut på att varje spelare är en shejk, som genom auktioner skaffar sig ett större palats, blir mer attraktiv, får mer pengar eller få högre status. I varje runda så kommer det ut en slumpmässig prinsessa och hon väljer i slutet av rundan den shejk som mest passar in på de attribut hon föredrar. Prinsessorna har olika egenskaper, såsom "intelligens", "matlagning", "hushållsgöromål" och romans och innan spelet startar, så får varje spelare ett kort, som visar vilka sorts prinsessor dess shejk föredrar. I 4-mannaspel, så ska man antingen få 7 prinsessor av vilken sort som helst eller så ska man ha 5 stycken, varav 4 egenskaper ska stämma in på kombinationen som man har på kortet.

I varje runda så sätter man upp en liten och en stor kryddkaravan, vilka ger inkomst utöver den fasta inkomsten. Utseende (slumpmässig en av tre olika sorter), palatssektion (krävs också för att få plats med fler än 2 prinsessor), kamel (ger rabatt på auktionerna), statuskort alternativt ta 150 guld (endast om man har mindre än 500 guld). Först blir det en auktion och vinnaren tar en av alternativen ovan och därefter nästa auktion minus de som redan tagit något. Siste spelaren behöver inte betala något auktionsbelopp, men ALLA måste också betala ett grundbelopp för det som man har tagit. Det är viktigt att hålla igång pengaflödet hela tiden, men samtidigt får man inte glömma att målet är att få prinsessorna attraherade av dig.

I nästa fas kan man köpa ett händelsekort var (vilka endast kan spelas ett i taget i början av rundan). Jag påpekade flera gånger att dessa är starka och viktiga. Det finns tre av varje sort och när de är använda, så är de ute ur spelet.

I sista faserna så väljer prinsessan en shejk, alternativt är bestämd, ifall det är oavgjort. Då går de till den första som uppfyller kravet senare, vilket ofta är mitt i auktionsfasen. Sist ska man betala underhåll för varje prinsessa, vilket normalt är 50 guld, men kan variera på några av dem. Överhuvud taget finns det en hel del text på korten, vilka skapar undantag och det är viktigt att kolla in dessa. Jag missade att läsa att en prinsessa skulle tvingade bort ett valfritt statuskort då hon valde shejk. I samma runda köpte jag ett andra 3-statuskort och blev av med det direkt. Magnus gjorde samma fel som jag gjorde då jag spelade det första gången, dvs han satsade stenhårt på att köpa kameler för att få auktionsrabatt ,vilket gjorde att an hade problem att attrahera prinsessorna i stället. Rickard berättade under spelet att detta var en av de första gångerna, som han spelade "eurospel", så jag blev lite orolig att han skull bli bortskrämd, men alla verkade vara nöjda med spelet och kunde tänka sig att spela det igen vid ett senare tillfälle.

Det enda man kan klaga på i spelet är att man är utelämnad till vilka prinsessor som dyker upp, men palats och status, som är dyrast att skaffa motsvaras av flera prinsesskort, så det jämnar troligen ut sig. Trots att det är lite stökig uppställning och extremt många auktioner, så flyter spelet på bra efter ett par vändor och det blir aldrig trist. Mitt betyg är en 8:a av 10.

Reglerna tog 20-30 minuter att gå igenom och själva spelandet tog 2:15.
Resultat: Carl 7, Björn J 3, Magnus (Gizmo) 3 och Rickard 2.

Nästa spel för mig blev Graenaland, vilket är ett av de nya Essenspelen från Czech Board Game. Reglerna är ganska raka, men innehåller en ny intressant mekanism med förslagsställanden som man röstar på.  Resursproduktionen och byggandet get det en "Settlerskänsla", men där slutar alla likheter.

Rundan för varje aktiv spelare består av 4 faser: Först är det resursproduktion på alla territorier där någon ha en bosättning (antingen by eller byggnad (fort, kyrka eller långhus)). Korten är maximerade till antalet bosättningar+2 per territorium. Resurskorten är fördelade, så att för varje områdestyp, så är hälften av korten av en sort, 1/3 av en annan sort och resterande sjättedelen av en tredje sort. Därefter är det en dold förflyttning av alla hjältar utom den aktive spelarens, direkt följt av fördelning av resurser. Där kan varje icke-aktiv spelare komma med ett förslag hur resurserna i ett visst område ska fördelas. Det är absolut förbjudet att förhandla eller diskutera förslaget i förväg. Därefter röstar man och det måste vara majoritet (ej lika) för att förslaget ska röstas igenom. Har någon absolut majoritet, så kan budet ofta bli att "jag tar allt", men det är viktigt att tänka på att samarbete lönar sig mer än tjurskallighet. Sist i rundan, så kan den aktive spelaren välja ett dubbelresurskort (skeppning från hemlandet) och bygga.

För voteringen krävs majoritet av röster och de fås genom en röst per bosättning och om man har krigaren (en hjälte) i territoriet, så ger den en röst per byggd armé (man startar med en armé per spelare). Har man fått in prästen (en hjälte) i spel, så inaktiverar den alla krigares röster och om man fått in skalden (sista hjältetypen), så får den en röst per ANNAN hjälte i territoriet. Innan byggfasen så kontrolleras dina dolda mål, för att se ifall du har nått upp till totalt 6 nivåer på 5 olika områden medvardera 3 nivåer. Några mål är lättare och andra svårare, men totalt ska de vara ganska balanserade.

I byggfasen kan den aktive spelaren också komma med förslag att bygga gemensamma arbeten i ett visst territorium. Dessa kan skydda territorium mot att andra bygger där (palissad), ger extraresurskort i första fasen (väg), möjlighet att använda ett kort som resursjoker (marknad) eller att ge chans slumpmässig chans till flera resurskort (landförbättring).

Reglerna är relativt snabba att gå igenom, men spelet tog ganska exakt 3 timmar. Jag gillar den unika mekanismen, vilket ger en känsla av ett verkligt nytänkande, dock blir det stundtals ganska självklart vad man ska göra, vilket är speciellt sant i första rundorna. Trots detta ger jag det 8:a av 10 som betyg.

John vann med knapp marginal, då slutresultatet blev extremt nära varandra och de övriga kunde ha vunnit nästa eller senast nästnästa runda.
Resultat: John 6 vp, Marcus, Carl och Karin 5 vp.

Jag avslutade med Um Krone und Kragen (To Court the King) som i princip är Yatzy på testosteron, fast mycket roligare och det tar bara cirka 45 minuter. Man börjar med att slå 3 tärningar och mellan varje slag måste man lägga undan minst en tärning. Målet är att vinna kort, vilka antingen ger dig extratärningar eller ger möjlighet att manipulera någon av de slagna tärningarna. Den förste som lyckas slå 7 lika tärningar får Kungen och då inleds en slutrunda, då de övriga får en chans att ta över den. Ett ovanligt kul fillerspel och de vackert illustrerade korten ger spelet en upphöjd känsla. Jag ger det betyget 7 av 10.
Resultat: Karin vann, Elin, Carl

Man kan inte hinna spela alla spel man vill, men det jag mest hade velat spela igen av de övriga var Hermagor, som har en intressant blandning av auktion, logistik och areadominans. Var och en av de 4 eller 5 rundorna består av tre faser: Först placerar varje spelare ut 4 köpare på marknaden för att få tag produkter att sälja. Därefter erhålls inkomst, beroende på hur köparna placerats och man kollar igenom alla brickor och spelaren med mest inflytande får var och en. Viktigast är att ha många intill respektive bricka, men vid oavgjort är det först den som är ovanpå som får den, därefter den som placerat flest utmed kanterna och sist de som placerats i hörnen. Sedan förflyttar man sin köpman runt på brädet och kan sälja produkter runt om i landet i de byar som vill ha varor, vilka motsvarar de erhållna brickorna på marknaden och man etablerar på så sätt handelsstationer. Varje spelare gör detta en gång i tur och ordning upp till 3-5 gånger i rundan (bestäms före första fasen). När ett område är omringat, så kan man bygga en byggnad på försäljningsskalan, vilket ger poäng på slutet.

Det kanske inte har så unika mekanismer, men de är sammanvävda på ett intressant och logiskt sätt. Hittills har jag bara spelat det en gång och då på tre spelare (vilket av flera i diskussionsforum anses som det bästa antalet) och det känns väldigt lovande att bli ett av de bästa spelen på sistone. Jag ger det en preliminär 8:a av 10, men kan bli högre efter mer spelande. Nackdelen är att det riskerar att bli mycket segdraget analyserande med fel typ av spelare. För att underlätta uppställning och regelgenomgång, så har jag gjort och laddat upp en lathund till BGG.

Övriga spelade spel, med rangordning på resultaten:
Blue Moon City: Tomas, Leif, Björn J
TransEuropa:       Björn, Tomas, Leif
Citadels:               John, Björn, Tomas, Marcus, Elin
Tempus:               Leif, Björn, Tomas, Magnus (Gizmo)
Memoir 44:          Fredrik E, Rickard
Guillotine:            Fredrik, Magnus (Gizmo), Rickard
Guillotine:            Rickard, Fredrik, Magnus
Hermagor:            Karin, Tomas, Marcus, Leif

En trevlig dag, men det kom bara en bråkdel av de som förvarnat att de skulle dyka upp.... var var ni? I alla fall hoppas jag att jag lockar fler nyfikna och spelsugna till en uppföljning. Dessutom hoppas jag att kunna dra igång brädspelande regelbundet en vardagskväll i veckan tillsammans med Björn och Daniel.
/Carl

soulreaper

Citat från: "globetrotter"En trevlig dag, men det kom bara en bråkdel av de som förvarnat att de skulle dyka upp.... var var ni? I alla fall hoppas jag att jag lockar fler nyfikna och spelsugna till en uppföljning. Dessutom hoppas jag att kunna dra igång brädspelande regelbundet en vardagskväll i veckan tillsammans med Björn och Daniel.
/Carl

Jag var med sverok på slag i finnåker och missade tyvärr denna dag...Hoppas att jag kan nästa dag.
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

jonte


Beorn

Jonte: Jag har lagt upp Seriebörsen och Spel med Posten. Mantikora kan jag inte lägga upp eftersom jag inte hittade någon sök-funktion på deras hemsida.
Jag lade även till en knapp som öppnar upp ett sökresultat-fönster var för alla butiker. Jättekul att få 15 nya fönster  :wink:
Björn