Brädspelmässan i Essen

Startat av globetrotter, juli 10, 2007, 21.56

Föregående ämne - Nästa ämne

globetrotter

Är det någon/några som skulle vilja åka med mig till Essen på världens största brädspelsmässa 18-21 oktober? Det börjar bli bråttom att hitta boende.

Jag är öppen för resealternativ, där min favorit är bilfärja till Kiel på tisdag (16/10) och 45 mil bilkörning ner till Essen, så man är framme vid 15-tiden på onsdagen. hemåt vid 10-tiden från Essen och färjan är i Gbg söndag förmiddag. Detta ger dessutom speltid på båten åt båda hållen.

Detta ger viss möjlighet att snika in på mässan onsdag em (ej garanterat att det funkar) och hela torsdag+fredag (minst trångt) på själva mässan. Självklart en sväng till hotell Jung någon kväll, där många internationella brädspelskamrater kan hittas (troligen ingen plats kvar där, men jag kan kolla).

Andra alternativ är tåg eller ev bil hela vägen, men det sista alternativet tycker jag är lite väl jobbigt, men dock möjligt. Ytterligare en variant är att ta färjan till Kiel utan bil och därifrån ta tåget. Detta har jag också testat. Blir billigare och bekvämare än bilen på färjan, men man måste ha stort och flexibelt bagage för att fixa detta. Kan säkert övertala min sambo att lämna och hämta oss i Gbg då.

Vill ni veta mer om Essenmässan, så kan ni se mina gamla reserapporter på min hemsida.
/Carl

soulreaper

OM jag åker så kommer jag att åka med skud...Detta är för att jag inte vet än om jag ska åka eller inte...
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

pannan

klarar man sig på engelska eller behöver man kunna tyska eller vad de nu pratar där?

soulreaper

Man klarar sig gott på engelska hur mycket amerikaner som helst där nere...Dessutom så är det inte så svårt att förstå tyska
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

Citat från: "pannan"klarar man sig på engelska eller behöver man kunna tyska eller vad de nu pratar där?
Min tyska är rudimentär och det har aldrig varit något problem. Det gäller bara att vara lite lagom framfusig och på hugget så löser det sig.
/Carl

pannan

Jag är helt klart intresserad av att åka, hur mycket pengar tror du går åt?

soulreaper

Citat från: "pannan"Jag är helt klart intresserad av att åka, hur mycket pengar tror du går åt?

Resa + hotell + mat + den största kostnaden spel mellan 2000 och 5000 kanske?!?
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

Mitt favoritalternativ är tisdag kväll (16/10) - söndag fm (21/10):
Båtresa Gbg-Kiel (690+900) ej ombokningsbar        1790:-
Per person i 4-bäddshytt (225+225)                          450:-/person
Bilresa Bs-Gbg (2x8mil) + Kiel-Essen (2x45mil) T/R 1000:-
3 nätter på hotell (upp till 1000:- för dubbelrum)      3000:-/rum
2 x singleinträde mässan (11 euro 2002)                   300:- / person

Summa för 2 personer:  3650 kr/person
Summa för 4 personer:  2950 kr/person

Jag har inte räknat på 3 personer, men det är möjligt ifall någon vill betala ett enkelrum. Hotellkostnaden är ju halva kostnaden och det går kanske att hitta billigare alternativ om man skyndar sig. 5 personer i bilen är inte tänkbart på den sträckan och utöver inköpta spel förväntas alla ha en lätt packning. Jag har inga problem att ta min bil, liksom att köra hela vägen bara jag har en kartläsare sista biten in i Essen. Dock har jag kört där ett par gånger tidigare och hittar hyfsat.

Mat är dyrt på båten och mässan (fast på ditresan kan man ha med mackor eller dylikt).
Räkna med 10-12 euro/måltid.
Dessutom tillkommer kostnad för xxx antal spel. Spel på tyska brukar vara relativt billiga. Mindre upplagor från mindre utgivare kan dock vara dyra. Det är dessutom svårt att fynda bland de begagnade spelen.

Alternativet ger hela torsdagen och fredagen inne på mässan, vilket är minst trångt. Det finns billigare hotell en bit ifrån mässan. 4 kamrater till mig bor en bit bort och jag ska kolla vad de betalar för ett rum. Kan ju vara trevligt att dela hotell med andra brädspelare. Åtminstone en kväll vill jag tillbringa på hotell Jung där många spelkändisar från Internet håller till. Däribland Warfroggänget, som alltid förbokar HELA hotellet inför denna mässan till de som har kontakter med dem. Det brukar vara flitigt spelande där.
/Carl

pannan

ok, har bestämt mig nu, jag åker med.

globetrotter

Kanon! Jag har två "eventuella" från Göteborg plus en utestående fråga till en annan Gbg-kamrat om var han bokade en lägenhet, vilket kostade ca 200kr/person och natt för 4 personer.

Jag hoppas få svar innan helgen på dessa frågor, då jag måste skynda mig att boka.
/Carl