Warmachine: Hur är det?

Startat av Gustaf Eklund, september 01, 2013, 14.14

Föregående ämne - Nästa ämne

Gustaf Eklund

Jag har funderat på att testa Warmachine.

Hur annorlunda spelas det om man jämnför med 40k 5th edition, hur fungerar de olika raserna (Har tittat litet på Protectorate of Menoth, Khador och Cryx) och hur mycket kostar det ungefär för att komma in i det?
Glory to Menoth! Death to the infidels!

dilba

Lirar inte spelet själv för WFB är ju bäst :) men du kan snacka med Robin, Larsson eller AG för de har nog bra koll. Annars kan du komma ner en torsdag eftermiddag/kväll för då brukar det vara folk som lirar det på föreningen.


Meldon

åk ner till geddon på torsdagar vid 18-tiden för då spelas ted warmachinde/hordes. I övrigt så kolla upp tråden som redan finns i figurspelsforumet.
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

Martin Larsson

Ja du var ska man börja, HordeMachine är olikt 40k på många sätt...


Precis som i Blood Bowl så aktiverar man en enhet/model i taget och gör allt med den. Dvs man chargar med A och gör alla attacker med A innan man börjar göra saker med B. Detta betyder att man kan se hur bra/dåligt A lyckas med det man vill att A ska göra med INNAN man börjar flytta på andra saker. Mao har man en chans att antingen rädda situationen med B (eller C med om B misslyckas med), eller dra nytta av situationen som nu uppstod när A dödade fiende X med B.

Det är tveklöst ett spel med detaljer. Mer eller mindre allt har någon/några special rules och det är en hel del att ha koll på och sätta sig in i. Alla Warcasters/Warlocks har 3-7 spells och andra abilities med. Spelet uppmuntrar att man tar sig tid att sätta sig in i detaljer och lustiga kombinationer av modeller eftersom det finns gott om saker som gör saker bättre/tar hand om svagheter.

Sedan är spelet mycket mycket mer fokuserat runt ens Warcaster/Warlock, som är listans chef och överlägset viktigaste model, tänk kungen i schack. Om denne dör så förlorar man spelet. Man spelar aldrig ett visst antal rundor utan man kan vinna på 3 olika sätt och när man uppfyller 1 av dem är spelet över.


Fraktionerna spelar inte statiskt på ett sätt som det lätt är i 40k, utan det är ganska stor skillnad på vilken Caster man har i sin lista, dem brukar uppmuntra användadet av olika saker genom att ha olika spells, abilities osv, men det finns såklart vissa drag som är ganska typiska för varje fraktion.
Khador har massa bra infanteri och sätt att hjälpa dem samt hårda långsamma warjacks som slår hårt
Menoth är bra på att ge motståndaren svårare att göra saker och en stor "saker hjälper varandra" fraktion
Cryx är också infanteritungt som Khador, men har snabba men ömtåliga warjacks. Till skillnad från Khador försämrar Cryx andras saker snarare än att buffa egna enheter för att göra sig bättre.



Jag har säkert missat massa saker som vore bra att skriva, någon kan säkert berätta sådant :P
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Gustaf Eklund

Tack, det där ger lite inblick i hur det fungerar. Det bästa vore väl att som tidigare sagt att åka till klubben och titta när det spelas. Tyvärr är ju torsdag den enda dagen på mitt skol-schema där jag har lektioner hela dagen...
Glory to Menoth! Death to the infidels!

Andreas Graae

Vi spelar ju lite matcher hemma hos mig ibland me i Skene. Vi kan ju höra av oss om vi ska spela någon dag. Plus att jag ska jobba skift snart o då lär d bli mer spelande utöver torsdagar.

mlkr

Ni får ursäkta viss OT men då även jag är nyfiken/sugen på Hordemachine undrar jag vad 50 poäng skulle kosta (i SEK) att införskaffa...
Tittat lite på modeller och priser men då jag inte har läst regelboken eller satt mig in i poängvärdet per figur har jag noll koll.
Så låt oss säga 50 poäng Khador då jag gillar deras fluff och utseende...

Å då pris säkert beror på HUR/VAD man vill spela så kan eventuella hjälpsamma svarande utgå ifrån sina egna preferenser :)
Tackar /Marcus M
/Veni Vidi Vicious

Andreas Graae

Oj ja du det e la svårt o säga ngt speciellt pris. Vi alla har väl börjat me en Stadig grund med saker man ofta använder, typ 2-3 Casters, Några jacks för din del o så någon unit.
Et tips är väl att sikta på 35pts i början så slipper det bli alldeles för mycket, eftersom det är lång inlärningskurva så kan d va svårt o avgöra i början vad som e bra o man köper det man tycker e coolt (Så va d för mig iaf hehe)

Men en Battlebox e ju alltid bra start
Jugg o destroyer o Scorcha (370:-)

Sen köp kanske Buthcer eller Vlad som andra caster så blir d inte allt för tråkigt om man vill byta lite spelsätt
Då är vi ju uppe i ca 600 men visst behöver ju inte ha dessa casters men e nog trevligt.

Sen köp ett eller två paket med Plastic kit Warjacks(finns 2 olika paket med 3 olika typer av modeller i varje) o så magneter till det så kan du ju bygga den du vill inför varje slag (sparar man ju en gigantisk summa pengar) de kostar väl ca 300;- styck.

Sen börjar man ju komma till delen skräddarsy din arme med Olika units o Solos. Har inte bästa kollen på Khador men Winterguards är ett säkert kort , en enhet man ofta använder så som jag förstått det.
Köp en sån enhet med oliak unit attatchment så har du e stadig grund. Tex
Winter guard unit 13 gubbar (10 man o 3 st rocketlauncher)
Standard o Officer
och Solo gubben Josef grigorovich
det blir ca 500

Så en battle box, en plastic kit DEMOLISHER/DEVASTATOR/SPRIGGAN, Winterguard enhet med Solo och UA, och en extra Caster.
Blir ju typ
Caster(Scorcha el Den ectra man köpt)
Destroyer 9 pts
Jugg 7
en till random ~9
Winterguard ~10
Solo 2 pts

Då är de ju 37 pts (Caster har ofta  5-6 extra poäng till listan så på 35 kör man 40-41 oftast)

O det paketet skulle isf gå på ca 1300 kr
Med regelböcker o armebok blir det ju extra på ca 450-500 kr
Armeboken e ju kul o ha men den behövs inte i början egentligen för du får ju med spelregler till varje figur i form av ett kort.
Du kan också köpa en Starter kit (two player battle box, Då får du Menoth figurer och Khador (bra starter) pls en lite regelbok o lite starthjälp saker, för 600kr.

Då har du ju en stadig grund att bygg ut på sen. Eftersom allt måste skräddarsys beroende på caster/spells vad du har för enheter tillsammans mm.

O vill du inte lägga ut de pengarna börja med en battle box o sen kan vi ju Proxa med baser så du kan testa spelet med oss.


Cassarus

Dagens tipps om du ska spela Khador är ju att köpa 2 player battle boxen. Den kostar typ 600kr och du får det du ser i länken http://privateerpress.com/warmachine/gallery/two-player-battle-box/warmachine-two-player-battle-box
Menoth grejerna kan du ju ge till en polare eller sälja vidare, du får dessutom den lilla regelboken.
Nu när du har en solid grund på ca 20 poäng köper du en enhet med vanligt infanteri och ett par solos, du kommer hamna runt 1000kr beroende på vad du gör med Menoth grejerna, jag kan tänka mig att AG skulle kunna plocka dem av dig.
Så det behöver inte bli så mycket trotts allt! :)
"Cry havoc and let slip the dice of war!"

mlkr

Tackar för informationen, Ska se över tillgångarna & se vad det blir :) hörs igen!


/Veni Vidi Vicious

ToS

Hej.

Jag är en jätte ny figurspelare, jag började med att köpa en battle Box (start box) och har precis börjat spela med den.
Det är jätte kul!

Sen köper man gubbar separat efter sitt eget tycke och på grund genom sin taktik som man vill pröva eller köra på.

Kom in och pröva :)

Mer nya spelare i det fantastiska landskapet Iron Kingdoms. :)

Jag har köpt allt som allt på det nya för ca, 1000:- (ink. färg, kniv, pensel, tång, gubbar, m,m)

Sen hittade jag ett kanon paket på ett forum, där jag handlade en i stort sätt komplett Cygnar arme.

Mvh ToS

ToS - Den Oändliga. - Strand

Gustaf Eklund

Citat från: mlkr skrivet december 05, 2013, 14.46
Tackar för informationen, Ska se över tillgångarna & se vad det blir :) hörs igen!
Hade lite glömt av den här tråden.

Om jag börjar med Warmachine så skulle det nog bli med Protectorate of Menoth
Om du inte köpt något än så kanske vi skulle kunna köpa den där Battle-boxen som Cassarus länkade (http://privateerpress.com/warmachine/gallery/two-player-battle-box/warmachine-two-player-battle-box) och så delar vi på priset och modellerna. Du tar Khador-modellerna och jag tar Menoth-modellerna. Det skulle bli ca 350-400kr var.
Glory to Menoth! Death to the infidels!

Cassarus

Well AG vill nog inte ha khador då han spelar pom själv, men jag kan dela boxen med dig. Jag är sugen på att göra nåt med vinterbaser och khador kan vara skoj.
"Cry havoc and let slip the dice of war!"

Gustaf Eklund

Jag har väldigt dålig koll på vilka som är vilka på forumet, så Mlkr är AG?

Jag är inte helt säker på om jag vill börja med Warmachine än, måste ta mig till klubben någon dag när det spelas och se lite. Skolan är ivägen på torsdagar men sportlovet är ju snart här.
Glory to Menoth! Death to the infidels!

Cassarus

Nej Andreas Graae är AG. Men om någon annan nybörjare vill dela boxem med dig så ta den då. Jag var mest ute efter ett litet sido projekt.
Men kom förbi på Torsdag så kan vi säkert ta en demo med dig.
"Cry havoc and let slip the dice of war!"