ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Ang Onsdag: Jag måste jobba, men kan sluta tidigare. Vi siktar på 1230 på Armagedon!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Ok, låter bra! Syns 12:30!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Hej!

Sammantaget måste jag vidhålla att jag aldrig slagit så bra i en brädspelskampanj någonsin :D  Efter superfiaskot i KGP 1 & 2 för flera år sedan, som vi förvisso vann, var jag slagen i spillror av missflytet :cry:  I KGP gick inget i lås och vi hade konstant otur med allt från att dimman skingrades första impulsen, amerikanskt 15,5 cm indirekt eld som "missade" och istället träffade våra hippade 8-3-8 med eldkastare som tvärdog. Vi försökte jämna sanatoriet med marken, men träffade istället ena flygeln och sedan drog det andra röda kortet. Listan skulle kunna bli lång, men jag beslutade mig för att använda samma gamla ASL-tärningar som jag lånat för att det kanske skulle vända – och Alexander Lucas vände sitt ansikte mot mig!! Till historien kan jag nu lägga en kampanj av bitvis sanslös tärningsflyt, framförallt med ROF där jag lyckades ROF:a typ tio gånger i rad. Jag lyckades också att tangera rekordet med tre "snake-eyes" på rad. Förvisso lyckade jag också med några "box-cars" i rad med mina guns men det talar vi inte högt om!

Trots tärningsturen så har jag lärt mig en hel del i RB efter att ha börjat spela ASL igen efter många års frånfälle och RB kampanjen var riktigt, riktigt bra och det var tidvis riktigt spännande och framförallt kul! Efter att ha kollat lite på nätet så måste jag väl instämma i de tipsen som fanns för RB, kolla framförallt på:
http://www.vims.edu/~jeff/asl/rb_russ1.htm

...så många av mina reflektioner liknar de tipsen som finns (som jag delvis praktiserat) och instämmer i mycket av de som är noterat. Skall bli kul och spela kampanjen igen någon gång!

Köp infanteri i första hand
De första dygnen är nästan avgörande för kampanjen och infanteri är det bästa som finns för att försvara terrängen. Vi försökte köpa så mycket det gick och så billigt det gick och medgav. Milis är riktigt bra och 4-2-6 i fabrik är ännu bättre. Minns devisen "kvantitet är en kvalitet i sig" som tillskrivs både Mao och Stalin. Med mycket infanteri kunde vi dels försvara terrängen, dels göra lokala små anfall. Vi kanske blev DMade och routade sedan tillbaka – men vi överlevde till nästa dag!

Köp in som "reserves" om det går
Kostnadsmässigt blir infanteri och vissa understödsgrupper 1 CPP billigare om man köper in dem i reserv. Under några dagar spelar det ingen roll, men om man beaktar en vecka och minst ett kompani per dag gör det minst 7 CPP som kan fördelas på annat. Reserven kan med fördel grupperas på en av flankerna (minst 6 hexes från fronten) för att samtidigt stärka upp det lokala försvaret. Jag försökte alltid köpa minst ett kompani i reserv och grupperade det alltid på den antingen svagaste punkten eller där jag förväntade mig ett kraftigt tyskt anfall. Reserven blev därmed också en extra linje i djupled.

Eldunderstöd
Sovjetiskt 70 och 80 mm OBA är fantastiskt billigt i RB. Fick djävligt dålig erfarenhet av 150mm och raketartilleriet var knappt prisvärt – lyckades röja lite tyska dummies och tända eld på en av mina egna fabriker. Använde sårade 6+1 LDR eller andra chefer som jag kunde avvara för att leda den indirekta elden. Vi grupperade i bland bägge eldledarna i närheten av varandra för att kunna lägga ner kraftig indirekt spärreld över ett förväntat tyskt anfall med två OBA. Ofta "tänkte vi som eldledare" och försökte hitta bra platser. Ett tips är väl att välja plats efter vad man vill uppnå med den indirekta elden och lägg inte eldledarna på uppenbara platser. Erfarna motspelare hittar dem relativt fort om du lägger dem på taket P18:R som exempel. Vi använde nog OBA mestadels till uppehållande eld, så att vi skulle kunna skapa lite andrum för någon eller några motåtgärder.

Den tunna röda linjen...Minns devisen från Krimkriget och den brittiska försvarslinjen mot ryssarna. Försvara perimetern i första hand och gruppera i djupled om det finns trupp kvar. Minnesregel från WiF är tillämpbar även här – saker som "stackar" tillsammans, dör tillsammans  :)  Sprid ut och breddgruppera i stället och gruppera i rubble eller nått som ger concealment.

Taktisk reserv
Håll så mycket du kan avvara i taktisk reserv som kan förstärka eller eventuellt motanfalla ett tyskt anfall. Jag försökte ha minst en pluton med 3x4-4-7 (eller bättre) med LMG och ATR samt med en 7-0 LDR grupperad längre bak. Ibland hade jag ett kompani med runt 9 MMC fördelat på tre plutoner. Att tänka på dock att en reserv inte är en reserv om den inte används som en reserv. Används inte reserven så är den fullständigt bortkastad och oanvänd styrka. Rätt använd reserv kan avgöra striden och stärka moralen. Den 20/10 var exempel på en sådan dag när en liten reservstyrka kan få vågskålen att tippa i rätt riktning. Vid flera tillfällen var reserven avgörande för mig!

Operativ reserv
Jag sparade nästan aldrig poäng förrän i senare delen av kampanjen. Syftet var då att spara ihop till OBA. Anledningen var enkel. Tysken anföll konstant varje dag och min uppfattning var att det alltid var bra att köpa in saker, helst inf, direkt som vi kunde använda direkt eller om inte annat dagen efteråt. Tror inte på att spara poäng som ryss såvida inte det finns möjlighet och kanske spara ett poäng här och där som sedan kan användas till att köpa prereg. Jag anande oråd när jag inte riktigt fick ihop tyskens inköp efter ett tag, så jag befarande att det skulle komma något mer massivt anfall. Jag hade räknat med ett massivt strv-anfall i norr kombinerat med raketartilleri för att röja väg, men i stället kom de in i huvudsak i söder mot fortifierade stenhus med mina 9-2 ledare med HMG och 6-2-8/4-5-8:or. Jag dog fett, men det gjorde han med :wink:

50mm MTR på tak ...eller över huvudtaget
50 mm MTR grupperad på fabrikstak eller andra tak är fantastiskt. Jag försökte avvara Crews 1-2-7 eller 2-2-8 som löste uppgiften genom att skjuta hejvilt på tyskar under framryckning eller på tyska kulsprutenästen i syfte att tvinga tysken att omgruppera. Kort sagt är 50mm MTR riktigt hemska och riktigt bra, har utnyttjat dem till fullo under hela RB och som sagt haft sviter med 7-10 ROF och CH som har fått oanade effekter! Fick bland annat en CH rakt in i en tysk pluton, minns WiF regeln – saker som stackar tillsammans dör tillsammans! Nått som bör beaktas är räckvidden (20) på MTR och det innebär att man kan gruppera relativt lång bak för att sedan nå kritiska punkter i det tyska anfallet. Tysken kan då inte riktigt nå dig med den hemska eldkraften i sina MG42, det blir bara lite... :?

Pvpjäs på LVL1 eller högre
Pvpjäs grupperat i ett fortifierat hus är även det fantastiskt :shock:  Med 3 i ROF för en 45:a har man oanade möjligheter att dels försöka rå på tyskt pansar, dels skjuta prick på fasta punkter i terrängen innehållandes tyskar. Förvisso är en 45L inte den optimala mot en StuG III eller en PzIVF1/F2, men det duger. En fyra blankt mot infanteri är inte fy skam om man slår medel. Jag hade, efter ett tag, mina 76L grupperade i O18:2 och P18:2 som gav bra eldunderstöd  :headbang: .

Fimpa tyskar – inte DM:a :!:
Jag försökte och lyckades tack vare bland annat tärningstur döda mycket tyskt infanteri. Fanns det inget annat riktigt viktigt att skjuta på, så sköt jag på DM:ade tyskar för att helt enkelt döda dem. I och med att det är en lång kampanj så är det bra att fimpa av dem, då tysken inte har så mycket inf i slutändan.

Nattstrid
Jag försökte få till ett bra läge för ett nattanfall och trodde inte mina ögon när jag såg tyskens första "Idle" när vi valde "attack". Tanken var egentligen att försöka få en dual-attack och hoppas på att han skulle sätta upp först och jag kanske skulle få möjligheten att agera först. Vi bedömde chansen att få till ett nattanfall som i stort obefintligt. När det då blev en nattattack, mot all förmodan, satte vi upp tre anfallsmål som skulle antingen vara intagna eller förstörda innan gryningen. Tysken var vid detta tillfälle själv dm:ad och nattanfallet blev under omständigheterna lyckat med 2 av 3 anfallsmål intagna eller förstörda. Tysken vill inte ha nattstrider då tysken är LAX under natten och riskerar att bli fullständigt överkörd av sovjeten. Vi var inte säkra så vi köpte in mycket i reserv då vi trodde att tysken skulle välja attack, trots allt, efter de tunga förlusterna den 20/10. Dock var första nattstriden med NVR på 6 kanske inte den bästa, men nattstriden var helt klart ett övertag för ryssen.

Fördröjningsstrid i form av försvarade mineringar - snaskiga fältarbeten
Jag tillsåg att det köptes in mycket minor (ett 6AP minfält för 18FPP) löpande under hela kampanjen. Ofta maxade vi dessa inköp och köpte in 40FPPx4 vilket gjorde att vi hade 160 FPP att handla gott och blandat för! Av dessa gick mellan 72-90 FPP till bara AP-minor. Tanken var att dels försvara mot det kritiska datumet då tysken kommer från väst (A) och försena hans framryckning, dels försvara terrängen i norr. Anledningen till att försvara i norr och lägga upp försvarade mineringar i tre linjer var just att terrängen medger ett relativt snabbt anfall med mekaniserade förband. Terrängen är relativt svårförsvarad och om det kommer avskärmande rök, så kan tysken få fritt spelrum i norr. En försvarad minering har då större chans att försena eller kanske förhindra ett genombrott. Området i nordöst blev därmed ett avvärjningsområde. Jag lade minbälten om minst tre minfält i rad per dag i samma område och på några dagar lyckade jag lägga upp ett tillräckligt starkt och kostnadseffektivt försvar. Det visade sig senare vara tillräckligt bra för att kunna flytta på lite trupper. Det krävs ju inte så mycket att försvara denna terräng om det är så mycket minor.

MMG och HMG grupperingar
Vi gjorde misstaget inledningsvis att mer eller mindre breddgruppera understödsvapen i första försvarslinjen. Detta gjorde att den första veckan hade vi i stort inga understödsvapen kvar och de få som kom in, var i reserv. Vi hade en riktig krissituation de första två-tre dygnen då tysken bröt linjerna och gick på djupet, vilket tvingade oss till omgruppering och motanfall. Gör tysken ett genombrott finns det i stort ingen chans att dra sig ur och det innebär att man måste släppa sina tunga vapen eller dö. Visst blir det ett litet dilemma att ha ett försvarsnäste in på knuten som tysk, men på kort varsel är de "encirclade" och därmed nedmalda. Lärdomen blev att i första hand gruppera i djupled och kanske sätta HMG/MMG i bra positioner längre bak. I andra hand ett hippat kraftigt lokalt försvar för att möta fienden med en kraftig moteld.

Agera och ta initiativet
Jag bestämde mig tidigt för att vi skulle uppträda offensivt och agera i syfte att ta initiativet från tysken. Det innebar att antingen göra lokala anfall och motstötar mot bedömda svaga punkter i hans försvar eller att motanfalla det tyska anfallet för att störa hans anfall. Vi flera tillfällen lyckades detta mycket bra och under ett av dygnen var det lokala motanfallet avgörande för vår moral. Tysken gjorde då ett framgångsrikt anfall med 5-4-8 Stürm kompani på djupet. Det var mycket väl utfört och med mycket bly i luften men när anfallet sakta men säkert började ebba ut gjorde vi ett improviserat motanfall. Med bland annat 5-2-7 och lokala reserver av 4-4-7 så hade vi dels tagit tillbaka fabriken, dels eliminerat större delen av det tyska kompaniet. Vid ett annat tillfälle, runt den 20/11 så öppnade tysken upp hårt och gick till ett kraftigt lokalt anfall, där jag medvetet släppte lite terräng för att sedan motanfalla hans östra flygel och plötsligt vek sig hans flank och motanfallet lyckades mycket bra. Vi tog tillbaka terräng som var ytterst viktig i öst! Detta motanfall gav sedan öppningen till det större motanfall som blev ett nattanfall.

Saved by the rain  :lol:
Regnet över barrikaderna gjorde att tysken inte kunde lägga rök, vilket underlättade försvaret avsevärt. Plötsligt så kunde vi avge moteld och därmed få det tyska anfallet att saktas ned efter någon dag. Fördelen med regnet är att jag kunde omgruppera hejvilt och därmed stärka upp utan att dels få onödig eld på mig, dels att stukorna pinnade mig. Regn var således bra!

Närstrid - CC är bra, HtH är bättre
Om det går att engagera sig i närstrid så gör det. Så fort jag fick möjligheten till ett tillräckligt bra tillfälle till närstrid så tog jag chansen. De första dagarna gick det inte så bra, men det gick tillräckligt bra för att tysken blev varse om varje meter kommer att kosta. Jag hade räknat med en stor utdelning i närstriderna under natten, men närstriderna blev fars-artade och tysken slog ihjäl oss eller drog sig ur. Det innebar i förlängningen att tysken hellre självbröt och tog sig tillbaka än att riskera att bli indragen i närstrider. När det sedan blev mer dimma från Volga var det bara att ropa "Davaj" och storma.


Sturtzkampfflugzeug
STUKA är riktigt, riktigt jobbiga, framförallt att de förstör möjligheterna till omgruppering. En stuka är kanske inte så tröttsam, men tre stukas kan förstöra allt, två är en riktig plåga. Det är dessutom hel***iskt svårt att skjuta ned rackarna – jag lyckades en gång och då gav jag honom så mycket Flak jag bara kunde med HMG. Jag räknade alltid med STUKA när det blev fint väder.

SAN och Booby Trap
Sniper är väl värda sina poäng enligt mig. Med tanke på volymerna av tärningsslag så är höjning på SAN väl investerade poäng. Vi försökte hålla den uppe så länge vi kunde och det gav oanad effekt. När man dessutom fimpar den tyska snipern är det hög tid för att ta de 2+4 skotten en masse :D  Snipern har fördelen att den dödar tyska ledare och under kampanjens gång fick pricksskyttarna flera bra byten. Booby Traps är ett måste på högsta nivån. Oerhört prisvärd!

Heroes, Plentiful...ELR 0
Finns inte som ryss :D  Jag fick tre eller fyra heroes under hela kampanjen och plentiful OBA två eller tre gånger som jag ändå inte kunde spela ut fullt. Å andra sidan hade jag kontinuerlig tärningstur på annat så jag var nöjd :lol:  Fick knappt något depleted så det var riktigt bra! ELR 0 är så otroligt tröttsamt. Nog för att 4-2-6 är tillräckligt bra i RB, men när hela min styrka mals ner på två-tre dygn till att bestå i huvudsak conscripts kan vem som helst fundera på att kasta in handduken. Under några dagar var Karmanovs kompani med 4-5-8 det enda hårda jag hade. Allt annat var 4-2-6. Hade det inte varit för min fantastiska tärningstur hade ELR0 varit riktigt plågsamt, men knappast avgörande enligt mig. Förstod efter ett tag att tysken uppenbarligen satsade på ELR0, vilket jag inte riktigt förstår som hållbar strategi. En 4-2-6 är fortfarande en 4-2-6  :laughing6:

Major Karmanov, min vän :notworthy:
Ja, historien tål att berättas om och om igen. Han inledde den 15/10 som en 9-2 och därmed min bästa ledare. P-A som min medspelare hade den andra 9-2 som stupade tidigt dag 2 (?). Efter de intensiva striderna under de första dygnen blir han BH till en 10-2. Han har den 19/10 som uppgift att hålla den västra flanken och gör det med råge. Hans motståndsnäste maler sönder ett tyskt anfall som slutar i en tysk stormning av hans försvarsposition. Karmanov lyckas tillintetgöra lede fi men måste göra en taktisk tillbakaryckning  :wink: för att inte bli tillfångatagen. I samband med detta dundrar det tyska artilleriet in och Karmanov blir därmed stärkt av detta och blir min första 10-3. Under den 19/10 lyckas han med sin ursprungliga pluton hålla västra flanken tillräckligt länge och åsamka tysken avsevärda förluster. Föga anade tyskarna vad som skulle komma. STAVKA beordrar Karmanov att hålla Volga-flanken i öst för att förhindra tyskt genombrott. Några dygn senare kommer tysken i ett sydligt anfall längs Volga och mötte döden. På en DFPh – en HIP:ad 10-3, 2x4-5-8 och 1xHMG, 1 x.50 HMG, 10 ROF på raken (!) och anfallet var brutet. Lägg där till att jag slog under snitt  :o och fick bra effekt. Rundan efter växlades det över till ett snabbt iscensatt motanfall med hjälp av lokala reserver och Volga-flanken var återtagen per den 23/10 \:D/



Det jag inte gjorde som jag kanske borde ha gjort?

Lägga rök som ryss?
Det jag gjorde för lite av var att lägga förblindande rök på tyska kulsprutenästen. Anledningen var främst att jag inte ville öda mina 82mm MTR på detta då de behövdes för att ge understödjande eld. Bitvis hade jag inte eldkraft att avvara! Röken eliminerar tyska nästen under ett tag eller tvingar honom att omgruppera vilket tar tid. Å andra sidan regnade det en del så det kanske inte var så allvarligt?

Sewers
Kanske utnyttjade kloakerna lite för lite, men jag blev avskräckt när jag gick vilse och istället mötte döden med 2 MMC och en SMC  :crybaby: I en annan kampanj hade jag troligen nyttjat detta mer, men rört mig i mindre grupper. När striden tempoväxlar så är det inte kul att sitta i en kloak och försöka se glad ut!

Köpt mer vagnar
Kanske skulle ha köpt mer STRV som jag kunde ha använt för lokala motanfall och mobila försvarsnästen för att täcka tillbakaryckningar  :-k  Fruktade dock tyskens PaK 40 som slog ut två av tre T-34 turrets på en fas. Dock får man alltid ett övertag om jag själv väljer min strid, det vill säga om jag rullar in med vagnar och försöker överraska tysken kan det bli riktigt roligt!

Vad jag är glad över att tysken inte gjorde?

Tysken anföll regelmässigt på relativt bred front och ibland försökte få till 1,5-1 anfall och på sin höjd 2-1 anfall som jag uppfattade det. Ibland var de kompanianfall som var mycket stilfulla och vid två tillfällen var det riktiga "tyska" anfall med mycket eld och rörelse som jag inte kunde göra så mycket åt =D> . Jag är glad att de inte kraftsamlade i en större utsträckning med 2-1 eller kanske till och med 3-1 på 4-5 hexes bredd på sina platser. Jag hade i regel tunna linjer vilket gjorde att tysken i regel alltid valde var han skulle anfalla. Därav mina lokala reserver. Hade tysken kraftsamlat och därtill använt spärreld eller kanske STUKA vid samma tillfälle, hade sannolikheten för genombrott varit större. Ett sätt hade varit att lägga stormeld i ett område och anfalla just det området.

Hade väntat mig mer STRV och halvbandvagnar och kanske mer StuG. Jag hade uppenbara problem att slå ut hans vagnar och några av dem var jag tvungen att ta i närstrid. Hade tysken kraftsamlat med infanteri, brutit igenom och sedan rullat in en StuG pluton hade det varit riktigt jobbigt. Tackar turen  [-o< för att jag gjorde några  :D Dibbar på hans vagnar med mina ATR. I annat fall är det svårt att slå ut en StuG III med en GUN 75* som står och fläskar på med yteld. Jag är vidare glad över att hans SiG 33or  8-[ kom så sent liksom att han inte köpte in INF GUN och fick in 150 mm.

Fick uppfattningen att tysken ibland, främst inledningsvis, tvekade om sin plan och "hittade på lite extra" som kanske inte var så övertänkt? Jag tror att det hjälpte mig en liten del, för beslutsamheten och målbilden fanns inte riktigt där. Hade de hållit sin plan och gjort mer avgränsade attacker hade jag haft svårt, riktigt svårt att möta detta över tid...

Avslutningsvis, RB är en fantastisk kampanj och riktigt genomtänkt! Lär definitivt spela den igen!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Bra inlägg Lars!

Ända sedan kampanjen tog slut har jag avsett att skriva en slutrapport. Nu är den äntligen här, och den ligger på ASL Swedens forum:
http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=1583&page=2#entry21607

Snart torde det vara dags för revansch...? ;)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Visst var det lite kul inlägg och tänkvärda erfarenheter ???

Har förstått att ELR-0 är ingen bra operativ plan  ;)

Tar gärna en omgång RB vid tillfälle, har tyvärr begränsat med tid men varannan vecka skulle kunna gå med tanke på barn, jobb och annat!

BTW, du har väl sett trailern till den nya ryska storfilmen om Stalingrad, kolla den annars på imdb...





”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954